Jump to content

Blogs

Featured Entries

  • HoboRec

    Mixa analogt i molnet

    By HoboRec

    Att mixa “in the box” har helt klart sina fördelar, men gillar man att jobba med analog outboard så kan man ibland känna sig något bakbunden. (In English at the bottom of the page). Visst hade det varit grymt om du kunde sitta hemma, eller vart som helst, och enkelt implementera lite av de där magiska burkarna? Exakt det har Mix:analog också tänkt. I deras huvudkvarter i Slovenien har de samplat på sig en gedigen samling analog utrustning som du kan skicka dina ljudspår igenom via en intern
    • 1 comment
    • 805 views
  • HoboRec

    Dista allt med The DirtBox

    By HoboRec

    Något som är riktigt kul med inspelning är att ta beslut tidigt istället för att sitta och finjustera plugins till leda i slutskede. Att dista signalen på vägen in är ett sådant beslut som jag ofta uppskattar. Då sitter en där med ljudet man valt och får jobba med det. (In English at the bottom of the page). Med anledning av detta uppskattar jag The DirtBox från Dr Alien Smith något enormt. Det är en extremt simpel liten box du kopplar mellan din mikrofon och preamp. Den har en ratt som går
    • 1 comment
    • 965 views
  • HoboRec

    Peter Dahlström – mannen bakom The End Studios

    By HoboRec

    Jag har jobbat under The End Studios tak i snart tre år. Peter Dahlström byggde studion tillsammans med sin vän Ajax för lite mer än tjugo år sedan. I veckans video vill jag ta tillfället i akt och prata lite med Peter om hans historia. Hur han fick upp intresset för ljudteknik och hur resan gick från det till att bygga den här fantastiska studion. Det blev en ganska öppenhjärtig konversation om hur han började med att brygga kaffe i en skånsk studio till göra uppdrag för några av de störs
    • 0 comments
    • 1,875 views
  • HoboRec

    Intelligent plugg hjälper dig att städa

    By HoboRec

    På senare år har det börjat dyka upp pluggar som siktar på att hjälpa oss att jobba snabbare och mer effektivt. Istället för en sjuttioelfte plugg som ska efterlikna de mest eftertraktade analogburkarna så har en del tillverkare börjat inse att det går att göra mycket mer än så med hjälp av datorer. Olika typer av semiautomatiska dynamiska EQ har dykt upp. (In English at the bottom of the page). För ett tag sedan testade jag till exempel Gullfoss från Sound Theory, och den här gången är det
    • 1 comment
    • 1,585 views
  • HoboRec

    Analog mix och master med bandet Grace.Will.Fall (del 4)

    By HoboRec

    Det här är fjärde delen i en serie som handlar om hur vi gått till väga för att producera ett album helt analogt från början till färdig vinylplatta. De tre första delarna finner du längst ner på denna sida. Tidigare delar har handlat om inspelningen av olika instrument. (In English at the bottom of the page). Den här gången är det dags för mixning, mastering och själva graveringen av vinylskivan. Då vi inte haft till gång till full automation, motoriserade reglar och annat lyx så har varje
    • 0 comments
    • 765 views

Our community blogs

  1. Mats_S
    Latest Entry

    By Mats_S,

    Jag är så pass gammal att jag brukade tillbringa en hel del tid i skivbutiker, först bläddrandes bland vinylutgåvor för att därefter övergå till det mer behändiga, men lite tristare, cd-formatet.

    Men den tiden är förbi. Jag köper knappt några cd-skivor längre, nästan bara i samband med konserter eller festivaler där man samtidigt kan få sig en pratstund med artisten. Jag har börjat inse att jag faktiskt saknar de där tillfällena när man kunde spendera någon timme med att stå och bläddra bland skivorna i musikaffären.

    Nu har en ny musikaffär öppnat i Stockholm, och det är svårt att inte känna sig lite försiktigt entusiastisk. Cosmos Music Store kommer nämligen inte bara att sälja skivor (både vinyl och cd givetvis). Man kommer också att erbjuda konsertbiljetter, böcker, filmer och exklusiva specialutgåvor. Och sist, men inte minst, kommer man arrangera liveframträdande i butiken. Plötsligt känns det som om besöket i skivaffären är motiverat igen – kanske är det här lösningen för en krisdrabbad nisch av butiker?

    Jag bör givetvis nämna att vi sedan tidigare har Pet Sounds på Skånegatan i Stockholm, en skivaffär med cafédel, som är så populär att ryktet har spridit sig långt utanför Sveriges gränser. Butiken är numera inskriven i de flesta reseguider till Stockholm. Vi får hoppas på att även Cosmos Music Store lyckas hitta en publik, för det är en fantastisk upplevelse att tillbringa lite ledig tid i en välsorterad skivbutik.

    /Mats på Studioredaktionen

  2. Besynnerlig titel kanske, men jag ska strax förklara.

    Jag jobbar för tillfället med ett ambient syntalbum inspirerat av bl a Jean Michel Jarre, Vangelis, Tangerine Dream och Daft Punk. Till mitt förfogande har jag förvisso en uppsjö av mjukvaruinstrument men för att inte drunkna i möjligheter tänkte jag begränsa mig till att använda de hårdvarusyntar som står i min hemstudio. Begränsningar är nämligen bra för kreativiteten, har jag märkt, om man inte överdriver dem.

    För ett par år sedan gjorde jag en mer poppig instrumentalskiva med enbart ett akustiskt piano, en Sequential Circuits Prophet 600 (sexrösters analogsynt från 1982) samt en liten analog rytmbox vid namn SoundMaster SR-88. Jag tillät mig inga ytterligare pålägg, dock en hel del effekter i mix, mest delayer, kompressorer och reverb. Det visade sig vara en hanterlig kombo och under några stjärnklara sommarnätter blev nästan hela den plattan till (Spotify / Apple Music). Singellåten Stranger remixades (Spotify / Apple Music) senare av SoundFactory (producenten Emil Hellman) och tog sig upp på Top 20 på svenska DJ-listan över mest spelade dansgolvslåtar under våren 2012. Kudos Emil! :)

    Nu är min älsklingssynt Prophet 600 med i matchen igen, denna gång systemuppgraderad och ihop med ett Kurzweil SP4-7 stagepiano, Dave Smith Mopho (analog monosynt) samt den lilla Korg Monotron för ljudeffekter. En behändig kvartett.

    Som arbetsmetod till ambientskivan använder jag något som skulle kunna kallas subtraktiv komposition. Det låter kanske märkvärdigt men är egentligen simpelt och passar bra för frasloop-baserade eller allmänt repetitiva stilar, exempelvis inom electronica, som inte bygger på vers/refräng-tänket. Ableton Live är ett utmärkt verktyg för detta, men jag använder, old-school som jag är, Cubase.

    Först hittar man ett bärande grundmönster som håller för upprepning, t ex ett beat eller någon sequencerfras som får loopa. Sedan lägger man till fler instrument i arret, i mitt fall pads, bas, en extramelodi, lite piano med mera, tills ljudbilden är ”mättad” men fortfarande helt utan låtform. Därefter kopierar man upp hela paketet till lagom låtlängd och börjar sedan *plocka bort* del efter del på olika spår, för att liksom baklänges skapa en fungerande dramaturgi. Lite som att mejsla fram en skulptur ur ett massivt marmorblock.

    Genom att prova sig fram märker man vilka delar som passar bäst ihop. Funkar det att ha bara arpeggiot och basen i åtta takter? Hur blir det med piano och pads en vända? osv. Om vilka kombinationer som helst fungerar blir det lätt att subtrahera fram en helhetsform. Som extra topping kan man lägga något mer fritt över alltihop, t ex ljudeffekter eller cymbaler för att förtydliga den nu uppkomna formen, eller något annat finlir som inte är loopat. Sedan är det bara att trimma alla skarvar och mixa.

    God Jul!

    /NE

    PS: Sedan kallas ju syntar med oscillator, filter och envelopgenerator ibland också subtraktiva, men det är en annan historia.
    DS

  3. Jajamen, allt inkluderat! 

    Gjorde en liten video med 80tals inspiration med precis de grejerna som är med i videon.

    Beg laptop, ljudkort, keyboard(litet men ett keyboard), mick med kabel (helt förfärlig) och hörlurar = 2000 SEK

     

     

     

  4. IMG_4881_2.thumb.jpg.7320afd485b8ef446aae074a0185943b.jpgÄntligen är vi igång med nystarten för Studio och det känns fantastiskt roligt och spännande. I våras fick vi möjlighet att köpa loss varumärket från den tidigare ägaren IDG där Studio funnits i alla år sedan vi startade 2003. Och beskedet om att vi tar tillbaka varumärket har verkligen mötts med fantastisk respons från musikbranschen vilket både värmer enormt och sporrar ännu mer.

    Ganska exakt så här glad blir man av det, och lite till när vi blev firade med lyxig princesstårta av min fru My.

    Tröjorna vi har på oss gjordes av medlemmen ierker här på forumet för sisådär tretton år sedan. Sitter möjligen något tajtare idag än då, men vi har dem! 😂

    Viva la Studio – Länge leve Studio!

  5. Hämtade min Ibanez DTT700 igår, lite besviken över att den inte var helt korrekt justerad - E & A-strängarna ligger emot lite grand på band 1-3 så jag funderar på att låta dem fixa det. Dels är jag inte särskilt duktig på att skruva med gitarrer själv och dels vill jag ha den rätt justerad från början så att man vet att det inte är ett måndagsex med sned hals eller något annat sånt trist. Hur som helst, första intryck (har bara hunnit lira en halvtimme på den) är den är väldigt lättspelad, ingen överraskning där - alla Ibanezgitarrer som jag ägt (och det är några stycken!) har varit det. DiMarzio-mickarna är ganska "aggressiva", hög output, men inte som aktiva mickar. Bra sustain och ton. Tung! Jo, tycker man att en Les Paul är tung så är den här snäppet värre tror jag bestämt. Inga anmärkningar på finishen, det har pipits en del om att denna modellen är tillverkad i Indonesien och att det skulle innebära lägre kvalité men det är inte något som syns på ytan i alla fall. Kommer med ett trevlig hardcase också, tyvärr inte något man får med varje gitarr nu för tiden (en gång i tiden var det en självklarhet!). Blir nog lite mer att skriva om när jag fått den justerad och hunnit spela lite mer på den.

    Destroyer - Ibanez.com

  6. MattiasA
    Latest Entry

    Har haft tillgång till Pro tools 8 en del under den senaste tiden.

    Jag har aldrig riktigt satt mig in i PT innan även om jag som musiker

    har suttit med i studio där de kört PT.

    Som vanligt när man kör ett annat DAW så känns det som om man har hockeyhandskar

    på sig när man smidigt försöker mixa som vanligt.

    Även de enklaste sakerna tar lång tid och man känner att mycket av kreativiteten går åt till irritation.

    Men det är också intressant att se en hel del enkla lösningar som ordinarie DAW, Logic 9, inte klarar.

    Den kanske största saken för var en sådan enkel sak som att kunna arrangera pluggarna i ett eget system. Att inte Logic ens i version 9 klarar av detta är ju riktigt dåligt. Kanske konstigt att man hakar upp sig på en sådan här detalj men mixning handlar mycket om flöde och snabbhet. Och att ha sina pluggar organiserade som man vill är helt klart något som gör livet enklare.

    Det finns såklart andra saker som PT säkert gör bättre än Logic men jag har inte riktigt kommit så långt än.

