Jump to content
Annons

Ljudlösning till program på nätet


Shofo

Recommended Posts

Hej,

Jag är ny här och försöker förstå mig på saker som ni experter redan kan. Min fråga handlar om ljud till ett program jag och kompisar har på nätet. Vi har spelat in ca 20 program och vi börjar få uppmärksamhet och fler tittare (http://www.shofo.se) men vi får alltid problem med ljudet. Vi spelar in med en Nikon D7000 och löser ljudet genom myggor in i splittar varav de går in i kamerans ljudingång. Problemet är att ljudet ibland försvinner av olika anledningar. Jag misstänker att vi använder för många splittar (vi är 5 stycken som är med i programet så ni kan ana hur många splittar vi har).

Min fråga till er är vilken annan lösning ska vi använda? Ska vi spela in ljudet separat via ett externt ljudkort med 5 mickingångar? Ska vi använda trådlösa myggor? Problemet är att de är så dyra. Eller har jag missat något annat sätt?

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej Shofo.

Kul ide och roliga program!

Jag förstår att en del av grejen är att det ska vara lite hemtrevligt och spontant, men med enkla medel skulle upplevelsenivån kunna höjas.

Ljudet. Vad ni använder för "splitter" skulle vara intressant att veta. Som jag uppfattade ljudet verkar det bara vara en mikrofon inkopplad och dessutom på en obestämd plats i rummet. Kanske till och med kameramikrofonen?

Enklast möjliga mixer där ni kopplar varje mygga till en egen ingång skulle göra susen. Utgången från mixern kopplas till kamerans ingång. På så sätt får ni kontroll över varje mikrofon och dessutom bättre nivå på ljudet totalt.

Vill man öka kontrollen ytterligare (och efterarbetet) skaffar man en mixer/ljudkort/ljudinspelare som spelar in varje mikrofon separat. Mer jobb och dyrare.

Ljuset. Samma sak här. Någon mer belysning, placerad på rätt ställe skulle höja nivån betydligt. Skapa lite mer distans mellan huvudpersonerna och bakgrunden. Att det ser lite mer proffsigt ut gör väl ingenting? Tycker att er show skulle vara värd det i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Radiogossen,

Tack för att du delar med dig 🙂

Du har verkligen rätt över ljudet och ljuset. Asså idag har vi bara en vanlig sladd-splitter som sitter i kameran så att vi kan ha fler myggor inkopplade. Vi har till och med en sladd-splitter inkopplad till en annan sladdsplitter så att vi kan ha 5 myggor inkopplade. Vårt ljud kommer från myggor inkopplade till sladdsplittrar som är inkopplade till kameran.

Med sladdsplitter men jag en sånhär: http://www.proshop.se <- TROLIGT SPAM, VÄNLIGEN ANMÄL ->/mediacontent/23/72/2372525o.jpg

Så till och med som jag som är novis inser att det kommer att bli problem. Men radiogossen vilken sorts mixer menar du? Jag tittar på prisjakt men förstår mig inte på vilken man ska välja. 5 ljudingångar måste det vara. Man har ju inte hur mycket pengar som helst heller. Fungerar inte bara ett ljudkort med 5 ljudingångar? Även i vilket program ska man spela in ljudet? Garage Band? Jag redigerar i final cut pro.

Som du säger, ljuset behöver också ett lyft. Man lär sig på vägen antar jag 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen

Hmm, sladdsplitter. Jag förstår att ni har problem med ljudet.

Ja, en mixer med rätt antal ingångar kan ni hitta hos "tysken" eller vilken musikhandlare som helst. Den här: http://www.thomann.de/se/behringer_xenyx_x1222_usb.htm funkar som en mixer genom att samla ljudet från alla mickarna till en enda utång som kopplas direct till kamerans ingång. Då blir det minst med jobb efteråt. Men den kan också användas för att spela in varje mikrofon till en egen kanal på en tillkopplad dator. Då finns möjlighet att efter inspelningen justera varje mikrofon för sig. Lämpliga inspelnings och redigeringsprogram finns det gott om. Exempelvis Audacity som är gratis. Eller Garageband på Mac.

De där mickarna ni har kanske kräver någon slags strömförsörjning och om det är en 3,5 mm propp på dem vet jag inte om det funkar med mixerbordets fantommatning. Nån annan på forumet som har nån bra lösning?

Det behövs I varje fall en adapter för att koppla in micken till mixerbordet.

En start med ljuset kan ni få här: http://en.wikipedia.org/wiki/Three-point_lighting

Testa med vanliga lampor på stativ (bygglampor) med dimmer på. Kräma inte på för mycket bara. Det blir gärna varmt.

