Jump to content
Annons

HoboRecs vlogg

  • inlägg
    121
  • kommentarer
    34
  • visningar
    20 899

Om bloggen

Välkommen till min Studio-blogg! Jag är Ulf på HoboRec, en heltidsarbetande ljudtekniker och musikproducent. Jag har arbetat med hundratals band genom åren, främst inom rock- och punkbaserade genrer. På den här bloggsidan kommer jag att lägga upp videor om inspelning- och mixtekniker, redskapsrecensioner och lite intervjuer med intressanta och relevanta personer. Du kommer att lära dig att vara mer kreativ i inspelningen istället för att fixa saker i mixen, och förhoppningsvis inspireras att komma med nya idéer på egen hand.

Ulf Blomberg
Producer & Audio engineer
+46709184758 | www.hoborec.com

Inlägg i denna blogg

Bästa API 550 EQ-pluggen – Overloud vs Waves och Universal Audio

Via ett tips på Facebook trillade jag över en gratis licens på Overloud:s version av API's 550 EQ. Min första tanke var att det skulle kunna vara sjyst att göra en videorecension, men utvecklade strax idén till att jämföra mot några andra kända pluggversioner av samma best. Waves och Universal Audio fick agera motståndare. Till att börja med märkte jag ganska snabbt att alla tre hade sina egna unika karaktärer, även bara i påslaget läge utan att justera någon av e

HoboRec

HoboRec i Mixning

Gör ett eget originellt delay

Jag hade nöjet att ha Call It Garbo i studion för ett par veckor sedan. Innan inspelningen började lyssnade vi gemensamt på några referenslåtar för att veta vart vi skulle styra projektet. En genomgående detalj som verkade uppskattas av artisten var ett "slap back"-eko som samtidigt hade lite rumsklang. Istället för att börja bläddra bland presets i delaypluggarna så föreslog jag att vi skulle köra ut sången genom ett PA i liverummet efter inspelningen och spela i

HoboRec

HoboRec i Mixning

Därför kan högre samplingsfrekvens få din musik att låta sämre

Jag planerar att sätta ihop en liten hemstudio för att kunna göra lite mer jobb hemifrån. Jag har funderat lite på vilket ljudkort jag ska använda och kom på att jag hade ett gammalt Onyx Blackbird på vinden. Först tänkte jag att jag skulle kolla vad det kunde säljas för, eftersom Mackie slutade uppdatera drivrutinerna för ganska många år sedan så ljudkortet har inte fungerat med min dator sedan ett par MacOS tillbaka. Det resulterade i att jag hittade in på Mackies hemsida och hittade att de vi

HoboRec

HoboRec i Mixning

Musikskapande: Gör fel för att få det rätt

Ljudteknik är som det låter just ganska tekniskt emellanåt. Med det kommer också ett antal "regler" att förhålla sig till. Särskilt när det kommer till att koppla ihop olika apparater som är designade för specifika signaler. Ibland kan det dock vara skönt att bara hoppa över allt som har med regler att göra och bara köra på, så får det bära eller brista.  I veckans video har jag ett exempel där min tanke egentligen var att göra en regelrätt re-ampning av några git

HoboRec

HoboRec i Mixning

Mixa dina låtar på resande fot – test av 3 trådlösa hörlurar

Trådade hörlurar i all ära, men vill du skapa musik på resande fot kan det vara smidigare med trådlösa. Ulf Blomberg testar tre par från Sennheiser. För ett tag sedan tåg jag tåget hem från studion och tänkte passa på att göra lite editeringsjobb på vägen. Jag insåg då att hörlursuttaget på min laptop var trasigt och jag önskade plötsligt att jag hade ett par trådlösa hörlurar. När jag började fundera mer på det så slog det mig att hörlurar med aktiv brusreducerin

