Jump to content
Annons

Nybörjare inom skapande av elektronisk musik


ostbows

Recommended Posts

Tja igen, sitter på jobbet med RIKTIGT pissiga lurar men jag tycker det låter kanon även i dom.

Ett ställe jag rycktes ut ur låten lite var vid 2.07 vid breaket. Skulle gärna haft det ekot lite fetare för övergången.

Men det är bara en smakfråga.

Riktigt bra jobbat, blir fett inspirerad att avsluta några egna projekt när man märker att andra klarar av att göra ett så bra jobb.. (som i princip bara består av ett ton halvfärdiga låtar)

Btw, off topic. Vad jobbar du i för miljö? (dator, monitorer, hemmastudio etc?)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 84
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Postat (redigerat)

Tja igen, sitter på jobbet med RIKTIGT pissiga lurar men jag tycker det låter kanon även i dom.

Ett ställe jag rycktes ut ur låten lite var vid 2.07 vid breaket. Skulle gärna haft det ekot lite fetare för övergången.

Men det är bara en smakfråga.

Riktigt bra jobbat, blir fett inspirerad att avsluta några egna projekt när man märker att andra klarar av att göra ett så bra jobb.. (som i princip bara består av ett ton halvfärdiga låtar)

Btw, off topic. Vad jobbar du i för miljö? (dator, monitorer, hemmastudio etc?)

Tack som fan! Blir nästan lite tårögd när du säger att jag har givit dig inspiration 🙂 Tyvärr har jag ingen möjlighet att ändra något mer i låten, men jag ska tänka på det där till framtida projekt!

Dator: Intel Core i5 3570K, Creative X-Fi Titanium, 8GB Ram, Kingston HyperX 128GB... resten är mest spelorienterat, vilket inte är så intressant i detta forum.

Monitorer: Logitech Z-2300 högtalare (2.1), Steelseries Siberia v2 headset.

Programavara: FL Studio 10 (har dock nyss gått över till 11:an)

Ja, det var väl allt relevant. Jag har också en helt okej studiomikrofon, men den står mest och chillar.

Redigerat av ostbows
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Helt ok. Tycker att det är lite basfattigt men det är kanske bara hemma hos mig. Synd att man inte kan jämföra med den första varianten.

Ja, att balansera basnivån har faktiskt varit ett de största dilemman jag har haft under låtens process. Men när jag jobbar så försöker jag alltid relatera till vilka sorts högtalare som t.ex. klubbar har och balansera basen efter det. Dessutom ligger låtens fokus inte på basen, utan mer på de högre frekvenserna då låten har en mer svävande känsla 🙂

Jag tog bort den första varianten av låten då jag inte ville att man ska associera den äldre versionens känslan med det som är idag, då känslan skiljer sig åt rätt så markant. Jag hoppas du har förståelse för detta och jag tackar för att du har tagit din tid att lyssna på mig!

Redigerat av ostbows
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tjenare. Jag har för ett par dagar sen lagt upp en "radio edit" på min låt "Beyond", för ska man vara en wannabe så ska man göra det ordentligt 😉 Introt har förkortats och outrot har blivit borttaget, men känslan har jag försökt hålla intakt. Kommentera gärna och berätta vad ni tycker!

Edit: Länken är privat.

När jag ändå sitter i skrivandets stund kan jag lika gärna passa på att nämna att jag har börjat jobba på ett electro-house projekt, vilket är ett samarbete med en nära vän till mig. Mer om det kommer när vi har en preview att visa upp.

HUGGY, out.

Redigerat av ostbows
Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar! Menar du bokstavligt "mer kick" eller bara allmänt mer "power"?

Tänkte högre volym på kicken, kanske eq:a fram botten i den med. Låten saknar "tryck" när refrängen drar igång - tror att en fetare kick hade gjort underverk här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tänker att melodistämman är lite för stark och kväver resten av arrangemanget, inklusive kick, trummor och synten som kommer in vid 1.25 ca.

Tänkte högre volym på kicken, kanske eq:a fram botten i den med. Låten saknar "tryck" när refrängen drar igång - tror att en fetare kick hade gjort underverk här.

