Jump to content
Sign in to follow this  
Guitar Nilsson

Guitar Nilsson: Mastring med Studer B67. Nytt bättre test av ljudkvaliten på bandaren, och tom på WAV-fil i Dropbox!

Recommended Posts

Den där kanske kostar som hela min studio? Eller hela huset? Huset är nog iofs värt mindre än studion i huset.... :lol:

Håll utkik på ebay. Dom brukar ligga från 6-700 kr och uppåt. De flesta säljs i Tyskland. Nya kostar dom runt 10 - 15 papp.

http://www.ebay.com/...=item19d6b9aba8

Edited by wellness music

Annons

Det är väldigt märkliga kommentarer du kommer med utifrån vad som diskuteras.

Jag får ofta känslan att du inte är så seriös utan att det mest är på lek för dig.

Det där var en märklig kommentar från dig tycker jag. Jag kan utan att överdriva påstå att jag är fruktansvärt seriös när det gäller min musik. Vem skulle vara mer seriös än mig när det gäller musik? Att jag, i likhet med väldigt många andra, inte fattar mig på datorer, gör det mig till oseriös? Du är skithygglig o delar med dig av din kunskap, men samtidigt gör du nedsättande kommentarer att jag är oseriös? Fast det är okej, det gör inget...

Det jag menade var att jag är säker på att de som spelade in Eagles låt är så skickliga, bland de bästa i världen, säkert hade fått till ett jävligt bra ljud även om de gjort inspelningen i Europa med de bandare som fanns här. Har jag oseriöst fel då jag påstår detta?

Det där blev inte riktigt bra.

DAW och dom flesta digitala system är kalibrerad för full utstyrning av samtliga bitar vid 0dBFS - dvs fullscale. Den normen kallas SMPTE där 0dBu motsvarar -24 dBFS. Så om du ska skicka en signal på +6 dBu så motsvarar det -18 dBFS i din DAW.

Mja, hm .. nu vart jag osäker här ...

Jag tänkte mer på själva bandet. Vi antar att det är ett 320-band (eller har Nilsson bekräftat rentav?) och du sa såna band ville ha +6dBu som snittnivå (och stämmer med delar av manualen med). Manualen sa att B67ans +0dBu ska korreleras mot 0,775V. Amerikanska SMPTE definierar väl 0dBu som 1,228V - delvis för dom kör med +4dBu grejen? (om jag inte minns fel)

Är osäker, men jag såg ingenstans i manualen att bandaren skulle ha en +4dBu nivå, så då antog jag den var EBU-mönstrad - dels även för både Studer och 320 nWb är europeiska m.m. Antog alltså ..

Om det är rätt, och bandet vill ha +6dBu rms, och bandaren definierar 0dbu som 0,775V ... då blir +6dBu 1,55V, vilket motsvarar -12dbfs rms enligt EBUs system. Så tänkte jag i alla fall, men jag blev osäker här. Det där med olika nivåreferenser tycker jag kan va ett helvete ... jag borde knipa käft lite, för är lite 'out of my depth' här, men är nyfiken på om jag misslett Nilsson :P

Edited by Signia

Du ska inte alls knipa käft. Tvärt om så uppskattar jag när folk engagerar sig och det ska du fortsätta göra. Men det är viktigt att skilja på olika skalor så att man inte får fel nivåer.

Det viktiga här är att testsignalen har en spänning på 1,23 V vilket motsvarar +4 dBu. Jag har nu gjort en CD åt herr Nilsson som jag tänkte lägga upp som imagefil. Den kan han sen bara bränna ner på CD. Den börjar med 10 skunders tystnad - 3 min 1khz +4 dBu - 10 sek tystnad - 3 min 10khz +4 dBu - 10 sek tystnad - 3 min 50 hz +4 dBu.

+ 1

Kan bara hålla med om att det är ett h-vete med alla dessa nivåer och olika standards.

Du ska inte alls knipa käft. Tvärt om så uppskattar jag när folk engagerar sig och det ska du fortsätta göra. Men det är viktigt att skilja på olika skalor så att man inte får fel nivåer.

Det viktiga här är att testsignalen har en spänning på 1,23 V vilket motsvarar +4 dBu. Jag har nu gjort en CD åt herr Nilsson som jag tänkte lägga upp som imagefil. Den kan han sen bara bränna ner på CD. Den börjar med 10 skunders tystnad - 3 min 1khz +4 dBu - 10 sek tystnad - 3 min 10khz +4 dBu - 10 sek tystnad - 3 min 50 hz +4 dBu.

