Jump to content

1 Screenshot

About This File

Hello,

Finns det något liv kvar i forumet? (har själv inte varit aktiv på några år…). Tråkigt att tidningen försvann!

MEN, jag hoppas ni kvarvarande kan hjälpa mig. Har en låt som jag med ojämna mellanrum försökt få klar under ett par år. Jag har ändrat sångmelodi 5+ gånger och testat 4-5 mickar samt spelat in sången säkert 50 gånger…%¤”#!!

Jag vet att jag är en kass sångare men jag vill i alla fall få ihop det någorlunda OK. Det ska ju vara åt det punkiga hållet och vad är mer punkigt än äkta ”do it yourself attityd”?

Det jag laddat upp är första minuten på låten och där hinns vers, förrefräng och refräng med. Jag vet att ”solot” i början är simpelt och stelt spelat men jag vill ha det så (det kommer sen igen senare i låten fast men en skuggande gitarr som har massa massa effekter).

 

Så, det jag vill ha hjälp med:

1.       Sången. KAN den ens gå som den gör (melodin)?

2.       Vad kan jag göra för att sången ska komma fram men fortfarande ligga I mixen och inte PÅ mixen?

3.       Kan jag göra något med sången så att den skaver mindre (men fortfarande har kvar mig som sångare)?

4.       Jag kommer spela in refrängen igen, någon som har ett tipps på hur den kan ”explodera” få mer attityd, vara ”uppkäftigare”?

5.       Övrigt vad gäller mixen, tips?

Jag vill ju att det ska låta ”eget men bra” J Dock, jag har nog tänkt på Misfits och nått modernare typ Sum41 då jag gjorde låten. Får gärna låta lite farligt/punkigt men med hyfsat bra ljud.

Bockar och bugar för er som orkar lyssna/tänka!


What's New in Version 6.6.6 C   See changelog

Released

Version 666C

Har pillat lite på gitarrer och trummor. Flickvännens tonårsdotter (av Goth-typ) krävde att sångvolymen skulle upp samt att refrängen ska göras om. Höjde därför sången något (ej lika högt som från början) och ska i vilket fall sjunga om refrängen.

Bättre? Andra tips? Eller är J E’s dom på den nivån att shajtet ska läggas ner?

------------------------------------

Version 666B

OK, drog ner regeln för sång med ett gäng dB.

Bättre?

 




User Feedback

Recommended Comments

Hello, long time seen.

Jag lyssnade på alla fem versionerna, jag gillar den första FY-A__Mix_18-05-19.mp3 bäst, helt klart. I några av de andra försvinner det enkla "solot" i början för mycket, o då låter alltihop mesigare. Gitarrerna är ofta det som gör det skitigt och ösigt har jag fått för mig. Med brötig gitarr kan det bli värsta tryck ihop med trummor som är så enkla att de låter töntiga om man mutar gitarrkanalerna. Typexempel på det är väl Ramones.

Din sång är väl alldeles rätt här? Alla hatar väl sin egen röst, men det får man försöka skita i. Bra melodi, bra halvdist på sången. Dra upp leadgitarren anings mer i början. :)

