Jump to content

Synthetic Flesh - Mechanical Mayhem (elektronisk metal)

Sign in to follow this  

2 Screenshots

About This File

Mechanical Mayhem från mitt projekt Synthetic Flesh.

Kortfattat kan man säga att projektet går ut på att göra hård, relativt catchy syntmusik med massor av metalinfluenser.

Jag är i grunden gitarrist men är lite trött på gitarr och det typiska metalsoundet så jag vill prova nåt nytt.

 

Är ganska ny när det kommer till produktion, mixning, skruva på syntar osv. Tar gärna emot tips inom dessa områden.

Annars är jag väldigt tacksam för alla typer av kommentarer.

 

http://syntheticflesh.bandcamp.com/track/mechanical-mayhem




User Feedback

Recommended Comments

There are no comments to display.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Similar Content

    • By Henric Svensson
      Hej på Er!
      Dags igen för en ny låt....lite gubbarock från Abbekås - fortsatt trevlig musikhelg på Er!
      Telefonterrorist - Henric Svensson 202007
       
      Personen du har ringt är upptagen i ett annat samtal,
      lämna ett meddelande efter tonen "pip" x2
       
      Du ska va anträffbar tjugofyra sju,
      För jag orkar inte mer vill ju va ifred.
       
      Du är en telefonterrorist, en fullblodsegoist,
      telefonmarodör,
      På bladet har du vänt, förnekar det som hänt,
      du är en telefonterrorist, en telefonterrorist,
      Jag måste stänga av alla dina krav,
      det blir ju ändå bara fel.
       
      Personen du har ringt....x2
       
      När du har fyrtio missade samtal om dan,
      kan du hålla dej för skratt, jag tror att jag får fnatt.
       
      Du är en telfonterrist.......
      Gitarrsolo
      Personen du har ringt....x2
       
      För allt jag begär är lite lugn och ro,
      när du har luren i din hand står himmelen i brand.
       
      Du är en telfonterrorist....
      Personen du har ringt....x2
      Du har kommit till noll sju noll sju som inte kan ta emot ditt samtal,
      lämna gärna ett meddelande efter tonen.
    • By jacoberiksson
      Vad tycker forumet om denna låt?
      Har VERKLIGEN gått ur min comfort zone, där stenhårda gitarrer är stommen till allt gott på jordens yta.

      Döpte projektet till SALT N SHAKER, cause why not?

    • By Mattias87
      Jag har tänkt köpa en midi synth för att skapa musik för hemmastudio. Jag är inget proffs och vill först och främst lära mig att skapa musik på detta sätt då jag aldrig använt midi synth förut. Jag kommer lägga trummor, synth, bas osv med synthen. Min budget är upp till 2000. 
      Hade velat ha lite förslag och tips på synthar från er som kan detta.
    • By Nils Erikson
      Studio riggade upp trummaskinen TR-08, bas-synt/sequencern TB-03 och röstprocessorn VT-3 för att ta reda på hur man använder dem på bästa sätt. Ihop med kommande System-1 utgör de Rolands nya produktserie Aira som återskapar ljudet från gamla analoga klenoder.

      Medan 1980-talets giganter TR-808 och TR-909 hade ”Rhythm Composer” som titel, kallar sig TR-8 ”Rhythm Performer” och det finns det goda skäl till. I motsats till sina föregångare är TR-08 nämligen inriktad på live-framträdande och realtids-jam. Maskinen kommer bäst till sin rätt när man jobbar aktivt med den, som med en dj-mixer eller Ableton Live med en bra kontrollenhet. Följ stundens ingivelse!
      Rolands Aira-produkter kommer bäst till sin rätt om man jobbar aktivt med dem, som live-instrument.
      När TB-303 kom 1982 var det ingen som riktigt insåg dess potential, knappt ens Roland själva. Det skulle dröja många år innan någon började göra mer galna baspatterns men snart var hela acid-genren född. Få stilar är så intimt förknippade med en viss apparat. Kultstatusen och begagnatpriset är därefter. Precis som TR-08 är TB-03 mer inriktad på realtids-mekande än förlagan vilket öppnar nya, spännande möjligheter. VT-3 är en vidareutveckling av Boss Voice Transformer (från 1996) och möter behovet av elektroniska röstljud som tilltugg till Aira-anrättningen, men funkar ju utmärkt på egen hand också.
      Tipsrunda
      Här några blandade tips på hur du får ut mer av de tre första Aira-produkterna.
      1. Side-chain
      Ett trick man inte bör missa är att koppla VT-3, TB-03 eller vad som helst till TR-08:s externa ljudingång och prova sig fram genom olika ”side-chain”-effekter, där inkommande ljud exempelvis duckar mot pulsen i TR-08, som i en kompressor ungefär, men programmerbart som en del av rytmen (se även tips 8).
      2. Audio via usb
      Aira-produkterna kan skicka audio via sina usb-anslutningar direkt till en dator, och från TR-08 kommer helt separata kanaler för varje instrument, något som inte gives på hårdvaran. Kom ihåg att installera drivrutin och att ställa in 24 bitar / 96 kilohertz för att det ska funka ihop med ditt inspelningsprogram. Annars blir det kaos.
      3. ”Aggregate Device” för multipla ljudkort (Mac)
      För att spela in via usb från till exempel TR-08 men samtidigt lyssna via det ordinarie ljudkortet måste man sätta upp en så kallad Aggregate Device. Närmare instruktioner här.
      4. Individuell ut-assign
      Om man startar TR-08 och samtidigt håller ner Pattern Select kommer man åt fler funktioner. Exempelvis kan ett instrument assignas till någon av A/B-utgångarna genom att man håller ner A- eller B-knappen och väljer till exempel hand clap. Annars går alla instrument ut via master-utgångarna. Spara med start/stop så startar TR-08 om till normalläget.
      5. Midi-kanal
      I samma startläge som i tips 4 kan man välja midi-mottagningskanal på TR-08, med temporatten. Spara med start/stop.

