Jump to content
Annons

Hur man får ut Acapellan ur en låt?


allkan

Recommended Posts

Hej!

Jag har nyligen fastnad vid en låt som från ett isländskt band som heter Sigur Rós varav låten heter Varuo. Jag har speciellt fastnat vid sången och undrar hur jag skulle kunna tänkas få ut sången ur låten, för att i sin tur göra en remis med hjälp av den? 🙂

Jag är tacksam för era svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Glöm det....det går inte. Du kan fasvända natten lång, det kommer inte att funka.

om han som föreslagits får tag i en instrumentalversion som inte skiljer sig förutom sången från originalet så går det givetvis

ts: fasvända innebär att du vänder ljudvågen "uppåner" - dvs positiva värden blir negativa och tvärtom

om man sen slår ihop denna med en icke fasvänd kommer dom ta ut varann - jämnas ut till noll

det som blir kvar är skillnaden mellan den fasvända och den icke fasvända

har man tex då en inspelning med sång och en utan kan man fasvända den ena och sen slå ihop dom och kvar ska bli sången

det förutsätter som sagt att det är identiska versioner i övrigt för alla skillnader kommer bli kvar

Link to comment
Dela på andra sajter

ts: fasvända innebär att du vänder ljudvågen "uppåner" - dvs positiva värden blir negativa och tvärtom

om man sen slår ihop denna med en icke fasvänd kommer dom ta ut varann - jämnas ut till noll

det som blir kvar är skillnaden mellan den fasvända och den icke fasvända

har man tex då en inspelning med sång och en utan kan man fasvända den ena och sen slå ihop dom och kvar ska bli sången

det förutsätter som sagt att det är identiska versioner i övrigt för alla skillnader kommer bli kvar

Och för att göra detta i praktiken lägger man de båda ljudspåren brevid varandra och sen kan de krävas en del pill där du måste se till att ljudvågorna eller va man säger ligger helt i linje med varandra.

Nu vet jag inte vilken DAW du kör men för att fasvända ett spår i FL är de inte svårare än att klicka på kanalen i fråga o klicka i "reverse polarity"

Link to comment
Dela på andra sajter

Och för att göra detta i praktiken lägger man de båda ljudspåren brevid varandra och sen kan de krävas en del pill där du måste se till att ljudvågorna eller va man säger ligger helt i linje med varandra.

Nu vet jag inte vilken DAW du kör men för att fasvända ett spår i FL är de inte svårare än att klicka på kanalen i fråga o klicka i "reverse polarity"

många eq plugins brukar ha phase-flip-knappar. ser ofta ut såhär: Ø

Link to comment
Dela på andra sajter

Terror: hittar ingen acapella version, tror att det kan bero på att låten inte är mainstream, kan dock fortfarande finnas. Jag kör med Logic, men jag har letat runt och det verkar inte finnas någon instrumental version till låten som ligger ute heller. 🙁

väldigt tacksam för era svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...