Jump to content
Annons

Hur vet man vilka effekter man ska använda?


al123

Recommended Posts

Hej!

Håller på att jobba med en remix i fl studio just nu...

Mitt problem är att det låter ganska platt om ni förstår vad jag menar...

Finns det någon grundregel på hur man ska använda sig av effekter..

givetvis ska man testa sig fram vad som låter bra men finns det något snabbt tips på när, var och vilka effekter man bara måste använda för att det ska låta bra?

tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om man breddar med en plugg, "ska" den ligga efter EQ och komp eller före? Är det dumt att komprimera det breddade materialet kanske?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om låten är ganska kort funkar ju ett hallreverb som är en minut eller nåt så behöver man bara en kick i början...sen kan man sidechaina den i resten av låten....eller jag vet inte...

O så blir det svart...

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Kul. Om trollen är klara så kanske vi kan återgå till frågan?

Det skulle vara lättare att hjälpa dig om vi visste mer om vad du använder för effekter idag och vilken typ av remix du håller på med.

Visst finns det en hel del "regler" för hur tex kompressor bör ställas in. Men allt som oftast är det helt beroende på vad du vill göra samt att när det gäller effekter så är reglerna till för att brytas.

Om det är mer luft i mixen du vill ha så måste du arbeta mycket med panorering, kompressor på rätt ställe och framförallt EQ.

Link to comment
Dela på andra sajter

jaha jaja. Ja om låten bara ska upp på soundcloud eller youtube eller liknande så glöm inte att lägga på en utilityplugg och välj mono så att du bouncar låten i mono. Youtube och soundcloud och liknande, typ spotify klarar inte av stereo utan kör bara mono så glöm inte det, annars går det inte att ladda upp.

Du tycker säkert att du är Jätteroligt just nu och asgarvar i din ensamhet MEN

låt mig påminna om att detta är ett forum vars syfte är att dela med sig kunskap till

dom som ännu inte har införskaffat sig det.

Ungefär som du var första gången du öppnade upp din DAW.

Om du nu tycker att TS fråga är juvenil och meningslös låt hellre bli att svara

än att ge råd som DU VET inte ger bra resultat då TS kanske inte uppfattar ironin i

dina inlägg.

Som tur är är det fler än du som uppmärksammat tråden och därmed gett sunda

råd istället för att fylla tråden med massa Sk**.

  • Gilla 5
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det någon grundregel på hur man ska använda sig av effekter..

givetvis ska man testa sig fram vad som låter bra men finns det något snabbt tips på när, var och vilka effekter man bara måste använda för att det ska låta bra?

Andra får stå för bomullen. Så jag går rakt på kärnan.

Man använder effekter där man upplever att de behövs. Om du inte kan höra vilken effekt du upplever att du behöver på en given källa så beror det förmodligen på att du inte är fullt på det klara med hur diverse effekter fungerar och vad de gör med källan och varför. Då är det där vi måste börja.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om compressorn ska påverka hela mixen ska den ligga först i kedjan då eller sist ?

Finns olika skolor när det gäller det.

Vissa vill ha kompressor på redan från start och Producera/Mixa genom den

andra vill inte ha kompressor alls på mixen utan lägger på den först vid mastring.

Lägger du kompressorn först så arbetar den över hela registret av ljud ,

Lägger du kompressorn sist arbetar den enbart på ljuden i mixen om du tex har EQ:at bort lite

lågbas och adderat lite topp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Andra får stå för bomullen. Så jag går rakt på kärnan.

Man använder effekter där man upplever att de behövs. Om du inte kan höra vilken effekt du upplever att du behöver på en given källa så beror det förmodligen på att du inte är fullt på det klara med hur diverse effekter fungerar och vad de gör med källan och varför. Då är det där vi måste börja.

I second that.

Hej!

Håller på att jobba med en remix i fl studio just nu...

Mitt problem är att det låter ganska platt om ni förstår vad jag menar...

Finns det någon grundregel på hur man ska använda sig av effekter..

givetvis ska man testa sig fram vad som låter bra men finns det något snabbt tips på när, var och vilka effekter man bara måste använda för att det ska låta bra?

tacksam för svar!

I 99 fall av hundra när det låter platt, så är det inte en fråga om effekter utan om instrumenteringen, svänget, och/eller mixningen generellt. Inga effekter i världen kan göra en halvdan mix bra eller höftade instrument intressanta, och de kan definitivt inte göra stelopererade trumtakter svängiga.

Vad du bör göra för att få upp trycket kan jag inte svara på, men jag råder dig att börja med att gå igenom komponenterna av låten en efter en, med början i de mest fundamentala trumljuden: kicken, hihat och snare. Det måste inte låta tungt, de flesta av de bästa låtarna låter bastrumma, basgång, och ofta även pukorna, sammarbeta för fetast tyngd, men det måste låta svängigt och fint.

Låter trummorna bra, gå vidare till nästa sak - basen borde vara ett lämplig kandidat. Hur låter den ensam? Hur låter den med trummorna?

Efter de delarna så tenderar hur saker låter solo spela mycket mindre roll, det är mer regel än undantag att ensam sång låter tråkigt exempelvis, men grunderna är desamma: hur låter varje enskilt instrument/ljudkälla tillsammans med resten? Fattas det något? Är det för mycket?

Det är upp till dig att klura ut, men en tumregel är: har ett instrument för mycket frequenser som sticker igenom mixen på fel sätt, eller krockar med ett annat instrument, beskär dem med EQ. Låter det spretigt och ojämnt? Toppa antingen av med limiter, eller lägg en hälsosam dos compressor. Låter det litet och gömmer sig bakom allt annat? Testa reverb i olika mängder för instrument som ska vara lite bakom de andra. Även för förgrunderna, men där måste man vara ännu försiktigare. Krockar instrumenten fortfarande? Ta bort det minst viktiga av dem, eller byt ut det mot ett som låter annorlunda. Funkar fortfarande inte? Ta en kaffe, se en film, klappa hunden, klappa flick/pojkvän, gör något vad som helst som inte är musik en bra stund, sov gärna på saken, och återkom med fräscha öron.

Att du inte vet hur effekterna funkar tolkar jag som att du är ganska oerfaren, och mixning är en svår konst som tar mycket tid att bemästra. Ge inte upp, men förvänta dig inte omedelbara resultat. Jag fick mitt diplom -98, och blir ändå ofta direkt överraskad av jävelskap och hyss mixar och ljudkällor kan ställa till med i täta mixar :-)

Enda grundregel som finns gällande effekter är: Var försiktig och gör enbart det som måste göras. No more - no less.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...