Jump to content

1 Screenshot

About This File

Vad tycker forumet om denna låt?
Har VERKLIGEN gått ur min comfort zone, där stenhårda gitarrer är stommen till allt gott på jordens yta.

Döpte projektet till SALT N SHAKER, cause why not?

PhotoFunia-1594632749.jpg




User Feedback

Recommended Comments

There are no comments to display.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Similar Content

    • By Mattias87
      Jag har tänkt köpa en midi synth för att skapa musik för hemmastudio. Jag är inget proffs och vill först och främst lära mig att skapa musik på detta sätt då jag aldrig använt midi synth förut. Jag kommer lägga trummor, synth, bas osv med synthen. Min budget är upp till 2000. 
      Hade velat ha lite förslag och tips på synthar från er som kan detta.
    • By Nils Erikson
      Studio riggade upp trummaskinen TR-08, bas-synt/sequencern TB-03 och röstprocessorn VT-3 för att ta reda på hur man använder dem på bästa sätt. Ihop med kommande System-1 utgör de Rolands nya produktserie Aira som återskapar ljudet från gamla analoga klenoder.

      Medan 1980-talets giganter TR-808 och TR-909 hade ”Rhythm Composer” som titel, kallar sig TR-8 ”Rhythm Performer” och det finns det goda skäl till. I motsats till sina föregångare är TR-08 nämligen inriktad på live-framträdande och realtids-jam. Maskinen kommer bäst till sin rätt när man jobbar aktivt med den, som med en dj-mixer eller Ableton Live med en bra kontrollenhet. Följ stundens ingivelse!
      Rolands Aira-produkter kommer bäst till sin rätt om man jobbar aktivt med dem, som live-instrument.
      När TB-303 kom 1982 var det ingen som riktigt insåg dess potential, knappt ens Roland själva. Det skulle dröja många år innan någon började göra mer galna baspatterns men snart var hela acid-genren född. Få stilar är så intimt förknippade med en viss apparat. Kultstatusen och begagnatpriset är därefter. Precis som TR-08 är TB-03 mer inriktad på realtids-mekande än förlagan vilket öppnar nya, spännande möjligheter. VT-3 är en vidareutveckling av Boss Voice Transformer (från 1996) och möter behovet av elektroniska röstljud som tilltugg till Aira-anrättningen, men funkar ju utmärkt på egen hand också.
      Tipsrunda
      Här några blandade tips på hur du får ut mer av de tre första Aira-produkterna.
      1. Side-chain
      Ett trick man inte bör missa är att koppla VT-3, TB-03 eller vad som helst till TR-08:s externa ljudingång och prova sig fram genom olika ”side-chain”-effekter, där inkommande ljud exempelvis duckar mot pulsen i TR-08, som i en kompressor ungefär, men programmerbart som en del av rytmen (se även tips 8).
      2. Audio via usb
      Aira-produkterna kan skicka audio via sina usb-anslutningar direkt till en dator, och från TR-08 kommer helt separata kanaler för varje instrument, något som inte gives på hårdvaran. Kom ihåg att installera drivrutin och att ställa in 24 bitar / 96 kilohertz för att det ska funka ihop med ditt inspelningsprogram. Annars blir det kaos.
      3. ”Aggregate Device” för multipla ljudkort (Mac)
      För att spela in via usb från till exempel TR-08 men samtidigt lyssna via det ordinarie ljudkortet måste man sätta upp en så kallad Aggregate Device. Närmare instruktioner här.
      4. Individuell ut-assign
      Om man startar TR-08 och samtidigt håller ner Pattern Select kommer man åt fler funktioner. Exempelvis kan ett instrument assignas till någon av A/B-utgångarna genom att man håller ner A- eller B-knappen och väljer till exempel hand clap. Annars går alla instrument ut via master-utgångarna. Spara med start/stop så startar TR-08 om till normalläget.
      5. Midi-kanal
      I samma startläge som i tips 4 kan man välja midi-mottagningskanal på TR-08, med temporatten. Spara med start/stop.