    Nu är ju PT även släppts löst till oss med "vanliga" ljudkort så då kommer ju tanken upp, att vid nästa DAW köp, slå till och byta.

    En annan detalj var att jag körde i 48 khz istället för 44 khz upplösning(??).

    har för mig att man inte ska kunna höra någon större skillnad mellan dessa upplösningar men jag tyckte faktiskt att det lät renare(!!??)

    Jag som alltid dissat dessa ljudnördar som ständigt hävdar att PT låter bättre än övriga DAW och att 48 låter mycket, mycket bättre än 44. Men det kan lika väl ha varit något annat som påverkat mig. Vad fan vet jag... egentligen?

    Har nu kommit till en tidpunkt när jag inte kan skylla mina resultat på dålig lyssning. Kör i och för sig i lurar men vet många som mixar jäkligt bra i sämre lurar än min (sennheiser hd650).

    Och jag vet även vad som är min största svaghet. Jag får inte instrumenten att bli tillräckligt separerade i mixen. Tycker jag kan få bra tryck i mixen. Kan även låtsas mastra upp låtarna rätt högt i RMS.

    Men detta jäkla separationsproblemet är så svårt. Man hör ju alla instrumenten rätt bra men det finns i den klarhet i mixen som jag vill ha.

    Framför allt ballansen mellan trummor, bas och gitarr ligger problemen.

    Tycker jag skär, sidechainar och komprimerar men ändå är det instrument som tävlar mot varandra.

    Visserligen gillar jag mixar som är lite tjocka men jag känner ändå att jag skulle vilja bemästra konsten att kunna separera instrument ordentligt.

    Alla tips är välkomna även om det egentligen bara handlar om träning.

     

    ha de gött

  7. Nu är det dags för den utökade bluesskalan, den som oftast används inom progressiv blues...

    E|-----------------------------------------------------------------5--7--8--9--10--12--
    
    B|-----------------------------------------------------4--5--7--8----------------------
    
    G|--------------------------------------5--6--7--8--4----------------------------------
    
    D|--------------------------4--5--7--8-------------------------------------------------
    
    A|-----------4--5--6--7--8-------------------------------------------------------------
    
    E|--5--7--8----------------------------------------------------------------------------

    Vill man ha ytterligare möjligheter som låter blues tycker jag att Melodisk molls 3:e modus, den Dominant Lydiska skalan, även känd som Övertonsskalan fungerar utmärkt. Här är den;

    E|-----------------------------------------------------10--11--
    
    B|-----------------------------------------10--12--13----------
    
    G|---------------------------------10--12----------------------
    
    D|------------------9--10--12--13------------------------------
    
    A|----------10--12---------------------------------------------
    
    E|--11--13-----------------------------------------------------

     

    • 1
      entry
    • 1
      comment
    • 4225
      views

    Recent Entries

    Hej på er.Tänk den dagen man hittar en Astatic JT-30 mikrofon som är ett måste för munspelare om man vill ha en riktigt bra killer-ton i sin rörförstärkare typ Fender Bassman 59 4x10 högtalare. Just nu har jag en Shure 520 DX greenbullet och den fungerar ganska bra, men känner att jag inte får den skjuts jag vill ha i förstärkaren. Det känns lite tråkigt. När jag kör full volym på min nuvarande munspels-mikrofon så låter det tyvärr väldigt tunt, vilket är synd, då det är extra viktigt att det är en bra och stabil signal hela vägen från mikrofon till förstärkare.

    Frederick

  8. Jag har länge funderat på varför inte sjukvården erbjuder någon akut hjälp till patienter som råkat utsätta sin hörsel för ett trauma. Jag menar att en skada på hörselorganet oftast får mycket låg prioritet jämfört med skador på andra organ vid uppsökande av läkarvård. Forskningen ligger efter här och på de flesta sjukhus finns inga föreskrifter på hur hörseltrauman ska hanteras helt enkelt.

    I söndags träffade jag en professor som forskar inom just detta spännande område. Vi snackade akustik, lyssnade på sinustoner i studion, men framför allt pratade om hörsel! Jag var ju så nyfiken på att få veta mer hörsel och om hans forskning. Han berättade för mig att dom precis avslutat en 3 år (tror jag det var) studie där man testade olika preparat på patienter som utsattes för exponering av höga ljudnivåer.

    Alla de som ingick i studien hade en sak gemensam, de skulle genomgå en operation i området kring hörselnerven. Eftersom avståndet mellan nerv och området som skulle opereras var så litet (mindre än en mm) så var det oundvikligt att hörselnerven fick utstå skadliga bullernivåer.

    Som jag förstod det så frigörs radikaler när belastningen blir för stor på hörselnerven och det är just de fria radikalerna som kan orsaka en bestående hörselskada.

    Det man gjorde i studien var att hälften av patienterna som genomgick behandlingen fick äta antioxidanter / acetylcystein och den andra hälften av testgruppen åt inget av de tidigare nämnda preparaten. Tilläggas ska att just antioxidanter, speciellt acetylcystein, är för närvarande behandlingsmetoder som forskning haft mest förhoppning till vad gäller akut behandling av hörseltrauman.

    Nu till de intressanta! Denna studie ska nu sammanställas i sin helhet och presenteras inom läkarvärlden efter sommaren, men han berättade för mig att resultaten tyvärr visade att denna form av behandling inte har någon som helst inverkan på vår hörsel. Synd som attan tycker jag eftersom jag hade sett framför mig ett litet "first aid kit" med en liten tablett som man sväljer om man har oturen att bli exponerad för höga ljudnivåer.

    Så det är väl bara för forskarna att börja om på ruta ett igen. Den gode professorn lovade mig i alla fall att hålla mig uppdaterad om vad som händer på den fronten.

    Var rädd om er hörsel! // Björn

  9. Bygga upp låtar – var börjar man när man saknar inspiration?

    Jag får ofta frågan hur jag bygger upp en låt, kanske för att mina låtar är lite annorlunda? Jag vet ej! Jag tror kanske att många lätt fastnar i en mall om hur deras låtar bör låta. Släpp det, och släpp alla oskrivna regler vad gäller refräng, vers osv. Hur känner du dig just idag? Passar ett mjukt ljud, eller är du lite arg? 

    Lite idéer från mig:

    1. Börja helt planlöst. Tänk inte ”hel låt” när du börjar. Det är lätt att fastna om man från början har en bild av hur låten ska vara uppbyggd. 

    2. Starta med något ljud som känns som du för dagen, kanske med någon ljudeffekt, eller motsvarande. Lägg in ljudet i ditt DAW.

    3. Vilket ljud passar efter det? Spela in ljud tills du hittar det ljud som kan passa efter starten. Kanske lägger du även till något där i början? Starten är oftast viktigast. När du har den, är det lättare att skapa en fortsättning.

    4. Bygg upp låten steg för steg. Fyll på med ljud där det ”saknas”. Jag brukar använda ljudeffekter till mina låtar. Det finns mängder med sajter som har fria ljudeffekter för nedladdning. 

    5. När man gör en låtstruktur, behöver man inte tänka på att allt hamnar i tempo. Sådant kan man ordna senare. Ju kreativare du är, desto roligare kommer det vara att göra din unika låt.

    6. Prova inställningar som du inte brukar använda, kanske reverb på trummorna. Eko? Vänd på inspelningar, ändra takt, använd röst plugins på instrument, eller tvärtom? Använd de pluggar du har, och testa vad du faktiskt kan göra med dem, eller ladda ner nya galna plugins, och prova dig fram.

    7. Använd samplers för att få helt oväntade ljud. Lägg in vad som helst och se vad som händer.

    8. Loopa ljudeffekter till helt oväntade rytmer. Lägg ihop flera sådana loopar, och få ett ännu mer unikt ljud.

    9. Kopiera MIDI-filer och lägg dem på olika spår med olika presets. 

    10. Konvertera loopar till MIDI-filer, och prova olika instrument-presets på dem. Plocka bort de delar som inte passar. Flytta runt MIDI-sekvenserna. 

    11. Prova helt nya stilar.

    12. Använd ljud du vanligen aldrig skulle ha valt. 

    13. Lek dig fram genom låten, som om det bara vore din känsla med toner.

    När du har alla ljud som är dina, då kan du sätta dig ner och rätta till avsnitt som är felplacerade, men det brukar vara så att den första känslan faktiskt är den bästa, oavsett fel, så glöm inte att spara allt med jämna mellanrum. Kanske kommer du faktiskt på att du redan hade låten några steg tidigare.

    Sidor med gratis ljudeffekter:
    http://bbcsfx.acropolis.org.uk/

    https://freesound.org/browse/

    http://soundbible.com/free-sound-effects-1.html

    https://www.premiumbeat.com/blog/280-free-sound-effects/

    Gratis plugins, för lite annorlunda ljud:

    http://routenote.com/blog/10-weird-and-wonderful-free-vst-plugins/

    https://blog.landr.com/8-free-vst-plugins-inspire/

    https://www.musictech.net/guides/buyers-guide/6-unusual-plugins/

    https://blog.waproduction.com/top-10-unique-vsts

    Nedan två låtar som exempel:

    I den första har jag vänt rösten baklänges, och gjort en kör av en inspelad folkvisa, som jag har vänt baklänges och sedan stretchat. 

    https://open.spotify.com/album/5LObSM5aP7mkHVa2ScZywu?si=XWHVP0PWRgW-Vjn9JdkFKQ

    I låt nummer två finns det nästan bara ljudeffekter, samt ljud inlagda i en sampler. Sedan har jag adderat en plugin som gör att ljudet cirkulerar 360 grader åt olika håll på varje stemspår.

    Brauer Motion, Waves.
    https://www.waves.com/plugins/brauer-motion?gclid=EAIaIQobChMI5c2kipaB6wIVA5OyCh31UQxrEAAYASAAEgKCIfD_BwE

    Ljudens rotation hörs bäst med hörlurar.

    Du finner mig även här:
     
    ©atladaga
    • 2
      entries
    • 3
      comments
    • 2678
      views

    Recent Entries

    Alltså, vilken superbloggare man är när man glömmer att publicera bloggen.. bah.. värdelös blogg-sopa man ÄR..

    Fast jag bryr mig inte, det går nog över tills jag skall gifta mig som min gamle farfar alltid sa.

    imorgon blir min sista dag på nuvarande arbetet som arbetsledare.. sen blir man sin egen slavdrivare, hell yes, vilket ljuvligt helvete man kommer få.

    eller frågan som ligger o gror i bakhuvudet är ju såklart som en sann, självutnämnd visserligen men ändå, Gear-slut blir kanske snarare: hur mycket nya musikprylar kommer man ha råd med? eller hur stor villa måste man köpa för att kunna bygga studio.. för att få plats med alla nya prylar ...som man kommer ha råd med?

    Idag vet jag inte svaret men den är intressant att lägga i bakhuvet och ha den där som en liten karamell att sulta på ibland.

    jag köpte förresten en You rock guitar för ett tag sedan när 4sound hade REA.. 300:- var ju inget att orda om då den betingar ett pris på nästan 2000:- i en annan 4Soundbutik här på söder.. fett avundssjuka ni blev nu, jag vet.

    Det tråkiga är att det ligger massa damm på den nu vid sidan om mitt smattriga 2box trumset och har inte frambringat en endast ton ännu.

    Kompisen Matsamannen drog några riff på den och det lät ganska trovädigt trots att det inte går att bända strängarna på den.. en dag ska jag också dra några riff..