Share this comment


Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Similar Content

    • By Jon Rinneby
      FREDAGSTIPSET: Denna vecka tar vi en titt på sången, ett av de absolut viktigaste och mest svårmixade instrumenten. Men det behöver absolut inte vara så och med rätt inställning kommer du långt.
      En eller två gånger per år återkommer jag mer än gärna till inspelning och mixning av sång. Dels eftersom jag hela tiden lär mig nya knep som jag gärna delar med mig av, men också för att sången är det instrument som de flesta av oss bråkar med. Att skriva en uttömmande och heltäckande artikel om hur du fångar det perfekta sångljudet är naturligtvis omöjligt, av många anledningar. Det är däremot fullt möjligt att peka på diverse svårigheter och hur man kan råda bot på dessa. Nåväl.
      I begynnelsen…
      Ett bra sångljud börjar med en bra inspelning, precis som med alla andra instrument. Inget konstigt här. Men vad som egentligen är ett bra sångljud är extremt svårt att sätta fingret på. Det kan vara en ren, luftig och dynamisk inspelning som passar balladen perfekt, samtidigt som det kan vara en stenhårt komprimerad och skitig skriksång som limmar oklanderligt i rockmixen. Här är det kontexten som avgör och inte vilken utrustning eller teknik använts för att spela in och mixa.
      Vi skulle därför kunna säga att: Ett bra sångljud är ett sångljud som sitter där det ska i mixen och som känns naturligt i sammanhanget utan distraktioner.
      För att uppnå detta måste du först och främst ha en känsla för musiken du jobbar med. Därmed inte sagt att du inte ska testa dig fram och göra precis tvärt om. Dista för allt i världen gärna sönder leadsången i mysballaden, det är kanske precis just detta som behövs för att låten ska lyfta.
      Håll avståndet
      15-20 cm brukar vara ett lagom avstånd till membranet när du spelar in med en vanlig kondensatormikrofon. Detta för att undvika den så kallade proximityeffekten, vilket i kort innebär en bashöjning om du kommer dig för nära. Samtidigt minskar det också risken för störande missljud och starka konsonanter. Jobbar du däremot med dynamiska mikrofoner av typen sm58 eller sm7b så gör du rätt i att hålla dig betydligt närmre. Att sluka mikrofonen är inte alls ovanligt i detta sammanhang. Tänk dock på att inte sjunga rakt in i mikrofonen och använd alltid puffskydd om möjligt.
      Vidare är det ofta en god idé att vinkla mikrofonen en aning så att du inte sjunger rakt in i membranet, vilket i regel ger ett lite mjukare ljud. På detta sätt undviker du även de starka puffar och konsonanter som gärna uppstår när du flåsar på. Det är lätt att tänka att det löser sig i mixen men faktum är att det är otroligt tidskrävande och enerverande att rätta till en sångtagning i efterhand.
      Rummet påverkar
      Med ovanstående i åtanke är det också viktigt att ta hänsyn till rummets klang, speciellt om du använder en kondensatormikrofon med stor upptagning. Försök att spela in i ett rum som inte för stor efterklang. Jag brukar själv placera mig i mitten av rummet när jag spelar in, för att komma så långt ifrån störande reflektioner som möjligt. Här kan en dämpskärm av typen Aston Halo hjälpa avsevärt. Visst kan det vara snyggt med lite efterklang i inspelningen, absolut inget fel i detta. Problemet är bara att denna gärna förstärks när du börjar komprimera sången, vilket många gånger är långt i från önskvärt.
      Röstens energi
      Varje röst är unik, ett påstående lika slitet som det är sant. Med detta sagt handlar ett lyckat sångljud mycket om att hitta var i frekvensområdet sångens energi ligger, snarare än att tala om generella frekvenser att öka eller sänka. Du kan lyssna dig fram eller använda en spektrumanalysator, vilket finns i nästan alla inspelningsprogram. Det går även bra att svepa sig fram med en equalizer och lyssna efter var sången hörs extra tydligt. När du hittat området gäller att bestämma dig för om du vill förstärka eller försvaga energin. Låter rösten bra eller dåligt just här?
      Många röster har exempelvis en energipuckel runt 2,5 kHz, vilket kan vara både till hjälp för att få sången att sticka igenom, men samtidigt ställa till problem genom att trötta ut öronen. Då får man antingen dämpa eller förstärka andra frekvenser för att få fram en bra klang.
      Kompressor och dynamik
      Det råder inga tvivel om att sången är ett av de mest dynamiska instrumenten när det kommer till inspelning och mixning. Men många gör misstaget att förlita sig på kompressorn som enda verktyg för att råda bot på rörliga sångtagningar. Detta resulterar ofta i det som kallas för överkompression, eftersom kompressorn tvingas jobba över sin förmåga. I vissa kreativa sammanhang kan detta kan så klart vara önskvärt, men som regel ska kompression vara så transparent som möjligt. Ju mindre kompressorn tvingas arbeta, ju bättre.
      Med anledning av detta är det en god idé att manuellt styra sångvolymen innan kompressorn tar vid. Detta kan göras antingen med automatisering, förutsatt att denna tar vid innan kompressorn, eller genom att du helt enkelt manuellt justerar sången med hjälp av ditt inspelningsprograms verktyg. Tänk på att en kompressor egentligen inte är något annat än en automatisk volymkontroll och att du på detta sätt gör grovjobbet.
      Nästa steg för att undvika överkompression är att använda två kompressorer efter varandra: en snabb som fångar de starka topparna och en långsammare som sedan jämnar ut. Inställningar för snabb kompression kan se ut något i stil med: Ratio 10:1, hard knee, attack mellan tre och tio ms (lägre än två ms är inte att föredra då sången kan flyttas för långt bak i mixen), release runt 20 ms och justera tills kompressionen andas i takt till musiken. Eftersträva 3-5 dB gain reduction. Inställningar för långsam kompression: Ratio 2:1, soft knee, attack mellan 5 och 30ms (högre = mer punch), samt en release runt 50ms. Eftersträva 2-3 dB gain reduction.
      Pluggarna som hjälper till
      Jag nämner här några pluggar som kan vara till stor hjälp för att tämja eller snygga till sången:
      AudioThing – Type-A Black Rooster Audio – VLA-2A Black Rooster Audio – VEQ-1P Kush Audio – Clariphonic DSP Kush Audio – Omega 458A Ozone – Dynamic EQ Softube – Weiss Deess Tokyo Dawn Labs – OD DeEdger Valhalla – VintageVerb Valhalla – Plate Waves – Vocal Rider Vilken mikrofon?
      Att välja mikrofon för sång är ungefär lika lätt som att sjunga under vatten. Följande lista med "säkra kort" borde dock vara till någon slags hjälp för dig som är på jakt efter att uppdatera mikrofonskåpet inom en snar framtid:
      Aston Spirit Microtech Gefell UMT 70 S Golden Age Premier GA-47 Miktek Audio CV3 Miktek Audio CV4 Mojave MA-300 Neumann TLM 103 Peluso 22 251 Shure SM7B Shure KSM32 Telefunken AK-47 Läs mer
      Hörlurstricket och andra tips för att mixa sången
      Så mixar och maxar du sången, del 1
      Så mixar och maxar du sången, del 2
      Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!

      Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.
    • By Ellen Sandberg
      Jag har precis införskaffat mig en portastudio, närmare bestämt en zoom r16 och en mikrofon. Problemet är att det inte kommer något ljud från mikrofonen. Jag har kopplat in den i input nummer 5, tryckt på phantomen, försökt spela in och använt fungerande hörlurar. Vad gör jag för fel? Hjälp!!!!! 
    • By Henric Svensson
      Hej på er alla Studiorävar!
      -Man vet inte riktigt vad man ska tro om det här Corona-viruset....än så länge rullar livet på mer eller mindre som vanligt här i Abbekås....fullt upp på jobbet, hoppas det håller i sej!
      -Satte ihop en liten trudelutt med glimten i ögat!
      -Håll till godo - det är gratis - Ni behöver inte Swisha! :-) 
      Kommer jag till Sankte Per här framöver - Henric Svensson 202004
      För när dagarna blir långa, finns det säkert väldigt många,
      som tror att det är över,
      men vänta lite ska Ni se, här framöver.
       
      Det kommer att bli värre, innan det blir bättre,
      när ska det vända,
      kommer jag till Sankte Per här framöver.
       
      En hypotes, om en kines, sa ajöss till fladdermmöss,
      blev siames, går med protes,
      läser sällan katekes....
       
       
       
