Jump to content
Annons

iPad 4 vs iPad 2 vs Android (Samsung Galaxy Tab 10.1)


Pacanin (oregistrerad)

Recommended Posts

Pacanin (oregistrerad)

Hej

Står i valet och kvalet vad jag ska köpa. Gillar Android generellt och har det i telefonen men har forstått att om man även vill använda tableten till musik så är Apple bättre? Ingen eller mindre latency osv.

Finns det någon jämförbart program med Garaband för Android, vill bara ställa frågan för jag har kollat runt och blir inte klok vad som funkar.

Det lutar åtiPad men är det värt att stasa på en 4:a. jämfört med en 2:a som inte har Retina-skärm(om man nu ska hänga upp sig på det) och lite långsammare processor?

Känns som att det finns fler tillbehör som passar Apples produkter.

Vad göra?

Glad påsk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Musikprogram kan vara krävande. Jag kör Auria med en Ipad3. På deras forum får jag intrycket att Ipad4 skulle kunna möjliggöra att jag kan använda fler pluggar samtidigt än med Ipad3. Ipad2 har samma processor som Ipad3 så skillnaden verkar inte vara lika stor. Jag skulle satsa på en Ipad4. Prisskillnaden är väl bara någon tusenlapp. Dessutom så har Apple gått över till en ny kontakt vilket förmodligen kan ha betydelse framöver (tillbehör).

Jag kör med en Apogee One som ljudkort. Men med Auria kan du, precis som med några andra appar, spela in många enskilda spår samtidigt (med annat ljudkort).

Link to comment
Dela på andra sajter

Rättelse: iPad 2 och iPad 3 har inte likadana processorer - i turordning gäller A5, respektive A5X. Förvisso går mycket av prestandaökningen från den sistnämnda till att driva Retina-skärmens fördubblade upplösning, men definitivt inte allt.

I dagsläget har inte någon annan plattform (OS/hårdvarukonfiguration) på marknaden lyckats överträffa iOS/iPad 4 inom musikproduktionsområdet. Dessutom är det iOS som kraftigt till antal och kvalitet dominerar med de seriösa apparna. Tillbehörssidan representerar en likvärdig fördelning.

Vad som gäller idag är tveklöst, och utan något likvärdigt, iPad 4!

Frågan bör istället gälla; köpa iPad 4 nu eller invänta nästa generations iPads?

Link to comment
Dela på andra sajter

Rättelse: iPad 2 och iPad 3 har inte likadana processorer - i turordning gäller A5, respektive A5X. Förvisso går mycket av prestandaökningen från den sistnämnda till att driva Retina...

Just det. Jag missade att detta. Grafikskillnaden är tydligen inbyggd i processorn och inte utanför som jag trodde. Jag anser att Retinan är värd prisskillnaden. Strunta i padda nr 2.

Link to comment
Dela på andra sajter

En iPad av senaste generation.

Det har inte bara med den högst användbara skärmen att göra. iPad (gen 4) kommer även att hålla längre iom bättre CPU/GPU och att den klarar fler framtida versioner av iOS än iPad 2 kommer att göra.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Antar att du menar en Tab 2?

Finns ju en del program till Android, men latencyn slipper du än så länge inte undan, även om den är betydligt lägre än förr.

Jag kör Caustic 2 till min telefon och Tab 2 (7"), men den saknar inspelningsfunktion för audio än så länge. Provkör programmen i din telefon så får du se om du gillart..

Fl studio ska komma till Android också, men det dröjer kanske flera år (?).

Link to comment
Dela på andra sajter

Glöm inte att kolla in plattor med Windows 8. Köper du med den vanliga Windows 8-version (inte RT) så kan du installera vilka Windows-program som helst, eller ansluta extern hårdvara.

Sen får man såklart undersöka hur anpassade dessa är för att styra via pekskärmen, om det nu är det man vill.

Själv köpte jag en Acer W510 härom veckan. Är supernöjd såhär långt, även om jag inte hunnit installera några musikprogram än. Men själva formatet är helt grymt, det är ju såhär man ville att surfplattor skulle vara från början. Att man kan docka själva surfplattan i en laptop-docka och kunna styra OS:et med musen likaväl som med fingrarna.

Enda nackdelen såhär långt är bristen på standard-anslutningar. Men jämfört med iOS-produkterna är det ändå bra 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom att tänka på surfplatta med Win8. Har läst ngr recensioner och en del är lyriska över att allt som fungerar på vanliga datorn med Win8 fungerar också på surfplattan. Dom har ju också en microusb så rent teoretiskt så borde man kunna köra in drivrutiner och köra på ngt usb ljudkort och vanliga Cubase eller ngt annat pc-kompatibelt program, men jag har inte läst om ngn som gjort det ännu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Egentligen är det ju inget konstigt att programmen funkar. En surfplatta är ju en nedgraderad laptop utan tangentbord fast med pekskärm. Det handlar ju snarare om vad utvecklarna av operativsystemen vill tillåta.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Just W8 på tablett känns som det kan bli bra. Kör iPad och det funkar fint för musik, mycket bra appar.