    Över och ut - glass trut

  10. Något som är riktigt kul med inspelning är att ta beslut tidigt istället för att sitta och finjustera plugins till leda i slutskede. Att dista signalen på vägen in är ett sådant beslut som jag ofta uppskattar. Då sitter en där med ljudet man valt och får jobba med det. (In English at the bottom of the page).

    Med anledning av detta uppskattar jag The DirtBox från Dr Alien Smith något enormt. Det är en extremt simpel liten box du kopplar mellan din mikrofon och preamp. Den har en ratt som går från noll till tio och har som enda uppgift att ge olika intensitet av dist. Och den låter grymt till det mesta. Den drivs av 48 volts fantommatning, men skickar inte den strömmen vidare. Så direkt ur lådan fungerar den bara med dynamiska mikrofoner, men med en Y-kabel går det enkelt skicka 48 volt från en separat preamp till en kondensatormikrofon om en hellre vill använda det. Detta innebär också att det går att mixa mellan ren signal och sist i efterhand. Men nu pratade jag ju om att ta beslut, så i veckans video har jag gjort en lite demo på The DirtBox och spelat in alla delar i en enkel rocklåt genom den här smutsiga lilla lådan.

    ENGLISH

    Distort everything with The DirtMic

    Something really fun with recording is to make early decisions instead of fine-tuning plugins to death at the end. To distort the signal on the way in is a decision like that I really appreciate. Then you’re stuck there with the sound you chose and have to deal with it.

    Because of this a really like The DirtBox from Dr Alien Smith, a lot. It’s an extremely simple little box that you put between your microphone and preamp. It has one knob that goes from zero to ten and it’s only mission is to to give different intensity of distortion. And it sound awesome on most things. It’s driven by 48 volt phantom power, but doesn’t pass it on. So, Straight from the box it only works with dynamic microphones, but with the help of a Y-cable you can sent 48 volt from a separate preamp to a condenser microphone if you rather use that. This also means you can mix between clean and distorted signal after the fact. But, I was talking about taking decisions, so in this weeks video I made a little demo of The DirtBox and recorded all elements of a simple rock song through this dirty little box.

    Ulf Blomberg
    Producer & Audio engineer
    +46709184758 | www.hoborec.com

    Se alla HoboRec:s video-bloggar på Studio här

  11. Det kan vara svårt att direkt höra vilka frekvensändringar du bör göra i din mastring eller mix. (Läs gärna mitt tidigare blogginlägg Frekvensändringar i mastring). Det tar många år innan du kan höra komplikationer och korrigera musiken på ett effektivt och snabbt sätt för att få bästa möjliga resultat. Förutom dina egna preferenser, mallar och smak, kan det dessutom tillkomma åsikter från din klient om hur det hela önskas presenteras.

    Namnge frekvensområden
    Det är aldrig fel att du själv skapar dig dina egna färdiga definitioner för de olika frekvenserna/frekvensområdena. Välj ut ett par väl använda områden, skriv ner hur folk vanligtvis refererar till dem och komplettera sedan genom att lägga till egna namn, definitioner och referenser (positiva och negativa). När du sedan diskuterar ljudbild med klienten behöver du förstå, och synkronisera idéer om ljudbild till den redan svåra uppgiften att balansera frekvenserna. Då är det viktigt att du först förstår dina egna referenser till ljudet.

    Att kommunicera frekvenser kan vara svårt. Många gånger refererar man dessutom till de olika frekvensområdena på helt olika sätt. Namn som diskant, värme, mud, vasshet etc kan vara väldigt olika från person till person. Därför är det viktigt att vara noga med hur man kommunicerar dessa områden i frekvensspektrumet.

    Använd referenslåtar
    För att få en så bra referensgrund som möjligt så är ett sätt att beställaren väljer en eller flera referenslåtar att utgå ifrån. Se till att beställaren försöker hitta låtar som är så lika materialet du ska mastra som möjligt. Gärna med liknande sättning, instrumentering och ljudbild. Görs detta på ett bra sätt (med tre till fyra referenser) har ni en bra grund för fortsatt diskussion.

    Referenslåtarna blir som en stadig referenspunkt där ord som exempelvis värme inte kan missförstås lika lätt. Därmed inte sagt att det inte kommer uppstå komplikationer, så försök ändå vara så noga ni kan i er kommunikation för att undvika missförstånd.


    Joel Nevrup
    Mastringstekniker, Spektrum Mastering
    spektrummastering.com  |  instagramfacebook

  12. Hallå! Gott nytt årtionde på er alla! Jag minns inte att jag tänkte något speciellt när vi äntrade 2010-talet men nu, när jag summerar vad som har hänt i mitt liv runtom i världen under de gångna 10 åren, så känner jag mig väldigt taggad på ett nytt årtionde. (In English further down in the blog post).

    Jag försöker fokusera på de möjligheter som finns istället för allt krångel som fortfarande pågår med ansökan av nytt visum osv. Detta blogginlägg tänkte jag ska få bli en översiktlig sammanfattning av den senaste tiden. Jag har inte varit så mycket i Nashville men blogga måste man ju göra ändå tänker jag haha!

    Jag nämnde i en tidigare blogg att det var en väldans massa resande i slutet av oktober och början av november och det fortsatte otroligt intensivt ytterligare tre veckor efter att jag kom tillbaka till USA den 3 november. Tillsammans med artisten jag spelat med senaste året (Kyle Daniel) och resten av bandet, så var vi förband till "Vintage Trouble" (som i sin tur turnerat som förband till både Rolling Stone, AC/DC, The Who och KISS). Vi körde 15 gig under knappt 3 veckor och spelade i totalt 9 stater (Texas, Louisiana, Florida, Georgia, North Carolina, Tennessee, Ohio, Kentucky, Virginia samt Washington D.C). Vi spelade på alltifrån små bluesklubbar till hyfsat stora konserthus. Nedan är några bilder från turnén.

    img_3343_red.thumb.jpg.41b670d294a706cb8e0d78bf70dfb710.jpg

    img_3527_red.thumb.jpg.515b488b892a1fc50241d26161065baf.jpg

    img_3618_red_.thumb.jpg.e66c4d75af6f3c796f1a7e2405530ac0.jpgFotograf: Sean Marshall

    Jag blev sjuk sista veckan på turnén, så efter det spenderade jag nästan en vecka hemma själv i sängen och åt antibiotika, kollade Netflix och fixade en hel del med de sista detaljerna för visumansökan. Det var faktiskt ganska skönt att nästan isolera sig själv lite under en period.

    Den 11 december flög jag hem till Sverige för att hinna träffa min flickvän Sofia, familj och vänner en del under jul- och nyårshelgerna när det ändå är lågsäsong här i Nashville. Lustigt nog så tajmade det sig så bra, att en intervju jag hade gjort med Dagens Nyheter i slutet av oktober publicerades den 12 december, alltså samma dag jag landade i Stockholm. Det var en rätt speciell känsla att gå in på Pressbyrån och köpa ett exemplar och bläddra fram till rätt uppslag och se en bild och intervju med sig själv i en så stor och klassisk tidning som DN. En otroligt bra tidig julklapp, helt klart! Nedan till höger kan ni läsa artikeln "Svensken som erövrat Nashville". (Klicka eller dubbelklicka för större bild).

    IMG_9446.thumb.JPG.4e2a7558519c942b74b8aa3acbc3a7a0.JPG
    "Svensken som erövrat Nashville". Från DN

    Efter ett par dagar i Stockholm åkte jag över till Åbo där Sofia bor. Det var såklart underbart att träffas igen (även fast det inte var jättelänge sen vi hade setts senast), och vi hade några mysiga dagar tillsammans innan vi åkte tillbaka till Sverige som vi var en dryg vecka runt jul. Julafton spenderades med Sofia och mina föräldrar och på juldagen anslöt min broder Viktor och hans flickvän Sofi. Väldigt trevligt med första julen i Sverige sedan 2016! På juldagen gick en tonårsdröm i uppfyllelse när en artikel jag skrivit publicerades av en stor internationell gitarrtidning. Kolla gärna in artikeln här: https://guitar.com/features/opinion-analysis/how-to-succeed-guitar-nashville/

    IMG_9280.thumb.PNG.a42deaf5a9d8a4ae24eb53e250a6c0fb.PNG

    Därefter åkte jag och Sofia tillbaka till Finland, närmare bestämt hennes hemstad Riihimäki, och hängde ett par dagar med hennes föräldrar och firade sen nyår med en av hennes systrar och en del av hennes vänner hemma hos Sofia i Åbo. Vi firade nyår i Finland 2016 också. I USA firade vi nyår 2017 och 2018, så jag har faktiskt inte spenderat nyår i Sverige sedan 2015. (Säger statistiknörden…)

    1664589065_GuitarGeeksPodcastdel2.thumb.jpg.abf86f423345543ecde2fe59000a74eb.jpg
    Lyssna gärna på avsnittet av Guitar Geeks Podcast ("David Henriksson Del 2") där jag medverkar.

    Den andra dagen på detta årtionde blev en otroooligt nördig dag. Jag spenderade förmiddagen med att spela in ett avsnitt av "Guitar Geeks Podcast" med mina vänner Daniel Kordelius och Andreas Rydman. Mycket snack om Nashville såklart, men också om gitarrprylar och annat skoj. Därefter åkte jag hem till Björn Juhl, ett geni vad gäller elektronik och gitarrljud, som ofta kallas för ”Mad Professor”. Han bygger handgjorda pedaler under namnet BJFE, och har genom åren designat både pedaler, förstärkare och gitarr-pickuper till ett flertal företag som just Mad Professor, Olsson Amps, Lundgren Pickups och One Control. Vi hängde hemma hos honom i 6 timmar och han visade en massa ny design som snart ska släppas från både One Control och BJFE.

    Allt var otroligt välljudande och inspirerande, och bara att höra Björn prata om gitarrljud är otroligt intressant och lärorikt! Han hade sett ett klipp med mig på Youtube (livesändningen med TrueFire som jag berättade om i en tidigare blogg), och tyckte att jag demonstrerade väldigt väl hur två av One Control-pedalerna kan kombineras för ett dynamiskt och mångfacetterat gitarrsound. Alltid kul när någon man ser upp till diggar det man gör såklart! I samband med att min TrueFire-kurs släpps för förhandsbokning så har man också chansen att vinna priser.

    Persian Green Screamer och Marigold Orange Overdrive från One Control, tre gitarr-pickuper från Lundgren, en gigbag från Slickbag samt några set strängar och en del tillbehör från D’Addario kommer att lottas ut bland dem som förhandsbokar kursen. Håll utkik efter det!

    1830219016_Bjornshowingsomesounds_red.thumb.jpg.0f8cc1f2e14ed88c1569e93cfef1eba6.jpg         758491155_OneControlAmps.thumb.jpg.0d376ebeaec1f6eb73156604d43dd4f6.jpg
    Nördigt häng med Björn som visade kommande produkter!

    Därefter hade jag ytterligare några dagar i Sverige, och hann träffa en del mycket goda vänner och några gamla gitarrlärare innan jag flög tillbaka till Nashville den 7 januari, 2020. Efter ett par dagars rep med Kyle och gänget flög vi ner till Fort Lauderdale i Florida för att boarda ett fartyg och vara med på en musikkryssning som arrangeras årligen av blueslegenden Delbert McClinton sedan 26 år tillbaka! Vi spelade två gig, såg en massa bra musik, åt ALLDELES för mycket mat och desserter i buffén (men jag passade på att gå till gymmet varje dag också för att kompensera litegrann i alla fall haha!), och hade dessutom några lediga dagar både i Puerto Rico och på en liten ö som tillhör Bahamas. Mycket trevligt!

