Jump to content
Annons

Det lät bättre förr, eller? - Värdet av ett hantverk


Jon Rinneby

Recommended Posts

Ja.

ser nu att jag läst ditt inlägg väldigt slarvigt

Jag är övertygad om att det fanns studiojobb att få även om man inte var dåtidens Bob Rock, och tror inte alls att dåtidens studiotekniker besatt en högre form av talang än vad en duktig tekniker gör idag.

det motsäger jag inte

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Andelen dynga var jävligt stor förr med, men det gjordes ett urval på ett helt annat sätt. Det fanns fler lokala scener, lokala radiostationer, specifika media, etc...

lokala radiostationer?

hur långt tillbaka sträcker sig egentligen ditt "förr"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tolka du min artikel som att jag vill förbjuda folk att spela in själva? Såfall har jag misslyckats fatalt i min framställning 🙂 Ska förtydliga detta.

Tack för tipset.

så uppfattade jag det efter 22 öl hehe. Njae men jag e trött på "det var bättre förr". Känner mig ensam i tänket att allt bara blir bättre och bättre dag för daaaaag.
Link to comment
Dela på andra sajter

Överlag ser jag bara positiva saker med den tekniska utvecklingen. Finns egentligen ingen anledning till att tekniken skulle utgöra något slags hinder, om den brukas rätt, istället för att missbrukas som kanske artikeln syftar på.

Om man jämför gårdagens produktionsförfarande vs. hur vi många gånger gör idag, så tror jag en stor skillnad är att då, när det inte fanns lika mycket tekniska hjälpmedel att tillgå för att lyfta en produktion, fick man helt sonika fokusera än mer på arr, timmar i replokal och så vidare för att få till det. Ofta en nerv och en närvaro som kanske ibland går förlorad i dagens produktioner. Dagens demos låter bättre än gårdagens dito.

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

Snerik (oregistrerad)

Jag har tyvärr lättare att hitta produktioner som jag gillar i vinylbackarna på myrornas än bland det nyproducerade. Något har helt klart gått förlorat men jag vill inte skylla på oss hobbyproducenter.

Jag kan flika in att jag idag hade förmånen att prata med Jan Eric Persson på Opus 3. När man lyssnar på hans skivor blir man glad. Om du är nyfiken kan du lyssna på t.ex Eric Bibb på spotify.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Förstod du inte min?

Så där låter det när man häver ur sig något som man inte kan svara på: man spelar dum för att undvika den berättigade frågan. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Jag har tyvärr lättare att hitta produktioner som jag gillar i vinylbackarna på myrornas än bland det nyproducerade.

En till som tycker det var bättre förr. Jag var med under vinyltiden och kassettbanden. Inget jag saknar, tvärtom. Det finns lika mycket bra bland dagens som då och tack och lov slipper man den tunna basen dessutom.

Något har helt klart gått förlorat men jag vill inte skylla på oss hobbyproducenter.

Ditt stagnerade ljudideal är det som gått förlorat. Det låter inte som förr. Inte musiken heller

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har tyvärr lättare att hitta produktioner som jag gillar i vinylbackarna på myrornas än bland det nyproducerade. Något har helt klart gått förlorat men jag vill inte skylla på oss hobbyproducenter.

Jag kan flika in att jag idag hade förmånen att prata med Jan Eric Persson på Opus 3. När man lyssnar på hans skivor blir man glad. Om du är nyfiken kan du lyssna på t.ex Eric Bibb på spotify.

Att du tycker något gått förlorat är ingen objektiv sanning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Snerik (oregistrerad)

En till som tycker det var bättre förr. Jag var med under vinyltiden och kassettbanden. Inget jag saknar, tvärtom. Det finns lika mycket bra bland dagens som då och tack och lov slipper man den tunna basen dessutom.

Ditt stagnerade ljudideal är det som gått förlorat. Det låter inte som förr. Inte musiken heller

Att du tycker något gått förlorat är ingen objektiv sanning.

🙂

Nej nu tycker jag att ni övertolkar mig!

Jag skulle aldrig påstå att den analoga inspelningstekniken överträffar den digitala.

Jag påstår heller inte att jag ger utryck för någon objektiv sanning, bara vad jag TYCKER.

Jag håller verkligen med om att det handlar om ljudideal! Tidigare syftade nog en inspelning oftare till att dokumentera en musikalisk händelse medan idag är det nog vanligare att man vill skapa ett visst sound o.s.v. Detta har jag stor respekt för, det är viktigt att ge producenter och musiker full konstnärlig frihet. Det jag dock tycker är lite tråkigt är att inspelningar av hög kvalité av den mer dokumentära sorten har blivit sällsynta idag.