       
    • By willekillen12
      Hejsan, vill någon sjunga på min house/edm låt. Den kommer troligtvis komma ut på spotify. Kontakta mig så fixar vi det.
      //WI-BE
    • By Ollie Olson
      Delayer kan vara oerhört effektiva och skapa rymd, tre-dimensionalitet och luft, men om de används fel så kommer de bara att bli en effekt som sticker ut och tar fokus från sången och låten. Här visar jag ett konkret exempel från låten "Gud ger ingen allt", från Bo Kaspers Orkesters nya album "23:55".
      Att använda delayer på rätt sätt, om det nu finns ett rätt och ett fel i den här frågan, gör att du skapar djup i mixen eller produktionen. (Läs gärna mitt tidigare tips Skapa djup i dina mixar med reverb och delay). Olika musikgenrer har olika delay-preferenser. Vissa stilar vill ha sången torr och nära, och andra musikstilar vill ha eko-svansar på varje ord, och ganska många vill bara ha ett bra sångljud som känns stort men inte har för mycket effektkänsla. Vi kan börja med att konstatera att om det finns alltför många ljud i produktionen så finns det risk för att effekterna drunknar och aldrig hörs, och de ger då knappt någon effekt (sic) vilket ju är synd på bra idéer. Hur ska du då förhålla dig?
      Generellt sett så tycker jag att du ska börja med att kika på dina inspirationskällor, och lyssna på hur de hanterar delayer och se om det funkar även i din mix.
      Här kan du lyssna på hur jag gjorde med sång-delayet i Bo Kaspers Orkesters låt ”Gud ger ingen allt” från deras senaste album ”23:55”.
      Som du kan se nedan så har jag använt två delayer, ett SoundToys från Echoboy och ett H-Delay från Waves. Dessa två delay-effekter har lite olika karaktärer, och det är därför jag använder två olika delayer, istället för att använda två av samma delay, men med olika inställningar. Echoboy-delayet har jag ställt in som ett stereodelay i 1/8-delar med en ganska lite feedback för att inte studsarna ska bli för många. Jag har använt lite Low Cut och lite High Cut för att delayet ska bli lite smalare i frekvenserna och gå igenom ljudbilden. Jag har dragit på lite i Groove och Feel för att göra delayet lite långsammare så att studsarna inte blir så statiska. (Se bild nedan).
        SoundToys Echoboy   På H-delayet har jag ställt in 1/4-delstrioler med en feedback som ger cirka en och en halv studs. Här har jag varit ännu snävare med low cut och hi cut för att göra studsarna ännu smalare i frekvens, och delayet är inte inställt i stereo eller ping-pong-läge vilket ger en simulerad monoeffekt och på så sätt särskiljer det sig ifrån det första delayet både i tonfärg, delaytid och i stereobredd.   Waves H-delay Dessa två delayer matas från varsin send. H-Delay går på Bus 25-26 och Echoboy går på Bus 17-18, på sångkanalen (Se bild nedan) till effekterna som sitter på varsin retur (AUX) och de matas olika starkt beronde på vilken av delayerna jag vill ska ha prioritet i mixen.
       
      Två delayer matas från varsin send, H-Delay går på Bus 25-26 och Echoboy går på Bus 17-18, på sångkanalen
       
      Just i detta fall skickar jag lite mer till Bus 17-18 som går till Echoboy-delayet som ju är inställt på 1/8-delar, och det är för att jag vill via delayet bredda sången i Left – Right- hänseende. Det är därför jag har ställt det i stereoläge och inte ping-pong då studsarna hade kommit varannan gång i vänster respektive höger sida.
      Nu kommer de jämnt i bägge sidorna (vänster och höger sida) och ger illusionen av att sången ligger i lätt stereo, och tack vare att det inte är så många studsar, och att studsarna i sig är lite tidsförskjutna så riskerar vi inte att dessa blandar sig och försvinner, eller ännu värre, stökar till rytmiken i mixen. Som du ser på bilden så har jag varit ganska sparsam med att skicka till båda delayerna och det beror på att jag inte vill ha för mycket effekt och eko-känsla på sången, utan jag vill ha den relativt nära i ljudbilden. Om jag nu ville ha mer stereokänsla, mer effekt och en tydligare 1/8-dels känsla så hade jag skickat mer. 
      När det kommer till H-delayet som ju är längre, så använder jag det för att skapa djup i ljudbilden, för att man ska uppleva rymden i mixen. Nu är inte heller detta uppskruvat för att ge väldigt tydliga studsar utan mer en förnimmelse av delayet och bidra till luftigheten. Båda dessa brukar jag skicka till olika reverb för att få studsarna lite mjukare, och för att dessa ska smälta in bättre i mixen. (Se bild till vänster).
      Jag brukar också skicka det långa monodelayet, (H-Delay) till det korta stereodelayet, (Echoboy) för att få dem att blanda sig med varandra, och för att göra mixen lite mer sammanvävd. Just i detta fall så ville jag ha en tydligare monokänsla på det långa delayet och det är därför som den senden är avslagen.
      Testa detta och se vad du får för resultat, och lyssna på låten och se om du kan höra vad det får för effekt i mixen.
       
       
       
      Bägge delayerna skickade till olika reverb för att få studsarna lite mjukare, och för att dessa ska smälta in bättre i mixen
  • Senaste låtarna

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.