Det är faktiskt många som har nämnt just det ni gemensamt har nämnt. Jag kan berätta att jag har planerat en "remastered vocal edit" så fort jag har skrivit en lämplig text och hittat en duktig sångare/sångerska. Och då ska jag en gång för alla kräma ur all kraft jag kan få i droppet så att "alla" till slut blir nöjda, eller inte, men ni fattar 🙂 Tack för feedback, to both of you!

Redigerat av ostbows
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Efter ett långt velande bestämde jag mig för att öka basen och förstärka kicken och jag måste säga att ni hade så rätt om de punkterna! Tack så mycket för er feedback, för nu låter det mycket bättre! Demot är dessutom uppe igen på Soundcloud, så nu kan ni lyssna och jämföra den med den slutgiltliga versionen.

Jag har också tagit bort "Beyond (radio edit)" då jag har lärt mig att de som hänger på Soundcloud är vana vid hela låtar och kan ta "långa" intros och outros. Så en radio edit kändes lite fånigt.

Off-topic: Nya låten som jag och min polare håller på med börjar låta riktigt fet, så förvänta er en preview inom en snar framtid 🙂

Redigerat av ostbows
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Hej käraste Studio medlemmar, nu behöver jag eran hjälp igen!

Som tidigare nämnt håller jag på med ett samarbetsprojekt med en polare och vi har siktat på progressive house med ett litet mer aggressivt stuk än min första låt.

Vi är jätte nöjda med introt och breaket (irrelevant för det här inlägget), men så kommer droppet... Vi har nämligen väldiga problem med att finna den rätta känslan och riktar därför in frågorna till er.

1. Vad tycker ni om det nuvarande droppet?

2. Om ni inte gillade droppet, vad hade ni förväntat er där istället?

3. Finns det något parti i introt som skulle kunna bli bättre?

Tack på förhand!

Edit: Eftersom att "Wildcard (WiP)" har blivit "Wilcard (demo)" så har jag tagit bort den förstnämnda länken. Besök gärna min Soundcloud-profil för att lyssna på demot.

Edit 2: Demot har tagits bort då den låten är färdig och finns på Soundcloud.

Redigerat av ostbows
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är faktiskt många som har nämnt just det ni gemensamt har nämnt. Jag kan berätta att jag har planerat en "remastered vocal edit" så fort jag har skrivit en lämplig text och hittat en duktig sångare/sångerska. Och då ska jag en gång för alla kräma ur all kraft jag kan få i droppet så att "alla" till slut blir nöjda, eller inte, men ni fattar 🙂 Tack för feedback, to both of you!

Tycker att det är det som saknas för att ta låten till en liten högre nivå, så vocal ser man fram emot!

Hej käraste Studio medlemmar, nu behöver jag eran hjälp igen!

Som tidigare nämnt håller jag på med ett samarbetsprojekt med en polare och vi har siktat på progressive house med ett litet mer aggressivt stuk än min första låt.

Vi är jätte nöjda med introt och breaket (irrelevant för det här inlägget), men så kommer droppet... Vi har nämligen väldiga problem med att finna den rätta känslan och riktar därför in frågorna till er.

1. Vad tycker ni om det nuvarande droppet?

2. Om ni inte gillade droppet, vad hade ni förväntat er där istället?

3. Finns det något parti i introt som skulle kunna bli bättre?

Tack på förhand!

https://soundcloud.com/huggys/leolainen-huggy-wildcard-wip

Tycker nya låten har ett bra intro, man får en bra känsla att det kommer något men det lilla av droppet som kommer är jag tveksam över.

Roligt initiativ, kan man följa dig på något annat sätt än soundcloud? Fortsätt kötta så kanske det blir något 🙂

Redigerat av Wolf
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Hej! Nu har jag lagt upp en demo på den nya låten "Wildcard". Kommentera gärna! Tack!

Edit: Demot är borttaget.

Tycker att det är det som saknas för att ta låten till en liten högre nivå, så vocal ser man fram emot!

Tycker nya låten har ett bra intro, man får en bra känsla att det kommer något men det lilla av droppet som kommer är jag tveksam över.

