Jump to content
Annons

Det lät bättre förr, eller? - Värdet av ett hantverk


Jon Rinneby

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Då förstår jag inte riktigt diskussionen. Om det ska låta bra i mina öron, och jag når dit i slutändan, då kan det väl per definition inte vara så att jag gjort på rätt eller fel sätt för att nå dit, oavsett om jag lagt nio kompressorer på min elbas..?

Självklart finns det inget universellt svar på vad som "låter bra" - Det är inte heller det min text handlar om. Men som jag nämner i början av artikeln så möter jag dagligen musiker som upplever att mycket av dagens musik låter illa - Jag försöker utifrån detta föklara mitt sätt att se det. Alla håller inte med, vilket såklart är bra. Är du nöjd med hur din egen och majoritenen av dagens musik låter så behöver du inte ta till dig av det jag skrivit.

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nu för tiden behöver man int kunna spela för att göra musik.

Förr var man tvungen att lära sig spela.

Hur många kommer att dräpa mig nu? 😆😄

Kom och tänka på ett citat från Nilsson i en tråd tidigare i år:

https://www.studio.se/index.php/topic/99794-14-aring-proddat-i-ett-ar-och-later-som-ett-proffs-oraettvist/

"Mozart o Beethoven kunde inte leta färdiga beats på nätet heller. De arma satarna måste skriva noter för hand med penna. Och hitta på musiken själv."

🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Vad påstår du då?

Det som står i artikeln samt allt jag skrivit tidigare i tråden.

(Om du nu syftar på bättre förr som att det lät bättre förr)

Men vissa saker var bättre förr enligt mig (och nu talar jag inte om ljudkvalité som sådan), som tex att man ofta tvingades att ta snabba och kreativa beslut och inte hade tillgång till ondäligt antal kanaler och oändligt med omtagningar osv. Men allt detta och mer därtill har jag redan skrivit om, så det blir bara upprepning. Se ovan

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

En sak man märkt tydligt, är att om man kan få t.ex. en programmerad gitarr att "kännas" som om en verklig gitarrist spelar, alltså spelsättet, då spelar det (nästan) ingen roll hur oäkta själva klangen låter. Det låter övertygande ändå. Örat och uppmärksamheten dras till det "mänskliga" i uttrycket, det som låter "avvikande", det som säger något, betydligt mer än själva klangen.

Visst, ett "proffsigt gitarrljud" kan få en klåpar-gitarrist att låta bättre än annars, men effekten av spelsätt tycks dra till sig uppmärksamheten/gillandet betydligt mer än klang gör. Ibland, när gitarristens spelsätt och klang är kanonbra båda två, så tar dom nästan ut varandra. Det låter nominalt, typ. Man höjer ribban mentalt när man lyssnar/bedömer liksom.

Tänkte att det kanske kan ha nån slags relevans till det Yllet skriver om. Att klangen blivit "bättre" men spelsättet blivit mer fyrkantigt och linjärt kanske.

I övrigt kan jag tänka att ljuden från "förr" skruvades fram på plats, mycket mer än idag då vi använder färdiga ljud + digital teknik, blandat med Loudnesskriget. Det skapade ett mycket mer dynamiskt och unikt ljud.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen tycker jag inte att det var bättre förr, speciellt inom rock/metal. Tycker väldigt mycket från den tiden låter tamt och mesigt där många låtar inte nådde sin fulla potential pga dåtidens tama analoga sound.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Utan utveckling/experiment skulle vi stampa på samma fläck hela tiden. Tack gode gud för att det finns folk som bryter normer.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Personligen tycker jag inte att det var bättre förr, speciellt inom rock/metal. Tycker väldigt mycket från den tiden låter tamt och mesigt där många låtar inte nådde sin fulla potential pga dåtidens tama analoga sound.

Handlar inte om analogt sound, handlar om hur ljudidealen var förr.

Du kan ta samma utrsutnung, analogt och få det att låta hur modernt somhelst och vice versa, ta digitalt och få det att låta retro.

Link to comment
Dela på andra sajter

Handlar inte om analogt sound, handlar om hur ljudidealen var förr.

Du kan ta samma utrsutnung, analogt och få det att låta hur modernt somhelst och vice versa, ta digitalt och få det att låta retro.

Jag har inte nog med kunskap för att kunna avgöra hur det egentligen ligger till. Men i just den här debatten som alltid förs på olika forum vill många hävda att mycket ligger i utrustning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Handlar inte om analogt sound, handlar om hur ljudidealen var förr.

Du kan ta samma utrsutnung, analogt och få det att låta hur modernt somhelst och vice versa, ta digitalt och få det att låta retro.

Mja du kan knappast få samma aggressiva ljud med gitarrmickarna som med dagens direkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Mja du kan knappast få samma aggressiva ljud med gitarrmickarna som med dagens direkt.

Analoga är mickarna iallafall 😉

Tänker mer på inspelningsutrustning än instrument.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom och tänka på ett citat från Nilsson i en tråd tidigare i år:

http://forum.studio....ffs-oraettvist/

"Mozart o Beethoven kunde inte leta färdiga beats på nätet heller. De arma satarna måste skriva noter för hand med penna. Och hitta på musiken själv."

🙂

Det där är ju lite kul. Förr fanns det inga inspelningar, det var ju alltid live. Och det är ju inte så vansinnigt längesen sen det var så! Vilket måste ha varit sjukt awesome då det begav sig. Ville man ha musik, ja då fick man bege sig iväg på konsert, alt spela själv. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan säga som folk redan påpekat , Man förstår syftet med skriveriet! Men när Loudness War kom fram blev det hela förvrängt, Det är dom stora snubbarna som började med detta, långt innan L2an kom (varför ens nämna denna försämrade varianten av L1an) Lyssna på villken 70-80 tals skiva med Grace Jones så märker man detta! Det nämns "Det var bättre förr" jag nämner som också redan citerats " Förr var det bättre förr" Problemet är i stora hela referencen till vad som är bra och vad som är dåligt, vi är ju inne i epoken där 50hz, 200hz och 4000 hz regerar om man kastar upp analysatorn, en virvel "ska" låta som en kudde med papper på!! Osv, men det är inte lät om man tror att det ska vara så !!

Här gott folk krävs det att vi går in i upplysningen!!

Artikeln var bra !! Fortsätt så!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är en intressant diskussion, men ursprungsartikeln innehåller en del slutsatser som verkar ganska orimliga. T ex:

"Gränsen mellan profession och hobbyverksamhet har sakta suddats ut. Och det är just här i ”problemet” ligger. När vem som helst kan producera, spela in och sprida sin musik, ja då kan kan det låta just…Hur som helst."

När folk snackar om att dom vill att musiken ska låta som "förr" så är det väl knappast slumpvis utvalt hemmainspelat hobby-projekt dom jämför med, utan den musik som är stor nu. Och andelen bidrag från hemma-pulare med obefintliga kunskaper i musikproduktion på vilken topp-100-lista som helst i världen är väl ändå försvinnande liten?

Tvärtom, det är ju mestadels idel superproffs.

Så det rimliga är väl att musiken idag låter som den gör mestadels beroende på helt medvetna val från folk som vet vad dom sysslar med?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker helt allvarligt det låter bättre och bättre för varje år som går. Få gamla låtar som produktionsmässigt fortfarande håller.

Undantag: Hush med Deep Purple och några Hendrixlåtar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...