Jump to content
Annons

Build up med vocal, hur gör ni?


al123

Recommended Posts

Hej! Håller på att göra en remix av en låt och vill ha så vocalsen hackas upp i build upen, som en build up med vanlig snare fast göra detta med vocals, hoppas ni förstår hur jag menar.. typ som "sky-----sky----sky---sky--sky-skysky" hur brukar ni gå tillväga på bästa sätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tjenix!

För egen del skulle jag "lyfta ut" ordet "sky" ur vocal-spåret (är det även dubbar inblandat så bör dessa tas med samtidigt), göra en ny sampling (audiofil) med endast ordet "sky" och sedan lyfta in det i en sampler-plugin. Sen skulle jag lägga ordet på en tangent och "spela" på ordet "sky". Efter det kan man enkelt med midi-editor redigera inslagen.

Tänk på att om ordet verkligen är "sky" så ska "ky" hamna "rätt" och "s" något före... hmm, svårt att förklara, men om du "slår" takten och sjunger "sky" repeterat så märker du att "s"et hamnar före "rätt" takt/tillslag. Hade ordet varit t.ex. "Two" så ska "T"et hamna rätt, och "Two" är ett enklare ord att slå in i takt än ordet "Sky"....

Hoppas mitt arbetssätt hjälper....

Sen finns det säkert andra sätt och plugins som kan hjälpa dig...

Redigerat av DMM
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ställde samma fråga (tror att det är samma fråga) tidigare i år och fick en massa bra svar.

https://www.studio.se/index.php/topic/99176-plugg-som-hackar-ljudfilen/

Tror jag till sist använde mgTriggerGate som jag tycker fungerade hur bra som helst. : http://www.mgaudio.d...oducts&lang=eng

Annars är det till att vara old school och klippa och hacka filen direkt i din daw.

Link to comment
Dela på andra sajter

tack för tipsen folk! blir att testa trigger gate ikväll! 😛

Tjenix!

För egen del skulle jag "lyfta ut" ordet "sky" ur vocal-spåret (är det även dubbar inblandat så bör dessa tas med samtidigt), göra en ny sampling (audiofil) med endast ordet "sky" och sedan lyfta in det i en sampler-plugin. Sen skulle jag lägga ordet på en tangent och "spela" på ordet "sky". Efter det kan man enkelt med midi-editor redigera inslagen.

Tänk på att om ordet verkligen är "sky" så ska "ky" hamna "rätt" och "s" något före... hmm, svårt att förklara, men om du "slår" takten och sjunger "sky" repeterat så märker du att "s"et hamnar före "rätt" takt/tillslag. Hade ordet varit t.ex. "Two" så ska "T"et hamna rätt, och "Two" är ett enklare ord att slå in i takt än ordet "Sky"....

Hoppas mitt arbetssätt hjälper....

Sen finns det säkert andra sätt och plugins som kan hjälpa dig...

Tusen tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter ju ytterst omständigt det DMM föreslog. Jag brukar klippa ut ordet göra en fade på varje sida så det inte klipper. sen copy-pastar jag bara ordet på valt not värde och klipper sönder det ytterligare om jag vill ha kortare notvärden. Brukar fungera fin fint och det går snabbt.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Som DMM nämnde. Gör "sky" till egen sample och få "ky" på varje takt. Ett alternativ är att använda effectrix's loop-effekt som gör utvecklingen blir mer some kick-loopen i SHM - One, om det skulle vara av intresse. Istället för en mer tradionellt upplagd för "sky sky sky sky skyskyskyskyssksksksk" - om du förstår vad jag var ute efter där 😄

Redigerat av dreas
Link to comment
Dela på andra sajter

Låter ju ytterst omständigt det DMM föreslog. Jag brukar klippa ut ordet göra en fade på varje sida så det inte klipper. sen copy-pastar jag bara ordet på valt not värde och klipper sönder det ytterligare om jag vill ha kortare notvärden. Brukar fungera fin fint och det går snabbt.

+1

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter ju ytterst omständigt det DMM föreslog. Jag brukar klippa ut ordet göra en fade på varje sida så det inte klipper. sen copy-pastar jag bara ordet på valt not värde och klipper sönder det ytterligare om jag vill ha kortare notvärden. Brukar fungera fin fint och det går snabbt.

okej låter som en bra idé! har nu klippt ut ordet men hur lägger jag en fader på ordet om jag får fråga? sorry okunskapen 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

okej låter som en bra idé! har nu klippt ut ordet men hur lägger jag en fader på ordet om jag får fråga? sorry okunskapen 😊

[Edit: felstavning etc.]

Fördelen med att använda en sampler-plugg är att du dels slipper flytta på audio-delar, klippa och klistra audio alltså, samt att endast en sample "Sky" ligger i minnet, samt att det är lika lätt att "slå in"/programmera som om du "slår in" en kick t.ex. Ordet "Sky" i en sampler. Du kan också dra nytta av många midi-kommandon. Vill du dessutom göra liknande saker med andra ord så lägger du bara in dessa i samplern (på t.ex. en tangent bredvid första ordet). Ytterligare fördelar med en sampler är att du enkelt kan finputsa start/slut på själva ljudet, men det finns så klart andra sätt att göra det på också. En bra sampler har dessutom processing- samt effekt-plugins inbyggt, om du skulle vilja lägga på effekter etc. på t.ex. "Sky" (en tangent).