Android känns inte tillräckligt bra ännu, men är på fång.

Med W8 är problemet att om man kör program som inte är avsedda för tablettbruk så blir det rätt klumpigt att jobba i dessa,

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Och jag håller med alla om att W8 verkar spännande. Ipad-programmen är dock väl fungerande och rätt billiga. Man måste ha dator till vissa saker med en Ipad. Den är inte helt fristående. Alla ljudkort funkar inte heller. Så om du har kringutrustning som inte passar får du lägga in tex ljudkort i budgeten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pacanin (oregistrerad)

Hej

Det blev en iPad4 i helgen. Har börjat bekanta mig lite med den. Otroligt skön skärm måste jag säga nu när man suttit med den i knät ett tag. Är ju alltid lite svårt när man står i butiken och känner och klämmer 🙂

Hade tittat lite på W8 men kände lite att om jag skulle gå den vägen så kunde jag nästan lika gärna satsat på en ny laptop i stället, då jag kommer använde "paddan" till vanlig surf hemma i soffan också (och redan har en laptop). Lite "färgad" av vissa recensioner har jag blivit också kanske.

Ang ljudkort så står jag mellan olika plattformar nu. Mitt ljudkort är en gitarreffekt med integrerat ljudkort (M-Audio Blackbox) och tänker ändå byta ut den mot ett renodlat ljudkort och nu har jag ju då valt väg så då får jag välja ett som passar iOS och iPad så klart. Spännande!

I första läget kommer jag nog bara köra med instrumenten som finns i Garageband tills jag blir varm i kläderna och van vid paddan. Sedan utöka med ljudkort vad det lider (och pengarna är sparade).

(Det här med Apple-ID tar nog ett tag att vänja sig vid men verkar bra att kunna göra back up genom iCloud automatiskt).

Återkommer säkert med frågor.

THX!

Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis till paddan!

Ang. Icloud är utrymmet begränsat (5-6gb) tror jag, i gratisutförandet.

Se även till att ha "hitta min ipad"(eller vad det heter)igång...

Min tjej blev av med sin padda i hennes salong. Efter ett samtal till polisen, där hon lämnade sitt apple-id och alla andra uppgifter, spårade dom paddan och grep snubben(satt på en buss inne i sthlm) som snott den inom 30min från det att hon anmälde. 3h senare hade hon den i sina händer igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pacanin (oregistrerad)

Grattis till paddan!

Ang. Icloud är utrymmet begränsat (5-6gb) tror jag, i gratisutförandet.

Se även till att ha "hitta min ipad"(eller vad det heter)igång...

Min tjej blev av med sin padda i hennes salong. Efter ett samtal till polisen, där hon lämnade sitt apple-id och alla andra uppgifter, spårade dom paddan och grep snubben(satt på en buss inne i sthlm) som snott den inom 30min från det att hon anmälde. 3h senare hade hon den i sina händer igen.

Hej Tack. Jo jag har aktiverat "hitta min iPad" 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Det bästa ljudkortet till en padda är Itrack solo. Focusrite egna kort byggd för just ipad och iphone.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det bästa ljudkortet till en padda är Itrack solo. Focusrite egna kort byggd för just ipad och iphone.

Jag tror att det är långt ifrån sant. Gissar snarare på apogee ios (one, duett, quartett) el RME Babyface & ucx.

Har själv beställt ett one for ipad, kommer om ett par v.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Glöm inte att kolla in plattor med Windows 8. Köper du med den vanliga Windows 8-version (inte RT) så kan du installera vilka Windows-program som helst, eller ansluta extern hårdvara.

Sen får man såklart undersöka hur anpassade dessa är för att styra via pekskärmen, om det nu är det man vill.

Själv köpte jag en Acer W510 härom veckan. Är supernöjd såhär långt, även om jag inte hunnit installera några musikprogram än. Men själva formatet är helt grymt, det är ju såhär man ville att surfplattor skulle vara från början. Att man kan docka själva surfplattan i en laptop-docka och kunna styra OS:et med musen likaväl som med fingrarna.

Enda nackdelen såhär långt är bristen på standard-anslutningar. Men jämfört med iOS-produkterna är det ändå bra 🙂

+mycket på denna!

Köpte precis en Microsoft Surface PRO 128 (full Windows 8, intel i5 mm mm).

Är sjukt nöjd! Har även en android och en iPad3 men om jag skulle köpa nytt för att använda till musik är Surfacen så mycket mer än övriga (i.e kör riktiga program och lämna appträsket). Dock, det finns en del mindre bra saker (vikt, batteritid, apputbud (tex tidningen studio...)) men det ÄR en riktig dator och tex webläsaren är väldigt mycket smidigare än Safari/chrome/dolphin (vid plattsurf).

P.s jag har högre Windows experience index på denna än på min 2 år gamla fullspecade jobblapptop....

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Björn Olsberg ändrade titeln till iPad 4 vs iPad 2 vs Android (Samsung Galaxy Tab 10.1)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...