Kom ihåg också att vitbalansera kameran mot ett vitt stort papper med samma belysning ni använder, då får ni ett mycket naturligare ljus, dessutom blir det lika varje gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Shofo, den du frågar om hanterar bara två mickar och priset du har på den indikerar ungefär vad det kostar om du är ute efter något som antyder DSLR/broadcast/field.

Är man ute efter funktionen så är det som ZKH42 säger, det finns ett antal batteridrivna mixrar med hyfsad kvalitet som gör jobbet.

Ett riktigt billigt alternativ hos tysken är: http://www.thomann.de/se/behringer_xenyx_1002_b.htm

Sen är det ju så att alla mixrar med extern kraftförsörjning går att mata med batteripaket motsvarande behovet, men det är överkurs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack ZKH42

Radiogossen ja 5000 kr för en mixer är mycket pengar som vi inte direkt är villiga att lägga i dagsläget. Jag menar idag vill vi bara att alla 5 ska kunna snacka samtidigt med våra myggor med bra ljud så att det fungerar.

Den du länka till nu verkar verkligen intressant. Men som jag har förstått det så ansluter jag den mixern direkt till min Nikon D7000 när vi spelar in? Går den att ansluta till datorn (mac) om vi skulle vilja göra en podcast också?

Jag måste tacka igen för ni reder ut verkligen saker för mig. Det är ovanligt svårt att få klarhet i sådant när man googlar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett riktigt billigt alternativ hos tysken är: http://www.thomann.d...enyx_1002_b.htm
Billigare batteridriven mixer har jag aldrig sett 😄

Absolut, den kopplas till Macens ljudkort på samma sätt som du kopplar till kameran.

Jag har inte använt Nikon D7000, men vissa DSLR med ljudingång kan ta en linjesignal medan andra alltid förutsätter att signalen är miknivå och förstärker signalen så den distar. Om möjligt, vrid ner all förstärkning av signalen i kameran. Ljudnivån till kameran balanserar du med mastervolymen från mixern.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Linus,

Väl värt att tänka på. Jag ska precis köpa Behring 1002B men jag hittar inte adaptern jag behöver för att ansluta våra myggor med en minitelekontakt till XLR:n i mixern.

Vad heter en sådan adapter? 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har kollat hos tysken och hittat denna:

http://www.thomann.de/se/rode_vxlr.htm

Jag kan inte alls garantera tillfredställande funktion eftersom jag inte vet vad du har för mikrofoner, men om vi utgår från att de inte kräver strömförsörjning kan ovanstående adapter vara en lösning. Jag hittade denna text om just Rödes videomic-adapter:

"The adapter is especially useful for the videographer who needs to have a microphone with a mini jack connect to an XLR input on a video camera."

Om du använder 5 mickar behöver du alltså 5 adaptrar.

I andra änden måste du ha en lämplig kabel mellan mixer och kamera. Samma sak här, jag vet inte om det är en stereoingång på kameran eller mono.

Är det stereo kan den här passa: http://www.thomann.de/se/the_sssnake_yrk2030.htm och kopplas då till mixerns two-track out. Det här kommer funka direkt mot en dator men som Linus sa så kan det vara för hög signal för kameran. Kolla i kamerans inställningar om det går att ändra ingångskänsligheten där.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag glömde att tacka Radiogossen. Jag beställde en Behringer 1002B och den är hemma nu. Ska mecka med den snart 🙂

Titta gärna på shofo.se och kolla om ljudet blir bättre i nästa avsnitt. Då är det din förtjänst. Jag kommer att nämna dig i programmet. Har du någon blogg eller sida jag kan hänvisa våra tittare till ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta om jag kommer och ställer till det nu men ni har inte funderat på att bara ha en eller två mikar som ni har på bom? Jag skummade bara genom det avsnitt som var det första valet på sidan och i det sitter ni aldrig så långt isär att två mikar i x/y-position inte skulle klara att ta upp ljudet. Då skulle ni dessutom kunna få en mer livekänsla i och med att det blir naturlig stereoupptagning.

Fast funkar myggorna finns det kanske ingen anledning att hålla på att ändra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska kolla in nästa avsnitt! Nej, jag har ingen blogg eller annat, men det är ju kul om råden och tipsen fungerar och uppskattas. Du får väl nämna Radiogossen om du vill. Ni får fortsätta testa olika mickuppsättningar tills ni hittar det som passar er bäst. Forumet är fullt av duktigt folk med ideer och kunskap.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...