Jump to content
Annons

Psytrance Sverige?


icon (oregistrerad)

Recommended Posts

icon (oregistrerad)

Känns som att psy i Sverige går på sparlåga.

Men lite händer iallafall, nyligen släppte jag en ny EP via italienska bolaget zombster records.

Som ny på forumet tänkte jag börja med att presentera mig och göra lite smygreklam för skivan.

http://www.beatport.com/release/new-world-order/1051043

Har pysslat med musik i olika former men fastnade för psytrance för många år sedan, och synthar generellt har alltid fascinerat mig.

Jag har flera planerade släpp på olika netlabels och internationella bolag är nyfikna, detta är inte på något sätt något unikt,

men jag är otroligt glad över allt positivt jag fått höra.

Finns det fler psytrance artister på studios forum?

Boom/

iCon

Anders Lindsten

Studio artcore tattoo

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag gör ingen psytrance aktivt, även om jag funderat på att försöka få ihop något någon gång. Gillar iallafall mycket inom genren. 🙂

Välkommen!

Link to comment
Dela på andra sajter

icon (oregistrerad)

Tack alla för det varma välkomnandet. 🙂

Scenen lever som aldrig förr, dock är det ganska dött i svea rike.

Men japp...storhetstiden i scandinavien är förbi.

eller inte?

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej och välkommen!

Mycket bra låtar du gjort måste jag säga! Snyggt!

Håller på med "vanlig" trance själv och har mitt första släpp på g... men har också alltid gillat psy- och goa. Jag har faktiskt gjort en psytrancelåt som jag kanske vill försöka sajna efter lite mer finslipning... har du några tips på bra netlabels inom psy- och goa?

Återigen, varmt välkommen!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
icon (oregistrerad)

Hej

Finns gott om bra netlabels.

Tips är att bekanta dig med isratrance forumet.

Mkt info där. 🙂

Sen skicka demos.

Själv så blev jag kontaktad av flera stycken och blir kontaktad fortfarande av medelstora labels när jag använde soundcloud...

Weird...

Men man exponeras bra om man är aktiv på isratrance och använder sig av soundcloud och postar sina "demos" i relevanta grupper.

Lycka til 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var en inbiten psytrance-lyssnare under gymnasietiden, i samma veva som jag började producera egen musik. Då blev det mycket electro av alla slag och även lite psy. Drömmer fortfarande om att ta tag i saken och prodda psy igen. Jag föredrar inte den modernare full-on-varianten utan äldre, djupare psy/borderline goa, samt goa såklart.

Drömmen går ut på att skapa riktigt djup och komplex progressiv psy som våldtar själen och lämnar den i ett annat skick än från början. Vi får se hur det går med den drömmen i framtiden. Har nämligen fallit ur musikskapandet lite på senare tid, och då i synnerhet snabbare elektronisk musik. Jag tror det är mycket lärande och att återfå fascinationen som krävs för att djävulen i en ska vakna till liv igen! ☺️

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Emptywheelchair (oregistrerad)

finns det några klubbar i sverige som spelar Fullon förresten? någon som vet? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Välkommen! Bra proddat!

Är själv ett gammalt psyhuvud som har tillbringat antal kvällar/nätter/dagar åt att trampa jord till psy. Idag lyssnar jag inte lika intensivt på genren men älskar fortfarande musiken och kulturen. Även om den svenska scenen går nedåt så hoppas jag att den kommer tillbaka.

Dock har lite problem med fullon-psy. Gillade mer den dynamiska psykadeliska trance som spelades under milleniumskiftet och några år framåt. Men jag är ju inte riktigt uppdaterad på vad det finns för nya alster som går utanför de artister jag lyssnar på.

Många känner säkert till Simon Posford's verk. Har honom att tacka för många trevliga upplevelser.

@Ironman. Vilken fest tänker du på? Ska du gå?

Link to comment
Dela på andra sajter

Festen börjar fredagen den 31 maj och slutar sändag den 2 juni. Festen anordnas av sfa och horsepower. Ursprungligen skulle festen vara i malmö men är nu flyttad till norra skåne, utan att vara precis. Det går festtaxi och festbuss från malmö gbg och närmsta tågstation.

Vet inte om jag skall gå, gå in på psysex eller skånska festakademin på facebook så kan du läsa mer om festen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok! Låter som det ska. Skogen låter det som. Trevligt isåfall. Ska jag göra. Bor i Gbg så ska väl vara så svårt att åka dit.

