Jump to content
Annons

Flytta Logic Projekt


Ajohnson

Recommended Posts

Har sedan tidigare använt mig av en stationär imac när jag producerat musik. Har nyligen införskaffat mig en mac book pro och även där installerat logic. Min tanke är att skriva låtar i mac booken och sedan bara dra över dom i dropbox, för att sedan fortsätta med dom på imacen.

Hur exporterar man hela Logic projekt så att alla inställningar på kanaler osv kommer med till logic på en annan dator?

Jag fick höra nyligen att jag skulle pröva att exportera som en omf fil men datorn säger då:

"There’s nothing to export. Either the project contains no audio regions, or no audio driver is active!"

Vad ska jag göra? Jag använder mig av Logic 9.1

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Musikprojekt som bygger på samplat ljud är rätt stora så att synka över Dropbox kan ta mycket tid uppströms, mycket tid nedströms och kräva kostsamt utrymme på deras servrar. Någon annan som har provat det? Funkar?

Jag skulle hur som helst inte rekommendera att bygga själva projektet under Dropbox-katalogen utan att stänga av automatisk uppdatering. Annars kommer Dropbox stå och tugga hela tiden.

Om du kopierar hela projektkatalogen så ska det fungera att exportera. Men det finns ett par fallgropar:

  1. Vissa pluggar såsom Melodyne lägger sina filer på ett eget ställe utanför alla projekt. De kommer alltså inte med om du bara exporterar projektkatalogen. Du vill ju heller inte behöva peka om Melodyne varje gång du flyttar projektet så du får nog försöka konfigurera så att sådana pluggar lägger sina filer under respektive projekt. Har du otur så är det en global inställning som alltså gör att du förstör för alla andra projekt än det du har öppet. I sånt fall är det bara att synka flera kataloger mellan datorerna, dvs både projektkataloger och pluggarnas egna kataloger.
  2. Du måste förstås ha alla pluggar installerade på båda datorerna, annars kommer de saknas när du laddar projekten.
  3. Se upp så att du inte arbetar parallellt med samma projekt på två olika datorer. Det är lätt hänt. Då kommer du vara tvungen att kasta ena projektet eftersom det inte finns någon funktion för att slå ihop två versioner.
  4. Jag skulle förorda att hålla reda på din media-pool om du ska synka mellan datorer. Det är lätt att det ligger tio versioner av något spår och käkar disk vilket bara kommer att slöa ner allt i onödan.
  5. Om du har backup så tänk igenom om du vill backup:a projektkatalogen från båda datorerna. Det kommer käka mycket disk.

/John

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra påfyllnad där John! Jag tänkte egentligen på alla typer av "externa" filer när jag nämnde samplingar, alltså att det är viktigt att alla filer som används i projektet, men inte finns i projektmappen, hänger med. Själv skulle jag använda en USB sticka eller extern HD när jag flyttade grejerna. Är inte helt up to date med dropbox, det kanske finns fördelar med att använda det, men jag skulle för enkelhetens skull bara kopiera över det som jag precis nämnde, om jag tänker att jag inte behöver gå tillbaka och arbeta med det på den lite klenare datorn igen av någon anledning.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att spara HELA projektet inklusive samplingar , Exsljud , Spacedesigner impulser så bockar man i " Include All Assets " så bilder nedan visar.

Logic_Notes_1.jpg

Sedan kan man bara kopiera över projektet till vilken dator som helst och

alla ljud medföljer.Dock måste båda datorerna givetvis ha samma Plug-Ins installerade .

Link to comment
Dela på andra sajter

För att spara HELA projektet inklusive samplingar , Exsljud , Spacedesigner impulser så bockar man i " Include All Assets " så bilder nedan visar.

Logic_Notes_1.jpg

Sedan kan man bara kopiera över projektet till vilken dator som helst och

alla ljud medföljer.Dock måste båda datorerna givetvis ha samma Plug-Ins installerade .

Tänk vad insnöad man kan va ibland... Har helt missat den där funktionen. 🙂 Får den med sånt som Melodyne filer och typ trumsamplingar man kör i typ Battery också?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, jag rekommenderar inte Dropbox. Ett musikprojekt ligger lätt på en gig (om det inte är midi-baserat) och Logic arbetar på många av filerna. Det betyder 1) att Dropbox kommer att synka mot servern konstant i bakgrunden vilket käkar dator- och diskkraft och 2) att du hela tiden ska synka alla dessa data mellan dina datorer. 1) kan du undvika genom att inte spara projektet i Dropbox utan att bara "kopiera dit" det när du vill synka. Å andra sidan så kommer det käka dubbelt utrymme på disk, vara tröttsamt och säkert ta en stund. Jag är inte ens säker på att Dropbox kommer att fatta vilka filer som är orörda i en sån "överkopiering".

Dropbox funkar bra för enskilda spår på ca 25 Mb. Så att bounce:a ut spår i ett musiksamarbete mellan folk är en sak. Men att synka hela projekt vet i tusan.

Redigerat av ManJIT
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...