Jump to content
Annons

Låten går 50% långsammare när sångaren importerar min låt.


Terror

Recommended Posts

Varje gång jag har bouncat ner ett projekt, och skickat över till våran sångare.. så går låten alltid 50% långsammare när han importerat den i sitt daw, oavsett om det är Studio one eller Cubase.

Men det är bara när jag bouncar i WAV. Har testat både 16 bit och 24, alltid 44.1Khz, men det blir alltid samma sak. När jag bouncar till MP3 så funkar det.

Det är inte bara honom det blir så för. våran andra sångare också.

Men när jag spelar upp låten så är det helt normalt, hos mig iaf. Vad tror ni felet kan varA?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är inte så att det kommer med massa extra info i din wav vid export som du inte tänker på, t.ex. tempo? Många DAW:s skriver ju all möjlig information i wavfilerna numer..... typ tonart, tempo, beskrivnignar o.s.v. Det kan ju vara så att hans DAW gör någon form av "stretch" på materialet och utgår ifrån infon i filen (som kanske inte stämmer)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte så att det kommer med massa extra info i din wav vid export som du inte tänker på, t.ex. tempo? Många DAW:s skriver ju all möjlig information i wavfilerna numer..... typ tonart, tempo, beskrivnignar o.s.v. Det kan ju vara så att hans DAW gör någon form av "stretch" på materialet och utgår ifrån infon i filen (som kanske inte stämmer)

Ja vette fan. Studio One skriver ju in tempon i audio-filerna. men det är ju i dem du spelar in (tex gitarr R, gitarr L, bas ect). Men det gör den ju inte i stereofilen som du bouncat ner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varje gång jag har bouncat ner ett projekt, och skickat över till våran sångare.. så går låten alltid 50% långsammare när han importerat den i sitt daw, oavsett om det är Studio one eller Cubase.

Men det är bara när jag bouncar i WAV. Har testat både 16 bit och 24, alltid 44.1Khz, men det blir alltid samma sak. När jag bouncar till MP3 så funkar det.

Det är inte bara honom det blir så för. våran andra sångare också.

Men när jag spelar upp låten så är det helt normalt, hos mig iaf. Vad tror ni felet kan varA?

Funkar det normalt när du spelar upp wav filen i tex windows media player?

Link to comment
Dela på andra sajter

that's the thing, det är inga problem när varken jag eller han spelar upp det i iTunes, VLC, Windows Media Player ect. Utan det är just när drar in det i sitt DAW.

När jag har sådana problem brukar jag öppna en template och sedan ställer jag tempot i templaten efter vad orginal låten är, sen imorterar jag wav filen och sen går jag upp i audio pool och kryssar i den wav fil jag importerat Så följer den min templates bpm.

Nu är detta i cubase.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Så kan det mkt väl vara! Jag hade ett sådant sjå med att stava till "samplingsfrekvens" att jag tappade allt annat. 🙂

Ja stevfal vill man ju absolut undvika.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...