      Bassynten/-sequencern TB-03 är en modern variant av kultförklarade TB-303.
      6. Ljusshow
      I det speciella startläget kan man också fördröja eller helt stänga av den lilla ljusshow som TR-08 annars roar sig med när det händer för lite. Håll nere Tap och vrid på temporatten. Eller varför inte ändra färgskala på knapparna? Håll Depth och vrid på Scatter. Spara med start/stop. Rosa är sött.
      7. Panorering (TR-08)
      Instrument kan panoreras i master-utgången genom att i normalläget hålla ner vald instrumentknapp och vrida på temporatten.
      8. Åtta av allt
      Det finns åtta olika slags reverb, åtta olika delay-typer och åtta side chain-effekter på TR-08. (Ljudex 1-3, se nedan) Dessa väljs under Instrument Select, på samma vis som man väljer olika kicks, snares, toms et cetera. TB-03 har åtta olika typer av scatter.
      9. Separera effekterna
      Reverb och delay kan ju ges egna rytmiska mönster, men för att inte triggas av alla instrument (på ett visst ställe i ett pattern) utan bara av utvalda: i Kit Select-läge, håll ner reverb- respektive delay-knappen och välj vilka instrument som ska triggas (Ljudex 4).
      10. Skruva Scatter och Depth i realtid
      Glöm inte att Depth-funktionen (TR-08) i Scatter-mode kan användas i realtid också, precis som själva Scatter-väljaren, dock inte samtidigt. Det skapar väldigt många fler variationsmöjligheter än att bara låta den stå i ett läge.
      11. TB-03: transponera i realtid
      TB-03 kan läsa midi-notes från en sequencer eller dator och dessa kan enkelt transponeras upp och ner i realtid genom att hålla nere Keyboard-knappen och använda touch-tangenterna. Interna pattern transponeras på samma vis (Ljudex 5).
      12. TB-03: Env Mod
      Envelope-modulationen har ett slags X/Y-upplägg och det händer mer med två fingrar än med ett. Dra och testa! (Ljudex 6).
      13. Midi Control Changes
      Såväl TR-08 som TB-03 kan skicka och ta emot midi-control-changes. Därmed går det att lagra rattvridningar i ditt inspelningsprogram för mer komplexa byggen och koppla till andra midi-kontrollenheter, som Ableton Push. Men eftersom MIDI-CC bara har 128 steg kan det bli lite ”hackigare” än från panelen som har mycket högre upplösning.
      TR-08 Videomanual
      TB-03 Videomanual

      14. Kombinera roll/vari
      Roll- och Variation-knapparna på TR-08 kan med fördel kombineras på olika sätt för fler rytmiska variationer.
      15. Bättre manualer
      De manualer som följer med i paketet är lite väl kortfattade. Mer utförliga finns här.
      16. Udda pattern-längder
      Experimentera med att ställa om patterns (TB-03 och TR-08) till annat än 4/8/16/32 steg och få intressanta, polyrytmiska drivningar gentemot pulsen, om den är jämn alltså. Håll Step Rec och vrid på value-ratten (Ljudex 7). Lyssna på Hardfloors nya skiva ”The Art of Acid” för mer inspiration!
      Några tips till Roland
      TR-08:s delay-effekter nr 3-7 ska synka till tempot (16-delar, trioler och så vidare beroende på hur Time-ratten står) men gör det inte riktigt, vilket märks tydligast med mycket feedback. Synd. Fixas troligen i framtida uppdatering. Vi hade också önskat att shuffle-värdet visades någonstans, helst i tempofönstret medan man ställer in det.
      Usb-midi-kontroll av tonhöjden på VT-3 hade verkligen gjort den produkten till en killer…
      Helhetsintryck
      Utrymme för småförbättringar finns, men för den som är inne på electronica i allmänhet och acid i synnerhet - men vill undvika mjukvara och slippa lägga helt galna pengar på originalen - är TR-08, TB-03 och VT-3 (och, får vi förmoda, också System-1) en skänk från ovan. De acb-baserade ljuden är troligen de bästa vi hört sedan det begav sig och när man väl insett att detta är instrument som ska spelas, inte bara programmeras, då öppnar sig en värld av möjligheter. Vårt generaltips är därför: kavla upp ärmarna och börja jobba!
      Studios ljudexempel (se nedan):
      TR-08: Åtta olika slags reverb (mängd, tid och gate justeras manuellt med rattar) TR-08: Åtta olika slags delay (mängd, tid och feedback justeras manuellt med rattar) TR-08: Åtta olika slags side-chain-effekter (ingångsvolym och mängd justeras manuellt med rattar). Röst genom VT-3:s ”Synt”-preset som ljudkälla. Samma rytmprogrammering på alla åtta lägena. TR-08: Reverb endast på handclap, inget annat. Bra att slippa det på på kicken, t ex. TB-03: Transponering av pattern, manuellt i realtid. TB-03: Envelope Modulation, först utan, sedan med ett finger på touch-plattan, till slut med två. TB-03: Först fyra takter normallängd, sedan experiment med olika udda längder av samma pattern. Driver runt gentemot TR-08:s fyrtakt.
       