HoboRec

HoboRec i Lyssning

Analog EQ från polska Miad Audio

Miad Audio är ett polskt uppstickarföretag som lanserat sin första produkt, en induktor-baserad fyrbands EQ med både in- och utgångstransformatorer från Carnhill. Upplägget påminner en del om Neve 1081 men skiljer sig en del i valet av frekvenser samt att det är induktorer på alla band istället för bara de två övre. Det känns som ett riktigt kvalitativt bygge och prislappen är något mer human än andra liknande i samma klass. Efter att ha jobbat med den ett par vec

HoboRec

HoboRec i Studioutrustning

Så fixar du kass virvel i mix med dynamisk EQ

För ett tag sedan spelade jag in ett band som heter Dead Sleep från Malmö. Jag tyckte att jag fick bra signaler in på allt och vi körde på med inspelningen. Inte förrän nu när allt är klart och jag ska börja mixa upptäckte jag att virveln har en riktigt irriterande ton som ringer. Nu när jag väl hört det så är det hur tydligt som helst och jag förstår inte hur jag kunde missa det vid inspelningen. Som tur är finns det ändlöst med verktyg att fixa alla möjliga tänkbara problem. Och jag som

HoboRec

HoboRec i Mixning

Inspelning med Yamaha TransAcoustic – en gitarr med inbyggt reverb och chorus

Jag fick besök i studion av min vän Elis, som för ett tag sedan köpte en Yamaha TransAcoustic. Det är en något speciell gitarr där de implementerat vanligt förekommande effekter som reverb och chorus inne i själva gitarren. Självklart blev jag sugen på att göra en liten genomgång av gitarren samt en testinspelning. Eftersom effekterna kommer från själva gitarren och samarbetar med gitarrens akustik så känns det som att de omsluter ljudet på ett mer naturligt sätt

HoboRec

HoboRec i Inspelning

Ulf träffar Magnus Lindberg från Cult Of Luna

Ulf Blomberg träffar Magnus Lindberg från Cult Of Luna och pratar om hans tankar kring musikproduktion, mastring och monitoring. För ett par veckor sedan var jag uppe i Stockholm, i Redmount Studios för att göra en mastering med Magnus Lindberg. Magnus är för mig mest känd som trummis i Cult Of Luna där han också står för inspelning, mix och mastering. Utöver detta är han väldigt aktiv som både mixare och masteringstekniker för både svenska och internationella ban

HoboRec

HoboRec i Övrigt

Långtest: Innovativ mastring med Ozone 8

Om du har använt tidigare versioner av Ozone så kommer du nog känna igen det mesta, även om det grafiska är något omarbetat. Några nya grejer som jag fastnade för i Ozone 8 från Izotope är Spectral Shaper som hjälper till att tämja hårda och skärande element i ljudbilden för att få det att låta lite mjukare. Den störta nyheten är nog dock Master Assistant som genom att lyssna på din mix gör en analys och kommer med ett förslag på en specialanpassad preset. &

HoboRec

HoboRec i Mixning

Vikten av pauser i musikproduktionen (och möt nya studiohunden)

Att ta pauser när en jobbar med ljudproduktion viktigt. Tyvärr kan det vara svårt att komma ihåg när en blivit djupt försjunken i ett projekt. Jag kan utan problem sitta nästan en hel dag med en mix utan att ta paus, eller knappt ens äta. När jag sedan tar en paus och återgår till arbetet så inser jag ofta att både hörseln och den allmänna uppfattningen av vad jag håller på med är oklar. Av bland annat den anledningen har jag en längre tid funderat på att skaffa en hund så jag blir tvunge

HoboRec

HoboRec i Övrigt

Kondensator-, dynamisk- eller bandmikrofon för gitarrförstärkare – så väljer du rätt

De tre vanligaste typerna av mikrofoner går alla att använda för att spela in gitarrförstärkare med. Men de låter olika. Här får du en genomgång av hur alla varianterna låter på en distad gitarr. De tre vanligaste typerna av mikrofoner som finns i studios är kondensatormikrofon, dynamisk mikrofon och bandmikrofon. Alla tre går alldeles utmärkt att spela in gitarrförstärkare med. Ska du spela in en väldigt stark ljudkälla är det bra om kondensatormikrofonen har någon form av pad, för att int