Sen är det ju svårt att generalisera om ljudideal i.o.m att många genrer är sitt ljudideal. Men ett otyg som överdriven dynamikkomprimering av mastern skulle jag inte sörja om den försvann oavsett genre. Mina ljudåtergivare har volymkontroll, är det för lågt kan jag höja ljudet. 🙂

Redigerat av Snerik
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag tycker att lägsta nivån på kunskap har blivit mycket högre idag än förr.

Man har sedan studiotekniken utvecklats sökt ett nytt sound, inget nytt under solen. Just nu händer mycket nytt och det är enklare och billigare än någonsin att realisera sina idéer.

Om man inte hittar musik som har ett sound man gillar idag så beror det nog mest på att man inte aktivt söker efter ny musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Ok. Du måste vara en riktig hjälte.

Vilken jävla värdelös diskussion du för, för övrigt. Helt patetiskt som vanligt.

Du bet dig själv i svansen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jättetrevligt med all diskussion, många kloka åsikter. Dock kanske det vore på sin plats om någon admin rensade upp tråden på överflödiga kommentarer. Vad lämnar jag åt ansvarig.

/Jon

Redigerat av Yllet
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

...Det börjar verka fotboll banne mig.

Jag vet inte vad som ändrats i artikeln, men det känns fortfarande när jag läser som att musik ska bara en viss elit få syssla med. Jag tror att det inte är musikskaparna som man ska skylla på om man tycker det låter illa eller likriktat. Det finns ju de som väljer vad som ska spelas antar jag. Och alla radiostationer verkar vilja samma sak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

...Det börjar verka fotboll banne mig.

Jag vet inte vad som ändrats i artikeln, men det känns fortfarande när jag läser som att musik ska bara en viss elit få syssla med. Jag tror att det inte är musikskaparna som man ska skylla på om man tycker det låter illa eller likriktat. Det finns ju de som väljer vad som ska spelas antar jag. Och alla radiostationer verkar vilja samma sak.

Aboslut inte, alla som vill får syssla med musik och vi har alla möjligheter att skapa fantastisk musik idag, bara vi (mig själv inkluderad) lär oss att använda våra verktyg på rätt sätt.

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår att du inte menar det jag påpekar. Jag bara skriver hur jag uppfattar artikeln. Kanske om du tog bort ordet "problemet" mitt i artikeln? Är "" nåt som kom i efterhand? Jag såg inte dessa förren nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Aboslut inte, alla som vill får syssla med musik och vi har alla möjligheter att skapa fantastisk musik idag, bara vi (mig själv inkluderad) lär oss att använda våra verktyg på rätt sätt.

/Jon

Vad innebär det att använda verktygen på rätt sätt?

EDIT: Skrev fel.

Redigerat av AnthonyS
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag förstår att du inte menar det jag påpekar. Jag bara skriver hur jag uppfattar artikeln. Kanske om du tog bort ordet "problemet" mitt i artikeln? Är "" nåt som kom i efterhand? Jag såg inte dessa förren nu.

"" Var med från början, eftersom alla inte upplever att det just är ett problem.

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Vad innebär det att använda verktygen på rätt sätt?

Därom tvista de lärde - Det får vara upp till var och en, finns ju inget recept. Men för mig innebär det att lära mig att få ut bästa möjiga ljud ur de verktyg jag har och akta mig för att överanvända/överprocessa - Det är lätt hänt att man lägger till en plugg om det låter illa, istället för att kanske ta bort och gå tillbaka till "roten av problemet". Å andra sidan är det viktigaste att produktionen låter bra i slutändan och det är just då du använder dina verktyg på rätt sätt (utfrån ditt personliga sätt att arbeta).

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Därom tvista de lärde - Det får vara upp till var och en, finns ju inget recept. Men för mig innebär det att lära mig att få ut bästa möjiga ljud ur de verktyg jag har och akta mig för att överanvända/överprocessa - Det är lätt hänt att man lägger till en plugg om det låter illa, istället för att kanske ta bort och gå tillbaka till "roten av problemet". Å andra sidan är det viktigaste att produktionen låter bra i slutändan och det är just då du använder dina verktyg på rätt sätt (utfrån ditt personliga sätt att arbeta).

/Jon

I vems öron ska det låta bra i slutändan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Dina?

Då förstår jag inte riktigt diskussionen. Om det ska låta bra i mina öron, och jag når dit i slutändan, då kan det väl per definition inte vara så att jag gjort på rätt eller fel sätt för att nå dit, oavsett om jag lagt nio kompressorer på min elbas..?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...