Jump to content

Mastra med instrument

Joel Nevrup

374 views

Mastra med instrument
När man jobbar med EQ i mastring kan det ibland vara svårt att hitta rätt frekvens(er) att hantera, särskilt om man är ny inom mastring. Ett knep kan vara att ha ett instrument nära till hands. Ett klaviatur är att föredra men andra instrument kan också vara till hjälp. Välj instrument beroende på vad du känner dig bekväm med, men tänk också på att kunna ha det nära till hands då konceptet bygger på att man ska kunna jobba snabbt.

Hitta rätt frekvens
Instrumentet använder du för att hitta låtens tonart, men det skadar inte att också lära känna låten en aning. Sedan gäller det att hitta den frekvens i din EQ som motsvarar grundtonen. Om du har en plug-in med ett frekvensspektrum där du lätt kan läsa av vilken frekvens du befinner dig på när du spelar ditt instrument kan du använda dig av det, annars kan du titta på en frekvenskarta för att se vilka frekvenser som tillhör vilka toner och vart du har din aktuella grundton. Vissa plug-ins har även ett grafiskt klaviatur utmed frekvensspektrumet som kan användas för att hitta rätt.

frekvenskarta.thumb.png.8d99f21ae2f07f39fc0b256889232fd2.png
Frekvenskarta

Frekvens och tonart
Lyft sedan frekvensen som ”tillhör” grundtonen och använd ett lågt Q-värde, börja på 1. Många gånger ger detta lyft en mer musikalisk och välljudande upplevelse än om du exempelvis hade lyft en frekvens högre upp eller ner. Om du har en låt som går i A-dur och du känner att den skulle behöva ett lyft runt 500Hz-1000Hz kan du prova att lyfta 880Hz, som är frekvensen som motsvarar tonen A. Självklart gäller samma princip i andra oktaver.

Testa sedan att lyfta och sänka andra toner och lyssna in vad som händer och hur det känns. Vad händer exempelvis om du sänker ett frekvensområde som inte tillhör tonarten? Hur låter frekvensen som motsvarar den (dissonanta) överstigande kvarten, det vill säga tonen D# i tonarten A-dur?

Akustiska förändringar
Var uppmärksam på andra problem som kan finnas i frekvensområdet och tänk på att materialet ofta ändras över tid genom akustikförändringar och/eller tonartsbyten. Vid dessa tillfällen gäller det att vara extra vaksam, men finns tonarten i åtanke kan du kanske till och med få det hela att vändas till din fördel.

Det här är såklart väldigt långt från ett facit om vilka frekvenser som ska höjas eller sänkas då alla projekt kräver sin egen specifika lösning, men det är en intressant detalj att känna till. Bara genom att testa konceptet har man lärt känna sin EQ mer på djupet. Ofta lyfter man frekvenser nära grundtonen utan att tänka på att det faktiskt är tonartens grundton, bara för att lyftet känns bra just där.



1 Comment


Recommended Comments

Tack, intressant! 🙂

Det skall jag prova. Jag brukar göra det på enskilda intrument när melodin cirkulerar runt en pedalton.

Share this comment


Link to comment
Guest
Add a comment...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Annons


  • Similar Content

    • By Jeremy
      Hej alla! Jag bygger ett modulbord av gamla SR komponenter och delar och söker mer material att jobba med. Man lever bara en gång. 
       
      Nån som har delar över i sin samling? Även Neumann, Siemens, AKG, etc untressant. Bandeko, Fjäderverb etc lukaså. Stativ, akustikmojänger...ni fattar. 
       
      Jeremyreonbarnes@gmail.com
       
      0704 980298 
       
       
    • By Studio
      PRESSRELEASE
      If there was a hierarchy of analog studio gear (and let’s face it, there kind of is) it’d be hard to dispute the Chandler Limited® Curve Bender’s claim to the throne. Among analog mastering grade equalizers, this one’s about as blue-blooded as they come.

      With tremendous pedigree, huge yet controlled power, and most importantly, exceptional sound quality, thanks to component-level modelling of the original germanium and inductor circuits, the Curve Bender reigns supreme over the domain of tone-shaping in analog mastering.
      This magnificent mastering grade equalizer is based on desk circuits from the world-famous Abbey Road Studios in London, used to create albums of genuinely legendary status, such as Dark Side Of The Moon by Pink Floyd, and Abbey Road by The Beatles. And as with any truly supreme successor to a noble line, it builds on the greatness of its ancestors.

      The Curve Bender has more bands (four, compared to the original console’s two), more fixed filter points (a huge fifty-one, up from just nine, chosen and designed in the image of the original circuits by Chandler Limited founder, Wade Goeke), more Q and gain options, and added low and high pass filters, making the unit a mastering powerhouse without sacrificing the exquisite analog sound-flavor which made it a leader.
       
       

      In software form, the Curve Bender plug-in not only allows the user the luxury of using this crown-jewel mastering equalizer in multiple places in the same mix (across instrument groups AND the master bus, for example), but also adds functionality to the original hardware, with Mid/Side processing and channel linking.
      The Curve Bender is perfect for gently sculpting the entire mix, with never a hint of harshness despite its endless power. It’s the one true sovereign of analog mastering equalizers.
      Read more here
    • By Peter Åhrberg
      Hej! Detta är del 2 av LJUDLIV!!.
      Den enda sidan för mixning o inspelning på svenska samt besök i våra studios. Det kommer mycket mer och jag hoppas ni vill prenumerera och gilla. I kommande avsnitt kommer jag att gå mer på djupet om tex kompressorer el hur man får ett reverb att limma i mixen. Ge mig tips om vad ni vill se eller veta så ska jag göra denna sida till Eran bästa vän..
    • By Manne Östling
      Hej!, jg jobbar på n ny låt och dn är snrt färdig. Det nda jg behövr göra nu är att fixa n audio engineer som kan greja mastring processen, mn jag vet inte hur man får tag på n sådan. Det skulle också vara upskattat om någon kunde berätta några tips om hur man förberedr sin låt för ''the mastring stage'', sakr som headroom, clipping, fades etc.
    • By Acromyk
      Hej alla musik vänner! I need some help eller ja kretik.. Vill förbättras! Säg mig vad fattas och vad blev det för mycke av? Känner mig som ett ullabella barn ibland, mina trummor är som skrivna i en fyrkantig box.. Tips på att förbättras på trummsidan?  Nu är låten redan ute på cyberspace men tänkte ta åt mig era ord till nästa låt. Hoppas ni har en härlig dag! 
       
       
  • Bloggar

×
×
  • Create New...