HoboRec

HoboRec i Inspelning

Kalibrera hörlurar med SonarWorks – så bra blir det

Jag har börjat titta efter nya hörlurar att köpa, då min nuvarande arbetssituation gör att jag behöver sitta en betydande del av tiden med just hörlurar. Jag bestämde ganska snart att jag skulle köpa ett par Beyerdynamic DT 880 Pro men trillade i samma veva över det lettiska företaget Sonarworks som specialiserat sig på kalibrering av monitorer och hörlurar. Du kan antingen skicka befintliga hörlurar till dem eller köpa direkt genom dem och få de specifika lurarna kalibrerade. Efter at

HoboRec

HoboRec i Lyssning

Hur balanserad ljudsignal fungerar och varför du vill använda det

De flesta vet att det finns både obalanserade och balanserade signaler och kablar. De flesta vet nog också att balanserat oftast är att föredra, men frågan är om de flesta vet varför det är bättre och hur det egentligen fungerar. Det finns en hel del teknisk information och förklaringar till hur detta fungerar. Jag tänkte däremot ge mig på en lite mer praktisk förklaring med tydliga exempel. Ett par ljudexempel konstruerades genom att snurra två obalanserade kablar runt en eltransformator f

HoboRec

HoboRec i Övrigt

Drop the base! Så här fixar du fetast möjliga basljud

Jag har blivit ombedd ett par gånger att demonstrera hur en får till ett fläskigt basljud för genrer runt metal, hardcore och punk. Veckans videoblogg behandlar just detta. Kort och gott handlar det om att dela upp ljudet två avdelningar som å ena sidan tar hand om de lägre frekvenserna för tyngd, och å andra sida de högre frekvenserna som får ta hand om attack och rytm. Om du gör den här uppdelningen redan vid inspelningen så kan det bli mycket lättare när du sedan mixar. Se videon nedan f

HoboRec

HoboRec i Mixning

Mikrofontest: Nya Warm Audio WA-14 – en kloning av AKG 414

Nya Warm Audio WA-14 ska vara gjord med de äldre AKG 414 som förebild. Ulf Blomberg testar. Vi fick tillfälle att låna ett exemplar av nya Warm Audio WA-14 som ska vara gjord med de äldre AKG 414 som förebild. Den har en Cinemagtransformator och en mässingkapsel som är specialgjord för just WQ-14. Vi lånade ett par andra AKG 414 för att göra ett ljudtest. Dock är testet inte helt rättvist då de två AKG:orn är något nyare modeller och är inte gjorda med den klassiska CK12-kapseln, utan

HoboRec

HoboRec i Inspelning

Test studiomikrofoner – vintage Neumann U87 mot budgetalternativen Stam Audio SA-87 och Warm Audio WA-87

Stam SA-87 och Warm WA-87 ställs mot den klassiska Vintage U-87. På senare tid har både Stam Audio och Warm Audio kommit ut med sina budgetversioner av klassiska Neumann U-87. Båda säger att de har haft den äldre upplagan av U-87an som förebild, alltså innan den fick "ai" som tillägg i namnet. Det sägs att de ska vara lite varmare och mindre toppiga än den nyare versionen. Jag blev självklart sugen på att testa om Stam och Warm kommer i närheten av vad de siktar p

HoboRec

HoboRec i Inspelning

Bearbeta trumljud med signalgenerator

Att spela in och mixa akustiska trummor är kul. Ibland önskas det att få fram ljud och frekvenser som inte riktigt vill komma fram hur mycket en använder sin EQ och övriga standardverktyg. En snabb lösning är att på en gång kapitulera inför användandet av samplingar och byta ut eller lägga till extra ljud. Jag tänkte den här veckan visa ett annat litet knep som kan tas till om behovet finns att bygga på sina ljud lite extra utan att behöva använda andras inspelade

