Jump to content
  • Tips och tricks för sång och gitarr

    FREDAGSTIPSET: Att mixa sång och gitarr är förhållandevis enkelt när grundljudet är bra. Men vad gör du när inspelningskvalitén inte riktigt lever upp till förväntningarna?


    Jon Rinneby

    gitarr_mick.thumb.jpg.a5d4309996524f4404ae0f3d2f1d276d.jpg

    Årets sista Fredagstips är här och innan vi sätter igång vill jag passa på att lyfta alla läsare och tacka för engagemang och feedback. Det värmer verkligen och jag ser redan fram emot nästa år. Julbock och bug.

    Häromveckan fick jag frågan på Mixakuten gällande att mixa en liveupptagning med bara sång och gitarr. Ett förhållandevis enkelt, men samtidigt komplext, ämne som till största del handlar om själva inspelningen, men som också går att avhandla i ett Fredagstips ur ett rent mixningsperspektiv.

    Låten i fråga är skriven och inspelad av Studiomedlemmen @Daniel Balotis och spelades in med tre mikrofoner: Röde iXY, Slate ML-1 och Shure SM7B. Den låter i sin råa form så här:

    daniel_org_limiter.mp3

    Min mixade och trixade version låter så här: 

    daniel_mixakuten_fix.mp3

    Observera att min mix upplevs starkare men faktiskt har exakt samma volym enligt Loudness Penalty, vilket bland annat har sin förklaring i vilka frekvenser jag valt att lyfta fram (eller snarare plockat bort) i kombination med kompression och lite annat.

    För mig är det viktigt att akustiska inspelningar känns varma och närvarande - något jag försökt uppnå med ovanstående mix. Vidare vill jag också understryka att detta är bara ett sätt att jobba på och inte nödvändigtvis det rätta. Kanske har jag krånglat till det i onödan?

    Processen

    projektet.png.a9802685f56df9e3e0ecfc6165f1e591.png
    Projektet med pluggarna jag använde i Reaper 6.

    1. Jag börjar med att dra upp volymen på Röde iXY (+ 12 dB) och Slate ML-1 (+ 6 dB), då dessa var förhållandevis svagt inspelade. Kanalerna får tillsammans agera stereobredd och rumskänsla.

    2. Jag panorerar Slate ML-1 25% åt vänster och Röde iXY 25% till höger vilket ger en hyfsat jämn stereofördelning, även om sången tippar aningen åt vänster.

    3. Det låter aningen tunt och basfattigt när de båda kanalerna spelas upp tillsammans, vilket ofta har att göra med fasproblem* vid inspelningen. Och mycket riktigt kommer värmen och närheten tillbaka när jag vänder fasen på Röde iXY. Slutligen lägger jag på ett subtilt reverb i form av Sunset Reverb Studio för att ge rumskanalerna ännu mera rum.

    * Fasproblem uppstår som regel när en och samma ljudkälla spelas in med två eller fler mikrofoner från olika avstånd. Med detta sagt behöver ”ur fas” inte alltid innebära ett problem, utan kan också användas i kreativt syfte.

    4. Sångupptagningen (SM7B) har ganska mycket gitarrläckage. Jag slänger på Ozone 9 Rebalance och drar upp sången 3 dB som direkt känns mer närvarande. Vidare lägger jag ett low-cut vid 100 Hz för att få bort lågbasen vilken rumskanalerna istället får stå för. Echo Cat hamnar också på sången med en gnutta slap-back-dela följt av ett mörkt plåtreverb med lite längre pre-delay på ca: 60 ms, för att undvika att sången smetar och hamnar för långt bak i mixen. Pre-delayet ser till att sången behåller sin tydlighet och hamnar långt fram i mixen, samtidigt som förnimmelsen av ett större rum infinner sig. 

    balancer_sang.png.4f721c27bec64a4be7375fb7d5619351.pngOzone 9 Advanced, Master Rebalance lyfter fram leadsången 3 dB.

    5. Samtliga kanaler spelas upp och jag upplever helheten som helt ok. Dock har sången en tendens att sticka iväg lite väl mycket vilket kompressorn DDMF MagicDeathEeye får råda bot på. Sången komprimeras som mest 5 dB i låtens starkaste parti.

    kompressor_sang.png.35135cee7edcd94c3515e755698850c8.png
    Inställningarna med DDMF MagicDeathEeye. Observera att 150 Hz filtret som ser till att de lägsta frekvenserna inte komprimeras lika hårt.

    6. Jag spelar upp låten från början till slut och upplever trots kompressorn en viss hårdhet i soundet när sången är som starkast. Speciellt 810 Hz och 2020 Hz upplevs påträngande (vilket jag kontrollerar i analysfältet med Fabfilter Pro-Q 2). Rumsmikrofonerna Röde iXY och Slate ML-1 får en rejäl sänkning vid 810 Hz, medan sången istället får en dos dynamisk equalizer som bara arbetar när den behöver. Vidare får även sångspåret en lite knuff värme vid 200 Hz.eq_grupp.png.0bee41d8655fca63dbd1b1f7141668c9.pngEn rejäl dipp vid 810 Hz med Fabfilter Pro-Q 2 ser till att rumskanalerna får ett mer kontrollerat och inte lika påträngande mellanregister.

    312719983_dynamisk_eq_sng.png.f16d51234c097505a03a98e82e143356.pngMed Ozone 9 Dynamic Equalizer ser jag till att tämja 810 Hz och 2020 Hz på leadsången rejält i låtens starkaste parti.

