Jump to content
Annons

Palma Music Studios del 2: Akustik, flytande golv och massor av kablar

Palma Music Studios

868 views

Välkommen till min blogg del 2 om att bygga ett studiokomplex i världsklass på en spansk ö i Medelhavet. Palma Music Studios har sex studior och ett live-rum på tre våningar i hjärtat av Palma på Mallorca. Detta är en blogg av mig, Fredrik Thomander, där jag berättar om studiobygget och mina tips och erfarenheter. Mycket nöje!  (Read in English here)

Grunden
När betongväggarna under gatunivå var gjorda, så grävde vi ner tre stålspett i marken, som vi anslöt till kopparvajer runt strukturen. Stålspetten ska utgöra jorden för hela byggnaden. En speciell vätska tillsattes också i hålen för bästa möjliga elektriska jord. Vi sätter luckor inne i byggnaden, så att vi kan återfylla markvätska om jordkvaliteten behöver justeras i framtiden.

IMG_6586_red.jpg.88cbc542a87aee3cc1a93d60354905aa.jpg

Betong och stål
Källarstrukturen är klar! De röda stålbalkarna på bilden nedan blir golvet i gatunivå. När golvet sedan var klart började vi bygga den 9 meter höga strukturen ovanför. Det var fantastiskt att se all vår planering bli verklighet.

IMG_6788_red.jpg.33663b857e7d389e4fb5c8c717200aa0.jpg
De röda stålbalkarna utgör grunden till golvet som är i gatunivå

Därefter följde åtskilliga veckor som bestod mest av betong, damm, stål och arbetare som svettades under Mallorcas sol. Våren 2017 var mycket intensiv och det var hårt arbete för alla. Men under tiden började vi också planera de roliga sakerna: Utrustning för studior, inredning och möbler. Det var fortfarande massor av beslut som skulle fattas.

IMG_7089_red.thumb.jpg.7a020cff633442c7b8aabd2d0abd1540.jpg

Ljudteamet
Varje klassisk studio har sitt eget ljud. Väggarna hjälper till att forma musiken till unika inspelningar. Gällande akustiken för Palma Music Studios, så kontaktade vi Nick Whitaker från Storbritannien, som har arbetat med många kända studior runt om i världen. Han är en av världens bästa akustiker, med kunder som Abbey Road, Air Studios, Coldplay, Pink Floyd, Lenny Kravitz och många fler. Och nu har Nick även designat akustiken i Palma Music Studios.

IMG_0277_red.thumb.jpg.63b55d659ce10cc1d3838e798a49a1cc.jpg
Nick Whitaker

Det här är Paul Ward. Han designade alla ljudkopplingar i byggnaden. Hans tidigare verk inkluderar George Martins Air Studios, Richard Bransons The Manor Studios och Paul Allens unika studio på superyachten Octopus.

IMG_0453_red.thumb.jpg.620f0605475c146c2f68049a34735134.jpg
Paul Ward

Medan lyftkranarna satte de sista stålbalkarna för taket på plats, så satt vi och gick igenom jackväxlar och lösningar för de olika studiorummen och jag fick honom att berätta många historier om de stora projekten och artisterna han arbetat med. Han gjorde förresten Annie Lennox hemstudio i Deia, Mallorca för många år sedan.

Screenshot-2019-11-09-16_17.27_red.thumb.jpg.a4ac3b2575aee621e817d52634fe5f0b.jpg
Flytande rum och isolering – Mason Industries UK
Varje rum i byggnaden har sitt eget betonggolv som flyter på ett "Jack-Up"-golvsystem. Väggar och tak kommer att byggas på dessa ”golvöar” för att säkerställa akustisk isolering mellan rummen och buller från gatan.

Vi vill inte heller att grannarna ska smyglyssna på hitlåtar som produceras i byggnaden... 

På bilden ser ni de "Jack-Up"-enheter som användes för att lyfta det flytande betonggolvet. (Klicka/dubbelklicka för störrre bild).


