Jump to content
Annons

1 Screenshot

About This File

En låt jag skrev under julhelgerna. Jag blev väldigt upprörd över skolskjutningarna i Newtown in USA. Det blev än värre när jag upptäckte hur otroligt blinda och enkelspåriga vapenivrarna, med NRA i spetsen, är. Låten började som en tung ballad med riffet ville annat och blev en tung shuffel istället.

 

Intressant att veta är att gitarrsolot som börjar vid 2.45min är gjort med Shreddage2 plugin och är skriven helt i midi. All annan gitarr har jag spelat själv. Trummorna är EZ drummer Vintage Rock. Lite EZ keys i bryggan. All sång och kör har jag gjort själv också. Allt inspelat i Logic Pro i mitt lilla rum hemma.

 

Gitarrerna kör jag genom Apogee Duet och via TH2 pluggen från Overloud. Basen gör jag genom Overlouds Mark Bass plug in.

 

Hoppas ni gillar det!

 

Finns även på Soundcloud: https://soundcloud.com/magnus-engdahl/the-love-for-the-gun




User Feedback

Recommended Comments

There are no comments to display.

Guest
Add a comment...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Similar Content

    • By Andreas Hedberg
      Fender kommer i år med nyutgåvor av Player Lead som först kom 1979. HM Strat som görs i Japan är skapade efter modellerna från sent 80-tal.
      Läs mer hos Fender.
      Studios nyhetsbevakning på Namm görs i samarbete med Universal Audio.
    • By Andreas Hedberg
      Fender visar upp Parallel Universe Volume II på NAMM 2020, och berättar här mer om de två modellerna Tele Mágico och Maverick Dorado.
      Studios nyhetsbevakning på Namm görs i samarbete med Universal Audio.
    • By Björn Olsberg
      I sina nya American Acoustasonic Stratocaster lägger Fender till ett nytt sound och enkla handgrepp för att kontrollera sounden.
      Läs mer här.
      Studios nyhetsbevakning på Namm görs i samarbete med Universal Audio.
    • By Lars Danielsson
      Kramer guitars var det bästsäljande elgitarrmärket under 80-talet, men gick trots detta i konkurs.
      Enligt uppgifter från flera håll var Kramer det bäst säljande elgitarr-märket 1985 och 1986, men i december 1989 förklarades företaget trots detta i konkurs.
      Att kraschen inträffade under 80 talets sista skälvande dagar är oerhört symboliskt. Få gitarrmärken var så förknippade med 80-tals-hårdrocken som Kramer.

      Känd köpare
      Verksamheten fortsatte fram tills juni 1990. Två år senare dök Michael Jackson (!) upp på scenen och köpte det som var kvar av Kramer via ett av sina företag. Det äventyret slutade illa, med bland annat en beslagtagen flygel, som Jackson ska ha skrivit Thriller-låtarna på, och två Rolls Royce.
      Företaget återupplivades våren 1995 och såldes till Gibson hösten 1996. Under 2012 hade Kramer en ganska undanskymd roll i Gibsonfamiljen, klart under Epiphone i hackordningen för varumärkena. Men det finns i alla fall återutgivningar av en del kända modeller.
      Hur kunde det gå så här? Vad hände med det gitarrmärke som kanske mer än något annat förknippades med pudelrocken?
      Låt oss ta det från början. Under 70-talet gjorde sig Kramer ett namn med elgitarrer som hade aluminiumhalsar. Men det var på 80-talet det tog fart med mer traditionella konstruktioner som riktade sig till hårdrockare.
      Det var framför allt en specifik gitarr som blev omtalad: Eddie van Halens, med namnet 5150. Det finns olika versioner av hur det gick till när Eddies gitarr byggdes 1984, och vad det egentligen var för skapelse. Det verkar luta åt att kroppen i grunden var en Pacer Special.
      Det finns flera detaljer på 5150 som kom att bli stilbildande bland 80-talets hårdrockare, till exempel att det bara fanns en humbucker och en volymkontroll. Och så förstås Floyd Rose-stallet.
      Upphottad Strata
      Finishen, eller vad man ska kalla det, med vit tejp mot en röd bakgrund, kom att bli ett kännetecken för Van Halen. Det så kallade bananhuvudet kom från 1984 att återfinnas på produktionsmodeller från Kramer. Det har ett tag funnits en återutgivning av 5150, med namnet Kramer 1984. I dag finns The 84 i sortimentet.
      I grund och botten är det frågan om en upphottad Stratocaster-kopia. Mindre egensinniga sådana än 5150 är än i dag populära rockgitarrer. Van Halens inblandning satte riktig fart på affärerna för Kramer. Men vad hände sedan?
      Musikstilen som Kramer var förknippad med dog, och med den Kramer. En del historieskrivningar vill göra gällande att företaget Kramer var lika omåttliga när det gällde pengar, som musikerna som spelade på deras gitarrer var med sprit, droger och sex.
      Men mest handlar det nog om att ett märke som var så förknippat med ett visst ljudideal och estetiskt ideal inte kunde överleva av egen kraft. Lärdomen är att man bör ha ett diversifierat utbud.