    IMG_9606_red.thumb.jpg.6032666ccf0d001ab5826943590967d7.jpgWoohoo, Bahamazzzz!

    Nu är det bara några veckor kvar tills mitt visum går ut, så förhoppningsvis har jag mer info angående hur framtiden ser ut i samband med nästa blogginlägg!

    Kolla in min bloggsida på Studio här!

    Se mina tidigare blogginlägg på Studio från september, 2018 och tidigare här!

    Kolla in mig på:
    www.facebook.com/davidhenrikssonmusik
    www.instagram.com/davidhenrikssonmusik
    www.youtube.com/davidhenrikssonmusik


    ENGLISH:

    Family hang and guitar nerds at Christmas time – end of 2019 and early 2020

    Hellllo! Happy New Decade everyone! I can’t remember if I was thinking anything special when we entered the 2010’s but now, when I summarize what happened in my life and around the world during the past 10 years, I feel very excited about this new decade! I’m trying to focus on all the possibilities out there instead of all the issues I’m still facing regarding getting a new work visa etc. In this blog I will present a synoptic view over the past few months, I haven’t spent that much time in Nashville but gotta keep the blog going anyway, right haha!

    I mentioned in an earlier blog that I was traveling a LOT in the end of October and beginning of November and the traveling continued at an intense rate another three weeks after I returned to the US on November 3rd. Together with Kyle Daniel (the artist I’ve played with the last year) and the rest of the band we headed out on a support act tour with Vintage Trouble (they’ve toured with bands such as Rolling Stones, AC/DC, The Who och Kiss). We played 15 gigs in 18 days in 9 different states (Texas, Louisiana, Florida, Georgia, North Carolina, Tennessee, Ohio, Kentucky, Virginia) as well as Washington D.C. The venues spanned from small blues clubs to quite big concert halls. Below is a few pics from the tour.

    img_3343_red.thumb.jpg.41b670d294a706cb8e0d78bf70dfb710.jpg

    img_3527_red.thumb.jpg.515b488b892a1fc50241d26161065baf.jpg

    img_3618_red_.thumb.jpg.e66c4d75af6f3c796f1a7e2405530ac0.jpgPhotographer: Sean Marshall

    Unfortunately I had gotten sick during the last week of the tour so after coming back to Nashville I spent almost a week by myself in bed, ate antibiotics, watched Netflix and took care of quite of lot of the last bits and pieces of the work visa application. In a way it was really nice to almost isolate myself from other people for some time.

    December 11th I flew back home to Sweden to spend some time with my girlfriend Sofia, family and friends during the holidays, felt like good timing to do that when it’s the slow season here in Nashville. I was interviewed by a Swedish journalist during my last trip home (in October) and oddly enough it lined up so this article was published on 12/12 when I arrived to the airport in Stockholm. It sure was a special feeling to go into a shop, buy a copy of Dagens Nyheter (means Daily News and it’s Sweden’s biggest morning paper that’s been around since the 1860’s!) and browse through the pages and finally see a picture and interview with myself in such a classic newspaper. An incredibly good, early Christmas gift! Below on the right, you can read (in Swedish thou) the article "Svensken som erövrat Nashville". (Double click for bigger image).

    IMG_9446.thumb.JPG.4e2a7558519c942b74b8aa3acbc3a7a0.JPG


    After a couple of days in Stockholm I took the cruise ship over to Turku in Finland where Sofia lives, of course it was wonderful to see each other again (even though it wasn’t that long since we had seen each other the previous time) and we had a few cozy days together over there before we went back to Sweden and spent 9 days there over Christmas. I spent Christmas Eve with Sofia and my parents and on Christmas Day my brother Viktor and his girlfriend Sofi joined us as well. It was great to spend my first Christmas since 2016 in Sweden! On the 25th one of my teenage dreams came true when an article I’d written was published by an international guitar magazine. Check it out here: https://guitar.com/features/opinion-analysis/how-to-succeed-guitar-nashville/
     

    IMG_9280.thumb.PNG.a42deaf5a9d8a4ae24eb53e250a6c0fb.PNG

    A few days later me and Sofia went back to Finland, more specifically her hometown Riihimäki, hung out for a couple of days with her parents and then spent New Years Eve with one of her sisters and some friends. We spent NYE in Finland 2016 as well, and ’17 and ’18 in the US so I actually haven’t spent a NYE in Sweden since 2015. (Yes, I’m a statistics nerd…)

    1664589065_GuitarGeeksPodcastdel2.thumb.jpg.abf86f423345543ecde2fe59000a74eb.jpg
    Listen to the section of the Guitar Geeks Podcast ("David Henriksson Del (part) 2") where I participate.

    The second day of this decade turned into a UNBELIEVABLY nerdy day! I spent two and a half hours in the morning recording an episode of Guitar Geeks Podcast with my friends Danny and Andy. A lot of Nashville stories of course, but also about guitar gear and other fun stuff. After that I went to see Björn Juhl, a genius when it comes to guitar sounds and electronics, who’s often called the ”Mad Professor”. He builds pedals by hand under the brand name BJFE and during the years he has also designed pedals and amplifiers for several brands such as Mad Professor, Olsson Amps, Lundgren Pickups and One Control. We were hanging at Björn’s place for six hours and he showed me several new designs that will be released soon from One Control and BJFE.

    Everything sounded amazing and it’s always so inspiring just to hear Björn talk about guitar sound, I’ve learned a lot from him over the years. He told he had seen a YouTube video with me (the live stream from TrueFire that I mentioned in an earlier blog) and he thought I demonstrated really well how two of the One Control pedals could be combined for a dynamic and versatile guitar sound. It’s always nice when someone you’ve been looking up to for years is digging what you’re doing!

    When my TrueFire course will be up for pre-order they will also arrange a giveaway with two overdrive pedals from One Control, 3 guitar pickups from Lundgren, a gig bag from Slickbag and some strings and accessories from D’Addario. Please pre-order the course and have a chance to win great gear from these awesome companies. Keep an eye out for the pre-order!

    1830219016_Bjornshowingsomesounds_red.thumb.jpg.0f8cc1f2e14ed88c1569e93cfef1eba6.jpg         758491155_OneControlAmps.thumb.jpg.0d376ebeaec1f6eb73156604d43dd4f6.jpg
    Geeky hang with Björn who showed upcoming products!

    After this I had another few days in Schweeeden and got to see some really good friends as well as a couple of former guitar teachers before I flew back to Nashville on January 7th. After a couple of days of rehearsals with Kyle we all flew down to Fort Lauderdale, Florida to board a ship and join the 26th annual ”Sandy Beaches Cruise” arranged by blues icon Delbert McClinton. We played two shows, saw a bunch of good concert, ate WAAYY too much food and desserts from the buffet (but I also went to the gym everyday to compensate a little bit at least haha!) and we also had days off in Puerto Rico and a small island that belongs to Bahamas. Awesome start of the year!

    IMG_9606_red.thumb.jpg.6032666ccf0d001ab5826943590967d7.jpgWoohoo, Bahamazzzz!

    Now it's only a few weeks left until my visa expires, hopefully I have more info on what the future looks like in the next blog post!

    Sponsored by:

    logo_daddario_4color_on_white.thumb.png.8221ea5c94e3c15ec1814e96a5cc6b8d.png lr-baggs-logo-high-res-print.thumb.png.8efdf64e7757cabc9670bd954601a8c6.png 260343722_SonnemoGuitarslogo.jpg.85eb330ec18a5dd0e60941baa48c7025.jpg

    OlssonAmpsLoggaOriginal_red.thumb.png.0eb463bf90dca37af5203df81013bdcd.png  1131410731_lundgrenpickupslogoseethrough.png.1734e7af9fa6073eb5fedf93c4cc8432.png   Slickbag-logo-PMS1797-utan-R-110228.thumb.jpg.d692dc572b1cb85b3987e2022c1d2f25.jpg

    1111515250_SOSloggotext.png.4703db862f0e1353448b1a0a27f835e8.png  EBSglow.jpg.20f2e96544f4801b952b919e54f519db.jpg  2016_onecontrol_logo1_red.png.e1116ab31ab6ebd1a96a2358accfe784.png

     

    Check out my blog on studio here!

    Read my earlier blogs on Studio from September, 2018 and earlier here!

    Check me out here:
    www.facebook.com/davidhenrikssonmusik
    www.instagram.com/davidhenrikssonmusik
    www.youtube.com/davidhenrikssonmusik

  13. Välkommen till min blogg del 4, om att bygga ett studiokomplex i världsklass på en spansk ö i Medelhavet. Palma Music Studios har sex studior och ett inspelningsrum på totalt tre våningar, i hjärtat av Palma på Mallorca. Detta är en blogg av mig, Fredrik Thomander, där jag berättar om studiobygget och mina tips och erfarenheter. Mycket nöje!  (Read in English here)

    Inspelningsrummet
    Takhöjden i inspelningsrummet är närmare åtta meter högt och har flera mindre separata sång- och inspelningsbås. Här finns en flygel, trummor och massor av olika mikrofoner att välja på. Det finns också en balkong med utsikt över inspelningsrummet, med ingång från andra våningen.

    live3_red.thumb.jpg.2610d680167d0f30e47c78110d03ec23.jpgTaket och balkongen i inspelningsrummet.

    Balkongen används mest som läktare vid konserter i studion och ibland ställer vi ambiens-mikrofoner här, som alternativ till våra DPA 2006 takmikrofoner. Nedanför är inspelningsrummet. Vi har högtalare under balkongen, så att vi kan spela upp inspelade instrument och utnyttja rummet som reverb när vi mixar. På grund av inspelningsrummets höjd så insåg vi att vi hade ett oanvänt område ovanför gitarrstärkar-rummet. Det blev till lagringsutrymme för trummor och andra saker.

    Nedan är balkongen och taket i inspelningsrummet, innan det målades och fick akustisk behandling. Man ser också ena takfönstret. Vi kommer att sätta låtsasfönster på fasaden för att byggnaden ska smälta in i grannskapet.

    IMG_0545_red.thumb.jpg.e5f3dabd81fe7459f4b3e9f431696b90.jpgInspelningsrummets övre del innan innerväggar och akustisk behandling.

    liveroom1200.jpg.425f3696b35743115f90eeb014858de6.jpgInspelningsrummet från balkongen. Till vänster i bilden är ett oanvänt område ovanför gitarrstärkar-rummet, som lagringsutrymme för bland annat trummor.

    Sångbåset – ett rum som är stort nog för att på plats med ett litet trumset eller en stor basförstärkare om det behövs. Sångbåset har ett fönster där man ser in i huvudinspelningsstudion, "Quincy".

    2100614705_Sangbaset_red.thumb.jpg.3653e679af8c00eae323c5c93bc1ee18.jpg
    Sångbåset.

    P8410.thumb.jpg.2d0589347042feb24e08e4febc967722.jpgHuvudinspelningsstudion Quincy.