El, och ljudförbindelser i byggnaden
Vi planerar redan förbindelserna av ljud mellan alla rum. Till och med takterrassen kommer att anslutas för inspelningar under Palma-himlen.

BLOGPOST1b_red.thumb.jpg.9c259270f9c8532ffa774d31891569ff.jpg
3D-rendering av hur byggnaden ska se ut. (Klicka/dubbelklicka för störrre bild).

Våning 1: tre projektstudior, ett sångbås och en större studio, förvaring och ett badrum.

Våning 2: entré/mottagning/badrum, vår huvudstudio och inspelningsrum med sångbås, gitarrbås och utgång till gatan för lastning.

Våning 3: Vardagsrum/kök, surroundstudio, trappor till takterrass och entré till balkong i live-rummet.

Våning 4: Takterrass.
 


Ström
Varje våning har sin egen strömpanel för att separera ljudkablar från strömmen till ljus och annat. Tidsbrytare slår på högtalarna sist och stänger av dem först, bara för att förhindra att de går sönder. Olika uttag för brittiska och amerikanska kontakter. Massor av "kräm" för de största förstärkarna. Och kablar. Massor av kablar. När vi utformade Palma Music Studios ville vi skapa flera enskilda zoner för all ström och ljudkablar.

Varje våning ska kunna ha sin egen strömförsörjning för det team av människor som arbetar där – Tex. ett låtskrivarteam som gör hits på våning ett, ett rockband med producent på våning två, och ett postproduktions-team som redigerar film på våning tre. När arbetet är klart kan de träffas på takterrassen, innan de går ut och njuter av nattlivet i Palma.
 

Screenshot-2019-11-09-16_18.15_red.thumb.jpg.cacec08fa09c7bbe2d988fb46443a808.jpgpower.thumb.png.9398f9d3c9f40bdf80b8d3c9f8cb8437.png

Ovan ser ni Paul Wards design till ljudkopplingar mellan studios, samt elcentralerna på de tre våningarna.

Fortsättning följer i del 3...

Fredrik Thomander
Palma Music Studios



0 Comments


Recommended Comments

There are no comments to display.

Guest
Add a comment...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Similar Content

    • By Palma Music Studios
      Välkommen till min blogg om att bygga ett studiokomplex i världsklass på en spansk ö i Medelhavet. Palma Music Studios har sex studior och ett liverum – på totalt tre våningar i hjärtat av Palma på Mallorca. Detta är en blogg av mig, Fredrik Thomander, där jag vill berätta om studiobygget och mina tips och erfarenheter. Mycket nöje! Read the blog in English here
      Varför bygga ett studiokomplex?
      Det kan vara en berättigad fråga nuförtiden. Musikskapare arbetar idag ofta i bärbara datorer och samarbetar online. Stora studior känns kanske som något från det förflutna, men det finns något speciellt som händer när musiker möts på platser skapade för musikskapande. En plats där allt finns och är förberett, där inspelningsprocessen är enkel, där akustiken är perfekt och där du kan spela på hög volym utan att störa någon.
      Varför bygga studion på Mallorca?
      Jag tror de flesta stora städer har tillräckligt med studior redan. I London, Los Angeles, Berlin och Stockholm finns det fantastiska inspelningsstudior, och när jag flyttade till Mallorca 2014 så hade jag inga planer på att bygga en stor studio. Men artister jag tidigare arbetade med ville komma till Mallorca istället för att arbeta där vi vanligtvis brukade vara. Samtidigt tyckte min nuvarande studiokompanjon, Johan Lundgren, som jag just blivit vän med, att det var konstigt att en så livlig plats som just Palma inte hade en fantastisk musikstudio. Johans studio i London var dessutom tom för det mesta. Och så kom det sig en dag i februari 2015 att jag körde förbi denna tomma tomt mitt i Palma. Därefter gick det ganska snabbt.
      Jag skickade den här bilden till Johan, nästan som ett skämt, och frågade honom om det kunde vara vår framtida studio i världsklass?
      Platsen för studion
      Vi köpte tomten och beslutade att vi ville skapa en "stads-studio" nära allt som Palma har att erbjuda, men ändå med integritet. Platsen Son Espanyolet var det perfekta valet. Landstycket var i grunden en gammal ruin fylld med skräp. Men platsen var perfekt. Alldeles intill Santa Catalina, där några av de bästa restaurangerna på öarna ligger. Och bara några minuters gångavstånd från havet.

