Jump to content
Annons

Vilka ackordföljder i en låt passar bra ihop?


SweTiger

Recommended Posts

Hej

Vilka ackordföljder passar ihop för de olika delarna i en låt (vers,brygga refräng etc) ?

Finns det nån teori bakom? Några knep eller riktlinjer? Då det är något jag har problem med och skulle vilja få bättre koll på. När ska man ha en brygga i en låt eller inte?

Hur länkar man samman de olika delarna i en låt till en bra helhet.

Jag kan göra kan t.ex. göra ett bra intro eller refräng med en viss ackordföljd och melodi, men sen inte veta vad som ska komma sen eller få det att låta bra ihop.

Man kan visserligen köra samma ackordföljd i hela låten och bara ändra melodierna, men det har en tendens att låta enformigt.

Vi tar ett exempel. Låt oss säga att jag har gjort ett intro med t.ex. följande ackordföljd:

1-4-5-4 x2 8 takter

Sen kommer det t.ex. en vers, brygga eller refräng vad kan då vara en passande ackordföljd?

Sen kommer nästa del och hur ska dom förhålla sig till varandra?

Kanske uttryckt mig lite luddigt men hoppas att det än nån som förstår mitt problem.

Sammanfattningsvis: Hur sammansätter man de olika ackordöljderna i en låt i de olika formdelarna och får det att låta bra tillsammans?

Finns naturligtvis många varianter men det kanske finns vissa strukturer som är vanligare?

Nu tänker jag mest på pop och rock musik.

Tacksam för tips och råd

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Här kommer världens gubbigaste och tråkigaste råd - välj tio låtar du verkligen tycker har lyckats med det du beskriver och analysera därefter ackordföljderna. Man lär sig väldigt mycket på det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller tio låtar du tycker någon annan har lyckats med.

Vad bra att du förtydligade det.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Vilka ackordföljder passar ihop för de olika delarna i en låt (vers,brygga refräng etc) ?

Finns det nån teori bakom? Några knep eller riktlinjer? Då det är något jag har problem med och skulle vilja få bättre koll på. När ska man ha en brygga i en låt eller inte?

Hur länkar man samman de olika delarna i en låt till en bra helhet.

Jag kan göra kan t.ex. göra ett bra intro eller refräng med en viss ackordföljd och melodi, men sen inte veta vad som ska komma sen eller få det att låta bra ihop.

Man kan visserligen köra samma ackordföljd i hela låten och bara ändra melodierna, men det har en tendens att låta enformigt.

Vi tar ett exempel. Låt oss säga att jag har gjort ett intro med t.ex. följande ackordföljd:

1-4-5-4 x2 8 takter

Sen kommer det t.ex. en vers, brygga eller refräng vad kan då vara en passande ackordföljd?

Sen kommer nästa del och hur ska dom förhålla sig till varandra?

Kanske uttryckt mig lite luddigt men hoppas att det än nån som förstår mitt problem.

Sammanfattningsvis: Hur sammansätter man de olika ackordöljderna i en låt i de olika formdelarna och får det att låta bra tillsammans?

Finns naturligtvis många varianter men det kanske finns vissa strukturer som är vanligare?

Nu tänker jag mest på pop och rock musik.

Tacksam för tips och råd

De där siffrorna... Visar de verkligen ackord?

Link to comment
Dela på andra sajter

till enkel musik kanske man kan hålla sej till den skala man har i melodin och bara välja accord från den. men fattar inte varför man ska arbeta efter mallar, borde bli tråkig musik av det.

hajjade inte heller de där siffrorna...

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

hajjade inte heller de där siffrorna...

Är det inte uppenbart att det är steganalys även om det inte är romeska siffor?
Link to comment
Dela på andra sajter

De där siffrorna... Visar de verkligen ackord?

Ja. Om visserligen på ett grötigt sätt. Det är en variant av funktionsanalys. ( Tonika - SubDominant - Dominant - SubDominant ) Så att du kan sätta det i vilken tonart som helst. Och samtidigt ligga på "samma" ackord. Så att säga.