      Bassynten/-sequencern TB-03 är en modern variant av kultförklarade TB-303.
      6. Ljusshow
      I det speciella startläget kan man också fördröja eller helt stänga av den lilla ljusshow som TR-08 annars roar sig med när det händer för lite. Håll nere Tap och vrid på temporatten. Eller varför inte ändra färgskala på knapparna? Håll Depth och vrid på Scatter. Spara med start/stop. Rosa är sött.
      7. Panorering (TR-08)
      Instrument kan panoreras i master-utgången genom att i normalläget hålla ner vald instrumentknapp och vrida på temporatten.
      8. Åtta av allt
      Det finns åtta olika slags reverb, åtta olika delay-typer och åtta side chain-effekter på TR-08. (Ljudex 1-3, se nedan) Dessa väljs under Instrument Select, på samma vis som man väljer olika kicks, snares, toms et cetera. TB-03 har åtta olika typer av scatter.
      9. Separera effekterna
      Reverb och delay kan ju ges egna rytmiska mönster, men för att inte triggas av alla instrument (på ett visst ställe i ett pattern) utan bara av utvalda: i Kit Select-läge, håll ner reverb- respektive delay-knappen och välj vilka instrument som ska triggas (Ljudex 4).
      10. Skruva Scatter och Depth i realtid
      Glöm inte att Depth-funktionen (TR-08) i Scatter-mode kan användas i realtid också, precis som själva Scatter-väljaren, dock inte samtidigt. Det skapar väldigt många fler variationsmöjligheter än att bara låta den stå i ett läge.
      11. TB-03: transponera i realtid
      TB-03 kan läsa midi-notes från en sequencer eller dator och dessa kan enkelt transponeras upp och ner i realtid genom att hålla nere Keyboard-knappen och använda touch-tangenterna. Interna pattern transponeras på samma vis (Ljudex 5).
      12. TB-03: Env Mod
      Envelope-modulationen har ett slags X/Y-upplägg och det händer mer med två fingrar än med ett. Dra och testa! (Ljudex 6).
      13. Midi Control Changes
      Såväl TR-08 som TB-03 kan skicka och ta emot midi-control-changes. Därmed går det att lagra rattvridningar i ditt inspelningsprogram för mer komplexa byggen och koppla till andra midi-kontrollenheter, som Ableton Push. Men eftersom MIDI-CC bara har 128 steg kan det bli lite ”hackigare” än från panelen som har mycket högre upplösning.
      TR-08 Videomanual
      TB-03 Videomanual