      Platsen för studion – alldeles intill Santa Catalina och med några minuters promenad från havet
      Planeringen
      Vi började rita och skissa på idéer för hur studiokomplexet skulle se ut, ringde vänner som hade byggt studior, och jag tänkte på alla studior jag hade arbetat med tidigare. Vi ville bygga en plats där många människor kunde arbeta på en gång, men fortfarande med integritet. I bilden nedan till vänster är en av våra första grova idéer som senare ändrades fullständigt. Vi träffade snart lokala arkitekter och bland annat den akustiska ingenjören Nick Whitaker från Storbritannien. Efter några veckor gjordes några första ritningar. (Bilden nedan till höger).

      En av de första skisserna, och en av de första riktiga ritningarna
      Teamet bakom bygget av studiokomplexet
      Innan grävningen började så blev det naturligtvis många möten och beslut om vilka vi skulle arbeta med, och inte minst ansöka om tillstånd. Vi hade tur för vi fann Javier Bethencourt från det lokala byggföretaget Islabau. Lokalarkitekt Gabriel Rechach från RM arquitectura och interiörarkitekterna Marga & Vero från Bornelo. För den akustiska designdelen kontaktade vi Nick Whitaker, som har gjort akustiken för många kända studior runt om i världen.

      "Dröm-teamet" bakom byggnadskonstruktionen. Från vänster: technical architect Cristobal Ramis, chief architect Gabriel Rechach, acoustic designer Nick Whitaker, chief engineer Javier Bethencourt och interior designer Marga Comas
      Utgrävningen
      Vi hade en begränsad area och kunde inte bygga mer än två våningar över marken. Men jorden var bra och det fanns inga gränser för hur djupt vi kunde gräva. Så vi började gräva. Vi ville inte bara bygga en studio – vi ville bygga den bästa studio som någonsin byggts.
      Utgrävningen påbörjas