Edit: Stod visserligen redan. Hihi.

Redigerat av Naymari
Link to comment
Dela på andra sajter

Och som svar till SweTiger; Lek runt lite med paraleller. Så får du tag på 3 ackord till som räknas som "rätt" i en traditionell dur/moll skala. Börja också söka dig efter att färga ackorden och att gå utanför skalan. Det är snyggt för att skapa lite spänning runt ackordet. Beatles och Bowie är bra exempel. Där händer det inte allt för sällan att samma ackord förekommer i både dur och moll.

Redigerat av Naymari
Link to comment
Dela på andra sajter

Kvintcirkeln och funktionsanalys räcker gott för att avgöra vilka ackord som passar till vad man vill ha, och sen gör man progressioner utifrån det. Modulationer till andra tonarter är ett alternativ som går utanför dom ramarna något, men .. det räcker nog långt.

Du skriver "Jag kan göra kan t.ex. göra ett bra intro eller refräng med en viss ackordföljd och melodi, men sen inte veta vad som ska komma sen..", och det är väl lite av kompositionens natur. För vissa är komposition en upptäcksfärd där man 'rätt vad det är' kommer på nåt eller lyckats träffa in nåt på ett sätt man inte hört förut, eller som man är nöjd med. Benny Andersson kör stenhårt efter den modellen.

Andra bestämmer sig på förhand vad det är för känsla, scenario eller inre landskap man vill förmedla, och då har man en mall lite halvt klar, och då är det betydligt lättare att bara skapa dom känslorna i musiken. För andra är det en fråga om att ta en given kort melodi och sen brodera ut på den så rikt och känsligt som möjligt.

För många är det nog en kombination av alla tre. Men om komposition är att upptäcka nya grejer spontant, då ligger det ju i sin natur att man inte vet var man är på väg, så då är det bara hoppas att slumpen är snäll mot en, för slumpen är den största nivån av kontroll man kan få då.

Själv kör man ofta efter modellen att melodin är kung. Allt annat är bara rätt klädsel för melodin, för känslan. Startar alltid med huvudtemat först, som utgår ifrån melodin jag redan skapat. Börjar med refrängen, upplösningen, finalen, det allra mest centrala liksom. En kock som ska göra en för-rätt har ju lite svårt att veta vad han ska göra, om han inte vet vad huvudrätten sen blir, eller ens vad tillställningen är för slags evenemang typ.

När man sen vet vad huvudgrejen är, så är ju allt annat (intro, brygga, stick, verser, arrangemang, breakdowns) bara uppbyggnad och förberedelse inför att släppa huvudgrejen lös. Då vet man liksom vad man jobbar för och vart man är på väg. På samma sätt tycker jag ackorden är bara klädsel för melodin. Melodin dikterar ackorden. Så har jag melodin o känslan klar, då infinner sig ackorden nästan automatiskt, även rytmiken, ackordrytmen och anspänning/upplösning perioderna. Så kör jag i alla fall ...

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det nån teori bakom? Några knep eller riktlinjer?

Man vet att ackordföljden är "rätt" när den inte på något sätt stör melodin (såvida stör:et i sig inte är grejen).

Det fantastiska med melodier vs ackord är att en bestämd melodislinga kan läggas på många, många olika kombinationer av ackord och därmed låta som olika musikstycken.

Som så ofta med sådana här frågor handlar det om ens erfarenhet; det är den som styr, inte "teorierna" (många förlitar sig för mycket på "teorier").

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Här kommer världens gubbigaste och tråkigaste råd - välj tio låtar du verkligen tycker har lyckats med det du beskriver och analysera därefter ackordföljderna. Man lär sig väldigt mycket på det!

Är nog ett bra sätt. Är nåt jag precis börjat med. Även om det blir svårt att begränsa sig till bara 10 låtar. Man lyssnar jag ofta mer känslomässigt än analytiskt. Att se hur låtar är uppbyggda rent tekniskt är väldigt lärorikt.

