Jump to content
Annons

NAMM 2021 blev en digital distansmässa med potential


Björn Olsberg

1 616 visningar

Pandemin under 2020 sänkte planerna på en vanlig NAMM Show i Anaheim, Kalifornien. Men musikbranschens brinnande behov av att mötas gjorde att organisationen bakom ändå genomförde NAMM, fast digitalt i form av Believe In Music. En enorm eloge till dem, både för att de faktiskt gjorde det och även på det sätt de lyckades.

Dessutom bjöd de in alla att besöka mässan utan att betala. Företag fick så klart betala för påkostade företagssidor, men det blev ändå en mer tillgänglig mässa än någonsin.

Några reflektioner, helt osorterat, och som både är ros och några förslag till förbättringar. För ja, jag tror det är en bra idé att ha ett digitalt NAMM även när den fysiska mässan kan kicka igång igen.

  • Många tillverkare har valt att inte släppa så mycket nytt, om ens något. Så sett ur Studios bevakningsperspektiv så var det relativt skralt på nyhetsfronten vilket också har märkts i antalet nyheter jämfört med tidigare år.
     
  • Flera företag valde att inte satsa på en organiserad närvaro på NAMM. Fullt förståeligt med tanke på omständigheterna, men även det bidrog till att bevakningen blev en lite större utmaning än annars.
     
  • Den digitala plattformen har en enorm potential. Här finns möjlighet att se seminarier, titta på någon av tv-kanalerna som rullar, boka möten, skaffa kontakter (frilansmusiker, producenter av olika slag, ansvariga för företag – där fanns många), läsa dokument om produkter med mera. Kanske var det lite för mycket att sätta sig in i för besökaren detta första digitala år? En guidning och prioritering på startsidan om vad som är aktuellt för varje person just nu hade underlättat. Men som sagt, det här var första året och jag hoppas innerligt att organisationen NAMM väljer att fortsätta använda den även när den "riktiga" mässan startar igen.
     
  • Notifieringar om videosändningar, seminarier och möten i lite bättre tid – och med notiser.

En sak som står alldeles klart efter detta års NAMM är att marknaden för live-produkter är så klart nära nog obefintlig, men marknaden för instrument och studioprylar är lika stor som någonsin. Om inte större. Tyvärr gör pandemin att flera tillverkare haft svårt med både tillgång till komponenter och svårt att kunna tillverka i tillräckligt hög takt. Vissa företag ligger flera månader efter. Även om det inte är av en kul orsak så visar det ändå att vår bransch lever och frodas! Och även det bådar ju gott inför nästa års NAMM.

Bilden i blogginlägget med @Andreas Hedbergär tagen vid förra årets NAMM.

> Läs mer: Pressmeddelanden och Studios nyheter från NAMM 2021

0 Kommentarer


Recommended Comments

Det finns inga kommentarer att visa

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...