Jump to content
Annons

Var köper man billigast ljudabsorbent?


Tuzzy

Recommended Posts

Annons

Okej, blir väll en beställning därifrån då. Ska först testa mina kommande monitorer innan jag bestämmer hur mycket absorbent jag behöver. Tror ni att det jag länkade plus: 2 st http://www.thomann.de/se/the_takustik_sap80_pyramidenschaum.htm och http://www.thomann.de/se/eq_acoustics_classic_wedge_foam_tiles_grey.htm

skulle funka? Mitt rum är ungefär 2,5x4,5 meter stort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Titta dig inte blind på priset utan kvaliteten. Slänga ut på nåt som visar sig vara rena skiten kostar mera i längden.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 9 månader senare...

Tysken har billiga men frakten ligger ju på 150 kr. Finns det någon svensk sida som säljer billiga ljudabsorbenter? Något i stil med detta: http://www.thomann.d...030_4er_set.htm

Bullerbelämparen har många olika prisvärda ljudabsorbenter. Säljer även till privarpersoner. Skickar med DHL.

Akustikskiva P70 är ett bra alternativ.

Se hemsida: http://www.bullerbekamparen.se/akustikskiva-p70.aspx.

Maila dom så får du pris på olika absorbenter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp inte sånt där skit! Dessa tunna absorberar verkar endast i diskant och övre mellanregister, vilket inte hjälper dig med det riktiga problemet, basen. Du kommer få ett rum som upplevs dämpat, men ger dig endast en skev ljudbild.

Läs några studiobyggartrådar och ta inspiration därifrån. Där finns det bilder ritningar och instruktioner till hur du bygger egna "korrekta" absorbenter och även länkar till färdiga produkter som faktiskt fungerar 🙂

Lycka till!

Redigerat av Jack Hammer
Link to comment
Dela på andra sajter

30mm tjocklek är inte mycket att komma med. Som sagt så dämpar det bara diskant.

Om du vill köpa billigt, köp inget under 50mm i alla fall.

Var medveten om brandrisken också, antar att dessa brinner ganska duktigt. Finns olika brandklasser på skum också, andra har säkert detta färskare i minne..

På detta område talar mycket för glasull.

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur stor är skillnaden på 30 och 50mm då? Dämpar 50-varianten bättre/bredare?

Den verkar något längre ner i frekvens är väl skillnaden, siffran har jag inte, blir ännu effektivare en bit från väggen. Andra kan nog ge dig mer kött på benen där..

Har för mig att jag sett dågon PDF i en annan liknande tråd som beskriver detta i detalj.

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Den verkar något längre ner i frekvens är väl skillnaden, siffran har jag inte, blir ännu effektivare en bit från väggen. Andra kan nog ge dig mer kött på benen där..

Har för mig att jag sett dågon PDF i en annan liknande tråd som beskriver detta i detalj.

Okej! Det var det jag misstänkte. Då kanske det är värt några extra kronor...

Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på det lilla rummet skulle jag valt att börja med att fixa till basen så gott det går, och jag tänker då främst på hörnen. Dämpar man dessutom dessa får man lite dämpning även av övriga registret, och då brukar förstareflektionen räcka för att få ett lagom dämpat rum.

Med det du länkat nu kommer du som sagt endast dämpa diskanten. Det är även lite väl mycket för ditt rum, det kommer att bli helt dött i diskanten om du dämpar med allt det material du länkat.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 år senare...
Håller med. Du behöver ljudabsorbenter som fungerar på både höga och låga frekvenser. Finns ju en del som tillverkar ljudabsorbenter. Jag har använt absorbenter från nedan leverantörer, produkt som hette Corner (för bas) och Palett (för mellan/höga frekvenser). Men som du säger så verkar han inte behöva dämpa de högre frekvenserna.


Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med. Du behöver ljudabsorbenter som fungerar på både höga och låga frekvenser. Finns ju en del som tillverkar ljudabsorbenter. Jag har använt absorbenter från nedan leverantörer, produkt som hette Corner (för bas) och Palett (för mellan/höga frekvenser). Men som du säger så verkar han inte behöva dämpa de högre frekvenserna.

Inser att jag svarat på ett riktigt gammalt inlägg :$

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 8 månader senare...

Kanske är lite sen på pucken nu men provar att kasta ut en krok ändå, kanske får jag napp 😉 Behöver hjälp med att ljudisolera vår studio. Kollade igenom tråden och tipsen men flera av sidorna var inaktiva och Thomann.de e ju tysk, vill gärna köpa från nån svensk butik för det känns säkrast.

Jag har kollat ljudabsorbenter från https://www.elite-kontorsmobler.se/15-ljudabsorbenter och http://www.akustikmiljo.se/produkter som hade helt ok pris. Vill ha kvalité men helst inte lägga en förmögenhet. Snygg design är en fördel men inget krav.

Kom in på www.elite-ljudabsorbenter.se och läste bla att man skulle försöka sprida ut ljudabsorbenterna i rummet, å ha på både väggar och tak. Någon som har erfarenhet av väggabsorbent och takabsorbenter i studio? Vad funkar och inte, vad ska jag undvika? osv osv 🙂 Tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, macke2018 säger:

Kanske är lite sen på pucken nu men provar att kasta ut en krok ändå, kanske får jag napp 😉 Behöver hjälp med att ljudisolera vår studio. Kollade igenom tråden och tipsen men flera av sidorna var inaktiva och Thomann.de e ju tysk, vill gärna köpa från nån svensk butik för det känns säkrast.

Jag har kollat ljudabsorbenter från https://www.elite-kontorsmobler.se/15-ljudabsorbenter och http://www.akustikmiljo.se/produkter som hade helt ok pris. Vill ha kvalité men helst inte lägga en förmögenhet. Snygg design är en fördel men inget krav.