      14. Kombinera roll/vari
      Roll- och Variation-knapparna på TR-08 kan med fördel kombineras på olika sätt för fler rytmiska variationer.
      15. Bättre manualer
      De manualer som följer med i paketet är lite väl kortfattade. Mer utförliga finns här.
      16. Udda pattern-längder
      Experimentera med att ställa om patterns (TB-03 och TR-08) till annat än 4/8/16/32 steg och få intressanta, polyrytmiska drivningar gentemot pulsen, om den är jämn alltså. Håll Step Rec och vrid på value-ratten (Ljudex 7). Lyssna på Hardfloors nya skiva ”The Art of Acid” för mer inspiration!
      Några tips till Roland
      TR-08:s delay-effekter nr 3-7 ska synka till tempot (16-delar, trioler och så vidare beroende på hur Time-ratten står) men gör det inte riktigt, vilket märks tydligast med mycket feedback. Synd. Fixas troligen i framtida uppdatering. Vi hade också önskat att shuffle-värdet visades någonstans, helst i tempofönstret medan man ställer in det.
      Usb-midi-kontroll av tonhöjden på VT-3 hade verkligen gjort den produkten till en killer…
      Helhetsintryck
      Utrymme för småförbättringar finns, men för den som är inne på electronica i allmänhet och acid i synnerhet - men vill undvika mjukvara och slippa lägga helt galna pengar på originalen - är TR-08, TB-03 och VT-3 (och, får vi förmoda, också System-1) en skänk från ovan. De acb-baserade ljuden är troligen de bästa vi hört sedan det begav sig och när man väl insett att detta är instrument som ska spelas, inte bara programmeras, då öppnar sig en värld av möjligheter. Vårt generaltips är därför: kavla upp ärmarna och börja jobba!
      Studios ljudexempel (se nedan):
      TR-08: Åtta olika slags reverb (mängd, tid och gate justeras manuellt med rattar) TR-08: Åtta olika slags delay (mängd, tid och feedback justeras manuellt med rattar) TR-08: Åtta olika slags side-chain-effekter (ingångsvolym och mängd justeras manuellt med rattar). Röst genom VT-3:s ”Synt”-preset som ljudkälla. Samma rytmprogrammering på alla åtta lägena. TR-08: Reverb endast på handclap, inget annat. Bra att slippa det på på kicken, t ex. TB-03: Transponering av pattern, manuellt i realtid. TB-03: Envelope Modulation, först utan, sedan med ett finger på touch-plattan, till slut med två. TB-03: Först fyra takter normallängd, sedan experiment med olika udda längder av samma pattern. Driver runt gentemot TR-08:s fyrtakt.
       
