Jump to content
Annons

Jazz blues

  • inlägg
    11
  • kommentarer
    2
  • visningar
    5 810

Genomgång och förklaring till progressionerna


pxm

491 visningar

Här följer en genomgång och litet förklaringar till progressionerna i föregående inlägg i denna blogg. Har ni följt med den från början förstår ni lätt tankegångarna bakom dessa 3 blues.

"Smoke"

C9 - B7 - C9 - C9

"Smoke" är skriven med "bluessevenths" spelade som 9 ackord.

B7 är en tritonussubstutition för F7 här.

 

F9 - F9 - #F7 - C9

#F7 är en tritonussubstutition för C/

 

Gm13 - #F7, Fm7 - #C7 ,bEmaj7 - Dm7b5, G7b9

Gm för att visa att det är en mollblues.

#C7 är en tritonussub. för G7 vilket får stå för C7 här.

bEmaj7 är paralelltonart, mediantisk, till Cm (vilket ju denna blues går i.)

Dm7b5 är ii och G7b9 V7 ackordet.

//

 

"Fallin´in Love"

bEmaj7 - B7 - C6 - C6

BEmaj7 står här tritonussub för Am7 vilket är Cdur paralelltonart.

B7 är tritonussub för F7.

C med färgningen 6 är vanlig inom jazz då man spelar i dur. Här för att visa att detta är

en durblues.

 

F6 - F6 - #F7 - C6

#F tritonussub för C7

 

G9 - #F7,Fmaj7 - #C7, Am7 - bAmaj7, bDmaj7

#F7 tritonussub för C7.

Fmaj7 - kvalitetsändrat "bluesseventh".

#C7 tritonussub för g7 som här står istället för C/.

Am7 är Cdurs paralelltonart, mediantiska.

bAmaj7 tritonussub för ii ackordet, kvalitetsändrat.

bDmaj7 tritonussub för G7, också det kvalitetsändrat.

//

 

"The Way of Life"

C6 - Dm7 - C7 - C7

C6 för att visa att bluesen går i dur.

Dm7 är paralell, mediantisk till F.

Följt av två vanliga "bluesseventh´s"

 

Fmaj7 - Fmaj7 - Am13 - C6

Inga konstigheter - Am är paralell, mediantisk, till Cmaj7

 

Cm7b5,bEm7b5 - Am7b5,bGm7b5 - Am13 - bA7 , D7b5

Cm7b5 för stå, kvalitetsändrat, för G.

Följande ackord är dim7 ackord flyttade en ters ifrån varandra vilket innebär att

du fortfarande är i samma tonart och att t. ex Cdim skalan fungerar över alla ackorden.

Denna serie får stå sub istället för den vanliga bluesprogressionens ackord.

Den lämpar sig också bra för "sequensing" då man upprepar en kort fras i andra tonarter.

Larry Carlton bl a använder sig av detta.

Am13 är paralell, mediantisk, till Cmaj7.

bA7 är ii (kvalitetsändrat ackord) ackordets tritonussub och D7b5 är sekundär

dominant (G7 är dominanten).

//

mvh

0 Kommentarer


Recommended Comments

Det finns inga kommentarer att visa

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...