Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

JAg vill starta upp och har ingen erfarenhet..

just nu har jag en mic tsm en billig typ 800 kr och en art tube preamp

jag har en elgitarr och ett keyboard.

en dator pentium 4 3.6 ghrts 1 gb ram ddr2 och ett ljudkort soundblaster zs..

jag skulle vilja ha tips på kringutrustning och sofware för att göra en nybörjarstudio komplett

Annons
Posted
JAg vill starta upp och har ingen erfarenhet..

just nu har jag en mic tsm en billig typ 800 kr och en art tube preamp

jag har en elgitarr och ett keyboard.

en dator pentium 4 3.6 ghrts 1 gb ram ddr2 och ett ljudkort soundblaster zs..

jag skulle vilja ha tips på kringutrustning och sofware för att göra en nybörjarstudio komplett

Har du midi in/out på din keyboard?

Ett par monitorer, Ljudkort och en kondensatormick skulle vara något att tänka på. Om inte Monitorer så ett par bra hörlurar. Hur mycket pengar har du råd att lägga ut?

Posted

ja det har två midi grejer säker ut/in

jag har en rörmick ett stormembran som funkar bra.. vad behöver man monitorer till.. räcker inte datorhögtalarna?

Posted
ja det har två midi grejer säker ut/in

jag har en rörmick ett stormembran som funkar bra.. vad behöver man monitorer till.. räcker inte datorhögtalarna?

Datorhögtalare visar en oärlig bild av hur det "egentligen" låter. Färgar ljudet och har sällan tillräckligt brett frekvensomfång. Kika lite på KRK RoKit RP5. Riktigt sjyssta monitorer enligt mig.

Posted

okej.. det ska jag göra

jag har inte mer kontanter en typ 3000 men snart ska jag kunna fixa mer

men om man spelar in med medhörning så får man väl in det också i sången.. alltså bakgrunden.

ljudkort.. har kolla på m-audios och emus billigare varianter i 1000-1500 prisklassen. har även kollat på externa i samma prisklass. för att om ett eventuellt byte till mac skulle förekomma i en viss framtid vill jag inte köpa grejer till pc och sen måste köpa till mac igen

Posted
okej.. det ska jag göra

jag har inte mer kontanter en typ 3000 men snart ska jag kunna fixa mer

men om man spelar in med medhörning så får man väl in det också i sången.. alltså bakgrunden.

ljudkort.. har kolla på m-audios och emus billigare varianter i 1000-1500 prisklassen. har även kollat på externa i samma prisklass. för att om ett eventuellt byte till mac skulle förekomma i en viss framtid vill jag inte köpa grejer till pc och sen måste köpa till mac igen

Under tiden du såpelar in så bör du ha hörlurar för att kringgå läck.

Ett bra kort att börja med är M-audio audiophile 2496 som har 2 in/ut om inte minns fel. Kostar 1 200 drygt tror jag. Helt klart värt att kika på.

Posted

men jag behöver väl nåågot så att jag kan koppla in gitarren och keybordet och micen.. det har väl inte det maudio.. och ett usb alternativ e det så lyckat tror du?

ett jag har kolla på e e-mu 0404

funkar det och ha två ljudkort samtidigt.. har liksom surround högtalare och vill helst int eskippa dom

Posted
men jag behöver väl nåågot så att jag kan koppla in gitarren och keybordet och micen.. det har väl inte det maudio.. och ett usb alternativ e det så lyckat tror du?

ett jag har kolla på e e-mu 0404

funkar det och ha två ljudkort samtidigt.. har liksom surround högtalare och vill helst int eskippa dom

Emu vet jag inte mycket om. Men M-audios kost ska man kunna seriekoppla. En variant till EMU 0404 är M-audio delta 44 som jag vet är kanonbra, och då medföljer en ADDA omvandlare.

Posted
vad e en adda omvandlare? och går det att köra två ljudkort``??

jag behöver ett osm jag kan koppla in gitarr midi och mic via preamp och tele

Det är ett interface som omvandlar den analoga signalen till digital när du spelar in, och omvandlar från digital till analog när du skickar ut ljudet i utgångarna till tex dina hörlurar.

jag behöver ett osm jag kan koppla in gitarr midi och mic via preamp och tele

Utveckla det lite. Uppfattade inte riktigt vad du menade.

Guest maxmaxmax
Posted (edited)

Mitt råd är att vänta med alla dyra grejer. Spela in med det ljudkortet du har och lyssna med datorhögtalarna.

Det går finemang att koppla in synthen, gitarren och din preamp i ett soundblaster och göra underbara låtar med det.

Och leta upp några gamla hörlurar, sen har du precis allt du behöver. Skulle du sen upptäcka att saker och ting inte räcker till, köp nytt. Men jag är övertygad om att det går att göra finfina låtar på den utrustningen du redan har.

Ladda ner nya drivrutiner på http://www.asio4all.com/ till ditt soundblaster, så kommer du inte få lika mycket fördröjning.

Program? skaffa dig cubase, och läs http://www.majken.se/cubase/ för en pedagogisk nybörjarkurs.

Lycka till!

Edited by maxmaxmax
Posted

jag behöver koppla gittaren in via 1/4 tele.. ohc keyboard med midi

micken kan jag ta genom xlr.. men eftersom jag har preamp så kör jag xrl in i preampen och 1/4 tele in i ljudkortet och jag behöver itne göra det samtidigt så jag behöver inte ha två tele..

vad e obalanserade och balanserade tele?

Posted

jag vill inte göra det mest grundläggande jag vill kunna lägga mej i och mixa lite mer.. ...

men inte för mycket pengar...

sista frågan kan man köra två ljudkort ?+

Posted
jag vill inte göra det mest grundläggande jag vill kunna lägga mej i och mixa lite mer.. ...

M-audios kort kan man seriekoppla vet jag. Så om du skulle ge dig på tex ett M.audio delta 44 så kan du seriekoppla flera om du vill.

Posted (edited)

Två ljudkort funkar men för att du ska kunna spela in och upp samtidigt så måste de väl ha hyfsat likvärdiga latencytider? För att det ska bli praktiskt iaf.

Edited by Shadows
Posted
Emu vet jag inte mycket om. Men M-audios kost ska man kunna seriekoppla. En variant till EMU 0404 är M-audio delta 44 som jag vet är kanonbra, och då medföljer en ADDA omvandlare.

Jaha, antar att du menar AD/DA. Hur tror du andra ljudkort gör för att att omvandla signalerna? 😏

Håkan

Posted

M-audios kort kan man seriekoppla vet jag. Så om du skulle ge dig på tex ett M.audio delta 44 så kan du seriekoppla flera om du vill.

Snarare parallellkoppla tror jag. I serie lär dom inte fungera så bra ;-)

Posted

Snarare parallellkoppla tror jag. I serie lär dom inte fungera så bra ;-)

Sry. Obra skrivet av mig 🙂.

Posted

Jaha, antar att du menar AD/DA. Hur tror du andra ljudkort gör för att att omvandla signalerna? 🙂

Håkan

Jag är inte guld på det där med AD/DA men omvandlas inte signalen i Interfacet?