      Kramer Guitars
      Vad: Amerikanskt elgitarrmärke.
      Status: Numera en del av Gibson-koncernen.
      Historia: Storsäljare under 80-talet då Kramer var intimt förknippad med hår(d)rocken.
      Kända modeller: Baretta och Pacer.
      En speciell Kramer: Eddie van Halens 5150 som han enligt uppgift byggde själv i Kramers gamla fabrik i New Jersey. Kända gitarrister som använt Kramer: Eddie Van Halen, men även stjärnor som Tom Morello, Richie Sambora, Mick Mars och Vivian Campbell.
      Artikeln är tidigare publicerad i Studio 4-2012
    • By ONSatan
      Se bilder och notera speciellt hur den ser ut på undersidan. Ska vara från 1999 och är vaxpottad. En annan sak, micken satt, då jag fick gitarren, skruvad med tre skruvar så man kunde justera vinkeln mot strängarna.
       
       Bakgrundsstory nedan:
      Köpte en Fender Telecaster på tradera. Den uppgavs vara en American standard från 1999 och det säger även serienumret. Har skruvat loss hals mm switchplatta mm för att kolla att det är original. Den är verkligen supergo att spela på och håller stämningen helt fantastiskt. Jag är synnerligen övertygad om att det är en US Fender MEN jag blir inte riktigt klok på vad det är för Fender-mick som satt som halsmick på den.
      På den satt en humbucker som jag gillade ljudet på (fet utan att vara för dov då den blandades med stallmicken). Switchen är en femläges (men av tele-typ) och detta gav 5 bra lägen där man bl.a. kan splitta/coil-tappa humbuckern.
      Dock, som gammal punkare hade jag en Seymour Duncan Alnico II -stallmick liggande (samma som Olga i Toy Dolls har... 😜). Eftersom den legat och samlat damm i väntan på lämplig Telecaster så satte jag i den.
      Visade sig då att Seymour Duncan och Fender -micken hamnade i o-fas (de tog ut bas och diskant på varandra när båda var inkopplade). Normalt är detta enkelt men eftersom Telecastern jordar stallmicken i stallet så kunde jag inte switcha kablarna på SD-micken. Istället fasvände jag Fendermicken (switchade jord och ”hot”). Detta ”funkade” och de lät nu rätt ihop rätt förutom att humbuckern inte längre tog bort jordbrum lika bra som innan.
      Det hela slutade därför med att jag köpte därför en SD Jazz-halsmick som jag satte in istället för Fendern. SD’n funkar 100% korrekt (men låter kanske inte riktigt lika bra i mina öron).


  • Senaste låtarna

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.