Jump to content
Annons

Recommended Posts

Dom har strul med nya ilok-köret.....

Lite från deras egen sida, ilok.com:

 

We hear you loud and clear

 

We are working around the clock to make things right.

 

We are updating our Known Issues page

 

We will give you the most up to date information possible.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 94
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

@Naymari:

Niklas på Deluxe svarade faktiskt, trots sin ledighet, så det får han och Deluxe ett STORT PLUS för....

Han är tillbaka på måndag, så då löser han det.... sköööööönt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Pro Tools Expert presenterar en slags workaround för instrument och pluggar som halkar efter eller inte alls hakar på AAX-tåget. Det kräver iofs att man skaffar Apples Mainstage och AU-versioner av motsvarande pluggar. Men ändå.

http://www.youtube.com/watch?v=1OV9Ydy9DNQ

Soundflower är för övrigt en rackarns smidig liten app.

Testat detta. Men ljudet går inte som jag vill.

Har gjort ett aggregat med mitt saffire-kort. Men när jag sen t.ex skickar en kanal i PT till Soundflower 1-2 och sedan har ett audiospår med 1-2 som input funkar det inte alls 🙁

Tur att mainstage var billigt om det nu ska krångla 😠

@Naymari:

Niklas på Deluxe svarade faktiskt, trots sin ledighet, så det får han och Deluxe ett STORT PLUS för....

Han är tillbaka på måndag, så då löser han det.... sköööööönt 🙂

Fint 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Jag är skitsugen att pröva ProTools. Hur hög är inlärningströskeln på programmet? Är det svårt att förstå 'logiken' i det ?

Det är väl som alla DAWs att det tar sin lilla tid att lära sig hur den funkar och smidigast. Demar PT för första gången och fattade inte alls hur man skapar send effekter och fick kolla på tuben hur man gör. Cubase går mycket snabbare och enklare men allt är en vanesak.

Ligger PT fortfarande långt efter när det gäller midi? Har inte hunnit testa det än och blir knappast idag heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har testat lite Pro Tools, men man måste nog använda en hel del youtube videos, för att fatta något.

Inte det mest logiska programmet jag har sett direkt.

Men är så förbannat nöjd med Reaper, att inte kommer byte elle något, men alltid roligt att testa något nytt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har testat lite Pro Tools, men man måste nog använda en hel del youtube videos, för att fatta något.

Inte det mest logiska programmet jag har sett direkt.

[...]

Själv tycker jag Pro Tools är det mest logiska programmet jag kört. Då de har lite utav det "analoga tänket" i mixern och liknande som passar mig fint. 🙂

Men vi alla är olika ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv tycker jag Pro Tools är det mest logiska programmet jag kört. Då de har lite utav det "analoga tänket" i mixern och liknande som passar mig fint. 🙂

Hur länge har du kört det, och vilka andra har du kört nån längre tid?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl som alla DAWs att det tar sin lilla tid att lära sig hur den funkar och smidigast. Demar PT för första gången och fattade inte alls hur man skapar send effekter och fick kolla på tuben hur man gör. Cubase går mycket snabbare och enklare men allt är en vanesak.

Ligger PT fortfarande långt efter när det gäller midi? Har inte hunnit testa det än och blir knappast idag heller.

Nä fan midi funkar suveränt i PT sen version 8 eller nåt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ligger PT fortfarande långt efter när det gäller midi? Har inte hunnit testa det än och blir knappast idag heller.

Min erfarenhet är att det funkar lika bra som vilket annat DAW som helst idag.

Pro Tools 6, som jag började med, var kasst, de gamla PT var väl mer tänkta för audio-hantering och redigering. Jag har jobbat med Cubase (4) och håller på med Logic också, men tycker faktiskt PT är bättre på vissa sätt.

Det tar lite tid att komma in i förstås. Har hållit på med PT i tio år och fattar inte hälften ännu, fattar bara det jag behöver. 🙂

Men jag gillar, precis som Naymari, det "analoga" tänket i mixern,

plus lite andra grejor.

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag funderar på att uppgradera till Pro Tools 11 (från 10) men det är jag är fundersam över är: vad händer med mina pluggar? jag kör Komplete 9 i mitt Pro Tools kommer det att fungera i 11'an? jag tänkte det är väll i det gamla formatet RTAS.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag funderar på att uppgradera till Pro Tools 11 (från 10) men det är jag är fundersam över är: vad händer med mina pluggar? jag kör Komplete 9 i mitt Pro Tools kommer det att fungera i 11'an? jag tänkte det är väll i det gamla formatet RTAS.

Native instruments kallar det för AAXnative och stoltserar med "protools 10 or higher" men det är ganska falsk marknadsföring. Köpte komplete 9 nu till 11:an. Lite blåst blev man av Native Instruments. Vänta tills 64-bit AAX kommer från NI.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Har hållit på med PT i tio år och fattar inte hälften ännu, fattar bara det jag behöver. 🙂

Det är väl detsamma som med alla DAWs. Fattar inte alla funktioner i Cubase heller men inga jag har saknat och behövt heller. Undrar hur många som verkligen använder alla funktioner som finns i en DAW egentligen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl detsamma som med alla DAWs. Fattar inte alla funktioner i Cubase heller men inga jag har saknat och behövt heller. Undrar hur många som verkligen använder alla funktioner som finns i en DAW egentligen?

Ja, det är ju så sant!

Link to comment
Dela på andra sajter

Gjorde en liten snabbtest med PT 11 (under matlagningen 🙂):

-13 stereo audiokanaler

-46 mono audiokanaler

-Structure Free Pad

-Boom (Trummaskin)

-DB 33 (Orgel)

-Mini Grand (Piano)

Med 7-bands eq och kompressor/limiter på varje kanal.

Väldigt bra prestanda, man blir imponerad, de verkar hålla vad de lovade på Avid.

Synd att man inte kan testa med sina gamla pluggar: BFD, Superior Drummer osv.

De funkar tyvärr inte.

Allt testat på min Mac Mini i7 2,3:a med 4 gig RAM med 32 samples latency.

PT%2011%20Test%20Offline%20Bounce.png

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har förresten barra hittat ett fel/bugg. Det är mindre än vanligt! Men dock har jag inte hunnit köra så mycket i det.

Men det är om man ändrar i playback innan programmet startat helt. (Hålla nere n-tangenten) Då crashar det för mig.

Redigerat av Naymari
Link to comment
Dela på andra sajter

Prestandan är ju märkbart mycket bättre. Körde även testet med att hoppa mellan memory locations fram och tillbaka på ett av mina tyngre projekt utan en massa knasigheter i varken ljud eller prestanda.

Nu väntar jag bara på AAX-versionen av Addictive Drums.

En grej jag hade missat är ju att VST-wrappern har ju gjort sitt nu. Körde iofs väldigt få VSTs, men ändå :/

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Lite mer info som kan vara bra för de som vill byta till version 11 att veta. Toontrack har släppt SD2 i AAX som jag nämnde ovan. Command 8 har inget officiellt stöd längre men jag kan meddela att den fungerar felfritt i HD 11.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Kan någon kortfattat förklara vad grejen med Pro Tools är. Jag fattar inte, jag är ingen datamänniska. Jag är en amatörmusiker/producent som vill ha ett riktigt jävla bra program att spela in, editera och mixa i och det ska vara portabelt. Jag har jobbat en del med PT i studio och efter det känns ju Logic Pro som MS Paint kontra Photoshop. Men jag förstår inte om det ens över huvudtaget finns ett "portabelt" PT i samma bemärkelse som Logic eller Reason är portabelt. Hjälp mig i denna djungel!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...