Roligt initiativ, kan man följa dig på något annat sätt än soundcloud? Fortsätt kötta så kanske det blir något 🙂

Kul att du gillar introt och jag håller med dig när det gäller droppet. Vi har arbetat hela veckan med att försöka uppfylla de förväntningar som introt bäddar och hoppas på att vi har lyckats. Nyckeln var bland annat att höja melodislingan med en tonart så att basen fick andas mer.

Jag har faktiskt en blogg där jag noterar lite för mig själv mina fram- och baksteg med mera. Där kan du även får en djupare insikt i hur jag har jobbat med låten om du är intresserad 🙂

http://huggys.blogg.se/

Redigerat av ostbows
Link to comment
Dela på andra sajter

Skönt att det låter bra 🙂 Hur menar du med "exakt samma mall"?

Har försökt att lyssna lite på sån här musik men får för mig att varje låt är uppbyggd likadant, med intro och drop osv. Men jag är gammal och har säkert fel

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Har försökt att lyssna lite på sån här musik men får för mig att varje låt är uppbyggd likadant, med intro och drop osv. Men jag är gammal och har säkert fel

Jag skulle ljuga om jag skulle påstå att du har fel. Men det finns som sagt en tanke bakom uppbyggnaden. Som tur är flexibiliteten mycket större här än hos t.ex. popmusik, vilket är en av anledningarna till varför jag gick över till progressive house.

Just för den här låten kändes den klassiska arrangemanget rätt, om man bortser från att det brukar vara ett "breakdown" mellan introt och droppet 🙂

För mig är en stabil uppbygnad grundpelarna för låten, sen är det alla detaljer kring fasaden som gör låten unik. If you get my point?

Redigerat av ostbows
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! Nu har jag lagt upp en demo på den nya låten "Wildcard". Kommentera gärna! Tack!

https://soundcloud.com/huggys/leolainen-huggy-wildcard-demo

Kul att du gillar introt och jag håller med dig när det gäller droppet. Vi har arbetat hela veckan med att försöka uppfylla de förväntningar som introt bäddar och hoppas på att vi har lyckats. Nyckeln var bland annat att höja melodislingan med en tonart så att basen fick andas mer.

Jag har faktiskt en blogg där jag noterar lite för mig själv mina fram- och baksteg med mera. Där kan du även får en djupare insikt i hur jag har jobbat med låten om du är intresserad 🙂

http://huggys.blogg.se/

Ah riktigt intressant. Kul att du lyckades få upp första låten på Spotify också! Har bara skummat igenom inläggen men trevligt att du skriver av dig ordentligt. 🙂

Nya låten börjar få ett riktigt klart "sound" om du frågar mig, bra att kunna se när folk faktiskt förbättrar sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle ljuga om jag skulle påstå att du har fel. Men det finns som sagt en tanke bakom uppbyggnaden. Som tur är flexibiliteten mycket större här än hos t.ex. popmusik, vilket är en av anledningarna till varför jag gick över till progressive house.

Vad menar du med popmusik? För mig är popmusik,Beach Boys och framåt, musik där i stort sett vad som helst kan hända.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Postat (redigerat)

Vad menar du med popmusik? För mig är popmusik,Beach Boys och framåt, musik där i stort sett vad som helst kan hända.

Ja du, popmusik för mig i dagsläget är väl Zara Larsson och dylikt där uppbyggnaden oftast är "intro->vers->brygga->refräng->vers->brygga->refräng->stick->refräng->outro", vilket är typiskt för all popmusik.

På tal popmusik så har jag precis blivit klar med sångversionen till min låt "Beyond", lyssna gärna och säg vad du tycker 🙂

https://soundcloud.com/huggys/beyond-vocal-edit

Redigerat av ostbows
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja du, popmusik för mig i dagsläget är väl Zara Larsson och dylikt där uppbyggnaden oftast är "intro->vers->brygga->refräng->vers->brygga->refräng->stick->refräng->outro", vilket är typiskt för all popmusik.

På tal popmusik så har jag precis blivit klar med sångversionen till min låt "Beyond", lyssna gärna och säg vad du tycker 🙂

https://soundcloud.com/huggys/huggybeyondvocal

Det låter riktigt bra. Tjejen kan sjunga och kunde gärna få sjunga mer. Tycker att rytmen blir lite stel.