Jag har redan ett testband med olika sinustoner på, det följde med bandaren, jag har bara lyssnat lite grann av misstag på det o trodde var rundgångspip i nånting. Men nu börjar jag fatta vad det är efter intensivkurser här i forumet.

Kanske jag kan göra så att jag spelar upp bandet på rullen och ser hur mycket det blinkar på finalizern, eller det står väl helt stilla på sinussignaler.

Sen spelar jag in samma toner från rullbandspelaren på portan.

Tar bort testbandet (de är dyrare än bandarna själva har jag läst på nåt forum)

Dit med det vanliga inspelningsbandet, spelar in ljudet från portan och justerar utvolymen från portan så att Finalizerns VU visar samma värde som när jag körde orginal sinustonerna. Det borde ge en skaplig hint om hur mycket jag ska dra på...

Edited by Guitar Nilsson

Skit i finalizern och testtoner tills du skaffat instrument (VU el. RTW) att mäta med. Till dess, rocka på som du gör nu med inspelningarna eftersom det låter bra.

Finalizerns mätare är faktiskt mkt exakta....

Fast oldschool viftande VU är ju snyggare.

EDIT så här blev sista försöket.

https://dl.dropbox.com/u/14563300/01%20Pussel%201%20april%20tredje%20g%C3%A5ngen%20gillt%20WAV.wav

När jag jämför de tre i datorn o kan hoppa snabbt emellan så låter det som att jag kan pressa aningen mer. Den jag gjorde igår är aning för pressad...

Edited by Guitar Nilsson

Finalizerns mätare är faktiskt mkt exakta....

Fast oldschool viftande VU är ju snyggare.

Jag vet förvisso inte hur den mätaren är så jag kanske ska ta tillbaka det där jag sa ovan. Det är bara det att det låter så svajjigt när du förklarar hur du mäter och grejar.

Ja jag är inte helt säker. Och som flera har nämnt så ska man nog veta 100% vad man sysslar med om man ska kalibrera bandare och shit.

En sak som jag dock minns från rullbandar-tiden (var ung och andra tog hand om bandaren) var att rullband var rätt känsligt för övertonsfria ljud, som sinustoner, rhodespianon, vibrafon, klockspel .. typ sånt. Om bandet klarade ett sånt instrument utan att bandmättnaden reagerade för mycket, då var det ingen risk att nåt annat instrument skulle ta illa vid sig heller, så då var man typ säker. Så jag skickade lite Wurlitzer-piano till Nilsson med. Fast det pianot toppar på 0 dbfs, och har ett snitt på -20 dbfs rms, så det är inget man ska använda som absolut referens.

Avslutar att påminna om att Nilsson använder en digital peakmätare som enda nivå-mätare, kopplad till bandarens utgång. Som jag förstår kan den inte visa/mäta RMS-värden eller VU, så han behöver nog få VU eller RMS värden översatta till peak-värden - som om inte saker var krångliga nog :P Men om du lyssnar på en konstant o ren ton, Nilsson, så ligger RMS-värdet alltid 3 decibel under vad peakmätaren visar. Bra tumregel.

Edited by Signia

Jag vet förvisso inte hur den mätaren är så jag kanske ska ta tillbaka det där jag sa ovan. Det är bara det att det låter så svajjigt när du förklarar hur du mäter och grejar.

Ja nog svajar det när man ger sig på sånt man aldrig gjort förut. Men det är så med mig att jag lär mig nästan vad som helst om jag får hålla på lite. Hade jag fett med pengar skickade jag bara iväg bandaren för superservice, och lät nån monera orginalfronten med VU o alla knappar jag inte har. Men på mitt konto har jag 13 kr, så jag får försöka lista ut lite grejer ändå. :)

En månad till lön -55

Ja jag är inte helt säker. Och som flera har nämnt så ska man nog veta 100% vad man sysslar med om man ska kalibrera bandare och shit.

En sak som jag dock minns från rullbandar-tiden (var ung och andra tog hand om bandaren) var att rullband var rätt känsligt för övertonsfria ljud, som sinustoner, rhodespianon, vibrafon, klockspel .. typ sånt. Om bandet klarade ett sånt instrument utan att bandmättnaden reagerade för mycket, då var det ingen risk att nåt annat instrument skulle ta illa vid sig heller, så då var man typ säker. Så jag skickade lite Wurlitzer-piano till Nilsson med. Fast det pianot toppar på 0 dbfs, och har ett snitt på -20 dbfs rms, så det är inget man ska använda som absolut referens.

