Jump to content
Annons

Romantiskt så det stänker!!!! (instr)


Recommended Posts

Annons

Tack för att gillar den ;-) Det är inte volym-LFO utan cutoff-LFO på resonance-filtret.. Om du menar det där pad-ljudet. Det är samlern EXS24 i Logic och så ändrar jag hastigheten på LFO:ns beat-sync som styr cut-off. Kom på det tricket när jag lirade live med min AKAI MFC42 filterbank och styrde LFO-hastigheten från en midi expressionpedal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för att gillar den ;-) Det är inte volym-LFO utan cutoff-LFO på resonance-filtret.. Om du menar det där pad-ljudet. Det är samlern EXS24 i Logic och så ändrar jag hastigheten på LFO:ns beat-sync som styr cut-off. Kom på det tricket när jag lirade live med min AKAI MFC42 filterbank och styrde LFO-hastigheten från en midi expressionpedal.

Okay.. hör de nu... låter aningen osyncat på sina ställen dock... men skit samma.. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 år senare...
Vad är det för sax i du använder förresten?

Tenor-sax. Tillverkad 1914. Spelad i realt-tid med luft.

Angående "osynk i filter-fluttret":

Osynken är medveten. Precis som att spela det fysiska instrumentet tenorsax (utan repetition, som en "first-take" inspelning) är filtersvepen en del i hela konceptet. En mästare på "osynk" är just Vangelis. Man vinner en del i känsla på "osynken" och jag accepterar gärna att musiken i vissa skeden glider förbi en och annan millisekund där ljud inte slungas ut med matematisk exakthet. För egen del gillar jag mycket musik som bygger på "gester" och "attityder". När man fattar vart en melodi är på väg upplever man snarare snubblingarna på vägen som sköna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...