Jump to content
Annons

Waves cla Vocals plug


Tonny

Recommended Posts

Hej, finns det någon här som har erfarenhet av denna pluggen?

Tänkte köpa den men vill höra lite med någon här först.

Tony

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Drar mycket CPU (4-5 ggr mer än Waves C4 t.ex.). Färgar ljudet (på önskvärt sätt) tydligt även då alla reglage står på noll. Ljudet låter dyrt, Hi-Fi, fett med en något aggressiv ton och torde passa modernt sound och rock bra. Erbjuder en snabblösning för kranande av sång, men erbjuder inga verktyg för finjustering. Jobbar du gärna med fin-justerande, är det inte rätt plugg. Och alltså funkar den allra bäst då sången är så pass bra inspelad att ingen finjustering behövs (vilket inte är så ofta i amatörsammanhang). Pluggen gör ingen skillnad på manlig/kvinnlig röst, eller röstläge.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för info Signia, du skrev Waves C4 är detta något liknande Waves cla vocals?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för info Signia, du skrev Waves C4 är detta något liknande Waves cla vocals?

🙂 Nä, C4 är en multiband kompressor från Waves. Jag använde den som referens bara, för många verkar vara bekant med den och den har funnits med i gejmet länge. Tänkte att .. kanske är du bekant med den med. Bara därför jag nämnde den.

Alla CLA pluggarna drar mycket kräm jämfört med hur mycket kräm en genomsnittlig plug-in drar. Så kan man kanske sammanfatta det.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

CLA pluggarna i allmänhet är rätt luriga då dom slukar cpu. Om jag använder någon av dessa pluggar brukar det alltid sluta med att jag får bounca filen vilket är långt ifrån optimalt. De låter rätt bra och är en snabb lösning dock!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju inte konstigt att den drar mkt cpu. den gör ju väldigt mkt!

EQ

Kompressor

Reverb

Delay

Stereospreader/pitch

Den är väldig enkel att jobba med och gör det den ska!

Skulle man ha alla dessa parametrar styckvis separata pluggar så skulle det dra ännu mer.

Chris Lord-Alge är överlag rätt bra och underlättar mkt för den som inte vill eller kan skruva ihjäl sig på pluggarna!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju inte konstigt att den drar mkt cpu. den gör ju väldigt mkt!

Det är sant.

Lustigt nog är det faktiskt inte så med just CLA pluggarna. Dom ligger faktiskt på samma belastning även fast alla moduler är avstängda 😲 i alla fall för mig.

På min dator drar 1 instans av Waves C4 (stereo) 0,6% CPU. CLA Vocals (stereo) ligger på typ 3% för mig, oavsett vilka moduler som är på och inte. Märklig faktiskt.

Menar dock inte att kasta sten på CLA pluggarna. Hört många som gillar dom. Max Martins lärling Shellback sa i Studios intervju att han o Martin använder dom med.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Alltid trevligt med en "quick-fix" - Men man ska samtidigt vara väl medveten om att denna plugg inte "kan något" som inte dina standard pluggar i ditt daw kan. Men visst, CLA Vocals låter säkert hur bra som helst! Att jobba effektivt är såklart ett stort plus, låter det bra är det bra.

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Halmens i Helsingborg har så att man kan ladda ner pluggen via nätet för 999:-

Plugin för PC/Mac. Denna produkt levereras som serienummer via mail, det ingår ingen förpackning

Link to comment
Dela på andra sajter

Många verkar köra på nedladdningsgrejen nu för tiden. Alla pluggar och instrumentbibliotek jag köpt sista året har man måsta ladda ner. Hur smidigt som helst och man slipper vänta på posten i flera dagar, bara att ladda ner direkt man har betalat.

Jag tycker att CLA pluggarna låter bra. Perfekt om man vill jobba fort och kanske inte är så duktig på att skruva själv. Köp 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

CLA pluggarna säljs i juli för 49 dollar ...

Köpte CLA vocals förra veckan, och är supernöjd ...

Använder den mest för snabbmix på lead (om jag skall skicka iväg nåt för att visa tanken mellan co-writes), och på körpaketen...

Enkelt & bra - och gör sitt jobb..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

CLA-prylarna (främst när det gäller gitarr och sång) är så sjukt bra! Nästan lite för bra, de gör ju liksom jobbet åt en så i långa loppet finns risken att man "stannar" lite i sin utveckling när det gäller mixning.

Jag brukar därför göra mitt bästa för att låta bli dem, åtminstone när jag ska slutmixa mina låtar. Men det hamnar oftast en på körpaketet och leadgitarrerna ändå. Används dock flitigt när jag är i skriv och pre-prodd-läge.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är sant.

Lustigt nog är det faktiskt inte så med just CLA pluggarna. Dom ligger faktiskt på samma belastning även fast alla moduler är avstängda 😲 i alla fall för mig.

På min dator drar 1 instans av Waves C4 (stereo) 0,6% CPU. CLA Vocals (stereo) ligger på typ 3% för mig, oavsett vilka moduler som är på och inte. Märklig faktiskt.

Har läst att detta är ett medvetet val av Waves, skulle ha att göra med någon form av kompabilitet, för att alla ska kunna använda dom. Kommer dock inte ihåg detaljerna, går säkert att googla.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Jag har drums, vocals, guitar och bass. Använder bass och drums relativt ofta. Vocalpluggen tycker jag inte tillför särskilt mycket. Då gillar jag JJPs sångplugg bättre.

Guitar var ku ltill en början men jag upplever att den har ganska smalt användningsområde, dvs den passar bra till vissa typer av sound.

Link to comment
Dela på andra sajter

Båda pluggarna formar ljuden effektivt och funktionellt (givet att det är den typen av sound man är ute efter) och parametrarna ger god möjlighet att finjustera. Baspluggen är nog den jag egentligen gillar mest. Tycker att kompressorn svarar bra och att både chorus och disten sitter bra i en mix.

Link to comment
Dela på andra sajter

Båda pluggarna formar ljuden effektivt och funktionellt (givet att det är den typen av sound man är ute efter) och parametrarna ger god möjlighet att finjustera. Baspluggen är nog den jag egentligen gillar mest. Tycker att kompressorn svarar bra och att både chorus och disten sitter bra i en mix.

Tack för input joachime!

Vilka av CLA signature-pluggarna (6st) använder ni mest, vad är det som de gör bra?

För att fräsha upp minnet:

Bass, Drums, Effects, Guitars, Unplugged, Vocals

Någon fler som känner sig manad att ge lite feedback på detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte fått kläm på vocals än. Börjar misstänka att jag helt enkelt inte gillar färgningen. Men bass har jag använt ofta på senaste tiden. Vet inte om det är subreglaget som gör det men pluggen får till det där djupet i basen jag annars kan ha svårt att ratta till själv. Dock tycker jag disten är sådär och föredrar ampeg svx om jag vill ha ett mer rockigt sound a la B400 (tror jag den heter).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...