Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Om någon kanske kommer ihåg så presterade inte min dator riktigt vad den borde. Har letat och letat. Kom idag på att jag kunde stänga av hyperthreadingen (kör SX 1...). Det blev betydligt bättre! Nu skrapar inte ljudet när man bytar fönster eller försöker justera effekter i realtid! Intresse-fråga; Om jag uppgraderar till SX2 eller 3 (som har stöd för hyperthreading?), kommer datorn att prestera ännu bättre?

Hursomhelst, det topicen gällde, undrar om jag lyckats stänga av det interna ljudkortet ordentligt? Har valt "disabled" i BIOSen, men i "Device manager" så kan man under "Sound video and game controllers" se t ex "Legacy audio drivers" och "Legacy video capture device". Tror att det interna ljudkortet hette något sånt? (Har ett EMU 1212M).

Annons
Posted

Självklart kommer du få bättre prestanda om du uppgraderar till nya Cubase.

Angående ljudkortet, har du verkligen kollat så du stängt av det ordentligt i bios? Kan finnas flera ställen.

Annars kan det vara så att bara inte drivrutinerna är borta, bara och högerklicka på dem och välja "avinstallera".

gl

Posted

Kolla i enhetshanteraren vilka drivrutiner som ljudkortet använder. Skriv upp dom på ett papper, avinstallera kortet och sök efter drivrutinerna. Finns dom fortfarande kvar, vilket jag anar, så ta bort dom manuellt. Lätt tappning på "Delete"! 😆

Posted

Ok, blir till att gräva ner sig i manualen då (vilket man nog borde göra oftare... 😱). Om det nu inte är någon som har ett likadant ljudkort och vet svaret direkt? Ett Asus P4P800-E Deluxe är det.

Posted

På mitt moderkort så valde jag "custom install" när jag installerade drivisarna och där avmarkerade jag allt som hade med ljud att göra och vips så försvann 3 punkter från enhetshanteraren.