Avslutar att påminna om att Nilsson använder en digital peakmätare som enda nivå-mätare, kopplad till bandarens utgång. Som jag förstår kan den inte visa/mäta RMS-värden eller VU, så han behöver nog få VU eller RMS värden översatta till peak-värden - som om inte saker var krångliga nog :P Men om du lyssnar på en konstant o ren ton, Nilsson, så ligger RMS-värdet alltid 3 decibel under vad peakmätaren visar. Bra tumregel.

Jag ska avyttra lite mer studiogrejer och köpa lite gosaker till bandaren i stället!

En stor fet VU bla. Men kan man ta vilken som helst? Ska de matas med nån viss spänning?

Kom på en sak som jag borde tänkt på direkt....

Om Studern ska matas med +6dBu, då är det väl +6dBu som kommer ur den också?

Då borde jag väl ställa Finalizerns analoga ingång på -6dBu eller nåt, i alla fall inte på 0 db som jag haft den nu? Inte undra på det blinkar på ingången när den står på noll....

Ställer jag Finalizeringången på -6db (det är det lägsta värdet) då blinkar det inte alls även med fullt ut från portan.

Kollade nyss, det räcker att sänka Finalizeringången till -2 db för att det ska sluta blinka overload fast jag har full kräm ut från portan. Så Dr Loop har nog rätt i att gårdagsdisten inte kommer från tejpen.

Men om jag nu kör full ut från portan är det en sorts mildare dist, och den kanske kommer från portans utgång, den krokbnar på full volym.

Jag ska testa att sätta nån förstärkande utombordar burk mellan porta o bandare så jag får mer tryck i signalen. Har redan räknat ut hur det ska gå till! ^_^

Fortsättning följer....

Kom på en sak som jag borde tänkt på direkt....

Om Studern ska matas med +6dBu, då är det väl +6dBu som kommer ur den också?

Då borde jag väl ställa Finalizerns analoga ingång på -6dBu eller nåt, i alla fall inte på 0 db som jag haft den nu?

Var lite det vi dribblade om förut. dB, db full scale och dBu är olika skalor och det finns inga solklara formulas för hur man översätter en skala till en annan. Men med en VU-mätare blir det lättare.

Här finns imagefil med kalibreringstoner jag gjort. Samtliga toner har en signalstyrka på +4 dBu.

Packa upp ziparkivet och bränn imagefilen till CD.

http://sdrv.ms/X97xvQ

Kanon! Hoppas jag klarar att bränna bara, har aldrig gjort det i Macen.

Var lite det vi dribblade om förut. dB, db full scale och dBu är olika skalor och det finns inga solklara formulas för hur man översätter en skala till en annan. Men med en VU-mätare blir det lättare.

Jag satte dit DynaMaxxkompressorn mellan portan o bandarn, hörde skittydligt att den förstärker renare o starkare än portan. Satte portans monitorutgång på halv volym o justerade kompressoringången så att det klipper ca en db, sen är det bara att förstärka nästan hur mycet som helst med makeup gainen, en helt annam kräm. Nu kan jag mata på betydligt mer in i bandaren innan det låter illa. Och Finalizerns in-gain får jag sänka till ca -5 db för att det inte ska blinka overload. Så nu mättas nog bandet på ett helt annat vis.

Det här är roligaste julafton på länge....

audio-units-conversion-table.jpg?psid=1

Jag gjorde den här nu i Photoshop så att man lättare kan se hur skalorna förhåller sig till varandra.

Jag bleknar nästan över hur påläst du är. Tyvärr gick jag bet på att packa upp filerna i första försöket. Ska försöka mer sen, kanske frun kan klura på det, hon är avsevärt lugnare i sinnelaget.

Men jag satte dit DynaMaxxkompressorn före bandaren o körde bara på halv volym ut från portan, sen kunde jag höja som fan med DynaMaxxen, den har en makeup gain på 20 db, jag hade den på 16 db

För en konstant signal utan variationer i styrka så ligger peak- och rms-värdena exakt lika högt. Peakvärdet blir lika med rms värdet.

Ja för VU-värden blir det ju så, inte för peak. Men Nilsson verkar bara ha tillgång till en digital peakmätare.

