Jump to content

Studiomonitorer & hörlurar

Sign in to follow this  

Allt som har med dina studiomonitorer eller hörlurar att göra, eller inför valet av dem.

1,657 topics in this forum

    • 442 replies
    • 253,908 views
    • 335 replies
    • 181,777 views
    • 161 replies
    • 109,142 views
    • 79 replies
    • 109,719 views
  1. TRIDENT HG3 1 2 3 4 15

    • 422 replies
    • 45,598 views
    • 219 replies
    • 17,665 views
    • 215 replies
    • 40,512 views
  2. Genelec, Krk till soptunnan. 1 2 3 4 7

    • 202 replies
    • 14,862 views
  3. Vilka monitors? 1 2 3 4 7

    • 189 replies
    • 19,152 views
  4. Spela in hörlurar 1 2 3 4 6

    • 159 replies
    • 21,371 views
    • 151 replies
    • 20,945 views
    • 140 replies
    • 13,477 views
  5. Vilka monitorer har ni? 1 2 3 4 5

    • 134 replies
    • 21,187 views
  6. Vilken gelelec modell? 1 2 3 4 5

    • 132 replies
    • 16,321 views
  7. Edit. 1 2 3 4 5

    • 128 replies
    • 17,336 views
    • 127 replies
    • 9,974 views
    • 127 replies
    • 13,461 views
    • 126 replies
    • 26,902 views
    • 113 replies
    • 17,557 views
    • 103 replies
    • 10,963 views
    • 97 replies
    • 18,690 views
    • 94 replies
    • 13,811 views
  8. Liten Monitortest 1 2 3 4

    • 92 replies
    • 10,354 views
  9. Studiomonitorer för 4000. 1 2 3 4

    • 90 replies
    • 14,886 views
    • 89 replies
    • 11,119 views
Sign in to follow this  
Annons


  • Popular Now

  • Senaste foruminläggen

    • Tack så mycket! Ja den saknar helt klart sång. Finns det något som du skulle gjort annorlunda/gjort bättre? 
    • Jag är absolut ingen expert på detta men det som funkar för mig är att göra följande:  Alla leads skickas till individuella mixerspår, för att sedan skickas vidare till ett gemensamt slutsteg innan mastern. Jag mixar varje lead individuellt, och sedan brukar det gemensamma mixerspåret innehålla en reverb, delay, kompressor etc. Vid de individuella mixerspåren så brukar jag endast använda en EQ för att filtrera bort onödiga frekvenser som inte behövs. Jag upplever ofta att om man inte EQ:ar varje lead individuellt så brukar dom "slåss" om plats, i takt med att du lägger till fler lager. Min filosofi kring hur man lägger lager av leads är att varje lead ska fylla ett syfte, så fort den inte tillför något så ska den bort. Jag brukar börja med att hitta en lead som ska vara det huvudsakliga soundet. När jag väl hittar en så brukar jag kolla på vilka frekvenser den ligger på, för att kunna filtrera bort allt som inte "behövs" med en EQ. Även här gäller samma filosofi, ta bort alla frekvenser som inte påverkar hur leaden låter. Sedan lägger jag till nya lager utfrån vilka frekvenser som behövs fyllas. Jag brukar vilja fylla spektrumet från 500hz till 20khz. Det finns ingen anledning att ha en lead som jobbar nere på 100hz t.ex., då tar den bara massa plats från bas och mellanregister(typ piano och synthar). De lägre frekvensera av leadspektrumet(500-1k) brukar jag fylla med en lead som är ganska neutral. Denna leaden ska bara ge styrka i bakgrunden, men inte vara en del av den ljudbilden du hör. Tänk lite som en sub bas fast för leads. Sedan brukar jag lägga till en pluck, för att slå igenom mixen. Det varierar såklart mellan olika genrer.  Toppen av spektrumet fyllar jag med white noice(brus?). Det brukar finnas noice oscillatorer i de flesta syntharna. bruset är väldigt viktigt, för det fungerar som ett lim som knyter ihop säcken. Det är väldigt noga med att filtrera bort de lägre frekvenserna, annars kommer bruset att dränka alla andra leads. Man kan också ta bort dom absoluta topparna i frekvensbandet, över typ 20khz eftersom du ändå inte hör dom så bra. Det ska också vara väldigt låg ljudnivå på bruset, så det lägger sig längre bak i mixen och fyller ut bakgrunden. Ingen av de individuella leadsen har reverb eller delay. Det är väldigt viktigt att stänga av det i varje synth etc. Gör man inte det så kommer varje lead att ha olika reverb och delay, som gör att det inte låter som ETT gemensamt ljud. Reverb och delay lägger jag in i det gemensamma mixerspåret för att varje lead ska få samma inställning. Reverb är också ett av de bästa hjälpmedlen för att smälta ihop alla ljud. Lägg även din sidechain på det gemensamma spåret. Jag är ingen höjdare på kompressorer men jag vet att dom brukar hjälpa för att smälta ihop ljuden ännu mer. Sammanfattningsvis så kan man väl säga att målet med att lägga lager av leads är att kunna fylla frekvensspektrumet utan att varje lead slåss om plats med varandra. Med hjälp av eq, reverb, delay, kompressor och andra plugins så smälter du ihop dom. Underskatta inte en hederlig EQ, den gör mycket av grovjobbet. Ursäkta om det blev ett rörigt svar. Det är inte så komplicerat egentligen, men eftersom det görs i flera steg så blir det en del text trots allt. Det finns grymma tutorials på YT om hur man ska göra.
    • Hej! Jag och min syster släppte precis våran debut EP på spotify (och alla andra tjänster). Singer-songwriter på svenska. Gå gärna in och lyssna, följ och sprid ( om ni skulle gilla det)  
    • Hej! Jag och min syster släppte precis våran debut EP på spotify (och alla andra tjänster). Singer-songwriter på svenska. Gå gärna in och lyssna, följ och sprid ( om ni skulle gilla det)  
    • Najs när det funkar  påt bara
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.