Jump to content
Annons

Hur får man ut musik på Spotify enklast och billigast


mickestrang

Recommended Posts

Som rubriken säger....skiter fullständigt i exponering (alltså jag är inte intresserad av hur mycket jag blir promotad). Vill bara få upp några låtar på Spotify thats it....

Vilken tjänst eller site kan ni rekommendera?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har ingen erfarenhet av den här tjänsten personligen, men blev en gång rekommenderad att använda den av en person jag verkligen litar på i sådana frågor. Inga årliga kostnader, ingen procent som ska dras och inga "scouter" som ska pusha för din musik. Vad jag läst på sidan, så verkar det bra och prisvärt om man jämför med många andra liknande tjänster.

http://www.emubands.com/

Link to comment
Dela på andra sajter

Universal har släppt en tjänst som heter Spinnup, www.spinnup.com

Du behåller alla rättigheter och den är billigare (har jag för mig) än sina konkurrenter. Det går mycket fortare att få upp sin musik också.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

CD baby pröjsar man en gång för att för att få sina grejer distribuerade. Ingen årsavgift per album/låt mao.

Me like.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker mig läst om någon tjänst som är helt gratis, men man frånsäger sig alla inkomster. (...Nej! Jag tänker inte på ES.)

Känns väl lite fränare att pröjsa typ 100 spänn o behålla rättigheterna då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns väl lite fränare att pröjsa typ 100 spänn o behålla rättigheterna då?

...Jag förstod det (när jag kollade deras sida) som att avtalet kunde sägas upp när som helst. Jag antar att affärsmodellen är att "många bäckar små" men att de räknar med att förlora de som blir populära.

Om man bara vill ha sin musik på Spotify för bekvämlighets skull funkar kanske denna modell. Speciellt om det handlar om smalare musikstilar.

(Jag skulle dock betala ngn hundring då jag alltid gör superhittar.)

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Får vem som helst lägga upp låtar på iTunes och Spotify ? Även fast det inte låter "proffisionellt" ? Typ som nybörjare kan göra 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Med Record Union får du betala en årlig avgift för att ha redan publicerade låtar kvar, annars tas de bort. Även om du får gratis upc-koder idag måste du betala nästa år.

Bäst att välja nån som inte plockar ner låtarna om du inte betalar år efter år efter år efter år efter år ...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
kiismusic (oregistrerad)

Gå in på http://www.kiismusic.com

Där kan du ladda upp dina låtar till världens största butiker inom 2 veckor. Butiker som Spotify, iTunes, Deezer, Amazon MP3, Rdio, Googleplay, YouTube mm.

Helt gratis och tar endast 1 min att ladda upp.

Gratis digital musik distribution.

KIIS MUSIC LTD

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
kiismusic (oregistrerad)

Nån som testat Kiis music?

Låter nästan för bra för att vara sant.

Hej PeteK

Andreas från KIISMUSIC.COM

Ja tjänsten fungerar. Gratis och tar ca 2 veckor tills låtarna släpps in de olika musiktjänsterna vi samarbetar med.

Det skadar inte att testa. Du gör det enkelt via vår hemsida under menyn "create a release.

Vi tar inte betalt, ingen start eller årsavgift. Ni laddar upp gratis och ni behåller rättigheterna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nelione (oregistrerad)

Hej PeteK

Andreas från KIISMUSIC.COM

Ja tjänsten fungerar. Gratis och tar ca 2 veckor tills låtarna släpps in de olika musiktjänsterna vi samarbetar med.

Det skadar inte att testa. Du gör det enkelt via vår hemsida under menyn "create a release.

Vi tar inte betalt, ingen start eller årsavgift. Ni laddar upp gratis och ni behåller rättigheterna.

Hur får man ut pengarna från låtarna dom köper läste men hitta inte

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur får man ut pengarna från låtarna dom köper läste men hitta inte

...Poängen är väl att man slipper alla kostnader, men de inkomster musiken eventuellt genererar behåller företaget. Kanske inte STIM-utbetalningar dock. Så, på sätt och vis antar jag att man skulle kunna prata om dold avgift.