I dag ringde jag till Bosse Thelning som är helt grym på att laga allt elektriskt, gammalt som nytt, tom icke elektriska vevgrammofoner:

http://www.thelningsradiotv.se

Berättade om Studern o avsaknaden av VU, o om han ev hade nån liggande. Han sa att kopplar jag in mig på själva signalen mellan porta o Studer så kommer jag att störa signalen. Då vore det bättre att få tag i ett gammalt kassetdäck eller liknande o koppla in parallellt ur samma burk som skickar ljudet in i bandaren. Och som jag gjort nu är det ju DynaMaxxen som gör det, och den har både XLR som jag använder nu plus teleutgångar... Han sa vidare (lika som jag tänkt) att de VU-mätarna kan visa vad som helst egentligen, när du väl lyssnat in dig på när rullbandaren låter som bäst så kommer du ihåg det värde VUn visar.

Kanske jag kan hitta en pajad Sony eller Akai rullbandare som ingången och VUna funkar på? Kassettdäck har oftast så små jolliga VU...

Bosse Thelning lagade radiodelen på en Luxmannförstärkare åt mig för nåt år sen, han kan laga absolut allt... Han var lite rolig nu, han förklarade det här med ett kassetdäck på en annan utgång och sa; fundera på det en stund. Släpp det nu så mognar det sen. :P

I dag ringde jag till Bosse Thelning som är helt grym på att laga allt elektriskt, gammalt som nytt, tom icke elektriska vevgrammofoner:

http://www.thelningsradiotv.se

Berättade om Studern o avsaknaden av VU, o om han ev hade nån liggande. Han sa att kopplar jag in mig på själva signalen mellan porta o Studer så kommer jag att störa signalen. Då vore det bättre att få tag i ett gammalt kassetdäck eller liknande o koppla in parallellt ur samma burk som skickar ljudet in i bandaren. Och som jag gjort nu är det ju DynaMaxxen som gör det, och den har både XLR som jag använder nu plus teleutgångar... Han sa vidare (lika som jag tänkt) att de VU-mätarna kan visa vad som helst egentligen, när du väl lyssnat in dig på när rullbandaren låter som bäst så kommer du ihåg det värde VUn visar.

Kanske jag kan hitta en pajad Sony eller Akai rullbandare som ingången och VUna funkar på? Kassettdäck har oftast så små jolliga VU...

Bosse Thelning lagade radiodelen på en Luxmannförstärkare åt mig för nåt år sen, han kan laga absolut allt... Han var lite rolig nu, han förklarade det här med ett kassetdäck på en annan utgång och sa; fundera på det en stund. Släpp det nu så mognar det sen. :P

Mätaren bör du koppla in där den ska vara, dvs i bandarens mätarutgång via multikontakten.

Att hitta en kontakt som passar där, var gör man det?

Såg ett kassettdäck med skapliga VU ni kan ha roligt åt....

http://www.tradera.c...70604_178346951

Om jag först sitter en halv dag o testar vid vilken involym bandaren ger (i mitt tycke) snyggaste bandmättnaden först.

Sen kopplar jag in kassettdäcket till de lediga teleutgångarna på Dynamaxxen som matar bandaren.

Sen trycker jag ner rec på kassettdäcket o justerar nivån in så bägge VUna visar exakt noll?

Det måste ju vara även helt en smaksak vad som är lagom bandmättnad, och jag skulle lita mer på reproljudet jag hör än en siffra på tex ett noggrant oscilloskop eller annan mätgrunka.

ZZ Top har visst släppt nån bluesplatta där man kört med helt överdriven bandmättnad, det låter inte alls bra, men så ville ju de ha det. Och åt andra hället, när Sveriges Radio använde de här för att spela in radioprogram som sen skulle sändas, då matade de väl inte alls in på samma sätt som jag gjort nu? De ville nog har en renare återgivning skulle jag tro. Så hur det än är så borde örat vara det som bestämmer hur mycket jag ska dra på in i bandaren. Och då skulle ett enkelt kassettdäck hjälpa mig att komma tillbaks till samma "krämnivå". Sen får man nog justera det där lite ändå beroende vad det är för låt och hur brötigt ljud man nu vill ha.... ?

Nån skrev nyss på FB att Kjell o CO har bra VU. Men inte fan hittar jag nåt där?

http://www.kjell.com/Sok?query=vu+#

Edited by Guitar Nilsson

Jag är ledsen men du har fått det där om bakfoten.

Nej, såna detaljer är jag åtminstone säker på :P

RMS, kvadratiska medelvärdet av en sinuston är 0,707 av dess högsta amplitud = 3dB lägre. Gör en 1kHz sinuston i ditt ljudprogram och mät både RMS och peak så ser du. RMS är 3dB lägre.

Edited by Signia

Att hitta en kontakt som passar där, var gör man det?

Såg ett kassettdäck med skapliga VU ni kan ha roligt åt....

http://www.tradera.c...70604_178346951

Om jag först sitter en halv dag o testar vid vilken involym bandaren ger (i mitt tycke) snyggaste bandmättnaden först.

