Jump to content
Annons

Gibson går loss med galen stämpryl!


CHAE

Recommended Posts

Vet inte om det är någon supernyhet men för mig vart det en nyhet i alla fall 😑

Ramlade över de här klippen borta på Anderstons Tub-kanal häromdagen och vart helt slagen till marken. 😮

Först trodde jag att det handlade om en vanlig stämapparat monterad på baksidan men det här handlar tydligen om motoriserade stämskruvar och grejer. Herregud, vad de hittar på! Verkar bekvämt om man vill köra olika ned- respektive uppstämningar on the fly utan att behöva byta gura.

gibson-min-etune.jpg

Gibsons egen Min-Etunesajt samt lite overall-info för den som vill fördjupa sig i ämnet.

Vänligen,

CHAE

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Sånt här är fusk, ungefär som auto-tune. 🙂

Well välkommen in till framtiden. Detta kommer vara standard på vilken skitgura som helst i framtiden. Du är nog en av de få som gillar att stämma gitarren ?

Dessutom så är det ett problem om gitarren stämmer om sig när du spelar t.e.x. Själv avskyr jag att stämma gitarren är så trött på det så slipper det gärna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att hela grejen är en cool idé, men..

Om jag tycker att jag får bra spänst med ett visst strängset när jag spelar i E-standard, så kommer E-strängen säkerligen att bli för slapp i drop-D. Kan också tänka mig att intonationen och halsreliefen svajar när man stämmer om sådär. Och om en gitarr har bra stämskruvar och översadel så kan man eliminera i stort sett alla stämningsproblem.

Därmed har jag svårt att se att detta kommer att bli standard. På fem år vet jag ingen tillverkare som tagit efter detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sånt här är fusk, ungefär som auto-tune. 🙂

😄

Fast med auto-tune så fixar du något i efterhand. Med den här grejen bakpå gitarrskallen så ser du till att fixa felen först; så slipper du slipper du ju trixa i efterhand 🙂

Gillar du inte att stämma gitarren bör du sälja gitarren 😉

[...] och man får en personligare relation med instrumentet tycker jag. Men visst kan det vara skönt med robotstämning om man kör Live.

Det kan jag hålla med om. Jag tyckte att det här med att man kan fixa olika öppna stämningar "on the fly" s a s verkar vara en kalasgrej.

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar du inte att stämma gitarren bör du sälja gitarren 😉

Att stämma är ju heligt, det övar upp örat, och man får en personligare relation med instrumentet tycker jag. Men visst kan det vara skönt med robotstämning om man kör Live.

man blir nog som bäst om man spenderar sin tid på att spela istället för att stämma

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Jag tror väl snarare att evertune stallet blir mer eller mindre standard i så fall.

Evertune.com

Link to comment
Dela på andra sajter

Funkar kanon om man spelar i olika stämningar, vrid och dra ut voylmratten, szzzttthh och vips så är det färdigt. Jag spelar aldrig i någon annan stäming en den vanliga men jag har en Gibson Les Paul Dark Fire för jag tycker att den är så fin 🙂 . Stäm-mekanismen är lite koko just nu, sist jag skulle stämma så flippade den ur och stämde ostämt och gjorde så att en sträng tackade för sig. Tanken är god men vette fan om det är så livesäkert 🙂 .

IMG_1225.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt som kan bidra till att man spelar mer och grejar mindre med instrumenten är en bra sak.

För mig är EverTune dock betydligt intressantare.

Var det bara jag som tyckte att det surade en del här och där? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Gillar du inte att stämma gitarren bör du sälja gitarren 😉

Att stämma är ju heligt, det övar upp örat, och man får en personligare relation med instrumentet tycker jag.

😆😆 Jag slutar aldrig förvånas över allt dravel du får till. Verkar inte finnas någon ände. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Själv avskyr jag att stämma gitarren är så trött på det så slipper det gärna.

Tråkigaste som finns att hålla på byta strängar och stämma. Kreativitetsdödande är bara förnamnet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Själva stämmandet är det enda som funkar med mitt gitarrspel numera.

Kanske dags att lägga av och ägna dig åt knyppling istället. :rolleyes:

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror väl iofs att det kan vara användbart men ändå så pass nytt att iaf inte jag skulle lita på det live. Det känns värre om den där skulle få spelet och börja stämma om strängar än att det går av en sträng på "floyd rose-guran". Om man kollar på en gitarr så är det en uråldrig teknik och jag har svårt att tro att detta skulle bli revolutionerande. Jag menar varför har man fortfarande gammalt risigt trä istället för kolfiber eller annat modernt matrial, och elekronik som är likadan som den var på 60-talet istället för som allt annat ser ut, riktiga mönsterkort osv.

Har svårt att se att detta med robot-gurkorna är något som skull slå just på grund av det. Jag testade en sådan där dusk-tiger för några år sedan. Rätt rolig leksak men inte sålde den för det, samt inte heller ville jag ha någon själv 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Jaha, den skulle bara behöva en midi ingång också, så man kan bända med en pedal som styr motorerna. Eller koppla den till sångarens autotune så gitarren spelar lika surt som sångaren. Finns det någon musikalisk term för att spela surt unisont?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha, den skulle bara behöva en midi ingång också, så man kan bända med en pedal som styr motorerna. Eller koppla den till sångarens autotune så gitarren spelar lika surt som sångaren. Finns det någon musikalisk term för att spela surt unisont?

Hahaha.. och det här gjorde min eftermiddag 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...