Kom in på www.elite-ljudabsorbenter.se och läste bla att man skulle försöka sprida ut ljudabsorbenterna i rummet, å ha på både väggar och tak. Någon som har erfarenhet av väggabsorbent och takabsorbenter i studio? Vad funkar och inte, vad ska jag undvika? osv osv 🙂 Tacksam för svar!

Ljudisolerat = Inget ljud kommer in eller ut
Akustikbehandlat = ljudet låter bra/rätt i rummet

Om du ska akustikbehandla för mixning ska du ha mycket hörnabsorbenter och koncentrera absorbtiontjockleken på de första reflektionerna enligt spegelmetoden (googla)

Jag skulle utgått från det och arrangera så att mikrofonerna pekar in mot mixposition och addera gobos där det behövs vid inspelning

Redigerat av Casperfren
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för ditt svar! 🙂

Har tagit till mig av tipsen och har googlat runt en del, men funderar på om det kanske inte är bäst med ljudabsorbenter ändå? Är lite orolig för att störa grannarna. Måste vara säker på att ljudet stannar i rummet och inte läcker allt för mycket. 

Funderar på hur mycket absorbenter jag ska ha? Läste något om att ca 30 % av väggarna ska ha ljudabsorbenter. Och att man ska akta sig för att ha för många då det kan göra att det låter livlöst i rummet. Är detta en myt eller är det sant?

 

  • Förbryllad 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Att inte störa grannarna kräver ljudisolering vilket är dyrt och kräver mycket jobb, speciellt om man vill isolera allt ljud dvs även ner i basen. Du måste bygga ett rum i rummet, dvs fyra väggar och ett tak som är frikopplade från det existerande rummet. Gärna också ett nytt tungt golv som vilar på fjädrar. Vilket kan bli svårt om du inte bor på entreplan. osv osv.

Mycket jobb dvs.

Link to comment
Dela på andra sajter

På 2018-02-12 på 15:05, macke2018 säger:

Tack för ditt svar! 🙂

Har tagit till mig av tipsen och har googlat runt en del, men funderar på om det kanske inte är bäst med ljudabsorbenter ändå? Är lite orolig för att störa grannarna. Måste vara säker på att ljudet stannar i rummet och inte läcker allt för mycket. 

Funderar på hur mycket absorbenter jag ska ha? Läste något om att ca 30 % av väggarna ska ha ljudabsorbenter. Och att man ska akta sig för att ha för många då det kan göra att det låter livlöst i rummet. Är detta en myt eller är det sant?

 

För att förbättra de akustiska förhållandena behöver du egentligen inte göra massor utan hellre vara smart i ditt agerande för rummet. Att totalt ljuddöda ett rum är sällan optimalt, det är nog det du menar med livlöst. Ja rent krasst går det om du ser till att neutralisera varenda möjlighet för ljudet att reflektera i rummet. 

Om jag vore dig skulle jag först och främst utgå från din position i rummet. Kolla av hur ljudet reflekteras när det lämnar dina monitorer. Det finns enkla guider för att följa detta. Ha en tjock matta på golvet. Tjocka gardiner. Bokhyllor som får agera lite diffusor. Det går att förbättra rummet med ganska enkla medel.

Det du inte vill ha är ett helt KALT rum så att säga. Om du tänker spela in sång i samma  rum ska du försöka hålla dig så långt från väggarna de går, stå centrerat i rummet. En vägg får gärna vara lite extra behandlad och ha denna bakom dig i sångposition. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...
  • 3 månader senare...

Jag har fått tag på en del sådana foam absorbenter som jag tänkte försöka förbättra ljudet i vår replokal/studio. 

Det jag funderade på, dels estetiskt, men även om det blir bättre eller sämre att antingen klä in dessa med tyg? Eller fästa dem bakom en 6mm mdf skiva? Dvs det är skivan som syns?

foamen är svart, men vi skulle vilja ha det vitt på väggarna. Och jag har kvar en del vit mdf skiva från ett annat bygge. Så jag skulle enkelt kunna bygga ramar med foam innuti.

Skulle träskiva på foamen göra så att de funkar sämre? 

De befintliga väggarna är betong. 

(Gammal fabrik, 3,5m upp till tak, 40kvm)

Mvh

/ j

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har fått ta i några akustikplattor som suttit i ett kontorslandskap. de är cirka 500 mm breda och kanske 1700 höga. De har träram klädd med tyg men jag vet inte vad det är i dom. Är dessa användbara i en hemstudio som inte har någon som helst akustikbehandling?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 år senare...
On 2022-02-22 at 15:09 sa Anders1301:

haha..

Jag har precis beställt ett gäng ljudabsorbenter till mitt hemmakontor. Förhoppningsvis kommer det dämpa ljudet från övriga i huset...

Bra tips här i tråden. Tack

Det blir både för väggar och tak.

Sorry, dessa kommer inte att dämpa ljudet från övriga i huset. Dessa är inte till för ljudisolering utan för att dämpa reflektioner.

Dessa kommer att absorbera reflektioner i det rummet där du sätter upp dom i. Dvs det rummet kommer att bli lite klarare, dvs lite renare ljud. I alla fall i mellanregistret/diskanten. Men ljud ifrån andra rum kommer de inte påverka så mycket. Lite grann kommer de sänkas men inte så märkbart. Du behöver göra väggarna tyngre för att de skall isolera mer, t.ex. ett lager med gips. Eller bygga ett rum i rummet som vilar på fjädrar. Eller täta alla glipor. Sorry, hoppas du inte köpt allt för mycket. 😞

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...