Jump to content
Annons

Vilken compressor använder ni vid mastering


rockstone

Recommended Posts

Försöker mej på att mastra lite grann men det är helt nytt för mej så jag undrar-

Vilken compressor använder ni och vilka inställningar kör ni, ratio, threshold m.m.

Tycker det är svårt att veta hur hårt man ska comprimera så lite tips hadde vart världefullt

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Försöker mej på att mastra lite grann men det är helt nytt för mej så jag undrar-

Vilken compressor använder ni och vilka inställningar kör ni, ratio, threshold m.m.

Tycker det är svårt att veta hur hårt man ska comprimera så lite tips hadde vart världefullt

Eller vilken compressor har ni på masterkanalen ifall ni nu mastrar på det viset
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Om jag kör en vanlig kompressor på bussen så ställer jag in attack och release beroende av låten. Tröskeln ställer jag in så att den tar 1-2 db.

Multibandskompressor är en annan sak och betydligt mer meck, olika inställningar för olika band beroende på låt.

Multiabandaren kan jobba hårdare i vissa band och mindre i andra beroende på låten....

Link to comment
Dela på andra sajter

Använder jag kompressor på mastern låter jag den, som drloop skriver, arbeta måttligt. Kanske en till två decibel. Typ av kompressor är en smaksak men riktigt burdusa FET- eller VCA-alternativ (såsom dbx 160 och 1176) brukar jag undvika. Ofta låg ratio och en attack på minst 20 millisekunder så att kompressorn inte jobba får intensivt mot basregistret. Release efter låtens karaktär.

Link to comment
Dela på andra sajter

För min del tycker jag Izotopes Ozone5 kompressor är alldeles förträfflig. Fullständigt transparent oavsett inställning, nästan perfekt fungerande auto-gain, och alla inställningsmöjligheter man kan behöva. Men det är ett jäkla interface att jobba i, otroligt lätt att man börjar skruva med ögonen, eller efter nån sifferprincip istället för med öronen, eller att man tar i för mycket. För den är så transparent.

PSP Audio MasterComp tycker jag är utmärkt med, men för mig känns det som den har nån slags .. vet inte, nån känsla av syrlig bi-klang som jag inte gillar, så det blir inte mycket med den.

Generiskt tycker jag Waves API-2500 är riktigt bra, transparent och fin, och bra auto-gain, men om det är pumpande rock så kan det hända Waves V-comp åker fram med. Älskar soundet i den.

PRecis som ovan så pressar man lite lätt bara. Jag provar gärna RMS kompression, typ 2:1 ratio med 8-25ms attack och relativt lång release, och låter limitern ta hand om topparna.

Har ingen kompression på masterbussen i DAW.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Men standardkedja är som följande:

Först SSL Masterbus Compressor för att limma och jämna ut. Alltid samma inställningar. 10ms attack. Auto-release. Ratio på 2:1 och så ställer jag threshold så att jag har gain reduction runt 2-3dB. Glöm inte make up gain för det sen!

Därefter Izotope maximizer. IRC 2 Mode och så drar jag i Threshold så jag även här ligger runt 2dB gain reduction.

Viktiga projekt har jag också dragit en gång på analogband för karaktären och lite extra kompression. Förstår om du kanske inte har tillgång till det men testa någon bandsimuleringsplugg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukade använda en Manley rör-compressor med obeskrivlig glädje!

Tyvärr är den dock död nu, brann upp fick jag reda på (tillhörde min gamla mentor), men har planer på att köpa på mig två egna såna & två SSL.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...