För oss som annars bara laddar upp låtar på Youtube och inte har någon större lyssnarskara så kan detta vara ett alternativ. Men än så länge räcker Youtube för mig då jag när som helst kan släppa/ta bort mina megahits.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okidoki.

Här kommer ett tips på en tjänst vi använder oss av: https://www.musickickup.com/

Dom har ett helt gratis abonnemang, och alla pengar som kommer in från affärerna betalas ut till ett Paypal-konto. Dom har dock kompletterande tjänster som man får betala för att använda: statistik, merch, mm.

Vi kör det på Dimma och det funkar bra. Vi kör visserligen labelkontot som kostar lite, men det är inga stora pengar.

/H.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Betala för att lägga upp sin musik? Jag kör med Soundclick och youtube som är helt gratis utom internet uppkopplingen förstås. Det funkar klockrent och på Soundclick har jag väl ca 70 låtar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Betala för att lägga upp sin musik? Jag kör med Soundclick och youtube som är helt gratis utom internet uppkopplingen förstås. Det funkar klockrent och på Soundclick har jag väl ca 70 låtar.

Och då hamnar musiken på Spotify som TS frågade om...? ;-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Och då hamnar musiken på Spotify som TS frågade om...? ;-)

Vad ska den där att göra om man måste pröjsa för det när det finns gratis på andra ställen?

Jag har inte lyssnat på en låt ens på spotify och det är nog ganska många med mig. Sen är ju youtube det ställe som kanske har flest användare i hela världen också gratis och där kan man också lägfa upp musik ochblämpligtvis med ett skivomslag i stället för film.

Men betala gärna det struntar jag i jag bara informerar.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Hej! Jag vill gärna ta upp den här tråden igen. Det dök upp en ny aktör för ett tag sen.

De kallar sig för Spinnup och enligt nedanstående artikel lägger de upp ens musik på spotify för en fast summa per år.

Man slipper alltså det som var så värdelöst med Record union: ATT DE SKULLE HA PROCENT PÅ ALLT! Spinnup gör inte detta utan tydligen bara en fast avgift (400 per år för ett album om det nu stämmer) Är det nån som har testat Spinnup?

http://www.konsumentguide.nu/artiklar/l%C3%A4gg-upp-din-musik-p%C3%A5-spotify-utan-skivbolag!-26364413

Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry kompis, det där har du fått om bakfoten! Visserligen står det "FREE, no hidden costs" på RouteNote´s hemsida, men det är inte sant. Alldeles bredvid står det:

"You keep 85% of royalties..." vilket alltså betyder att dom i själva verket tar 15% av DINA ROYALTIES (precis som Record Union).

Läser du lite till på deras hemsida upptäcker du att de har en tjänst till som kallas PREMIUM. Väljer man detta alternativ får man behålla 100% av intäkterna. Men Premium kostar förstås pengar: 10 dollar för en singel, 20 dollar för en EP, 30 dollar för ett album osv.

There is no such thing as a free lunch!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
kiismusic (oregistrerad)

Besök KIISMUSIC.com

Använd våra tjänster gratis, Du behåller dina rättigheter och får 100% av royalties!

KIIS MUSIK är musikdistribution på ett enkelt sätt. Det har aldrig varit snabbare eller enklare att släppa din musik i stora digitala butiker som Spotify och iTunes. Det har aldrig varit mer spännande heller, eftersom det som gör oss unika är våra scouter. Inga dolda kostnader.

Våra partners:

Spotify, iTunes, Apple musik, GooglePlay, Deezer, Xbox, RDIO, MixRadio, Juke, Music Unlimited, Shazam, Wimp, Amazon och eMusic

Besök vår webbplats i dag, helst gratis och ta några minuter att släppa singel och album.

http://www.kiismusic.com

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är alltså HELT gratis???

KIISMUSIC.com ? Det är det nog, men de betalar inte ut några royalties förrän du kommit upp i 500 USD (grovt räknat ~85,000 spelningar på Spotify).

Andra aggregatorer som tar 10-20% av dina royalties brukar betala ut vid betydligt lägre gränser (ca €30-€50)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...