      Fortsättning följer i del 2...
      Fredrik Thomander
      Palma Music Studios
    • By Ruben E
      Hej ni! 
      Nu är det studiobygge på gång... jag har skaffat mig hygglig koll och har en viss erfarenhet samt snickarhjälp, vilket känns tryggt.
      Lokalen ligger också rätt bra till (nedersta källarplan, med garage och Hörselskadades riksförbund som närmsta grannar - win!), vilket gör att jag inte kommer behöva bygga flytande rum i rummet etc. Däremot ska jag bygga en tvärvägg för att dela av ytan i liverum, kontrollrum och sångbås. Väggen kommer byggas enligt följande: gips 13mm - gips (silentboard) 13mm - isolering 70mm - luftspalt 15mm - isolering 70mm gips (silentboard) 13mm - gips 13mm. 
      Det jag inte lyckats lista ut är hur jag ska göra för att täta hålen för kablage (ljud och el). Säkerligen finns detta avhandlat i andra trådar, man jag har inte lyckats hitta någonting... visst kan man ta ett skumrör och fylla igen med akrylfog eller liknande när väl kablarna är på plats, men det vore ju fint att kunna ändra i efterhand. 
      Så: hur förbereda för kabeldragning på bästa sätt vid bygge av mellanväggen? Värt att nämna är kanske också att elektrikerna kommer dra ström efter att väggen byggts (men man kan så klart bygga in en väl tilltagen kabel som de kan ansluta till).
      Och, bonusfråga: är det värt att göra tre separata passager för el, el till takbelysning (separat fas) och ljudkablage (xlr, nätverk, etc)? Här tänker jag så klart på risken för elektriska störningar, snarare än ljudläckage mellan rummen.
      Hit me!! 
    • By MrOnion
      Hej Alla!
      Jag funderar på att hyra ett rum i källaren av vår bostadsrättsförening för att ha som kombinerat rum för att spela in talböcker och som övningsrum för klassisk sång. Rummet är cirka 4x3m med rätt lågt i tak (vanlig källarhöjd...?) och väggarna är i betong. Två av väggarna (en kort, en lång) gränsar mot cykelförråd, en lång mot ett förrådsrum och en kort har ett fönster ut mot en dunge. Ovanför är en lägenhet med en barnfamilj, vilka ofta arbetar hemifrån. Rummet har en nyinsatt metalldörr, som ser relativt tung och tät ut.
      Det jag behöver hjälp med är att få något slags hum om vilka summor det rör sig om att få rummet anpassat till mina behov, vilka är att kunna spela in talböcker med ett relativt gott resultat, samt att kunna sjunga opera där inne utan att störa grannar.
      1. Inspelning: Jag behöver kunna spela in utan störande ljud utifrån och med så lite rumsklang som möjligt. Det är inte så mycket trafik i källaren, så lite naivt tänker jag att det inte finns så många källor till kraftiga, störande ljud därifrån, bortsett från de tider på dygnet som folk hämtar och lämnar cyklar och barnvagnar på väg till och från jobbet. Dock går det varmvattenledningar i taket precis utanför dörren. På utsidan är det likaså långt till någon mänsklig aktivitet. Den mest frekventa ljudkällan torde vara grannarna ovanpå.
      Härifrån kommer huvuddelen av inkomsten, så jag vill kunna göra bra inspelningar, men jag har kollegor som spelar in i garderober utan annan akustikanpassning än kläderna däri, och de har fått godkänt, så kraven är kanske inte så högt ställda som man kunde tro. Jag gissar att rummet egentligen är för stort för detta, men storleken är rätt bra för nästa behov.
      2. Övning: Jag behöver kunna sjunga utan att störa grannarna, åtminstone inte de som bor ovanpå. Det är skönt med lite efterklang, men mina öron föredrar dämpat framför badrumsklang i längden.
      Så, hur mycket pengar är t.ex. 10.000kr i det här sammanhanget? Räcker det till material för att göra något vettigt med rummet (utrustning och inventarier kommer sedan), t.ex. ljudisolera kraftigt uppåt, och lite åt sidorna? Behövs det dubbla, eller femdubbla? Kan jag garantera styrelsen att rummet går att återställa relativt enkelt? Utgå från att jag inte kan någonting om något och att jag har fem extra tummar mitt i varje hand!
      Tacksam för hjälp!
      /John
    • By troeds
      Tjo! Efter många timmar på detta forum och framförallt kategorin "studiobygge" har jag insett hur mycket jag och många andra uppskattar att folk delar med sig av sina studios och byggnationer. Massor av information och användbara tips om allt från ljudisolation till finjusterande av akustik. Vill därför dela med mig av ett litet projekt jag varit en del av sedan ett tag tillbaka. 