Ytterligare fördelar är att du kan bestämma t.ex. velocity på varje "Sky"-inslag. Med audio behöver du justera varje audio-klipp om du vill variera, eller automatisera som kräver mer än midi gör i både jobb och processing. Dessutom kan du ju t.ex. använda pitch-bend med många fler midi-kommandon som du inte har lika lätt åtkomst till via ren audio. [Edit] Det skulle innebära massor med arbete om du skulle t.ex. vilja ändra pitch och velocity och byta effekter på VARJE tillslag (varje audio-klipp) på den effekt du talar om (detta bara ett exempel för att förklara). Med midi går det snabbt och som en dans! 🙂

Det som innebär jobb är att förbereda ljudfilen och lyfta in ordet "sky" i samplern, samt eventuellt finputsa in/ut. Efter det är det precis som att arbeta med midi, d.v.s. mycket snabb-jobbat.

Personligen gör jag hellre grovjobbet först, för att sedan enkelt kunna redigera i midi, än att flytta runt och redigera ren audio, något som kräver betydligt mer arbete än att endast förbereda en sampling och lyfta in den till en sampler.

Du kan enkelt se att, beroende på vad som ska göras, det blir mer jobb att redigera audio på olika vis än om du redigerar midi [edit] om vi nu talar om just denna effekt eller liknande effekter.

[Edit: tillägg]

Vidare, om man vill ha effekter av olika slag och/eller volymer etc. på några eller alla av dessa "Sky"-ord (det kan bli väldigt många), så kanske man "bränner in" både effekter och volymer (om man inte automatiserar det man kan automatisera) på varje litet audioklipp för att inte behöva använda några eller flera audiospår/kanaler. Skulle man sen vilja ändra, om man inte är riktigt nöjd, så är det inte lika lätt som att göra det i midistyrning av en sampler.

Du kan t.ex. i en sampler lägga upp några eller fler av exakt samma ord "Sky" på olika tangenter, där olika tangenter/verioner av ordet "Sky" har olika effekter eller processing. Sedan kan du enkelt alternera mellan dessa tangenter vid inslag/programmering.

Har du gjort fel, eller inte är nöjd, så är det snabbt ändrat i midi.

[Edit: angående FL studio tutorial filmen]

Jag gillar idén, snabbt och enkelt, men det är också "steglöst" vilket gör det svårt om man vill hålla sig exakt till tempo/kvantisering.

Redigerat av DMM
Link to comment
Dela på andra sajter

[Edit: felstavning etc.]

Fördelen med att använda en sampler-plugg är att du dels slipper flytta på audio-delar, klippa och klistra audio alltså, samt att endast en sample "Sky" ligger i minnet, samt att det är lika lätt att "slå in"/programmera som om du "slår in" en kick t.ex. Ordet "Sky" i en sampler. Du kan också dra nytta av många midi-kommandon. Vill du dessutom göra liknande saker med andra ord så lägger du bara in dessa i samplern (på t.ex. en tangent bredvid första ordet). Ytterligare fördelar med en sampler är att du enkelt kan finputsa start/slut på själva ljudet, men det finns så klart andra sätt att göra det på också. En bra sampler har dessutom processing- samt effekt-plugins inbyggt, om du skulle vilja lägga på effekter etc. på t.ex. "Sky" (en tangent).

Ytterligare fördelar är att du kan bestämma t.ex. velocity på varje "Sky"-inslag. Med audio behöver du justera varje audio-klipp om du vill variera, eller automatisera som kräver mer än midi gör i både jobb och processing. Dessutom kan du ju t.ex. använda pitch-bend med många fler midi-kommandon som du inte har lika lätt åtkomst till via ren audio. [Edit] Det skulle innebära massor med arbete om du skulle t.ex. vilja ändra pitch och velocity och byta effekter på VARJE tillslag (varje audio-klipp) på den effekt du talar om (detta bara ett exempel för att förklara). Med midi går det snabbt och som en dans! 🙂

Det som innebär jobb är att förbereda ljudfilen och lyfta in ordet "sky" i samplern, samt eventuellt finputsa in/ut. Efter det är det precis som att arbeta med midi, d.v.s. mycket snabb-jobbat.

Personligen gör jag hellre grovjobbet först, för att sedan enkelt kunna redigera i midi, än att flytta runt och redigera ren audio, något som kräver betydligt mer arbete än att endast förbereda en sampling och lyfta in den till en sampler.

Du kan enkelt se att, beroende på vad som ska göras, det blir mer jobb att redigera audio på olika vis än om du redigerar midi [edit] om vi nu talar om just denna effekt eller liknande effekter.

[Edit: tillägg]

Vidare, om man vill ha effekter av olika slag och/eller volymer etc. på några eller alla av dessa "Sky"-ord (det kan bli väldigt många), så kanske man "bränner in" både effekter och volymer (om man inte automatiserar det man kan automatisera) på varje litet audioklipp för att inte behöva använda några eller flera audiospår/kanaler. Skulle man sen vilja ändra, om man inte är riktigt nöjd, så är det inte lika lätt som att göra det i midistyrning av en sampler.

Du kan t.ex. i en sampler lägga upp några eller fler av exakt samma ord "Sky" på olika tangenter, där olika tangenter/verioner av ordet "Sky" har olika effekter eller processing. Sedan kan du enkelt alternera mellan dessa tangenter vid inslag/programmering.

Har du gjort fel, eller inte är nöjd, så är det snabbt ändrat i midi.

[Edit: angående FL studio tutorial filmen]

Jag gillar idén, snabbt och enkelt, men det är också "steglöst" vilket gör det svårt om man vill hålla sig exakt till tempo/kvantisering.

Tack så mycket för tipset! dock har jag kört fast igen... i sista dropet så klipper det sig oavsett om jag gör fader på varje sida... blir som ett hack just före sky trots att jag slängt in ordet i edison och justerat.. fader så mycket jag kan men när jag fadeat så de låter bra får jag dock inte med hela ordet? vad gör jag? lite dåligt förklarat men hoppas ni förstår.. tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...