    Ett stort inspelningsrum ska ha karaktär men det måste kontrolleras för att ha en jämn rumskaraktär. Den sista detaljen som vi bygger är en sju meter hög akustisk struktur intill stenmuren. Varje låda har tygbelagd isolering inuti och ett tunt träskydd. Varannan låda har ett fast lock och fungerar som en trumma och fångar vissa frekvenser. De andra lådorna har hål, vilket gör att basfrekvenser kan komma in och absorberas av isoleringen. Allt för att få för bästa möjliga ljud enligt Nick Whitakers akustikberäkningar. Designen är inspirerad av EastWest-studior i Los Angeles. Slutligen kommer hela konstruktionen att målas.

    788197098_12_red.thumb.jpg.863dfa671e361e8c93357e9bae55c839.jpgEn sju meter hög akustisk struktur intill stenmuren. Varje låda har tygbelagd isolering inuti och ett tunt träskydd.

    Studions logotyp, i putsat stål med ledlampor inuti, installeras i receptionen och på väggen i inspelningsrummet. Vi har valt en grönblå färg, som liknar havet utan för Mallorca, som standardfärg,  men den går att ändra efter humör.

    1300887489_2ochenhalv_red3.thumb.jpg.f87b03f7d8660c38babab8d0bb195497.jpgStudions logotyp, i putsat stål med ledlampor inuti.

    Inspelningsrummet när man hänger upp lamporna i taket. Där ser man också logotypen på väggen färdig.

    4.thumb.jpg.33e1b666fd9f9de5173df436f89890a0.jpgInspelningsrummet när man hänger upp lamporna i taket.

    Denna trävägg med studionamn och logotyp i receptionen är det första man ser när man kommer till studion.

    5.thumb.jpg.8d55d4faf342bb2caf317123de45f774.jpg
    Trävägg med studions namn och logotyp i receptionen.


    Studio-rummen

    Aretha-studion är vår röstinspelningsstudio, med fönster mot sångbåset.

    6_red.thumb.jpg.a50f6c5cbea26e2e715d1f1a8564b2ba.jpg
    Aretha-studion.

    Bowie och Zappa-studiorna är våra två mindre projektstudior. De används ofta när låtskrivare/producenter har camps och jobbar tillsammans i flera studior.

    7.thumb.jpg.a97f948fa31773a5e5fdce47c5fb24ff.jpgBowie-studion. (Zappa-studion ej med på bild ser i stort sett likadant ut).

    Mercury-studion är den största studion på undervåningen. Här är stora Augspurger-högtalare inbyggda i väggarna och detta rummet har blivit en favorit bland artister och producenter som gör hiphop och elektronisk musik. Efter denna bilden togs har vi även byggt en hel vägg med analoga syntar här.

    8.thumb.jpg.1059fc378d5b457607a576c7e9b360fe.jpgMercury-studion.

    Winehouse-studion är vår surroundstudio på övervåningen. Här jobbar jag (Fredrik) oftast när jag skriver och producerar. Det finns fönster utåt inspelningsrummet och utanför denna studio ligger kök/lounge och trappan till takterassen, där man ser ut över Palma stad.

    9.thumb.jpg.8c593a9922dc17eceb1692df9630dee5.jpgWinehouse-studion.

    Quincy-studion är vår största studio på markplan. Här sitter ett SSL Duality, ATC högtalare inbyggda i väggen som storlyssning och en trevlig samling analoga effekter i rackarna.

    10.thumb.jpg.9e361aa28de9cfc99a265db70e528ad8.jpgQuincy-studion.

    Alla studior är kopplade med varandra, till och med takterassen har ingångar i vår jackväxel, ifall man vill spela in under bar himmel.

    Palma Music Studios öppnar dörrarna
    22 månader av drömmar, planering, väntan och att bygga har lönat sig. Detta gäng artister och producenter tillbringade de första tre dagarna med att fylla studiorna med nya låtar.

    IMG_1224_red.thumb.jpg.8791a991665f6b543aa6894e4255449e.jpg

    Palma Music Studios är officiellt öppen och igång och det har nu gått 2,5 år sedan det här fotot. Det kunde inte bli bättre med alla de fantastiska musikskapare som har tillbringat tid här med oss, och gjort musik i den här byggnaden.

    Vi ser fram emot att få skapa många framtida klassiska inspelningar här i Palma. Du kan följa oss på Instagram eller Facebook för att se vad vi gör. Tack för din tid och intresse! / Fredrik

  14. Jag vill i detta blogginlägg ge er en snabbguide bakom inspelningen av musiken till dokumentären Donationen, som jag och min kollega Gerardo Garcia Jr. jobbade med förra året (2019). Se den på SVT Play här. Vi gjorde en så kallad sweetening session, även kallad överdubbning (eng. overdubbing), vilket innebär att man tar in en eller flera musiker som gör en inspelning till redan förinspelat material.

    1283290585_Donationen_SVTPlay_red.thumb.jpg.5ba94817ad331e46eac4d90ec6370789.jpg


    Till vår hjälp hade vi Jorge Velasco, en etablerad inspelning- och mixtekniker som även han är baserad i hjärtat av Los Angeles. Han har mer än 10 års branscherfarenhet, och har arbetat med artister som Selena Gomez och även producenter som Bob Ezrin och Salaam Remi. Vi har nöjet att kontinuerligt jobba med Jorge i våra produktioner.

    Gerardo_Jorge_Isabelle.thumb.jpg.f3e56acb6f20bcf55649789de8a5ec57.jpgGerardo Garcia Jr. (till vänster) och Jorge Velasco (mitten)

    Det kan vara lätt att ha en glamouriserad bild av inspelningssessioner, särskilt när det gäller här i Hollywood. Men det är en hel del arbete och förberedelse som ligger bakom dessa jobb. En stor pusselbit i detta är budgetfrågan. Vanligtvis är inspelning i en större studio en dyr affär. Det mest prisvärda alternativet idag är som vi alla vet, är att använda sin egen hem-utrustning. Det sparar en hel del kronor i plånboken (dollar i mitt fall).

    En nackdel med heminspelning är begränsningen av prylar. Det ideala scenariot skulle vara att ha tillgång till en stor uppsättning utrustning som finns i större studior, som exempelvis olika typer av mikrofoner, mixerbord, förstärkare och "you name it" – vilket kan vara avgörande för att få fram det där särskilda soundet du är ute efter, samt att påkostade inspelningsstudior är optimerade för att reducera rumsljud och annat oönskat.

    Jag kommer nu gå in på exakt vilken utrustning och mikrofontyper vi använde under inspelningen av musiken till Donationen. Vi hade förmånen att spela in på den legendariska studion "The Village Studios" där artister som John Lennon, Elton John och Nine Inch Nails har hängt!

    Jorge_Isabelle.thumb.jpg.e5ce84bde7f63cac35f6b686b3b956b7.jpg

    Inspelning
    Innan kompositions-processen startade för detta projekt, bestämde vi att vi skulle ta in två musiker, närmare bestämt en cellist och en pianist. Med detta i åtanke, var det lätt att komponera musiken, och ge cello och piano en mer framträdande roll i musiken.

    Vi förberedde stems (olika ljudspår) för pianisten och cellisten som de kunde spela till. Innan vi anlände till studion, hade vi i god tid försett Jorge med dessa stems, som i sin tur skapade ett Pro Tools-projekt för varje cue (de olika musikstyckena i en film/tv-serie kallas för cues). Musikerna förseddes med hörlurar så att de kunde höra varandra samt klick/prelays (prelays = stems), och oss i kontrollrummet. Vi kommunicerade med dem via ett talkback-system som fanns i Neve 88R-bordet.

    Stems.png.8b979b819cda4edeb0d589b661265aeb.png
    Förberedda stems (olika ljudspår) för pianisten och cellisten

    Isolerade ljudkällor för större flexibilitet
    Jorge placerade flygeln vi skulle använda i mitten av det stora inspelningsrummet och cellisten i ett mindre separat inspelningsrum,  för att kunna isolera de två ljudkällorna och ha mer flexibilitet med att micka upp. På så sätt skulle vi även uppnå ett mer personligt och intimt sound; musikens karaktär var åt det mer emotionella och nakna hållet. Både piano och cello skulle vara de framlyfta instrumenten genom hela kompositionen.

    759004700_TheVillageStudios_Pianist_red.png.caa0db3724a44d9772374c5ea4b7f44e.png   45108935_TheVillageStudios_Cellist_red.png.0b4c4648f133b105b7268cde293c5917.pngInspelning av piano och cello som utgör huvudinstrumenten i musiken till Donationen

    Uppmickning av cellon
    Vi satte upp totalt fem mikrofoner för cello som var anslutna till en Neve 88R-mixningskonsol, för att sedan ansluta utgången från Neve 88R till ingångarna i ett Pro Tools-system.  

    Cellon mickades upp med en Neumann U47 nära ljudhålen för att fånga värme och "low end" (bas). Vi satte även upp ett overhead-stereopar ovanför notstativet för att fånga upp mer av själva stråken, samt för att få stereobredd. Cellisten satt i ett separat inspelningsrum för att inte få in pianoljudet i sina mickar och vice versa.

    Det fanns en kombination av mikrofoner arrangerade i stereo och några i mono för både pianot och cellon. En del av ljudkontrollen var för att se till att balansen mellan stereo-par (L&R) och mono (center) skulle bli komplett, vilket betyder att ingenting ska vara för obalanserat från vänster till höger eller mitten. Jorge justerade rätt volymer via preamp gain för varje mikrofon.

    1826690233_Cello_MicPlacements.jpg.66d3f5803d1971f0cb3c96e5ccfe535a.jpg
    Uppmickningen av cellon

    Tips! Oavsett vilket instrument du spelar in, se till att lyssna och välj bästa mikrofonplacering baserad på specifik situation. Varje ljudtekniker har sina egna åsikter och expertis när det kommer till mickplacering, vilket också varierar beroende på typ av mikrofoner som används.

    Hur spelade vi in flygeln?
    Jorge satte upp två par stereomickar, Neumann M49 x 2 för vänster-höger vid flygeln, AKG 414 x 2 inuti flygeln nära hamrarna och en mono Coles 4038 i mitten av pianot nära mitten-C. Anledningen till den här specifika setup:en var för att få till både ett nära intimt pianoljud och samtidigt ett djup. Att använda en kombination av mono- och stereomickar är för att fånga både ett nära och mer avlägset ljud, som ger en mer korrekt reflektion av hur vi hör en flygel.

    2126947704_Piano_MicPlacements_red.png.c2186356b6a8d06fa01eeee1b9e4650d.png

    Mickplaceringen gällande inspelningen av flygeln

    Bra att tänka på: Flyglar spelas oftast in i ett större inspelningsrum. På grund av instrumentets storlek så kommer mick-placeringen ha stor inverkan på hur det inspelade ljudet låter.

    Videoklipp från inspelningen av Donationen:


    Lyssna på hela soundtracket här (Spotify)


    Tips till dig som vill jobba som ljudtekniker:
    • Ett vanligt nybörjar-fel är att placera mikrofon för nära källan och försöka spela in så starkt som möjligt.
    • Öva på att jobba i snabb takt och göra så få misstag som möjligt.
    • Lyssna noga till källan vart det bästa ljudet finns, så att det finns en empirisk startpunkt att välja rätt mikrofon och placering.
    • Det hjälper att vara en B-personlighet; disciplin, tålamod och ett detaljerat sinne är ett bra recept välkomnat av musiker, artister, producenter och kompositörer.
    • Kom ihåg att använda dina öron!

    I nästa del går vi igenom produktion- och mixningsdelen av musiken. Missa inte det!

  15. På frontlinjerna har folk jobbat för att rädda liv.

    Vi förstår alla allvaret i pandemins öga.