Enligt eventsidan på facebook skall det vara i en lokal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ogonen (oregistrerad)

Tycker det låter lite som electro, utan melodier, men med snabbare tempo. Har jag rätt?

Nu har du ju hört väldigt lite av en ganska bred genre (mycket underkategorier som Goa, morning, fullon osv osv infinitum 😄 ). Men det kan säkert stämma. Hemliga ingrediensen i receptet är 145bpm 😎

Jag skickar med ytterligare två bidrag för referens som jag tycker är sjukt bra, båda svenska artister:

Bidrag 1: Chromosome - The spirit molecule, video som förklarar ganska bra vad musiken handlar om. ;-)

Älskar leaden från 3.00 och framåt, börjar verkligen knorra runt 3.55

http://www.youtube.com/watch?v=HXVylY69wRI

Bidrag 2: Artax - We are eating ants, en smula 8-bit/SID-chip inspirerat, det mesta gjort med syntar från svenska tillverkaren Elektron.

http://www.youtube.com/watch?v=5jQXRtTcOME

Redigerat av Ogonen
Link to comment
Dela på andra sajter

Halloj !

Pysslar med goa/psy ja med, har gjort det sen. 95 ish dj´at sen 95 började köpa synthar året efter och resten är så att säga historia... Sammarbetar med DVSM Rec (gamla devils mind) både som label dj och har en del projekt i pipan, ep´s och samlingar

Jag pysslar mest med det lite mera skruvade skogsgrejerna, men även lite mera nedtonade twilight/morgonmelodier.

är lite allergisk mot generisk mot full on och i synnerhet den israeliska. Även om ja gillar en del, så blir det svårare och svårare att hitta ny bra full on.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det låter lite som electro, utan melodier, men med snabbare tempo. Har jag rätt?

Tempot kan variera mellan olika sub-genrar men det som binder dem alla ihop är de psykadeliska influenserna. Finns psytrance som är väldigt väl-arrad och som innehåller fantastiska melodier. Vissa som spelar till stråkkvartetter eller livemusiker. Skulle nog våga säga att Psytrance är den mest "levande", mekaniska musik som finns.

Dock så går genren isär lite då vissa uppskattar olika och producerar där efter. som vilken annan musik som helst.

Här är några fler exempel på hur olika typer Psytrance kan låta.

1: Bit/Dark

http://www.youtube.com/watch?v=cPWMI8Hl7rY

2: Organic/Forest

http://www.youtube.com/watch?v=RwCukRrLFYo

3: Israelisk Melody/Fullon

http://www.youtube.com/watch?v=MgPjqZFBanU&list=PL8995408C7E8E17BD

Och som sagt, smaken är som baken. Vissa föredrar Dansband framför detta och andra skulle inte lyssna på annat än exempel 2 om dem fick välja. Själv föredrar jag det första alternativet (Electrypnose) i denna genre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är en oldtimer som tycker att det är kul när tillfälle ges att lyssna på sånt jag inte skulle höra annars. Har lyssnat på allt nu och hör naturligtvis vissa skillnader. Det är t ex uppenbart att det finns melodier i den här musiken oxå. Däremot förstår jag mig inte på genreindelningarna riktigt. Vad är t ex israeliskt med Infected Mushroom? Dessutom undrar jag vad som är syftet med musiken. Känner inte till någon musik som är så här rytmisk som inte är tänkt som dansmusik, men numera är det väl fastställt att det är omöjligt att dansa till musik som går fortare än 128 bpm, eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Just derango är lite av mina husgudar och alla deras projekt 🙂

Syftet med trance även psychedelisk sådan är ju just att falla i trans, vilket den mesta trance därute fallerar helt på...

Ja gillar tempot 148-150ish allra bäst, eller om det är progressiv trans runt 135-138...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, Derango har gett mig massa fina upplevelser. En av mina favoritstycken är deras "A hole in the ground".

@SadamJR. Mycket men små skillnader som igentligen separerar genren. Inom den israeliska psytrancen så kan allt från harmonier, buildups eller basens karaktär vara kritiskt om det är det soundet man vill åt. Man hör tex väldigt ofta en "mellanöster-skala" i den. Men det gjorde man även i den äldre Goatrancen på 90talet som iofs fullon/isratrance och kanske all psytrance härstammar ifrån.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...