Jump to content
Annons

Det lät bättre förr, eller? - Värdet av ett hantverk


Jon Rinneby

Recommended Posts

Annons

"Vi måste låta de små misstagen och den mänskliga faktorn få utrymme, och överlåta den tekniska biten till de som behärskar den. Först då kommer dagens musik att vakna till liv igen, först då kommer idag låta lika bra som då".

Detta kommer aldrig att hända. Snarare kommer det att bli ännu lättare för gemene man att spela in. Frågan är om det inte kommer presets i inspelningsprogrammen, typ motown osv. Undrar hur bra det kommer att låta då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det var bra skrivet!

Tack 🙂

"Vi måste låta de små misstagen och den mänskliga faktorn få utrymme, och överlåta den tekniska biten till de som behärskar den. Först då kommer dagens musik att vakna till liv igen, först då kommer idag låta lika bra som då".

Detta kommer aldrig att hända. Snarare kommer det att bli ännu lättare för gemene man att spela in. Frågan är om det inte kommer presets i inspelningsprogrammen, typ motown osv. Undrar hur bra det kommer att låta då?

Men det är värt att kämpa för, eller hur?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Men vad är syftet? Förbjud folk att spela in själva? Man ska ha licens för att få spela in musik? Jag trodde själva musiken var det viktigaste.

Tolka du min artikel som att jag vill förbjuda folk att spela in själva? Såfall har jag misslyckats fatalt i min framställning 🙂 Ska förtydliga detta.

Tack för tipset.

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan hålla med om grundtanken, men jag tycker att krönikan är lite förvirrande. Först skriver du att svaret på frågan om varför dagens musik är platt och tråkig är att kreti och pleti kan publicera musik, sedan skriver du att detta har resulterat i "loudness war". Är inte orsakssambandet precis det omvända?

"What's the story, morning glory" brukar ibland sägas vara startskottet för the loudness wars och den är inte direkt producerad av hemmapulare. Är det inte snarare så att vissa ur ditt skrå har drivit på den utvecklingen och alla dessa sovrumsproducenter bara försökt hänga på så gott det går med sina crackade L-tvåor?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

"What's the story, morning glory" brukar ibland sägas vara startskottet för the loudness wars och den är inte direkt producerad av hemmapulare. Är det inte snarare så att vissa ur ditt skrå har drivit på den utvecklingen och alla dessa sovrumsproducenter bara försökt hänga på så gott det går med sina crackade L-tvåor?

Absolut, det kan naturligtvis vara en bidragande faktor. Loudness war-diskussionen var dock bara ett sidospår, gällande att saker och ting idag kan upplevas som platt. Grundtanken med artikeln är dock att lyfta fram värdet av hantverket, att inte editera och processa i absurdum, oavsett om du är profesionell eller inte.

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Spelar det verkligen så stor roll när nästan alla ändå lyssnar på mp3-filer?

Ja. Jag talar inte endast om ljudkvalitén som sådan, utan processen/vägen dit. Hur man arbetar med sin musik, mp3or kan låta hur bra som helst om hantverket är bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag bara tänkte: "De tekniska framstegen har demokratiserat musikskapandet och distributionen-alla får/kan vara med att skapa." Ser inget fel i hemmabrygd musik. Det är väl som fotosidan. Nu kan alla ta bilder och sprida dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag bara tänkte: "De tekniska framstegen har demokratiserat musikskapandet och distributionen-alla får/kan vara med att skapa." Ser inget fel i hemmabrygd musik. Det är väl som fotosidan. Nu kan alla ta bilder och sprida dom.

Exakt, detta är viktigt att understryka. Förtydligade även detta i slutet av artikeln. Tack för feedback.

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut, det kan naturligtvis vara en bidragande faktor. Loudness war-diskussionen var dock bara ett sidospår, gällande att saker och ting idag kan upplevas som platt. Grundtanken med artikeln är dock att lyfta fram värdet av hantverket, att inte editera och processa i absurdum, oavsett om du är profesionell eller inte.

/Jon

Jag håller med om värdet av hantverksskicklighet och den odynamiska radiosoppan vi har hamnat i, men så som krönikan är skriven framstår det som att det är hobbypularna som har drivit på utveckling mot den dynamikslösa musiken. Jag tror helt enkelt inte att det stämmer. Att sedan en professionell mastringstekniker är bättre på att skapa en stark, men välljudande produkt än en lekman är lite besides the point. Hade inte yrkesmännen drivit upp volymen hade (förmodligen) inte hobbyisterna försökt sig på detsamma.

