Jump to content

1 Screenshot


User Feedback

Recommended Comments

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Similar Content

    • By Studio
      Vässa ditt låtskrivande genom att låna filmregissörens dramaturgi.
      Filmskapande ligger närmare konsten att skriva låtar än vad många inser. Många berättartekniska grepp är lättare att lära sig genom att titta på film än att analysera andra låtar. I den här artikeln ska vi berätta om ett väl använt grepp i film, som du också kan använda dig av som låtskrivare. En filmregissör ser till att skådespelarna inte överagerar – det är ibland viktigt att hålla tillbaks.
      En film
      Du ser en film. I slutet av filmen stannar kameran på den sympatiska huvudrollskaraktärens ansikte. Under filmen har du lärt känna personen och sett hur hon blivit mycket dåligt behandlad men hur hon hela tiden bitit ihop och inte visat mycket av sina känslor utåt. Även om hennes yttre inte avslöjar speciellt mycket av känslorna, inte ens i filmens avslutande närbild, så känner du vad som händer på insidan. Så starkt att du själv har svårt att hålla tillbaka tårarna.
      Bra filmskapande
      I verkligheten har personer som behandlas dåligt en tendens att gråta ut ordentligt, om de bara får lite tid på sig att reagera känslomässigt. En del behöver några timmar eller dagar, andra bara några minuter. I starkt filmberättande vill man ofta undvika detta. Varför då? Därför att filmen då ”skriver tittaren på näsan”, det vill säga den blir för uppenbar och förklarande. Det krävs inte någon inlevelse för att förstå hur en karaktär känner och tänker. Det som händer är att den som tittar ställs bredvid filmen, som en passiv åskådare, istället för att tvingas in i dramat, som en medkännande och empatisk deltagare.
      Du, filmregissören
      Att lyssna på en låt är som att se en film. Varje ord i texten blir bilder i huvudet. Att visualisera är ett sätt att förstå. Det är inte fel att tänka på dina låtar som kortfilmer. När någon lyssnar uppstår allt som en film har: ett laddat manus, bra skådespelare, rätt kläder, miljöer och väder. Det finns rekvisita och inte minst en bra ljussättning. Exakt hur din berättelse tas emot kan du inte styra, men det är du som har skapat filmen. Det är du som är regissören.
      Gråta i regn
      Orden i din låttext är laddade, men den mest kraftfulla känslobäraren är musiken. Med hjälp av den kan du styra hur vi som lyssnar ska förstå texten. Skriv inte lyssnaren på näsan! En låt med mörk och känslosam text, där musiken också öser på med liknande känslor, har samma effekt som en film där karaktärerna gråter hela tiden, i konstant regn. Den riskerar att bli platt, patetisk och i värsta fall komisk. Varför? Därför att det inte krävs någon inlevelse. Den som lyssnar blir ställd brevid, som en passiv åskådare, istället för att tvingas använda sina egna erfarenheter för att förstå vilka känslor som ligger i texten.
      Om din text är tung, kan det löna sig att hålla tillbaks känslorna i musiken. Ett fint exempel är Motown-klassikern What Becomes of the Brokenhearted av William Weatherspoon, Paul Riser och James Dean. Texten är dyster, men harmoniken får ändå bygga på durskalan. Musiken låter inte direkt glad men håller tillbaks den typ av känslor som orden lägger fram. Vi gillar den akustiska versionen med Ari Hest, men lyssna även på originalet med William Weatherspoon själv.
      Så, ta med dig detta citat ur en de intervjuer som ingår i vår bokserie om låtskrivande. Din låtskrivarkollega Mikael Wiehe sammanfattar den här artikeln med orden:
      ”Det är inte skådespelarna som skall gråta. Det är publiken som skall gråta. Skådespelarna skall göra sitt jobb!”

      Fler delar i serien
      Så väcker du känslor hos lyssnaren Så får du till ett riktigt svängigt riff Låna filmregissörens knep när du skriver låtar (denna) Vikten av rätt tonart – en guide till det perfekta soundet 7 användbara ackord du måste känna till Så skaffar du ett optimalt workflow med melodin i fokus 5 tips till låtskrivarens verktygslåda
      Om artikelförfattarna

      Artikel är skriven av Johan Wåhlander och Jan Sparby, författare till boken Songwriting: Get Your Black Belt in Music & Lyrics.
      Skriv gärna en kommentar nedan om det är någonting i den här artikeln du vill att vi skall förklara mer ingående. Eller besök oss på vår Facebook-sida.

      Artikeln publicerades ursprungligen 2018-01-08.
    • By Musikmaneten
      Hej!

      Jag går i tankarna att bygga en mindre musikproduktions-studio på en trailer.

      Jag undrar om någon skulle kunna dela tankar kring vilka dimensioner som är lämpliga för ett sådant bygge. inneväggarna skulle bli ungefär 2.8m brett och 6.2m långt samt max 3m högt. Skull ni kunna rekommendera någon idé eller liknande för detta? Jag tänkte mig ett avskilt bås, ett halvseparerat sång"bås" och sen resten studioutrymme för mix.
      Jag har ett par hs7:or, jag proddar mest in the box men skulle vilja ha lite analog inspelning-möjlighet i studion.
      Hur bör jag tänka rent akustikmässigt här?

      Jag bifogar en väldigt preliminär sketch ungefär hur det skulle kunna vara.

      Tacksam för tips och bollning av idéer!

    • By dlazeski
      Tjena, mycket erfaren sångare letar efter seriösa projekt. Lyssna gärna. Rock on!
       
       
    • By maxh04
      Här är en länk till min första deep house mix, https://www.newgrounds.com/audio/listen/863925.
      Inget speciellt skulle bara vilja ha lite feedback på hur det låter just nu. 🙂
      Några detaljer:
      Namn: House Track
      Genre: Deep House
      Längd: 3:49
       
      Jag kommer försöka att förbättra mina mixar i framtiden och om du vill se mer av mina (publicerade/kommande) mixar - kolla gärna in https://maxh04.newgrounds.com/.
      Har dock inte släppt något mer än denna soundtrack/mix än.
    • By hjohansson
      Tjena Studiofolk!
      En kompis rekommenderade mig att kolla in sidan och säga hej, så jag gör det. Hej!
      Hannes heter jag, är 22 år och kommer från Östersund. Så fort tiden är på min sida sitter jag med min kaffepanna och plinkar i min hemmastudio. Jag gör olika sorter musik men fokuset ligger inom ramarna film och spel. Håller det kort sådär så om ni vill veta mer om min musikaliska bakgrund, min setup eller vad som helst så är det bara att fråga.
      YOUTUBE: http://bit.ly/2bYpZ53 FACEBOOK: https://www.facebook.com/hjcomposer SOUNDCLOUD: https://soundcloud.com/hannesjohansson   Senaste stycket: http://bit.ly/2c5xQB4   Prenumerera gärna om ni vill. Kul att ha hittat hit och skål på er!
  • Senaste låtarna

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.