Sen kopplar jag in kassettdäcket till de lediga teleutgångarna på Dynamaxxen som matar bandaren.

Sen trycker jag ner rec på kassettdäcket o justerar nivån in så bägge VUna visar exakt noll?

Det måste ju vara även helt en smaksak vad som är lagom bandmättnad, och jag skulle lita mer på reproljudet jag hör än en siffra på tex ett noggrant oscilloskop eller annan mätgrunka.

ZZ Top har visst släppt nån bluesplatta där man kört med helt överdriven bandmättnad, det låter inte alls bra, men så ville ju de ha det. Och åt andra hället, när Sveriges Radio använde de här för att spela in radioprogram som sen skulle sändas, då matade de väl inte alls in på samma sätt som jag gjort nu? De ville nog har en renare återgivning skulle jag tro. Så hur det än är så borde örat vara det som bestämmer hur mycket jag ska dra på in i bandaren. Och då skulle ett enkelt kassettdäck hjälpa mig att komma tillbaks till samma "krämnivå". Sen får man nog justera det där lite ändå beroende vad det är för låt och hur brötigt ljud man nu vill ha.... ?

Bump!

Ingen som har nåt att säga varför ett kassettdäck med stora VU inte skulle fungera lika bra som en orginal-VU? Eller att det ju borde fungera lika väl som nån annan VU, även om det naturligtvis inte var så de gjorda på Sveriges Radio.

Fick nu på kvällskvisten reda på från en av mina spioner att Schubert (bandspelarservice) i 08 hade en VU till en B67. Han sa oxå att man måste ha en förstärkare för att driva den. Så jag ringa honom i morrn. Är det nåt som är skitdyrt får det vara. Jag ska testa min snikmetod på kul nu i kväll med ett snik kassettdäck med snik femdioders VU. Tre gula, en grön o en röd. Som startgrejerna de har i dragracing. ^_^

Jag är ledsen men du har fått det där om bakfoten.

Nej, såna detaljer är jag åtminstone säker på :P

RMS, kvadratiska medelvärdet av en sinuston är 0,707 av dess högsta amplitud = 3dB lägre. Gör en 1kHz sinuston i ditt ljudprogram och mät både RMS och peak så ser du. RMS är 3dB lägre.

Helt plötsligt blev inspelning/mixning/musik/ljudteknik osv osv mycket förvirrande: http://masteringelectronicsdesign.com/how-to-derive-the-rms-value-of-a-sine-wave-with-a-dc-offset/

:P

Jag ringde till Schuberts Bandspelarservice idag, en legendarisk Revox o Studerexpert. Han sa precis samma som Thelin, fast med tysk dialekt istället; "det finns så många kassettdäck med mycket brra VU-meter. Det spelar ingen roll om det är visare eller dioder, när man hitta när det låter brra komerr man håg var visarna stårr"...

Och marknaden på gamla kassettdäck med stora fina VU till bra pris är typ enorm. Blev nyss erbjuden ett Sony TC188SD för gratis kr.

B)

Kanske kan man pruta lite på det också?

:P

Din porta är inte anpassad för professioonell standard +4dBu. Den följer konsumentstandarden -10dBV som är en betydligt svagare signal. Det kommer att dista och låta illa från portan om du försöker styra ut +4dBu från den. Hela signalkedjan måste följa professionell standard för att det ska fungera.

Det var just det den gjorde i första försöken. Men nu skickar portan signalen först till en DynaMaxx kompressor som har rätt standard, den ger hur mycket makeup gain som helst utan att dista. Ut från portan gasar jag bara halv volym, det är en bit under när det börjar höras dist... Så nu funkar det fint. Jag ska bara få ordning på dina sinustoner o köra dem så jag vet hur mycket jag ska gasa sen.

Bandarn,, låter kanon.. shit vad alla snöar in på teknikskit.. hör ni inte vilken go.. sommarlåt detta är.. trummorna ligger kanske lite väl högt i mixen men eftersom dom spelas bra .. och är drivande så är det bara gött... denna ska jag nog ladda ner och bränna till min sommar cd i bilen .. ;)

Bandarn,, låter kanon.. shit vad alla snöar in på teknikskit.. hör ni inte vilken go.. sommarlåt detta är.. trummorna ligger kanske lite väl högt i mixen men eftersom dom spelas bra .. och är drivande så är det bara gött... denna ska jag nog ladda ner och bränna till min sommar cd i bilen .. ;)

Gillas!