Jump to content
Annons
  • Utmana dig själv i tre enkla steg!

    FREDAGSTIPSET: Jag tänkte ge er en liten utmaning. Efter att ha läst artikeln om Andy Wallace (Nirvana, Coldplay m. fl.) på Sound On Sound, slog det mig att hans arbetssätt påminner mycket om mitt eget och det jag förespråkar. Nämligen enkelheten.

    Jon Rinneby

    ingang_2700481895.jpg.59e60c2693f1e627a7c61edf790605ba.jpg


    Här kan du läsa artikeln om Andy Wallace på Sound On Sound.

    Andy Wallace är inte producenten som direkt sträcker sig efter dyra kompressorer och equalizers för att uppnå välljud. Istället har han lite andra knep för sig när det gäller att få till en bättre mix. Och det är här utmaningen kommer in. Nästa gång du mixar vill jag att du jobbar efter denna princip och inget annat. Kanske passar detta arbetssätt just dig? Om inte, så har du förhoppningsvis i alla fall lärt dig något på vägen. Då kör vi!

    1. Snabbmixen
    Starta ett nytt projekt och se till att alla reglar är på noll och att det inte ligger några effekter på kanalerna. Plocka fram en äggklocka eller timer och ställ den på tio minuter. Mixa sedan låten genom att bara använda volym och panorering. Poängen med detta är att det ska gå väldigt snabbt. Varför? För att du då tvingas gå på känsla och inte hinner analysera och tänka efter så mycket. Du känner av hela låten och snöar inte in på detaljer och lyssnar på låten som om ”någon annan” hade lyssnat. Du lyssnar på helheten.

    2. Begränsningen
    När du är klar med snabbmixen är det dags för lite finjusteringar. Vi ska dock reducera oss till att bara använda en sorts equalizer och kompressor. Vilka spelar inte så stor roll, men välj något du känner dig bekväm med. Tanken med detta arbetssätt är återigen att minska valmöjligheterna, vilket sparar tid och fokus kan läggas på rätt sak, nämligen hur det faktiskt låter. Det blir lite som att jobba med ett mixerbord och inget annat, vilket kan vara både utmanade och kul, men framförallt kreativt.

    3. Dynamiken
    När ovanstående bitar är på plats har du förmodligen en mix som låter hyfsat bra. Om inte, neutralisera öronen med någon platta du gillar och börja sedan om från början. Eslöv byggdes inte på en dag… En av sakerna som ofta skiljer en amatörmässig mix från en professionell är dynamiken. Det vill säga skillnaden mellan låtens svagaste och starkaste partier. Det är bland annat detta som gör musiken spännande och som skapar liv och rörelse.

    Här kommer automatiseringen in i bilden. En gitarr mår exempelvis inte bra av att låta lika starkt genom hela låten (möjligen om det är en sparsmakad visa), det samma gäller sången, baskaggen osv. Testa att plocka bort lite instrument i verserna för att smalna av ljudbilden och dra samtidigt ner vissa kanaler i volym. På detta sätt kommer refrängen att kicka igång rejält när du sedan gasar på för fullt igen. Ibland hjälper det också att tänka på mixen som en film, som behöver toppar och dalar för att slutligen nå sitt klimax. Avslutningsvis ska du givetvis krydda med reverb och delay efter bästa förmåga om så önskas.

    Och så var det med den saken. Alla god ting är tre.

    Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!


    Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.


    Användarrespons

    Recommended Comments

    Det finns inga kommentarer att visa



    Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

    Du behöver vara medlem för att delta i communityn

    Bli medlem (kostnadsfritt)

    Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

    Bli medlem nu (kostnadsfritt)

    Logga in

    Har du redan en inloggning?
    Logga in här.

    Logga in nu

  • Studio nb_2_2.jpg

×
×
  • Skapa ny...