Det är klart att om man tycker att Zara Larsson är pop så kan jag förså att man inte gillar det. Rent dravel, och dessutom har hon en vass och otäck röst. Som tur är har du fel. Pop är en av de bredaste genrerna och kan låta lite hur som helst.som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter riktigt bra. Tjejen kan sjunga och kunde gärna få sjunga mer. Tycker att rytmen blir lite stel.

Det är klart att om man tycker att Zara Larsson är pop så kan jag förså att man inte gillar det. Rent dravel, och dessutom har hon en vass och otäck röst. Som tur är har du fel. Pop är en av de bredaste genrerna och kan låta lite hur som helst.som helst.

Ja, hon är riktigt duktig! 🙂 Kul att du vill höra mer av henne, det ska vi fixa till nästa låt!

Jag har inget emot Zara Larsson, tycker hon är duktig. Det jag ville komma fram till var att det oftast finns ett syfte bakom en låts uppbyggnad, men man kan självklart experimentera för att öka överraskningsfaktorn. Dock är "progressionen" kärnan för "progressiv house", vilket betyder att uppbyggnaden sker progressivt och man kan oftast förutspå vad som ska komma. Jag är dock fortfarande relativt ny i genren så jag ska inte säga för mycket 🙂 och jag har säkert fel när det gäller pop, där lyssnar jag ju mest på radiotoppen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Satt och lyssnade runt på lite indie-house och sedan började jag lyssna på lite covers på youtube och fick din låt som förslag vid något tillfälle. Kul att den finns där också! Satt ju riktigt fint med vocals, sjunga gör hon bra riktigt bra också. Och riktigt snygg var hon ju på bilden också! 😄

Eftersom ostbågen inte har länkat ; http://www.youtube.com/watch?v=NjU82FBRv40

Såg även i din blogg att du lyckats få gig som dj, låter trevligt. Skulle du köra in vocals på wildcard också? Tycker att det ser ut som det är gjort för det också med all space i det långa breaket.

Redigerat av Wolf
Link to comment
Dela på andra sajter

Tja Ostbows!

Lyssnade precis på den instrumentala original mix versionen och måste säga att det låter jävligt fint för att vara din första house prodd! Kom lite spontant att tänka på ett par grejer som kan hjälpa dig vidare med kommande låtar. Har inte orkat läsa igenom hela tråden, så om jag nämner något som redan sagts får du ursäkta det 🙂

Övergångarna mellan de olika partierna behöver vässas till. Försök att förstärka stegringarna med lite fetare wind sweeps och kanske pitch risers eller dylikt. Kanske även svepa filtren och resonansen i befintliga synthar lite mer för att markera att droppen kommer. När allt sen kommer igång skulle det vara fint om det exploderade till lite mer än det gör nu. Kanske slänga in en explosionseffekt på ettan i droppen. Kanske smyga in en sidechainad windfall som försvinner ut över första en-två takterna där. Kicken behöver mer av både klick och punch, samt botten. Det skulle också ge hela låten extra skjuts! Prova att filtrera bort allt under typ 50-70 Hz i kicken under introt och släpp på det fullt när det kommer igång. Alternativt leta rätt på en matchande kick med mer sub som du kan lägga på från droppen och framåt. Över lag gör du nog gott i att jobba lite mer med mixen. Tycker att vissa av syntharna har lite för mycket "jobbiga" frekvenser i sig, typ mellan 2-5 kHz. Försök "tämja" dessa lite. Reagerade framförallt på arpeggiot som kommer in tidigt i introt. När du får styr på alla såna här smådetaljer så kan jag nästan på rak arm säga att du kommer kunna leverera riktigt feta låtar! Återigen, mycket bra jobbat för att vara en första house prodd! Fortsätt nörda, så kommer det bli svinfett! Melodierna finns ju redan där och de är ju typ det viktigaste, för utan en skön hookig melodi så spelar det ju inte så stor roll hur feta uppbyggnaderna och övergångarna är, folk kommer inte bli hooked utan en bra hook! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja Ostbows!