    Sverige har haft en lite annan strategi än många delar av världen och nu öppnas det långsamt upp gränser.

    Snart går vi in i augusti, och fortfarande hör vi bara tysthet från ansvariga angående livescenen. Trots att vi har lösningar och kan göra de självklart nödvändiga och viktiga justeringar som krävs, men snart har det gått 5 månader sen i princip hela denna bransch fick näringsförbud.

    De ord som hörs är tyvärr tomma ord utan handling. Inga arrangörer, producenter, teknikleverantörer, scenbyggare, ljud och ljustekniker, scenografer, musiker, skådespelare, dansare, sångare eller artister som jobbar med live musik, teater, cirkus, events eller föreläsningar för den delen, inga kulturutövare/kulturarbetare har en chans att planera att starta upp sin verksamhet igen, eller få jobb/kunna jobba på riktigt, förrän vi får svar eller besked om vad som komma skall ang restriktioner i framöver. Eller hjälp till alla under tiden. Det kostar mycket att annonsera, och tar tid att sälja biljetter.

    Att blocka av platser eller sektioner på en konsert eller ett event är inte svårt, eller att följa rekommendationer, men det kräver åtgärder, och planering.

    Det kräver förhållningsregler som är lika för alla och tydliga. Just nu är det inte så.

    Kultur- och livebranschen dör och blöder varje dag. Att få hjälp i systemet som det är utformat när man har ett frilansande kulturyrke/enskild firma är långt svårare än det ska behöva vara.

    Även om alla gör det dom kan, på alla sätt, och det kan göras livegig för 50 pers och streama hela hösten, så blir det ohållbart för hela kulturbranchen med dom förutsättningarna. Amanda Lind och Folkhälsomyndigheten måste göra åtgärder nu.

    För ja, det är surrealistiskt att var och varannan dag se bilder på folksamlingar på stränder, tåg, flyg, butiker och semesterorter, men veta, att om jag ställt mig i den folksamlingen och börjat sjunga så hade alla utom 50 personer fått stanna kvar.

    Och det hade behövt sökas tillstånd innan, och annonseras innan och läggas pengar på ljus, ljud, musiker och lokal innan vi ens hade fått det.

  16. Yes, what is the meaning of using colourz in Music. Music have no colours.. Or do they???
    Well, in history the early fokz did see colours in every note. Dont remember what not to what color.
    But it was like princip, they had.. I have hard time to belive in it - but they were sure of it..
    D minor was blue - etc etc..
    Today colour for me is to follow fashion - What colours is hot or not.. Like in last 2019 Christmas Red was hot..
    Armin did all his stuff in it.. Yes ofcourse you say - it was christmaz - then red is the colour, yep agree.*

    But then some said Blue is spring - said that last year autumn 2019.. Also said Black for autumn 2020 and White for 2021.
    Thats crazy -- Because now on Corona stuff - Blue is perfect - Blue is the color who calm people..
    Yes thats why the police have it.. And autumn to be Dark. Sorrow.. For they who dident survive this Corona viriii.
    So colour can have many ways to effect society yes the world - colours are importent..
    Use them with care, especially if you do videos - like most do today with music..

    Twan Chi  -  Signing off - Take care - wash your hands... Love is all ----

     

    • 1
      entry
    • 0
      comments
    • 540
      views

    Recent Entries

    I det här blogginlägget vill jag reda ut vad fasfel är för något och hur du kan undvika det i dina inspelningar.

    Ljud består ju av vågtoppar (högt tryck) och dalar (lågt tryck). Samma sak med spänning, toppar (hög spänning) o dalar (låg spänning). Tanken är att när en vågtopp i ljud närmar sig micken så skall det bli en vågtopp i spänning. Om du nu har två mickar bredvid varandra, säg för att göra en stereoinspelning, så kan den ena vara vänd helt och hållet, kanske är kabeln felvänd. När det blir vågdal i den ena blir det vågtopp i den andra. Våra öron kan lära sig att bli närmast allergiska mot såna här fel. Mixar du ihop dessa två till mono så blir ljudet "skumt". Ett annat tillfälle då man kan höra sånt här är om man vänt kabeln till ena bashögtalaren i ett stereopar. Vänd högtalarna mot varandra och lyssna så att ljudet inte släcks ut. Det enkla sättet att fixa sådana 180 graders fasfel är att vända den ena signalen.

    waves.png.ae798c38447ac97640e3dfc7030f20fb.png

    I sin artikel "Stereo Microphone Techniques" illustrerar mikrofontillverkaren Röde fasfel på ett bra sätt.

     

    Fasfel kan också bero på "dåliga" förstärkare och liknande. En dålig förstärkare kanske fördröjer vissa frekvenser mer än andra varvid signalen får ett fasfel. Fasfelet är då olika för olika frekvenser. Detta märks inte på rena sinustoner, men i stort sett ingen musik är rena sinustoner. I stort sett alla analoga EQ och tonkontroller skapar ett "fasfel", sen är det inte säkert att det låter illa för det.

    Ett varierade fasfel känner vi igen som en flanger-effekt för till exempel gitarr.

    Om nu mickarna är en bit bort från ljudkällan, säg några meter uppstår ett annat fenomen som inte är fasfel, men som kan spela roll. Våra öron hör "stereo" både genom skillnad i styrka och i skillnad i ankomsttid mellan ljuden. Om man fördröjer signalen till ena örat några millisekunder, så upplever hjärnan det som ett tips om var ljudet befinner sig fysiskt. När jag gör stereoinspelningar brukar jag försöka tänka på just sånt här. Jag har oftast ett stereopar och några närmickar. För att få stereobilden "stabil" så fördröjer jag vanligen närmickarna så de kommer lite senare än huvudmickarna. Då gäller det också att ta hänsyn till avståndet mellan mikarna, jag brukar räkna på att 1 meter motsvara 3 millisekunder. I program är det ofta ganska enkelt att förskjuta kanalerna några millisekunder i förhållande till varandra. Som alltid är öronen det enda verktyget som vi kan lita på. Teori hjälper till en viss del, men låter det dåligt så gör det.

    Det här blogginlägget är taget från följande diskussionsämne:

     

     

  17. S-bloggen

    • 1
      entry
    • 0
      comments
    • 411
      views

    Recent Entries

    Det har sagts att bästa sättet att bli bekant med ett instrument, är att lära sig spela det. Det näst bästa, är ett samtal med någon som har lärt sig att spela det.

    Man behöver inte kunna göra plugins själv, för att kunna använda dom; precis som man inte blir bättre bilförare genom att bli bilmekaniker. Men det kan öka förståelsen för hur plugins fungerar, vad som kan vara fel om något strular, och man kan få en betydligt bättre "karta" över det universum av plugins som finns, och ständigt förändras.

    Ett ljud/musikprogram har en viss funtionalitet. Men flera program är gjorda så att man kan införa ny funktionalitet i programmet; man kan 'plugga in' en extern digital modul som utökar programmets funktionalitet med vissa egenskaper. En sån extern digital modul kallas i allmänhet för 'Plug in' eller plugin. Själva inpluggandet i värdprogrammet kan ske lite olika, beroende på typen av plugin.

    Plugins tillverkas - som alla datorprogram och rutiner - genom att programmera dem, i ett datorprogram avsett att skapa datorprogram och liknande digitala rutiner; ett s.k. IDE program.

     

    fejl.jpg

    Microsoft Visual Studio är ett vanligt program vid framställning av plugins

     

    Arbetet att programmera påminner principiellt om att skriva koden till en hemsida - för de som har provat lite sådant. Man startar IDE-programmet, öppnar ett blankt arbetsunderlag, och skriver in kommandon och instruktioner i ett givet programspråk, kommandon och instruktioner som kommer sammanställas till pluginens funktionalitet.

    Programmeringsspråket C++ var det första språket för att göra plugins och är det mest grundläggande än idag. Datorkommandon och kod i lågnivå-språk (som C++) ser märkliga ut för ett ovant öga, men har en extremt logisk – om än komplex – struktur:

    union LongDoubleNum
    {
    long double dx; //12 bytes variable
    long lx[3]; // 3 * 4 bytes variable
    }ldn;
    
    int main()
    {
    fn.fx = -118.6253433; //variable assignment declaration statement
    //show size of float
    cout << "\nsize of float = " << dec << sizeof(fn.fx) << endl;
    cout << setprecision(10) << fn.fx << " = 0x" << hex << fn.lx << endl;
    
    dn.dx = 112.6255678; //assign value to a variable
    //show size of double
    cout << "\nsize of double = " << dec << sizeof(dn.dx) << endl;
    cout << dn.dx <<" = 0x" << hex << dn.lx << endl;
    
    ldn.dx = -12.61256125; //assign value to a variable
    //show size of long double
    cout << "\nsize of long double = " << dec << sizeof(ldn.dx) << endl;
    cout << setprecision(10) << ldn.dx << " = 0x" << hex << ldn.lx[2] << ldn.lx[1] << ldn.lx[0] << endl;
    return 0;
    }
    
    Dessa tecken är kommandon och instruktioner, som bestämmer hur det blivande programmet (pluginen) ska utföra olika uppgifter, hur det ska reagera när det nås av in-data från användaren/värdprogrammet, även hur det ska se ut rent visuellt m.m.

    För att ett värdprogram ska kunna läsa en framställd plugin, och kommunikationen mellan värdprogram och plugin ska fungera, så måste pluginen programmeras precis enligt de tekniska specifikationer som värdprogrammet kräver. Det kräver att programmeraren känner till ett värdprograms tekniska specifikationer för plugins, och följer dom specifikationerna när h*n skriver kommandon och instruktioner.

    För att programmeraren ska känna till de tekniska specifikationerna, ger tillverkare av ljudprogram ut utvecklingspaket – s.k. Software Development Kit (SDK) – som innehåller mjukvarubibliotek fyllda med funktioner och kommunikationsmetoder (klasser) som programmeraren kan anropa ifrån IDE-programmet. Dessa SDK kan ofta laddas ner från tillverkarens hemsida, gratis eller till en mindre kostnad och levereras oftast i programspråket C++.

    När man skrivit in alla kommandon och instruktioner som ger en plugin sin funktion och eventuellt utseende, så sammanställer (kompilerar) IDE-programmet alla dessa instruktioner - inklusive SDK biblioteket och ett antal fler små detaljer - till ett program eller fil som kan sparas på hårddisken. Denna fil kan antingen vara ett rent program (självgenomlöpande), eller vara en digital rutin eller tjänst. En plugin är ett tillägg till ett värdprogram. Detta program eller fil kan installeras på datorn eller placeras i den mapp som värdprogrammet läser av för att söka efter plugins. På så sätt (och andra sätt) kan en plugin skapas.

    Numera finns flera mångsidiga sätt att programmera plugins, även att översätta en plugin till flera olika standards (kallas att ”porta” en plugin). Det finns även program gjorda för att programmera plugins enligt arbetsmodellen WYSIWYG – t.ex. Synthmaker, Pluggo Max/Msp, Sonicbirth, Usine, Synthedit, Maize m.fl. I dessa program behöver inte användaren använda sig av ren programmering, men måste infoga sig i det ramverk som programmet avgränsar.

    Lite bakgrund ...

