Jump to content

Recommended Posts

Titel: The Black Ships Approach

Av: Lautrec

Uppladdad: 24 apr 2013

Kategori: Klassiskt/Filmmusik

Hej!

Jag har börjat göra lite symfonisk musik och det är verkligen roligt även om det är svårt som f*n.

Nu har jag vad som bäst kan beskrivas som en piratlåt som jag hoppas få lite feeback på - det skulle vara mycket uppskattat med lite tips på hur man kan få det att låta bättre!

Jag har använt mig av lite orkestersamples från Project Sam som följer med i Live 8. Med 9:an får man tydligen mycket mer så jag ser fram emot att uppgradera och få nya grejor att leka med.

Edit: Glömde länka till Soundcloud:

http://soundcloud.com/lautrecs/the-black-ships-approach

Klicka här för att ladda ner filen

• 3 weeks later...

Jag tyckte det var rätt så tjusigt. Du har ju fått in rätt känsla när det gäller pirater och så. Precis när låten slutade så tyckte jag att det skulle suttit fint med en höjning. Nu är väl inte höjningar så populärt inom klassisk musik men här tror jag att det skulle fungera. Jag är en stråknörd så jag skulle tryckt på med mycket stråkar någonstans in i låten för att sedan låta det urprungliga soundet återkomma.

Tack så mycket för svaret! Jag har lyssnat igenom låten ett par gånger och tycket att det är en skitbra idé att göra en höjning på slutet - jag ska se om jag hinner göra det i veckan och lägga upp en ny version. Jag hade väldigt begränsat med instrument och samples när jag gjorde låten och nu när jag har nya grejor känner jag mig sugen på att jobba om den litegrann. Ska se om det går att trycka in lite mer stråkar också nu när jag har lite ordentliga grejor under huven! 🙂

• 2 months later...

Liite enformigt detta... Tycker att du etablerar hooken lite väl länge i början dvs kapa längden på introt men även på delen därpå när kastanjett och kören kommer in. Det blir lite för mycket upprepning av samma slinga.

Ev prova: Kortare "intro" (hälften?). Sedan mellandel med körer etc fast inte samma hook/melodi utan nåt som skapar förväntan... höjning, tonartsbyte eller nåt. Tänk en vers eller brygga.. Kläm i med ordentligt fläsk efter det och introducera slinga från introt igen där kanske..?

Tack för ett bra svar! Det är så jäkla skönt att få konstruktiv kritik från folk!

Jag ska omarbeta låten efter sommaren är slut om man har lite tid i studion igen. Din struktur låter vettig, jag har märkt att jag själv tycker att låten är tråkig när jag lyssnar på den nu och det är inget bra tecken.

som sagt, det beror lite på vad man vill berätta men om man tänker på ett klassiskt stycke och analyserar det berättar det en historia, ofta om djur (av någon anledning..?) Lyssna på Ravels Bolero. Den är ju hyfsat enformig men lyssna på instrument och slingor som kommer och /eller avlöser varandra och sakta bygger upp storyn mot slutet. Lång men lärorik 🙂

Ang din piratlåt, -Tänk kontraster, kommer det nån vid horisonten, närmar man sig, dör nån, stannar allt upp ( kommar hjältarna?) osv. Tänk lite i bilder kanske..?

Det låter ju bra annars

🙂 Härligt att höra att man inte är ensam med sin musikstil/ musikskapande.

Jag håller med om att det är grymt svårt. 🤪

Ser fram emot att höra mer musik från dig.

som sagt, det beror lite på vad man vill berätta men om man tänker på ett klassiskt stycke och analyserar det berättar det en historia, ofta om djur (av någon anledning..?) Lyssna på Ravels Bolero. Den är ju hyfsat enformig men lyssna på instrument och slingor som kommer och /eller avlöser varandra och sakta bygger upp storyn mot slutet. Lång men lärorik 🙂

Ang din piratlåt, -Tänk kontraster, kommer det nån vid horisonten, närmar man sig, dör nån, stannar allt upp ( kommar hjältarna?) osv. Tänk lite i bilder kanske..?

Det låter ju bra annars

Precis så fungerar det i mitt huvud när jag gör den här typen av musik och det är det som gör det så roligt! Nu var det några månader sedan jag gjorde denna, men jag kommer ihåg att jag föreställde mig att man i början står på ett handelsfartyg och blickar ut mot horisonten där seglen på en större båt syns. De kommer närmare och plötsligt förstår man att det är svarta segel...

När körerna kommer igång befinner man sig på piratskeppet där sjöbusarna är sugna på strid och byte.

Sedan i mellanspelet med stråkarna så försöker det andra skeppet komma undan, men när de tunga trummorna dånar igång så avfyras en bredsida och änterhakarna sitter fast. Sedan väller priaterna ombord på skeppet.

Ungefär så gick det till i huvudet på denne ovanligt storvuxne och skäggige 14-åring. 🙂