    • By Lotta Fahlén
      MÅNDAGSINTERVJUN: Andreas Tilliander berättar om sin skapandeprocess, kärleken till synten Roland TB-303 och hur sann den flitigt använda meningen “resan är målet” faktiskt är.
      Foto: Elin Franzén
      Andreas Tilliander är electronica-producent och radioprogramledare som ger ut musik i rask takt, både under eget namn och under alias så som TM404 och Mokira. Han driver skivbolaget Repeatle och spelar live tillsammans med artisten Familjen.
      Kan du berätta om hur ditt intresse för elektronisk musik och syntar väcktes?
      – Intresset väcktes väldigt tidigt. Många barn födda i slutet av sjuttiotalet kanske hittade till musiken genom artister som Madonna, Michael Jackson och Prince, men i mitt fall var jag tämligen ointresserad av musik innan jag hittade Depeche Mode. Det är väl något av en klyscha att dra till med Depeche Mode och jag skulle gärna undvika det om det inte vore helt sant. Jag blev fullkomligt överkörd av dem när jag hörde Music for the Masses. Därefter var steget inte långt till liknande musik som Kraftwerk, Nitzer Ebb och DAF.
      – Under tidigt tonår var jag verkligen syntare med konstig frisyr och svarta kläder. Sedan kom Aphex Twins låt On och allt förändrades igen. Vadå? Man behöver inte sjunga på sina låtar? Eftersom jag alltid varit en värdelös sångare men en skaplig ljudmakare med en hyfsad musikalisk vision blev detta min räddning. Ett par år senare hörde jag Panasonic och förstod att man inte ens behöver ha några melodier för att skapa fantastisk musik och ljudkonst.
      Hur brukar din skapandeprocess se ut?
      – För det mesta jobbar jag mot ett specifikt mål. Oftast är det inför en livespelning. Det blir liksom mer direkt då, att jag vet att det jag bygger på idag, det kommer jag framföra på en konsert eller klubb redan imorgon. Det om något sätter ordentlig fart på idéerna hos mig. Visserligen tillhör jag de där stackarna som knappast har något intresse för annat än ljudbilder och musikaliska problemlösningar så jag jobbar ständigt på någon låt, men det är något speciellt med att ha en deadline ändå. Hade jag inte behövt presentera min musik i olika sammanhang; skivor eller konserter, då hade jag nog haft väldigt lätt att stanna upp där så som så många andra också verkar fastna, att bara nöja sig med några takters musik och sedan stänga ner projektet när dagen är slut. Det är alldeles för kul att skapa musik så det blir ofta så att jag liksom lever och andas med ett stycke musik jag jobbar på.
      Mokira (Andreas Tilliander)
      – Väldigt ofta har jag skruvat fram det jag vill och bara låter de olika sequencerlådorna stå och puttra i studion. Jag går runt till de olika syntarna och ändrar lite småsaker och lyssnar på samma loop i flera timmar. Det är något vemodigt med att spela in låten. Så fort en låt är inspelad är den död, den slutar att utvecklas och dess form är inte längre påverkbar. Den blir till något jag gjort, något förgängligt och inte något jag lever med. Det är lite det som jag förundras över när jag läser och hör andra tala om musikproduktion – ”Ingen kommer höra i en mix om du har samplat en 909 eller om du kör med originalet”. Som om bara slutresultatet är det viktiga med att arbeta med musik. En till trött klyscha kanske men resan är verkligen målet. Hade jag bara varit resultatinriktad hade jag inte gått runt en hel dag i strumplästen och rört runt då och då i min ljudgryta.
      Hur går det till när du skruvar fram nya ljud?
      – Ljudmakeriet hör till 100% ihop med komponerandet och producerandet hos mig. Ljuden är lika viktiga, eller troligtvis ännu viktigare, än noter och melodier. Jag är inte vidare musikalisk egentligen, men jag har mycket idéer och tankar kring ljudproduktion.
      I mars släppte du albumet Case Studies For Buchla, hur kom albumet till?
      – Mitt bästa tips för att färdigställa musik är att ha en deadline för något helt annat. Så var det när jag började spela in musik som senare blev debuten för mitt alias TM404 där jag uteslutande spelade in med Rolands olika nittonhundraåttiotalsinstrument. Precis likadant gick det till när Case Studies realiserades. Jag hade inte en tanke på att göra ett album. Jag hade inte en aning om vad jag höll på med. Egentligen borde jag ha färdigställt andra saker i studion, men så stod det där Buchla-systemet och bara blängde på mig. Jag hade knappt rört det på sex månader och började försiktigt med att stämma alla oscillatorerna. När det var gjort ville jag utforska någon modul jag skaffat och inte hunnit testa. Plötsligt hade en vecka passerat och ett album tagit form. Hade jag istället satt mig ner och planerat en skiva och hur den skulle låta, då hade det inte blivit något.
      – Det finns något skrämmande med att gå till studion en måndag morgon, sätta sig i en studio där man lagt den mesta av inkomsten i tjugo år och tänka att ”nu jävlar ska jag få till något alldeles extra”. Den mesta musiken jag skapat har jag gjort när jag mest vill testa en idé för min egen skull. Därför har jag också hundratals timmar med outgivet material. Kanske något att rota fram om trettio år när hörseln är förstörd, ekonomin i botten och pensionen obefintlig – då ska jag casha in på alla månader i studion som inte resulterat i skivor eller turnéer.
      Om du skulle välja en favoritsynt genom tiderna, vilka skulle du välja?
      – Den mest uppenbara och den som de flesta nog har förknippat mig med de senaste tio åren eller så är förstås Roland TB303. En extremt begränsad synt som är tänkt att agera baskomp när du spelar gitarr eller orgel. Svårprogrammerad, men det är sällan jag blir besviken på vad som kommer ut ur högtalarna. Visst, det händer att jag stoppar undan min 303:a i något halvår och fokuserar på helt andra instrument, men varje gång jag drar ut byrålådan och tittar till den lilla silverlådan, då är kärleken ömsesidig igen. I det senaste Elektroniskt i P2 pratar jag faktiskt om den där kärleken till Roland TB-303. Den är evig.
      Vad är du aktuell med framöver? 
      – För tillfället står allt still förstås på grund av Corona. Denna veckan skulle jag varit i Lyon, nästa i Riga. Förhoppningsvis finns det tillfällen att ta igen de flesta förlorade spelningarna framöver. På skivfronten kommer 2020 bli ett väldigt spännande år i min diskografi. TM404 släpper sitt tredje album. Mitt projekt Innerst Inne som jag har med min barndomsvän Familjen-Johan släpper vi äntligen debutalbum efter flera år med skivbolagsstrul. Den första november är det exakt tjugo år sedan jag debuterade under artistnamnet Mokira på skivbolaget Raster-Noton. Skivan Cliphop som släpptes då kommer återutges och denna gången på vinyl. Hurra!
      Länkar:
      Elektroniskt i P2
      Om Andreas Tilliander på Wikipedia
       
      Måndagsintervjun är en ny serie där @Lotta Fahlen intervjuar intressanta personer om olika ämnen inom musikskapande, och publiceras varannan måndag.
  • Senaste låtarna

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.