      Lite backstory: Jag och några polare i 20-årsåldern ville ha en egen studio. Så varför inte bygga en? (säkert tusen anledningar varför hehe.) Med stora ambitioner började vi kolla tomter och i slutet av 2016 fick vi tag på en i ett lugnt villaområde utanför Gävle. Året därpå påbörjade vi grävning för grund och några månader senare var betongplattan gjuten. Under sommaren byggde vi i princip varje helg och lagom till minusgraderna och snön hade vi fått igång värmeslingor och ventilation i huset. Huset är byggt som en enplansvilla med fullt utrustat kök, badrum, kontor, vilorum, driftcentral och sist men inte minst en studiodel bestående av kontrollrum/mixrum och ett liverum försett med två isolationsbås. Bakom huset har vi en större trädgård där vi kommer bygga trall för trevligt häng i dagssolen. Huset ligger nära där Dalälven rinner ut och badstrand finns på cykelavstånd.
      Studiobygget: Vill börja med att nämna att vi anlitat akustiker (Bl.a. självaste Wellness Music, vars studiobygge varit väldigt informativt att läsa om) och vill verkligen poängtera hur viktigt detta har varit för studiobyggnationen. Vi har lärt oss massor av all rådgivning vi fått. Kan inte nog rekommendera en akustiker om du som oss inte besitter djupare kunskap om ämnet! 
      Studion är byggd "semi-isolerad" från resterande del. Ej flytande golv med väggkonstruktion ståendes på. Däremot isolerade väggreglar med luftspalt och fyllt med stenull mellan regelstommarna. På det 1 lager OSB och 2 resp. 3 lager gips lagda omlott på vardera sida. Noggrant slutet med akustikfog i skarvar och vid genomföring av el. Ventilationen går på vinden begravd i 60 cm stenull med en serie ljuddämpare längs vägen. Om ytterligare ljudisolation av ventilation behövs återstår att se. 
      Kontrollrummet: Skalet är ca 5,35 x 4,25 m med en takhöjd på 2,7 m och akustikkonstruktionen är utritad av akustiker efter våra rumsmått och kommer bestå av binär panel upptill och Helmholtz-resonatorer nertill. Baktill byggs en QR1D-diffusor. Vi har även två stora fönster med ordentligt ljusinsläpp för en trevligare arbetsmiljö. Tanken är att kunna montera en binär panel-modul på det främre för att minska reflektioner till mixplats, men även montera av den vid behov. Framtill ett fönster på ca 120 x 70 cm in till liverum som då kommer bestå av två 12,76 mm lamellglas livade med gipset på vardera väggar. 
      Liverummet Skalet är ca 7 x 4,25 m och även här 2,7 m i tak. Mot ena kortsidan har vi byggt en snedställd vägg och implementerat två isolationsbås med plats för förstärkare och annat som kan behöva isoeras. Här finns även plats för stativ, hyllor för mikrofoner mm. Båsen är av s.k inside-out lösning. I vårt fall tre lager gips utanpåliggandes och så god absorption som möjligt invändigt tack vare 20 cm stenull. Utanpå snedvägg byggs binär panel med 20 cm stenull bakom. Totalt ca 40 cm tjocklek på vägg. Samma princip båsen emellan. Alltihop ordentligt tätat med fog. Citerar nån video jag såg: "Studion ska kunna fyllas som ett vattenakvarium". Även i liverum finns två stora fönster för ljusinsläpp. 
      I nuläget: Just nu är det en del arbete med resterande delar av hus. Kök, badrum och vilorum i princip klara. Nu återstår en del golvläggning och lister innan vi fortsätter med studiodelen. I kontrollrum har vi byggt regelverk för väggar och tak och fyllt med stenull. Så nu väntar inklädnad av detta med akustikduk i nån trevlig färg och sen drar vi på lister och paneler för binär serie och helmholtz. Vi ska också bygga diffusorn som vi fått beräknad av akustikern och skjuta in i det nuvarande hålet i bakvägg. Främre delen av taket täcks med en absorptionspanel i trevlig färg och den bakre delen av perforerad gips. 
      Samma visa i liverum. Här kommer vi köra en aborptionspanel längs större delen av väggarna. Tak kommer bestå av mestadels av längsgående absorbentmoduler samt polydiffusorer. Men ska inte säga för mycket innan vi vet säkert hur det blir. Vi har även planer på en tegelvägg mot "kontrollrumssidan". Dels för designaspekten, men även för ljudisoleringen mellan live- och kontrollrum som förhoppningsvis blir snäppet bättre om vi murar upp allt rätt.
      Vi har räknat med en färdig och fungerande studio under sommaren 2018 och just nu känns det väldigt rimligt. Tänkte försöka lägga upp lite bilder på olika delar av bygget. Ska bara krympa filstorlekarna... 
      Känn er fria att komma med synpunkter och frågor så ska jag försöka svara på dem om jag kan! Allt gott
      /Troeds
       

  • Bloggar

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.