Jump to content
Annons

Patchar för Kurzweil K2000 i Cubase Elements 6?


georgep

Recommended Posts

Hej,

Kag funderar på att skaffa Cubase Elements 6 som ersättning för det sköna Voyetra Record Producer (biligt, enkelt och intuitivt) jag hade, som tyvärr går inte längre att användas.

Syftet är att nästan uteslutande skapa MIDI stycken som skall spelas upp med K2000 som instrumentkälla.

Jag undrar om någon har erfarenhet om det på ett enkelt sätt går att ställa in K2000:s patchar (det finns en patchfil som t ex Voyetra genererar en txt xml format) i Cubase. Voyetra hade en smidig patch editor där man kunde definiera själv namn och adress för sina instrument i valfri syntmodul.

Andra frågan är om Cubase:s möjligheter att importera midilåtar i andra format (voyetra .DOP intresserar mig, naturligtvis).

Jag måste ta reda på den infon innan jag köper Cubase. Om jag fattat rätt, för att instalera ett gratis Cubase demo måste man ändå köpa licens "dingeln". Därmed är det tyvärr uteslutet att ta reda på mina frågor själv genom att prova Cubase demo.

Tacksam för tips!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej Georgep.

Cubase Elements 6 och Cubase Artist 7 har inte Mididevice managern som krävs för att du skall kunna importera en XML fil av syntens patchbibliotek som du använder för att styra ditt Kurzveil från Cubase.

Cubase har inte heller en direkt import av .dop filer utan du får exportera låtarna i generellt MIDI format och sedan ta in dem. Fördelen med MIDI-fil är att många program kan importera den, inte bara Cubase.

Ta dig även en titt på Reaper (privatpersons licensen är väldigt överkomlig) och Presonus Studio One V.2 ( Artist och Pro versioner) som jag själv använder och nya Ableton Live ( Intro, Standard och Suit) jag tror desvärre inte att någon av dessa kan importera XML för att styra synten direkt i programmet. Där får du nog efterforska lite.

Lycka till

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Cubase Elements 6 och Cubase Artist 7 har inte Mididevice managern som krävs för att du skall kunna importera en XML fil av syntens patchbibliotek som du använder för att styra ditt Kurzveil från Cubase.

Ta dig även en titt på Reaper (privatpersons licensen är väldigt överkomlig) och Presonus Studio One V.2 ( Artist och Pro versioner) som jag själv använder och nya Ableton Live ( Intro, Standard och Suit) jag tror desvärre inte att någon av dessa kan importera XML för att styra synten direkt i programmet.

Stort tack Lundin!

Bara en fråga till. Vet du om i någon av programmen ovan går att definiera manuellt de patchar man behöver? Det skulle också räcka för man gör det "bara en gång".

Jag tror jag provade ett demo på Studio One och det var inte det enkelt heller att peka ut och ge namn åt mina 100 instrument i K2000 (kommer inte ihåg anledningen). Det fanns, om jag minns rätt en lista med patchar för kända synthar men K2000 fanns inte med. Det är ett tag sedan, så jag kanske säger fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...