    När Windows introducerades, i synnerhet Windows95 (1994), så ansåg många att det nya operativsystemet utövade en diktatorisk och samtidigt oräntabel kontroll över kommunikationen mellan datorns olika in- och utenheter, som mus, tangentbord, minne, grafik- och ljudkort m.m. Många ansåg att föregångaren DOS var bättre och stabilare miljö, i synnerhet för användningar som satte press på datorns prestanda, eftersom DOS medgav direkt-kontakt mellan datorns olika komponenter. Det var många som ansåg att ljudinspelningsprogram inte alls var bra i Windows95 utan fungerat mycket bättre i den tidigare DOS-baserade miljön.

    Microsoft framställde då en separat rutinmiljö på insidan av Windows95 som skulle ge betydligt mer direkt kontroll mellan datorns olika enheter, men endast då program kördes i denna rutinmiljö eller anropade delar av rutinmiljön. Den rutinmiljön kallades för DirectX och finns kvar i Windows än idag. DirectX används mest för datorspel och multimedia och konkurrerar främst med OpenGL. Drivrutiner som ”DirectShow” och ”DirectSound” kanske någon sett i Windows då och då? Dessa är en del av DirectX arkitekturen i Windows.

    drex_09.png.f6e8ae8ff23154f7750a386bada4658e.png

    Genom att använda DirectX-rutinerna så förbättrades prestandan mellan olika enheter, och därför gjordes de kommande ljudprogrammen så att de åberopade och använde DirectX miljön. När även ljudinspelning blev mer möjlig, tack vare den ökande datorkraften, så gjorde några få tillverkare tillägg (plugins) som kunde köras inuti sina ljudprogram. Dessa tillägg kallades för DirectX-plugins. Det rörde sig ofta om enkla små tillägg med odramatiska gränssnitt.

    spectralizer.jpg.93e13111dc7d2b65c0ccae38e01baea0.jpg

    Steinberg Spectralizer. En enhancer plugin skriven för DirectX.

    Flera tillverkare av musik- och ljudprogram tyckte inte att detta räckte, utan att det fanns ännu mer kraft att dra ur Windows-systemet än Microsofts rutiner erbjöd.

    Tyska tillverkaren Steinberg var redan aktiva med att tillverka hårdvara och tillhörande drivrutiner för att underlätta för datorers inspelning av främst MIDI. Deras MROS och MIDEX t.ex. är relativt kända, liksom ASIO. Steinberg framställde en egen rutin-standard för deras egna program i Windows. Denna rutin-standard skulle avsevärt förbättra prestandan i Windows hantering av ljud-data jämfört med det tidigare DirectX. Steinberg kallade sin rutin-standard för ”Virtual Studio Technology” (VST) och introducerade denna 1996.

    cp_512_00-vst-300x174.jpg.e72e27950509a19aeae935079bba9169.jpg

    Steinberg VST logo

    VST var en mycket stor nyhet, och framställdes även för att utöka Steinbergs program Wavelab och Cubase med ytterligare verktyg; verktyg tillverkade av andra än Steinberg själva. En stor förändring i detta var att Steinberg erbjöd gemene man att själva tillverka tillägg (plugins) som man antingen kunde använda själv, sprida som gratis resurser, eller sälja för pengar.

    Steinbergs sätt att göra det på, var att ge ut ett gratis mjukvarubibliotek (SDK) i C++ som programmerare kunde importera i sitt arbetsprogram och använda för att anropa- och förstå funktionaliteten som kallades VST.

    Gjorde man några enkla rader instruktioner i C++ tillsammades med SDK-klasserna, och kompilerade detta till en DLL-fil som sedan lades i mappen ”VSTplugins” i Windows, så läste Wavelab eller Cubase pluginen vid uppstart av programmet, och den dök då upp i menyn för ljud-effekter.

    Funktion och utseende är olika saker

    Gör man t.ex. en simpel volymkontroll-plugin i C++, kompilerar den och öppnar den i Wavelab, så ser den ut såhär:

    vst_volume.jpg

    Den ser ut såhär, på grund av denna plugin inte innehåller några instruktioner för hur den ska se ut. När man programmerar en plugin så bestämmer man inte enbart hur den ska fungera, utan man kan även programmera in ett visuellt användargränssnitt (GUI) för pluginen, som kan se ut nästan hur man än vill.

    Om man inte programmerar in ett utseende, så alstrar värdprogrammet (Wavelab i detta fall) ett standard-utseende för pluginen automatiskt. Detta standardutseende visar upp endast de parametrar som användaren kan påverka i pluginen – i detta fall Volym. Nedanstående plugin är densamma som ovan, fast med ett inprogrammerat utseende tillagt:

    ggain.png

    Här är samma volymkontroll som ovan igen, med ett annat grafiskt gränssnitt inprogrammerat:

    ggain-gj.png

    ... men motorn under huven är densamma för alla tre plugins ovan. Det här är något man kan tänka på när man ska välja plugin: en smäcker yta har ingenting med processen under motorhuven att göra. Det är bara en påklistrad yta. (Detta betyder dock inte att en volymkontroll-plugin alltid har exakt samma funktionalitet under motorhuven).

    Standardutseendet, som ges till en plugin utan inprogrammerat gränssnitt, skiljer sig i olika DAW. Men alla tillhandahåller samma parametrar.

    logicstd.png

    En plugin utan inprogrammerat gränssnitt visas såhär ^ i värdprogrammet Apple Logic.

    I flera DAW-program kan man välja att se pluginen utan sitt förprogrammerade utseende. Då visas endast de parametrar som användaren kan förändra. I DAW-programmet Reaper visas pluginen SoftTube FET såhär:

    softube_feta.jpg

    Men genom att trycka på knappen ”UI”, som syns uppe till höger i ramen, så kopplas det programmerade gränssnittet bort, och Reaper visar då endast de parametrar som användaren kan förändra - de parametrar som i gränssnittet ovan visas som rattar. Men funktionaliteten är exakt densamma:

    softube_fetb.jpg

    Skillnad på instrument och ljudverktyg

    VST har utökats med en variant, som deklarerar pluginen som ”Instrument”, till skillnad från ljudmanipulerande plugin. Den varianten kallas VSTi, och deklarerar mjukvarusyntar och sampleplayers m.m. – verktyg som alstrar ljud snarare än manipulerar ljud. Även det tidigare DirectX-systemet har uppgraderats med samma variant, kallas DXi och klassificerar pluginen som ”instrument”.

    Denna klassificering medför bland annat att renodlade ljudprogram - som t.ex. Steinberg Wavelab - inte visar upp VSTi plugins i sin pluginlista, utan bara VST klassificerade plugins. Men olika DAW- och ljudprogram följer denna variant lite olika noga. Därför kan vissa program sortera ut VSTi/DXi till en egen kategori som kallas Instrument, medan vissa DAW-program inte sorterar ut instrument-plugins på samma sätt, eller inte alls.

    Ytterligare en skiftande faktor är att programmeraren själv väljer om en plugin ska presentera sig själv som VST eller VSTi för värdprogrammet. Vissa programmerare som gör VST-Instrument, glömmer att ange dem som av VSTi typ, och dessa sorteras då (oftast) in bland ljudmanipulerande plugins som Equalizers, kompressorer m.m.

    Efter sin introduktion har VST-standarden vidareutvecklats och renoverats till nyare versioner - VST 1.5, VST2, 2.4, VST3 och nu senast VST3.5. Även den äldre DirectX-standarden har uppdaterats kontinuerligt, men det utvecklas väldigt få ljud-plugins för DirectX idag. Sony är en tillverkare av mediaprogram som fortfarande håller kvar vid DirectX rutinerna relativt stadigt.

    Digitala oförutsägbarheter och kreativitet

    Men om man gjorde en enkel volymkontroll, så innebar det inte att den lät helt genomskinligt. En simpel volymkontroll i VST-standarden färgar ljudet aningen:

    volume_clean.jpg

    volume_dirty.jpg

    Så hur gjorde man för att skapa en volymkontroll som var kliniskt ren i ljudet och inte färgade? Tja, den instruktionen ingick inte i SDK-paketet, och gick inte att utläsa. Om man gjorde en enkel instruktion, så fick man inte ut exakt den funktion man ville. Så programmerare som ville skapa renare kontroller fick söka okända vägar, genom ren improvisation eller magkänsla. Man fick bygga om koden med nya funktioner som inte ingick i VSTs standardbibliotek, men ändå på ett sätt som var kompatibelt med VST-biblioteket.

    Så att skapa plugins handlade inte bara om att lära sig C++ och använda utomstående C++-klasser i SDKn, utan om att ge sig in i en väldigt programmeringsteknisk värld utan karta. Att skapa plugins är med andra ord inte för alla.

    Avancerade plugins och analoga förebilder

    För att sen skapa mer avancerade plugin-verktyg, t.ex. en equalizer, så skriver man in instruktioner i programmet som skickar digitala ljudsignalen genom samma process som signalen underkastas i en analog elektrisk equalizer. Man imiterar alltså den analoga teknikens förebild, fast nu i ett nytt tekniskt ramverk: digitalt. Man skapar kod som dirigerar signalen genom olika förlopp, processer som i sin tur måste förmås manipulera signalen på önskat sätt.

    En analog equalizer fungerar genom att skapa en intern rundgång inom ett givet frekvensområde, så att volymen för detta frekvensområde förstärks i förhållande till omkringliggande frekvenser. Genom att fasvända denna process så åstadkommer man en gradvis fasmässig utsläckning av utvalt frekvensområde, varpå den utvalda frekvensen reduceras i volym i förhållande till omkringliggande frekvenser. Detta förfarande kan direkt tillämpas på digital väg, genom att helt enkelt använda C++ kod till att skapa funktioner och rutter som orsakar intern rundgång för ett utvalt frekvensområde osv. Man måste alltså både skapa rutiner som dirigerar signalen genom olika stadier, och sen även skapa de funktioner som varje stadium ska utöva.

    Så den digitala världen är – i de allra flesta avseenden – en ren emulering av den analoga förebild som föregick den. Samma sak gör man när man skapar kompressorer, gates, reverb osv. Den digitala tekniken har i mindre utsträckning öppnat upp förrän för lösningar som bygger vidare på den analoga förebilden och i mindre utsträckningen även skapa lösningar som är annorlunda än den digitala förebilden. Men att börja se lösningar som kastar av sig den analoga förebilden helt och hållet, det ligger ännu framtiden.

    Många pluginformat

    Inte långt efter att Steinberg introducerat VST, så gjorde konkurrerande tillverkare av ljud/musik-program samma eller liknande sak: introducerade sin egen standard och gav ut SDK. Plugin-standarden AudioSuite för Mac följde 1997 och RTAS för Protools 1999 osv. Idag finns ca 20 mer eller mindre vanliga standards för plugins, etablerade av olika tillverkare. De flesta av dessa har genomgått en evolution lik VSTs utveckling ovan. Men kompatibilitet och marknadsmässiga fördelar gör att ljudprogram som tillverkas av ett företag i flera fall kan använda flera plugin-standards, inte bara sitt egna.

    De mest kända plug-in formaten idag är:

    • AAX – Avid Audio Extensions, av Digidesign. Tillgängligt på Mac och Windows. Ett nytt format som ersätter Avids tidigare TDM format. Kan användas både som Native och med DSP-kort. Läses av Avid Protools.

    • AU – Audio Units, av Apple. Tillgängligt på Mac. Läses av Apple Logic.

    • DX – DirectX, av Microsoft. Tillgängligt på Windows. Läses av Cockos Reaper, Sony Soundforge, Steinberg Wavelab.