    • By Arvin
      Hej! Tack för ett trevligt initiativ med mixakuten.
      Har hållit på med en ny produktion och mix, där jag är lite osäker på om mixen är tillräckligt varm. På ett par av mina högtalare låter det som det saknas lite information i det lägre mellanregistret. Detta kände jag framförallt när jag referenslyssnade med låten "Gud ger ingen allt" - Bo Kaspers Orkester. Samtidigt är jag lite osäker på detta eftersom jag inte riktigt hör det i mina andra högtalare och lurar. Hade uppskattat ditt perspektiv på detta. Övriga referenslåtar jag haft till denna låt är "How did I live before your love" - Jamie Lidell och "Taste of you" - Allen Stone.
      Mvh Arvin
      Arvin - Something for the pain 4.5.mp3
    • By HowBoutSomeSnus
      Vad tycker ni om min nya singel?
      Skrev den först på svenska, därefter på engelska.
      Den svenska versionen har en grym sångare jag känner sjungit in och släppt under sitt eget namn,
      den engelska är jag.
      All feedback välkommen! 
      Finns att strömma på alla plattformar:
      Engelska: https://song.link/i/1513347129
      Svenska: https://song.link/i/1516545590
    • By Ellen Sandberg
      Hej!
      Jag har hållit på med musik i hela mitt liv, på ett eller annat sätt. Numera är det däremot något mer seriöst än vad det var när jag som liten stod framför Singstar (någon som minns det?) och sjöng med till Lisa Nilssons "Himlen runt hörnet". Själva låtskrivandet och sjungandet har aldrig varit ett problem för mig, problemet är snarare att jag inte är särskilt duktig - för att inte säga som sanningen lyder; jag är kass, på själva musikproddandet. Nu kommer vi till det förhoppningsvis roliga och intressanta för dig som läser det här; jag söker nämligen en person som kan sitt inom proddande och kan hjälpa mig att jobba på en av mina låtsnuttar som jag nu suttit på ett tag. Är du duktig, eller tycker bara att det rentav är kul att prodda i olika program? Då är det här för dig!
      Allt jag skriver är på svenska, och de genrerna jag jobbar med är främst följande: pop, indie och poprock. Tänk Kent, Veronica Maggio, Miriam Bryant, Little Jinder, Jonathan Johansson, Håkan Hellström, Hemliga klubben osv. 
      Om det låter kul och du är på, om du vill att jag ska skicka en liten demo på låten jag vill jobba med, eller om du bara vill växla några ord och testa lite, så kontaktar du mig antingen här i forumet eller på följande medier:
      Mejl: ellensandberg03@gmail.com
      Instagram: ellensandberg
      Ha det bra, hoppas att få höra från någon av er snart, och tack på förhand!
      /Ellen Sandberg
  • Senaste låtarna

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.