Jump to content

BF_Sweden: concert in d-minor

Recommended Posts

Titel: BF_Sweden: concert in d-minor

Av: BFSweden

Uppladdad: 09 maj 2013

Kategori: Klassiskt/Filmmusik

Ett klassiskt stycke som jag håller på att skriva på🙂 Jag har hållit på i någon månad nu och vi får vi se när jag anser att det är klart.

Klicka här för att ladda ner filen

• Gilla 1

Nämen det här låter ju spännande.

Min första reaktion var att musiken passar otroligt bra in på ett gammalt Final Fantasy spel. 🙂

Och jag gillar mellanspelet på 1:47 där Violin/staccato och klarinett flyter ihop på ett mycket vackert vis.

Sedan känner jag att jag sitter och väntar på att låten ska "dra igång" ....men det gör den liksom aldrig 😕

i övrigt mycket vackert komponerat 🙂

Vilket program använder du? Själv kör jag Cubase 6.5 tillsammans med EWQL CCC.

Intressant att lyssna på. Vacker musik, i alla fall halvvägs, sen tycker jag att det dör ut en aning. Vill oxå höra vilken utrustning du använder. Det är uppenbart att du kan dina saker och att det ligger mycket jobb bakom.

Tack för kommentarerna. Kul! Jag använder Sequel 2 och har gjort så i två år nu. Förut var det cubase jag använde. Det är intressant det där med klassisk musik. Jag har inte hållit på med det särskilt mycket men tycker att jag börjar få ordning på hur till exempel stråkarna ska spelas. Det är ju mycket att tänka på. Förutom det vanliga - melodier som ska passa till varann - så är det ju både tonlängd och volym och sammansättningen av vilka stråkljud som avgör hur det låter i slutändan. I höstas skrev jag en låt som baseras på kvintcirkeln (http://www.youtube.com/watch?v=bnZwz3xCym4) och experimenterade med stråkar och det var väl då jag fick för mig att skriva lite längre stycken. När ni säger att den inte kommer igång - hur skulle ni vilja att det skulle låta? Jag håller ju fortfarande på att flyttar de olika delarna fram och tillbaka och just nu känns det som om det kanske är lite för hoppigt mellan snabbt och långsamt.

För övrigt så har jag lagt upp concert in d-minor på youtube med bättre kvalitet: http://www.youtube.com/watch?v=N7MbdvEokhA

Edited by BFSweden
  • 6 months later...

Hej BF

Jag tycker att du bjuder på för många melodier och ideer. Använd en huvudide och variera eller laborera med den. Som lyssnare vill jag känna att jag befinner mig i samma musikstycke tills det tar slut.

Jag gissar att det är så, att du känner hur det ena roliga efter det andra dyker upp. Så är det för mig i alla fall. Ibland är det som att man skulle kunna hålla på hur länge som helst. Men då händer det lätt att man förlorar greppet över helheten.

Och en sak, tag bort en ide som inte passar in, även om den är superbra.

Spar de nya godbitarna till nästa stycke och finslipa din huvudmelodi.

Då tror jag att du kommer att "vara på rull"!

Hej BF

Jag tycker att du bjuder på för många melodier och ideer. Använd en huvudide och variera eller laborera med den. Som lyssnare vill jag känna att jag befinner mig i samma musikstycke tills det tar slut.

Jag gissar att det är så, att du känner hur det ena roliga efter det andra dyker upp. Så är det för mig i alla fall. Ibland är det som att man skulle kunna hålla på hur länge som helst. Men då händer det lätt att man förlorar greppet över helheten.

Och en sak, tag bort en ide som inte passar in, även om den är superbra.

Spar de nya godbitarna till nästa stycke och finslipa din huvudmelodi.

Då tror jag att du kommer att "vara på rull"!

Tack för din åsikt. Jag får nog hålla med om att det är lite mycket melodier under de 3-4 minuterna. Men jag tänker att det kan bli enformigt om jag inte varierar mig lite. Men det jag borde göra är kanske att hålla mig runt ett tema och att de melodier som ingår är mer sammankopplade än vad det är nu. När jag lyssnar på det så kan man ju få för sig att det är potpurri av ett gäng stycken.

Riktigt glädjande med folk som skapar klassiskt!

Tackar!

• 7 months later...

Hej!

Nu har jag lyssnat även på ditt stycke"Storm of the day" Kan instämma delvis i att det är flera små teman som du spelar upp. Det är inget fel i sig. Men då bör du ha lite mera "utfyllning", figurering och andra stämmor parallellt som lyfter dem. Sedan skulle jag vilja "modulera" över-mellan dem, inte bara byta rakt av utan leda in lite mjukt på nästa "fras"

Det här stycket låter mycket bättre annars tycker jag jmf med Vinterpiano, men de är ju olika genre. Om jag skulle fortsätta skulle jag ha nästa "sats" som är "Stormen" Sedan en tredje då det lugnar ner sig igen.

En del av de små frasena du har skulle man kunna använda som "komp".Dvs en sorts parallell andra/tredje stämma.

Nu äre så att jag tänker polyfont, dvs flera melodier som löper parallellt å deras sammanflätning ger harmonierna. Moderna människor idag tänker nästan alltid bara en stämma, sång/melodi, å sedan har man ackord o sk komp till det samt fyller ut med lite "glitter" med stråkar å flöjter. Det är en viss skillnad i det hela, hoppas du hänger med hur jag menar. Slagverket som komme rin mot slutet skulle jag ta bort å ersätta med bara accentueringar i stråkarna. Eller i vart fall inte ha den moderna nutida slagverksklangen å rytmen.

Skulle gärna vilja komma i kontakt med dig. Du har email.

Hälsningar,

Zither

Edited by Zither