    • Rea – Reaper/Jesusonic, av Cockos. Tillgängligt på Mac och Windows. Läses av Cockos Reaper.

    • RTAS – Real Time Audio Suite, av Digidesign. Tillgängligt på Mac och Windows. Läses av Avid Protools, Digidesign Protools och Motu Digital Performer.

    • TDM – Digidesign. Tillgängligt på Mac och Windows. Läses av Avid Protools, Motu Digital Performer och Apple Logic. TDM plugins behöver specifika kretskort installerade i datorn, som utför processningen och sparar på datorns egna processorkraft.

    • VST – Virtual Studio Technology, av Steinberg. Tillämpligt på Mac och Windows. Läses av FruityLoops, Steinberg Cubase, Motu Digital Performer, Sony Soundforge, Steinberg Nuendo, Steinberg Wavelab, Cockos Reaper, Cakewalk Sonar m.fl.

    Finns även mindre förekommande format, som t.ex. LV2, LADSPA, DSSI, Venue, ReWire m.fl. I omlopp finns även finns container-program eller hjälpmedel (s.k. Wrappers) som gör att man kan använda t.ex. en VST-plugin i ett program som inte läser VST-standarden.

    Skillnaden mellan de olika pluginformaten är inte överlag stora, och prestandan är utan problem jämförbar. Det är alltså inte nämnbart bättre ur prestanda-synpunkt att hålla sig till en DAW som kan läsa ett format i förhållande till ett annat.

    En skillnad kan vara tillgången till olika verktyg. Formatet VST är det äldsta och mest använda formatet vid plugin-framställning, där det finns i särklass flest olika plugins. I dagsläget innehåller sajten KVR Audios stora databas ca 5300 tillgängliga plugins i VST format, ca 2000 i Audio Units format och ca 1200 i RTAS format etc.

    Använder man en DAW som inte läser VST formatet så har man alltså inte tillgång till den största floran av verktyg. Men detta ställer i dagsläget inte till några direkta hinder, eftersom i princip alla former av verktyg finns tillgängliga i nästan alla plugin-format.

    Många mindre utvecklare gör plugins som de tillhandahåller gratis, medan ett mindre antal gör plugins som säljs kommersiellt. Det kanske mest kända tillverkaren av plugins är israeliska Waves Audio (www.waves.com), och det kanske största kända forumet för samarbete och kunskapsutbyte inom plug-in tillverkning är KVR Audio (www.kvraudio.com). Där hänger även många kända plugin-tillverkare.

    DSP

    Plugins belastar datorns processor i real-tid. Därför lanserades idén att man kunde använda separata processorer som enbart hanterade beräkningarna som beordras av plugins, men lämnar övriga systembelastningen åt datorns centrala processor.

    Sådana separata processorer placerades på egna kretskort som kapslades in en rack-enhet (eller liknande chassi) och kopplades ihop med datorn via Firewire eller USB. Vissa tillverkare av såna kretskort erbjöd rena kretskort (utan extern chassi) med processorer på som man kunde sätta in i datorns ISA eller PCI platser.

    POWERCORE-FIREWIRE_HE143_Left_L.png.9d3e9aadf831c232098f55e5e187d0b1.png

    DSP-kretsen Powercore, av T.C. Electronics, används som rackmonterad enhet ansluten via FireWire.

    Såna här processkretsar – med eller utan chassi - kom kort och gott att kallas DSP (Digital Signal Processor) eller DSP-kort/DSP-enhet/DSP-accelerator. En DSP-krets har traditionellt givit i runda slängar 75% av processkraften av en normal modern dator, och det kostar ofta 75% av vad en modern dator gör. Men det säljs även DSP med flerdubbla processkretsar i, som mångdubblar processkraften. På så sätt kan man erhålla processkraft som motsvarar flera mycket starka datorer, i en och samma dator.

    Några tillverkare är särskilt kända för att erbjuda – eller har erbjudit – sådana kort. Waves, Avid, T.C. Electronics, Universal Audio, SSL m.fl. Dessa tillverkare erbjuder dock inte att man använder vilken plugin man än vill tillsammans med deras DSP-kort. Med dessa kort kan man bara använda vissa förbestämda plugins. Det är ofta plugins som tillverkaren själv säljer, plus eventuellt några få ifrån andra stora tillverkare.

    UAD-1_angle.thumb.jpg.2dfb3b5be67fd5b275c3ca51de2a3dbe.jpg

    DSP-krets som PCIe-kort: UAD-1 av Universal Audio

    Några tillverkare – speciellt Universal Audio, T.C. Electronics, Avid och Steinberg - är även kända för att göra enheter som erbjuder både ljudkort och DSP i samma enhet.

    steinberg_MR816_CSX.jpg.dc29a5ec9747733ba0a88d0ad187056c.jpg

    Steinberg MR816CSX utför både rollen som ljudkort och DSP.

    Avids plattform Protools är sen länge känd för att erbjuda två olika sorters plugins. En sort som körs i real-tid och inte kan användas med DSP, och kallas RTAS. Den andra sorten är en som inte kan användas utan en DSP, och kallas TDM eller AAX.

    Tack vare att plugins nu kunde köras på två olika sätt: med eller utan DSP, så tillkom ett nytt namn i pluginfloran: Native. En plugin som kördes via DSP kallades helt enkelt för DSP plugin, och en plugin som använder datorns egna centralprocessor kallas för Native (sve: ”inhemsk, ursprunglig”).

    • 1
      entry
    • 0
      comments
    • 305
      views

    Recent Entries

    Rummet är 5 x 3,9 x 2,6 m. Golvet ligger på markplattan av betong, sen parkett på det. Höger vägg; ljudisolerande vägg mot vardagsrum. Dubbla gips på båda sidor och luftspalt/ isolering emellan. Frontvägg och vänster vägg; yttervägg med en gips in mot rummet och sedan " miljömässig isolering" ca 20 cm till yttervägg som är ett tunnt, sprutat skickt typ en gipsskivas tjocklek. Vi får inte fästa något i ytterväggen då det är olika tätskickt som inte får perforeras. Bakvägg; 20 cm betong som sitter ihop med betongplattan, golvet. Tak; 20 cm betong som sitter ihop med bakvägg, och därmed även golvet.

    Jag vill alltså först se till att ljudisolera rummet och i nästa steg få till akustiken så gott det går med den lilla volymen. Som ni förstår vill jag hitta en lösning som inte stjäl för mycket volym men att jag ändå kan ljudisolera det mot grannen ovanpå. Jag har bara den grannen att ta hänsyn till, annars är rummet kopplat mot trapphuset. 
    Min tanke är att det bästa är att försöka få till " ett rum i rummet" på ett smart sätt och jag behöver Er hjälp 🙏
    1. Ska jag bygga ett flytande golv eller funkar det att utgå från den bottenplatta jag har? Om jag ska bygga ett flytande golv; byggtips och tankar om ett golv som är tunnt men ändå kan funka skapligt att inte skicka vidare stomljud/basljud i huskonstruktionen.

    2. Hur bygger jag väggar och tak? Jag tänker mig två - tre gips och på nåt sätt avkopplat från ordinarie väggar/tak? 
    3. Ventilation; huset är alltså ett "miljöhus" och uppvärmning/ventilation sker via ett värmeväxlingssystem. Luft tas in från kök och två badrum och går via värmeväxling ut i de andra rummen. Jag får inte störa den cirkulationen nämnvärt, men någon form av ljudledning/ljudisolering krävs vid de två utblåsen i musikrummets tak..

    Jag hoppas med dessa grundparametrar att jag kan sporra er kreativitet och emotser byggtips och ideer😁👍

    Vänligen Tobbe

     

    • 1
      entry
    • 0
      comments
    • 196
      views

    Recent Entries

    Tjena!

    Är en aspirerande musiker, vilket mål det har vet jag inte men ska nog inte haka upp mig på mål. Det kanske mer är en idé om vart man vill komma. Har hållit på med musik ett bra tag och jag hoppas att det genom åren har blivit lite kvalité över musiken jag gör! Spelade akustisk gitarr på musikskolan som liten och vidare genom högstadiet. På gymnasiet blev det estetiska linjen, fast jag va lite i skymundan hela tiden, tog aldrig för mig. Under den tiden utvecklade jag mig mer mot sång och el-gitarr. Måste erkänna att teori inom musik aldrig fångade min uppmärksamhet och jag skulle kunna resonera över varför det kan vara överskattat, men det är det inte. Nog mer en idé som kommer från att jag inte kan teori så bra, jag inte helt värdelös förstås! Efter gymnasiet slutade jag nästan helt med att spela cover och sånt. Det kändes lite meningslöst att sitta och spela andras musik när man kan göra egen. Tror det handlar mycket om att våga göra egen musik och inte skämmas över hur det låter. Ingen är bra till att börja med utan det är något som byggs upp och formas efter vad du har lyssnat på genom hela livet. Det är mycket intressant det här med hur ett sound är och varför någon har just ett sound och varför andra inte har det? handlar det om att forma ett tänk genom all erfarenhet man har av musik som passar den "normala" människan, tex inom pop. Numera lyssnar jag på nästan allt, kanske inte country eller dansband (kanske nån dag, vem vet) men det är något jag verkligen är tacksam över. Förmågan att kunna lyssna på det mesta och se något bra i det, det blir så spännande att skriva musik då, själv.

    Är ganska ny när det gäller mixning och det är nog det jag vill förbättra mig i. Just nu är jag nog en typisk sån som gör små snuttar och ofärdiga låtar som ligger i högar. Här är ett litet smakprov som jag är nöjd med, hör potential men har inte lyckats få fram allt som jag vill. Ni för bedöma själva! For a Friend heter den och är lite glad electro..heh.

     

  18. #2 Två sångspår med olika frekvenser

    I denna låt kopierade jag ett sångspår och använde EQ på båda spåren för att justera olika frekvenser. Det ena spåret innehåller nästan bara low-mid frekvenser och den andra innehåller high-mid och uppåt. Eftersom jag justerade frekvenserna på två identiska spår låter det som att det är lite fasfel när man lyssnar på båda spåren samtidigt. Det här är egentligen ingenting jag rekomenderar att göra… Men det var en intressant sak att testa! Jag tyckte att det fungerade i slutmixen av låten.

    Nedan kan du se bilderna på mina extrema EQ justeringar. Jag använde en EQ-plugin av Waves som heter F6.

    Low-Mid-500x414.jpg

    Spår 1: ’’Low-Mid EQ’’: Hi-pass filter fram till 330Hz och Low-pass filter fram till 505Hz

    HiMid-500x415.jpg

    Spår 2: ’’Hi-Mid EQ’’: Hi-pass filter fram till 972Hz och dynamisk EQ för att ta bort lite jobbiga ’’S’’-ljud omkring 9000Hz. Jag skar även bort lite jobbiga ”Sshh” ljud vid 2000Hz.

    Låten heter ”Shanghai” och är skriven samt producerad av ARKN. Mixad av Clipstreet Sounds och mastrad av Cutting Room. Här är Spotifylänken: https://open.spotify.com/track/0o8DvxkeM9DIHmv4SdthN4?si=e2_dCOTGSIuPr0crS81fFA

    https://www.clipstreetsounds.com/

    Lyssna på filerna nedan!

     

     

    Spår 1 - Low-Mid EQ.mp3 Spår 2 - Hi-Mid EQ.mp3 Spår 3 - Båda Samtidigt.mp3

    • 0
      entries
    • 0
      comments
    • 79
      views

    No blog entries yet

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.