Jump to content
Annons

Popskiss


Rabieshund

Recommended Posts

Nu har mitt band börjat skriva en poplåt, bara för att vi häftiga. Det började med att Rabieskatten och jag satt hemma hos mig innan vi skulle gå och repa och flummade lite med två gitarrer, och vi började köra nåt som lät poppigt, så vi började jobba lite på det den halvtimmen som var kvar. Sen gick vi iväg och körde den i lokalen istället. Fast vi saknade en gitarrist som vi inte har en aning om var han var/är, så han vet INGET om det här projektet. 😄

I alla fall!

När vi kom hem hade vi skrivit ihop lite mer på låten, så vi började skissa på den på min dator. Eftersom vi bara hade tillgång till en elgitarr, en akustisk nylonsträngad, fejkade trummor, fejkad bas och fejkat piano så är det det vi använt. Fast jag har skruvat och vridit ganska mycket på ljuden, så det låter helt ok för en skiss tycker jag. 😉

Sång saknas fortfarande, så det är ingen melodi utom i versen då gitarren spelar samma melodi som sången ska sjungas.

Min elgitarr är också feljusterad, så slingan som spelas på de höga tonerna i början och i refrängen låter rent ut sagt piss, men ni får stå ut. 😱

Eftersom detta är vår första poplåt (vi brukar spela mest metall) så måste vi veta vad vi ska lägga till/förbättra/whatever. Det är er uppgift alltså. 🙂

Låten är som sagt inte färdigskriven, så den slutar efter refrängen, men 2 minuter och 9 sekunder får ni iaf lyssna på. 🙂

Inspirerat av Mew och Coldplay. Lyssna, ge kritik! 🙂

http://www.roketx.bubhost.com/rabiez/oyster%20pop.mp3

Och ja, filen är taggad lite flummigt, det är meningen. xP

Redigerat av Rabieshund
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Melodin för refrängen är inte skriven än. Klart det kommer en melodi. Sångaren ska ju inte rappa precis. Finns ju förresten en melodi för versen, om du inte hörde det.

Ingen som har en kommentar? Kom igen, det finns ju faktiskt nåt att kommentera. Jag vill bara veta vad ni tycker, det är allt. Är soundet ok? Ska jag lyfta fram gitarrerna/sänka pianot? Är melodin för versen ok? Och jag ber så hemskt mycket om ursäkt för den skelande gitarren, den behöver ni inte kommentera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack, äntligen ett svar. 😆

Mmm, du har nog rätt. Kan nog försöka fixa det. Ska ändå spela in vissa grejer på nytt, typ den skelande gitarren och melodin i versen.

Sen ska det ju förstås vara riktiga trummor på det här. Jag har bara inget trumset i mitt rum. 😏 Jag får sparka lite på Hannes och ge honom trumtaben eller nåt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...

kunde vara snyggt med någon tydlig instsrumentell melodislinga på den delen som är i början efter det där trumfillet (som kan vara någon slags versvända) det skulle sedan kunna upprepas som vers innnan det som kommer därefter (refräng)

då skulle det t ex kunna börja med intro - versslinga - vers - refräng - versslinga - vers - refräng - stick - sen versslinga/refäng/outro eller något 😳

så gjorde jag sist jag gjorde något sånt här. Kommer ni i rätt stämning och får till någon smetig popmelodi kan det bli bra! men skriv gärna ner någon versrefräng uppbyggnad så kan det bli lättare att förstå hur ni har tänkt er.. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

hm jag är rädd att jag har svårt att hitta vad som är versen... är det de tre tonerna som spelas i nedåtgående skala fram till 1.08? Eller är det versen som börjar då och håller på till 1.38??!

I vilket fall så tycker jag det finns jättepotential i detta arrangemanget men i så fall vill jag ha en tydligare sk huvudmelodi både i refräng och vers. Behåll de melodier ni har och låt de slingra sig runt den nykomponerade huvudmelodin på ett vackert sätt. Var lite kreativa nu va 😠.

1.0-1.38 diggar jag mest:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...