Du för fram vettiga poänger, men jag tycker att andra stycket förstör helhetsintrycket. Den förlorade hantverksskickligheten är en väldigt viktig poäng och jag tror att den skulle kunna föras fram bättre än genom att betona dynamiken i musiken, där sambandet är tveksamt.

Det här med oändligt pillande med musiken har du nog rätt i också, men jag tycker att det har begränsad giltighet. Inom den elektroniska musiken har det öppnat upp en hel del möjligheter också. Ett album jag verkligen gillar är Amon Tobins "ISAM" och det är ett resultat av att artisten har haft långt tid på sig att jobba i studion för att skruva ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med om värdet av hantverksskicklighet och den odynamiska radiosoppan vi har hamnat i, men så som krönikan är skriven framstår det som att det är hobbypularna som har drivit på utveckling mot den dynamikslösa musiken. Jag tror helt enkelt inte att det stämmer.

Nä, får försöka forumerla om mig där kanske, men självklart har musiken som "låter mindre bra" fått en större spridning. Sen vad det kan bero på kanske kan fördtydligas ytterligare.

mvh Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag finns det ju en massa pop- och rockmusik osv som låter ungefär som för 30-40 år sen, med ett liknande ljudideal som då rådde. Har inte de som spelar in den musiken ungefär samma kunskaper som man hade då? Samtidigt har vi en massa techno/house som inte fanns på den tiden. Tyx mig som att ljudidealen här är helt annorlunda. Detta med dynamik i musiken är t ex tämligen ointressant, eller tom icke önskvärt. Detta låter definitivt "mindre bra" i mina öron, men uppenbarligen inte för dom som ger ut musiken. Det finns helt enkelt ingen given sanning om vad som låter "bra" numera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar bra, är ganska rejält besviken på en del nya produktioner. Hört digitaldist på köpt album från band med skivkontrakt. Jättetrist o ja, jag är helt övertygad om att det är stor kvalitetsskillnad mellan nu och då. Man lyckades få bättre inspelningar med sämre (?!) utrustning tack vare större kunnande förr.

  • Gilla 4
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror, med all respekt, att du är helt fel ute i ditt resonemang... Trender kommer och går och genomsyrar nästan alla genrer många gånger. Innan mikrofonen kom var det populärt att få det att låta så verkligt som möjligt, när band kom var det populärt att få det att låta så overkligt som möjligt... Att vi kan ha rena produktioner där alla volymer pressas till max är en trend, som alla andra... Att det har att göra med teknik håller jag dock med om. Däremot inte om att det har att göra med att tillverkning av musik blivit standardiserad och själva hantverket blivit bortglömt.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar bra, är ganska rejält besviken på en del nya produktioner. Hört digitaldist på köpt album från band med skivkontrakt. Jättetrist o ja, jag är helt övertygad om att det är stor kvalitetsskillnad mellan nu och då. Man lyckades få bättre inspelningar med sämre (?!) utrustning tack vare större kunnande förr.

Håller med

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag tror, med all respekt, att du är helt fel ute i ditt resonemang... Trender kommer och går och genomsyrar nästan alla genrer många gånger. Innan mikrofonen kom var det populärt att få det att låta så verkligt som möjligt, när band kom var det populärt att få det att låta så overkligt som möjligt... Att vi kan ha rena produktioner där alla volymer pressas till max är en trend, som alla andra... Att det har att göra med teknik håller jag dock med om. Däremot inte om att det har att göra med att tillverkning av musik blivit standardiserad och själva hantverket blivit bortglömt.

Du har helt rätt i att trender kommer och går, men vi har väl trots detta all rätt att kritisera dem, även de kanske försvinner om några år?

Artikeln handlar ju såklart om hur det är just nu, en pågående trend om man så önskar. Det är nu förändring kan ske. Jag har däremot aldrig påstått att hantverket är bortglömt, eller att det faktiskt var bättre för. I min text försöker jag istället lyfta fram vikten av hantverket och att vem som helst faktiskt inte kan spela in och producera musik, oavsett stor studio eller sovrum. Och de "trender" vi genomgår idag med digital teknik och oändigt antal spår och redigering i många fall skadar musiken mer än det tillför. Självklart är jag ingen motstående till tekniken, vi har (som jag också nämner) alla förutsättningar att skapa fantastisk musik idag, vilket också görs - Men vi måste lära oss att använda våra tillgångar på rätt sätt, sen vad det innebär kan såklart vara olika från person till person.

