Jump to content
Annons

Gearfest Puremix Contest


Recommended Posts

Annons
  • Svar 65
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Hur vill du ha sången då?

Tycker den låter lite för vass och "burkig" på vissa ställen. Kul att du tycker det låter okej dock. 🙂

Slutet med pukorna var roligt att jobba med; mycket automation och ändrad eq på OH. Tyckte de kom fram bra till slut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack. 🙂

Sången var lite jobbig. Är inte helt nöjd med den, men får f-n inte till den som jag vill ha. 😛

Vad vare med sången som du upplevede som jobbigt? Visst den är väldigt dynamisk, men för mig handlade det mer om att anpassa instrumenten efter Lizas sätt att sjunga än tvärt om.

EDIT, såg att du svarat. Själv upplevde jag inte alls sången som "burkig". Däremot var det vissa toner som stack ut i lägre mellanregistret, men det fixade jag med snabb kompressor och snävt eq-filter.

Håller med om pukorna i slutet och eftersom triggning inte var ett alternativ så blev det att eq:a överhänget lite "onödigt" mycket kanske.

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med om pukorna i slutet och eftersom triggning inte var ett alternativ så blev det att eq:a överhänget lite "onödigt" mycket kanske.

/Jon

Hehe, jo det blev minst sagt en intressant kurva på slutet, men kul var det. 🙂

Sång är nog mitt största mixproblem över huvudtaget. Varför vet jag inte, men jag tycker mig höra vad som är "fel", men kan fasiken inte fixa till det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad gäller sången så valde jag själv att dela upp sången utifrån hur stark den var och på så vis få kompressorn och eq att arbeta olika.

Pukorna drog jag bara en kopia på OH och mutade allt utom pukorna, jag använde samma EQ på hela det spåret.

Själv använde jag faktiska samma eq-installnigarna över hela oh-spåret, inget dupplicerande, kanske var korkat, men jobbade lite med automatiseringen istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pukorna drog jag bara en kopia på OH och mutade allt utom pukorna, jag använde samma EQ på hela det spåret.

På sista halvan i slutet, där pukorna drar igång, sätter jag igång en eq där jag dragit på 9dB runt 80Hz samt skurit 11dB runt 500Hz. 😛

Utöver det har jag automatiserat volymen på enbart pukslagen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv använde jag faktiska samma eq-installnigarna över hela oh-spåret, inget dupplicerande, kanske var korkat, men jobbade lite med automatiseringen istället.

Inget är korkat när det gäller att mixa, så länge du gör det som känns bäst för att nå resultatet du vill åt 🙂 Jag är så kass på alla automatiseringar i mitt DAW så jag mixar ju med ett mixerbord och då blev det enklast att kopiera spåret bara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara 7 dagar kvar sen måste bidraget vara inlämnat.

Visst är det så att man "automatiskt" är med om man lyckats få sitt bidrag till soundcloudgruppen? Tycker reglerna är aningen otydliga.

Hur som helst har jag lyssnat igenom en del bidrag och det som slår mig är att många försöker för mycket, i alla fall för min smak. Ska bli intressant att se hur juryn bedömmer låtarna.

/Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det så att man "automatiskt" är med om man lyckats få sitt bidrag till soundcloudgruppen? Tycker reglerna är aningen otydliga.

Ingen aning faktiskt. Det verkade ju vara viktigt att få med Gearfest i titeln och att låten skulle vara nedladdningsbar. Även lite info om hur man gått tillväga, använt för prylar osv....

Många uppfyller inte de "kraven" har jag sett.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen aning faktiskt. Det verkade ju vara viktigt att få med Gearfest i titeln och att låten skulle vara nedladdningsbar. Även lite info om hur man gått tillväga, använt för prylar osv....

Många uppfyller inte de "kraven" har jag sett.

Hade missat att man skulle kunna ladda ner låten, där rök mina chanser med andra ord 🙁 Inte omöjligt att de lyssnar på uppladdade bidrag efterhand och laddar ner de versioner de gillar, istället för att vänta tills den 1 juni. Var stod det i reglerna förresten?

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Bluesboy skrev alla kraven som jag hittat, alla fall för att ditt bidrag ska vara giltigt. De vill även helst att bidraget ligger runt 16-18 RMS men det är inget krav.

Det är många som inte har läst informationen ordentligt.

Gå in nu och ändra så den går att ladda ner du har 7 dagar på dig att göra dina ändringar 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror efter 1 juni så kommer de skumlyssna på de låtar som uppfyller kraven och de som har en viss standard kommer de ladda hem. Fast jag har o andra sidan ingen aning om detta, jag bara spekulerar. 😊

Bluesboy skrev alla kraven som jag hittat, alla fall för att ditt bidrag ska vara giltigt. De vill även helst att bidraget ligger runt 16-18 RMS men det är inget krav.

Det är många som inte har läst informationen ordentligt.

Gå in nu och ändra så den går att ladda ner du har 7 dagar på dig att göra dina ändringar 🙂

Fixat nerladdningen, samtliga andra krav lever jag nog upp till 🙂

/Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu hittar jag faktiskt inte informationen om att mixen skall vara nedladdningsbar, men jag är ganska säker på att jag läste det.

Spelar i och för sig ingen roll eftersom du ändrat den till nedladdningsbar. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu hittar jag faktiskt inte informationen om att mixen skall vara nedladdningsbar, men jag är ganska säker på att jag läste det.

Spelar i och för sig ingen roll eftersom du ändrat den till nedladdningsbar. 🙂

Ja, för jag minns inte själv att jag läst det nånstans... Tyckte jag drog igenom reglerna ganska noggrant.

/Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt nöjd blir man väll aldrig 😉 men det låter bra!

Helt nöjd blir man väll aldrig 😉 men det låter bra!

Så är de ju helt klart. Men jag hade gärna suttit några timmar till om jag hade kunnat, men ska iväg på miniturné till skåne imorn så hinner inte tyvärr. Men de va en kul låt att mixa tycker jag. Skönt med en låt me få spår i dagens 100+ ljudfilersdjungel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Se det som en utmaning för att lära dig någonting. 🙂

Försökte det också till en början. Jag fick det att låta bra (läs 'bra'. inte ASBRA). Men den låter fortfarande HELT ointressant i mina öron. :/ Jag måste kunna "känna" musiken, annars funkar det inte för mig. U know how it is.

Link to comment
Dela på andra sajter

Försökte det också till en början. Jag fick det att låta bra (läs 'bra'. inte ASBRA). Men den låter fortfarande HELT ointressant i mina öron. :/ Jag måste kunna "känna" musiken, annars funkar det inte för mig. U know how it is.

En kräsen jäkel! 😉 jag förstår hur du menar men kan du inte slänga upp den då?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Jaha ja... Det var ju en udda skara vinnare, men med det sagt så hade 1:a platsen en mix med mycket driv i..

Era reaktioner?

Min reaktion är att de inte lyssnat på alla bidrag, utan slumpat ut ett gäng som de sedan valt ifrån, det var ju över 3000 st.

Hur som helst lät vinnaren bra, utifrån det lilla jag hörde.

/Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...