Hittade förresten en riktigt intressant sida:

www.hooktheory.com

Finns ackord-analyser av väldigt många låtar.

Redigerat av SweTiger
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Startar alltid med huvudtemat först, som utgår ifrån melodin jag redan skapat. Börjar med refrängen, upplösningen, finalen, det allra mest centrala liksom.

Vad gör du om du kommit på något som inte har karaktären av en refräng utan kanske snarare en vers, då lägger du alltså den på is, i malpåse, och väntar på att du förr eller senare, om ett halvår eller så har kommit på en refräng som söker en vers?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte att jag såg någon skriva det, men om du utgår från topline istället. Stark melodi med refräng-karaktär i samma tonart som ditt "intro" eller din "vers", eller kanske en brygga som i skillnad mot din vers bryter av i synkoper, staccato eller vad som fattas i versen och vad som förväntas av refrängen bygger upp en stämning och en påföljd som känns förväntad så kan du med hjälp av starka melodier samt att utgå från melodierna sätta ackord i efterhand. Alla har använt ackordföljden som du kommer använda i låten så sätt en stark melodi och sen ackorden istället. Detta kan vara ett sätt att jobba om du ska skriva pop. Något som även används mycket idag är ju även att med hjälp av starka melodier utan att ens tänka på ackord förrän låten är klar, staka ut en låt med starka topline-melodier lagda på starka hook-melodier(gitarr-riff, synth-hookar etc). Sätt vers, brygga och refräng. SEN kan du sätta ackorden.

(Detta är ETT sätt att jobba på)

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad gör du om du kommit på något som inte har karaktären av en refräng utan kanske snarare en vers, då lägger du alltså den på is, i malpåse, och väntar på att du förr eller senare, om ett halvår eller så har kommit på en refräng som söker en vers?

Gör nog inget särskilt. Ska man göra en låt nån vecka senare kanske man kommer ihåg den, och funkar den så kan man köra, annars inte. Använder man den inte, så faller den i glömska.

Tror inte man ska behandla låtidéer som så ömtåliga, då utvecklas man inte. Själv tänker man oftast att 'jag kommer ju på nåt bättre sen när ja jobbar med en låt ändåså', och det gör ja. Tvingar man sig att utveckla den sidan blir man ju bra på det.

Ett fåtal grejor har man sparat genom åren, grejor som känns ända in i själen, grejor som inte är nåt man hittar spontant när man jobbar. Men på nåt sätt så blir det mycket fräschare, mer enhetligt o följsamt när man gör allt på en gång.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Men på nåt sätt så blir det mycket fräschare, mer enhetligt o följsamt när man gör allt på en gång.

Det kan jag hålla med om. Och det är lättare att jobba om man kommer på refrängen först och så att säga "jobbar bakåt", tyvärr får man kanske en vers-idé först och då blir det lite knivigare..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Tips: Skriv refrangen forst, det brukar bli lattast.

Versen kan tex i C dur vara:

C, C/B, Am, F,

Brygga kan vara:

Am, F x3 sen G

standard refrang brukar borja pa Tonika och sen bygga vidare pa typ 1-6-5-4 konceptet.

Stick kan borja pa dominanten. Kolla dock hur melodin gar i relation till ackorden. Annars blir allt knivigt. Kolla ocksa upp en ackordbok och lar dig lite fargade ackord. Har insett att jag ofta anvander lite "konstiga" ackord som utbytesackord eftersom dom bara later nice allmant. Ju mer du forskar i andras ideer och utvecklar dina egna latar desto mer kommer du komma tillbaks till gamla ideer som du gillar utan att du ens marker det. Forsok lara dig grundlaggande musikteori, tex kvintcirkeln 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

En mellandominant i refrängen spetsar alltid till låten. Särskilt om en brygga byggt upp inför refrängen.

Läs framför allt på om kvintcirkel men även:

varianttonarter (och medianttonarter ifall du orkar)

//Conny

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...