HoboRec

HoboRec i Mixning

Praktiska tips för AutoTune

Pitch correction/tonhöjdskorrigering är något som folk verkar hata eller älska. Personligen är jag tämligen skeptiskt inställd och har hellre lite smuts i musiken än att det är data-korrekt. Något jag lärt mig uppskatta med den typen av verktyg är däremot att man lätt kan ta reda på exakt vad som är problemet, om man nu har problem. Och har man problem så kan man korrigera tonerna maximalt och sedan använda det som referens för att lättare hitta rätt pitch när man sjunger. Det är också et

HoboRec

HoboRec i Mixning

Välj rätt mikrofon för inspelning av pukor

För ett tag sedan gjorde jag en video där jag pratade om saker en ska tänka på vid val av mikrofon. Något som är minst lika viktigt som hur den huvudsakliga källan låter är hur saker runt omkring låter. Särskilt viktigt är detta vid närmickning av trummor, så i veckans video jämför jag ett gäng mikrofoner för inspelning av pukor. I testet ingår några väldigt vanliga mikrofoner för pukor samt ett par som de flesta kanske inte tänker på i första läget. Titta gärna p

HoboRec

HoboRec i Inspelning

Klassisk kompression för sången

En gammal klassiker för sång är att kombinera en LA-2A och en 1176-kompressor. Det är två kompressorer som jobbar väldigt olika, där LA-2A:n är långsam mjuk och musikalisk och 1176:an är snabb och exakt, vilket gör att de kompletterar varandra mycket bra. Förut har denna kedja varit mer eller mindre ouppnåelig för mindre aktörer inom studiovärlden på grund av pris och tillgänglighet. Med pluggar har en kunnat efterlikna detta ganska länge, men nu finns det fler oc

HoboRec

HoboRec i Inspelning

Så funkar den hemmabyggda eq:n

I min förra vlogg visade jag hur jag byggde ett eq-kit från DIY Recording Equipment, så den här veckan tänkte jag visa lite hur den fungerar och låter. Jag testade att köra bas, trummor och gitarr igenom den under veckan jag hade bandet As We Dream Alone i studion. Eq:n heter, som du kanske minns, EQP-5 och bygger på samma principer som den klassiska Pultec EQP-1. En har möjlighet att förstärka och dämpa i övre och lägre frekvensområden. Den här förenklade variant

Så bygger du din egen studio-eq

Den här veckan bygger jag en eq från DIY Recording Equipment. Eq:n heter EQP5 och är ett passivt frekvensfilter som baseras på en enklare variant av klassiska Pultec. Den färdiga eq:n är en modul för 500-lunchbox som från början lanserades av API. När du beställer ett kit får du hem allt som behövs för att bygga, det enda du behöver ha själv är en lödkolv, lödtenn och en stjärnmejsel och så klart en 500-lunchbox eller rack av valfritt fabrikat. En stor fördel med

HoboRec

HoboRec i Studioutrustning

Välj rätt mikrofon för rätt tillfälle!

Den här veckan snackar jag lite om att välja rätt mikrofon till rätt sak. Jag har egentligen inga riktlinjer på vad som är rätt mikrofon för rätt användningsområde, utan diskuterar mest runt olika saker en bör tänka på. Det är till exempel väldigt lätt att titta på frekvenskurva och upptagningskarakteristik. Det är också lätt att jämföra olika mikrofoner på till exempel en virveltrumma genom att sätta upp en hög med mikrofoner och spela in trumman. Det en däremot missar genom välja mi

HoboRec

HoboRec i Inspelning

Vintage sång-reverb genom gitarrstärkare

Förra helgen hade jag gruppen Descalier från Göteborg i studion. Det är ett fyramannaband som valde att spela in all musik live i studion och siktade på ett något mer vintage-doftande sound. Jag funderade ett tag på hur jag skulle göra med sången. Jag har ett bandeko i studion, men det fungerar inte för tillfället, så det var inget alternativ. Med tanke på att liveinspelning i ett rum kräver att en tar vissa beslut gällande sound så ville jag göra det samma med sången när den skulle lägga

HoboRec

HoboRec i Inspelning

×
×
  • Skapa ny...