/Jon

Redigerat av Yllet
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Du har helt rätt i att trender kommer och går, men vi har väl trots detta all rätt att kritisera dem, även de kanske försvinner om några år?

Vänta nu, finns det inte en hel del att kritisera från förr eller är det bara nutida som man ska kritisera?

I min text försöker jag istället lyfta fram vikten av hantverket och att vem som helst faktiskt inte kan spela in och producera musik, oavsett stor studio eller sovrum.

Jaså? Vem är du att påstå att inte vem som helst kan spela in eller producera musik? Du kan sitta där med dina überåsikter och med din mentala masturbations tillfredsställelse men vi skulle inte sitta här om inte det var möjligt för alla att kunna göra det. Vem är du att lägga gränsen för vad andra kan och inte kan göra? Att bara ett fåtal av dem blir riktigt bra, vilket jag inte kan påstå att du ens tillhör dem,ett fåtal bra, resten mediokra till usla(som jag tillhör) är sant. Men att påstå att de inte kan? Du tror för mycket om dig själv.

Och de "trender" vi genomgår idag med digital teknik och oändigt antal spår och redigering i många fall skadar musiken mer än det tillför.

Så du sitter och besitter kunskaper som nästan ingen annan gör? Var får du det där svamlet ifrån,don quijote ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Vänta nu, finns det inte en hel del att kritisera från förr eller är det bara nutida som man ska kritisera?

Jaså? Vem är du att påstå att inte vem som helst kan spela in eller producera musik? Du kan sitta där med dina überåsikter och med din mentala masturbations tillfredsställelse men vi skulle inte sitta här om inte det var möjligt för alla att kunna göra det. Vem är du att lägga gränsen för vad andra kan och inte kan göra? Att bara ett fåtal av dem blir riktigt bra, vilket jag inte kan påstå att du ens tillhör dem,ett fåtal bra, resten mediokra till usla(som jag tillhör) är sant. Men att påstå att de inte kan? Du tror för mycket om dig själv.

Så du sitter och besitter kunskaper som nästan ingen annan gör? Var får du det där svamlet ifrån,don quijote ?

Oj här har jag visst trampat på en öm tå, det ber jag om ursäkt för. Du har naturligvis rätt att kritisera och tycka precis vad du vill, precis som alla andra. Allt jag försöker göra är att förklara min syn på varför saker och ting kan upplevas som det gör idag och några av anledningarna till detta. Ingenstans i texten påstår jag att JAG är någon slags "allvetande studioguru", men visst artikeln är delvis skriven för att väcka debatt, det medger jag.

Sen är det självklart att alla som vill kan spela in musik, vilket jag också skriver. Detta är den underbara biten med utvecklingen. Men alla kan inte få det att låta bra (vilket såklart är subjektivt), det är väl inga konstigheter? Lika lite som att alla kan bli bra på 100 m eller bergsklättring.

/Jon

Redigerat av Yllet
  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Den här artikeln hade kunnat skrivas på 60-, 70-, 80-, 90- och 00-talet (och kanske ännu tidigare?) också, och det hade funnits folk som nickat och hummat med i dina tankar då också.

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Den här artikeln hade kunnat skrivas på 60-, 70-, 80-, 90- och 00-talet (och kanske ännu tidigare?) också, och det hade funnits folk som nickat och hummat med i dina tankar då också.

Menar du att det fanns en massa människor på 60-talet som tyckte att inspelningskvaliteten var bättre förr i världen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du att det fanns en massa människor på 60-talet som tyckte att inspelningskvaliteten var bättre förr i världen?

Definitivt. Det var mycket mer feeling i de gamla inspelningarna, där någon sjungit eller spelat flygel in i en stor tratt. Jag menar, på 60-talet kunde ju vilken studio som helst köpa mixerbord, mickar och kompressorer. Det var bättre när inspelningsutrustning var förbehållet universitetens tekniska fakulteter...

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Definitivt. Det var mycket mer feeling i de gamla inspelningarna, där någon sjungit eller spelat flygel in i en stor tratt. Jag menar, på 60-talet kunde ju vilken studio som helst köpa mixerbord, mickar och kompressorer. Det var bättre när inspelningsutrustning var förbehållet universitetens tekniska fakulteter...

Ja och inte behövde de heller hålla på och använda fuskverktyg som EQ heller. Nä det var bättre förr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...