Jump to content
Annons

Nybörjare inom inspelning


stoffemannen

Recommended Posts

Tjena!

Jag heter Stoffe och har spelat i olika band sedan jag var tonåring. För tre månader sedan så köpte jag mig ett ljudkort och började testa att spela in lite. Det är enormt mycket svårare än vad jag någonsin trodde innan 🙂 Jag menar, har ju varit i studio några gånger och gjort några demos och det som studioteknikern har bidragit med har inte verkat så krångligt. Nu har jag helt och hållet vänt den uppfattningen 🙂

Jag är beslutsam att blir bättre på detta, allt från att göra rätt vid inspelning (uppmickning osv) till ren mixning samt vilka verktyg som är bäst att arbeta med för mig. Jag hoppas att jag kan få hjälp av er som är bäst på det 🙂

Ni får säga till om jag ställer dumma frågor men jag ska försöka googla innan jag ställer det mest elimentära 🙂

Har en sida med mitt "enmansband" där ni kan höra hur det låter. Senaste låten spelade jag in igår men har inte lagt så mycket tid på den än. Jag skriver och spelar in eget matrial.

http://soundcloud.com/stoffemannen/im-sick

Kritik, tips och förslag mottages tacksamt!

Mvh Stoffe

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Välkommen. Håller med Casper; lät inte alls så dåligt.

Tycker till och med att gitarren låter bra.

Det enda som kanske inte låter så bra är väl sången. Låter ungefär som om du står i ett skyddsrum, mikrofonen 1 meter bort. Kanske den effekten du vill åt i och för sig och då är det ju bra. 🙂

Edit: stavning

Redigerat av BluesBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

Stort tack för svaren! Tack även för era omdömen!

Bluesboy> nej det är inte effekten jag vill åt, jag tror/misstänker att det beror på reapers inbyggda reverb-plugg som låter skumt (ingen kvalitétsplugg om ni frågar mig, men vad vet jag. Vet knappt vad det finns?) om man drar på en mikrometer för mycket. Det roliga är att jag hörde det inte på det sättet (som det egentligen låter) i mina monitorer under tiden jag "försökte" mixa (något jag måste öva på), utan då tyckte jag den smälte in i ljudbilden bra. Det var nu idag i bilen, på väg hem från jobbet, som jag hörde exakt samma sak som du, låter jättemärkligt. Lyssnar jag i ett par lurar så är det inte lika påtagligt. Jag ska kolla om det går att skruva på, eller om det blir bättre om jag bara minskar reverb lite.

Eller har du något förslag på vad man kan göra för att få sången mer integrerad?

Mrpimmy> Hehe, eftersom det är en så pass basic treackordslåt så körde jag en sväng utanför den diatoniska skalan för att lyfta den lite (eller sänka kanske är ett bättre ord i det här fallet) men vet inte om det bara försämrade låten. Säger som en gammal gitarrist jag känner som har spelat med alla möjliga stora band att, håller man sig till pentan så gör man hits 🙂 Vi är inte helt överens om det, jag älskar t.ex pink floyd som har gjort många saker som inte riktigt "stämmer" med de traditionella sakerna. Jag själv älskar sånt som inte riktigt ska funka 🙂 Lite smaksak kanske, men gurkan är iaf stämd 😉

Vad har ni för referenser när ni mixar? Jag menar, det är stor skillnad på hur dagens musik låter mot hur det lät på 70 eller 80-talet, samtidigt som det är (för mig) stor skillnad på hur en radio main stream är mixad mot en metal-låt. I alla fall inbillar jag mig att det är skillnad och att det finns en massa sätt att göra det på. Man borde hur som helst ha en referens att gå på. Något tips på en låt eller skiva som är bra mixad som jag borde sträva efter?

Tack igen alla för det varma välkomnandet! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Gitarren låter ju förhållandevis torr, så du kan nog med fördel dra ned reverbet på sången en del.

Mixning är en konst som man inte lär sig på en kvart. 😉 (jag har inte lärt mig än och har hållit på mycket längre än en kvart, hehe)

Mycket träning, lyssning, experimenterande osv osv. Det viktigaste är att hålla på med det så ofta det går. Inte i för långa stunder i taget bara; öronen blir snabbt trötta.

Edit: För övrigt kan det också vara så att du har "fel" reverb. Om det nu inte låter som du vill alltså.

Redigerat av BluesBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

Mixning är en konst som man inte lär sig på en kvart. 😉

Hehe nej det har jag förstått. I tjugo års tid har jag undrat lite vad de tar betalt för studioteknikerna 🙂

Nu vet jag!

Jag tror att det är en mix av både fel reverb och dålig teknik. Det låter plåtburk om man drar på för mycket så det är ju kass av mig att låta det bli så.

Vad använder ni för vstpluggar? Reverb?

Mvh Stoffe

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad använder ni för vstpluggar? Reverb?

I 99% av fallen använder jag Logics egna medföljande prylar.

Kolla gärna runt i de olika delarna i Forumet: Mixning, effekter osv, så kan du få mycket svar. 🙂

Är det något du inte hittar, så är det bara att ställa frågan du söker "svar" på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...