Lyssnade precis på den instrumentala original mix versionen och måste säga att det låter jävligt fint för att vara din första house prodd! Kom lite spontant att tänka på ett par grejer som kan hjälpa dig vidare med kommande låtar. Har inte orkat läsa igenom hela tråden, så om jag nämner något som redan sagts får du ursäkta det 🙂

Övergångarna mellan de olika partierna behöver vässas till. Försök att förstärka stegringarna med lite fetare wind sweeps och kanske pitch risers eller dylikt. Kanske även svepa filtren och resonansen i befintliga synthar lite mer för att markera att droppen kommer. När allt sen kommer igång skulle det vara fint om det exploderade till lite mer än det gör nu. Kanske slänga in en explosionseffekt på ettan i droppen. Kanske smyga in en sidechainad windfall som försvinner ut över första en-två takterna där. Kicken behöver mer av både klick och punch, samt botten. Det skulle också ge hela låten extra skjuts! Prova att filtrera bort allt under typ 50-70 Hz i kicken under introt och släpp på det fullt när det kommer igång. Alternativt leta rätt på en matchande kick med mer sub som du kan lägga på från droppen och framåt. Över lag gör du nog gott i att jobba lite mer med mixen. Tycker att vissa av syntharna har lite för mycket "jobbiga" frekvenser i sig, typ mellan 2-5 kHz. Försök "tämja" dessa lite. Reagerade framförallt på arpeggiot som kommer in tidigt i introt. När du får styr på alla såna här smådetaljer så kan jag nästan på rak arm säga att du kommer kunna leverera riktigt feta låtar! Återigen, mycket bra jobbat för att vara en första house prodd! Fortsätt nörda, så kommer det bli svinfett! Melodierna finns ju redan där och de är ju typ det viktigaste, för utan en skön hookig melodi så spelar det ju inte så stor roll hur feta uppbyggnaderna och övergångarna är, folk kommer inte bli hooked utan en bra hook! 🙂

Tjenare!

Tack som fan för ditt utförliga inlägg. Bra tips och jag ska ha allt detta i åtanke till nästa låt! 🙂

Jag vet inte om du har märkt, men jag har nyligen lagt upp en "vocal edit" av "Beyond". Ta gärna en lyssning och säg vad du tycker, för jag har gjort ett lite bättre jobb med masteringen där tycker jag 🙂

Hare gött!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Satt och lyssnade runt på lite indie-house och sedan började jag lyssna på lite covers på youtube och fick din låt som förslag vid något tillfälle. Kul att den finns där också! Satt ju riktigt fint med vocals, sjunga gör hon bra riktigt bra också. Och riktigt snygg var hon ju på bilden också! 😄

Eftersom ostbågen inte har länkat ; http://www.youtube.com/watch?v=NjU82FBRv40

Såg även i din blogg att du lyckats få gig som dj, låter trevligt. Skulle du köra in vocals på wildcard också? Tycker att det ser ut som det är gjort för det också med all space i det långa breaket.

Tjänare! Kul att du lyckades hitta den på YouTube och jo, hon sjunger grymt och är en söt liten tös 🙂 Tack för att du länkar!

Mjo, det har gått riktigt bra ute senaste helgerna. Har fått bra respons från både personalen och besökarna! Och kul att du nämnde "Wildcard", för jag satte nämligen med en gammal bandpolare häromdagen och spelade in sång till låten och jag tycker att det låter riktigt bra! Kunde inte låta bli att lägga in sång nu när "Beyond" känns mycket mer komplett!

Ta gärna en lyssning du och säg vad du tycker 🙂

https://soundcloud.com/huggys/wildcard

Redigerat av ostbows
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Hallå där allihopa!

Nu är jag på gång med en ny låt där en hel del sång ska vara inblandat, men än så länge har jag endast hunnit med musiken till första versen och droppet.

Jag börjar känna själv nu på den tredje låten att jag är nära att hitta mitt eget sound. Därför vore det kul att höra vad ni tycker om den riktning jag tar med den här låten.

Edit: Länken är privat.

All konstruktiv kritik är välkommet!

Redigerat av ostbows
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...