    7. Slutligen lägger jag på rullbanspluggen Flywheel på rumsgruppen. Denna pressas hårt in på rött för att runda av diskanttopparna rejält. På sångspåret låter jag rullbandaren snudda vid rött när det tas i som mest.

    tape_sang.png.0351cf66782779ac4b0ab8d784317d36.pngRullbandspluggen Flywheel, som är min nuvarande favoritbandare, tämjer och rundar av de digitala topparna på leadsång och rumskanalen.

    8. På masterkanalen sätter jag en dynamisk equalizer som jag sänker vid 650 Hz och 3100 Hz för att plocka den sista hårdheten och höjer lite vid 200 Hz.

    dynamisk_eq_master.png.32f3cc3e7a1efe8d0f340edfabfe8b2d.pngInställningarna på masterkanalen med Ozones dynamiska equalizer. Jag sänker vid 650 Hz och 3100 Hz, samt höjer lite vid 200 Hz.

    Därefter har jag Kush Audio TWK för ännu lite mer analog värme. Jag slänger även på gratispluggen Slate Digital Fresh Air för att ge hela mixen mer luft, om än subtilt.

    fresh_air_master.png.4604c5c44b1cac9d1a681e9c9b4426bb.png
    Fresh Air ser till att ge hela mixen lite välbehövlig luft.

    Sedan har jag lagt in Soothe 2 som med sin magi plockar bort de sista störande resonanserna. MJUK komprimerar försiktigt och limmar ihop kanalerna, ungefär 1 dB i låtens starkaste parti, för ett uns mer helhetskänsla. Observera att varje plugg i kedjan gör förhållandevis lite, men tillsammans ger önskat resultat.

    soothe_master.png.a06db1dd0b5e3285f3c17b3af07d71c0.pngSoothe2 plockar bort de sista störande resonanserna på hela mixen.

    kompressor_master.png.911c4499d3904166e7b43ab44d3d9202.pngMJUK komprimerar försiktigt och limmar ihop kanalerna ungefär 1 dB i låtens starkaste parti.

    Sist ut är limitern Fabfilter Pro-Q 2 för att få upp volymen till digital volymstandard, enligt Loudness Penalty.

    limiter_master.png.aede6be0de64e04d90de6dba2d8af0fc.pngLimitern Fabfilter Pro-L 2 med inställningarna justerade för digitalt släpp.

    God jul och gott nytt år!

    Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!

    Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.

    • Gilla 1

    User Feedback

    Recommended Comments

    There are no comments to display.



    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now

  • lathund_puff_spalt.jpg
    Nu på studio.se:
    Lathund för låtskrivare (e-bok)

    Eva Hillereds låtskrivarbibel är släppt i ny upplaga och vi är enormt glada över att ha den som e-bok i vår butik, där du också kan läsa mer om den.

    Läs mer >

  • Similar Content

    • By Studio
      Above: the 60th Anniversary 1961 SG Standard with Sideways Vibrola in Cherry Red VOS and Classic White VOS. 
      The ultimate in craftsmanship, art and historical accuracy. Gibson Custom Shop is the pinnacle of Gibson and the most coveted instruments on earth. Hand-made in USA using generations old techniques that defined guitar making. The Gibson Custom Shop is the crown jewel of the industry.
      The Gibson Custom Shop Historic Collection is defined by the master luthier techniques that embody Gibson's DNA including ultra-accurate recreations of iconic Gibson shapes spanning electrics and acoustics with period correct appointments and superior attention to detail. New for 2021 is the 60th Anniversary 1961 SG Standard with Sideways Vibrola in Cherry Red VOS and the 60th Anniversary 1961 SG Custom with Sideways Vibrola in Classic White VOS.
      The Gibson Custom Shop Modern Collection employs the cutting-edge design techniques and innovations that continue to drive the industry forward. Custom Shop Modern is comprised of highly elegant, tonally superior, and uniquely hand-crafted instruments.
      New for 2021, Gibson Custom Shop artist signature guitars include the Marcus King 1962 ES-345, Peter Frampton "Phenix" Les Paul Custom VOS, a Jerry Cantrell "Wino" Custom, and a Sergio Vallin (Mana) 1955 Les Paul Bigsby and more.
    • By Björn Olsberg
      Gitarren är som namnet antyder en homage till D-35 som Pink Floyd-gitarristen David Gilmour skrivit musik på i över 40 år. Samtidigt är det ett instrument för honom idag då gitarren har ett eget sound.
      Den här signaturmodellen är den första någonsin med med både hals, baksida och sidor i exklusiv sinker mahogny.
      Gitarren finns både som sexsträngad och tolvsträngad.

      Signaturmodellerna görs bara i 250 exemplar och varje exemplar är handsignerat av David Gilmour själv. I och med samarbetet stödjer tillverkaren David Gilmour Charitable Foundation.
      Men priset då? Inget svenskt pris finns, men i USA ligger listpriset på 5 499 USD.
      martinguitar.com
    • By Jon Rinneby
      1. Lyssna inte på instrumentet du justerar utan istället på vad som händer runt omkring. Hur påverkar förändringen de andra instrumenten och hela mixen? Zooma ut ditt lyssnande istället för in.
      2. Behöver du nya perspektiv? Byt plats på vänster och höger kanal så att höger blir vänster och vänster blir höger (exempelvis genom att vända på hörlurarna). Det som tidigare uppfattats av höger hjärnhalva uppfattas nu av vänster och vice versa vilket ger en helt ny ljudupplevelse.
      3. Om något instrument låter för starkt eller svagt kan du testa att höja eller sänka det 3 dB och se vad som händer. 3 dB hit eller dit kan bli magiskt, fråga mig inte varför.
      4. Om refrängen saknar energi kan du testa att automatisera ner verserna/bryggan innan refrängen -1 dB, då smäller det garanterat på lite extra när volymen blir normal igen.
      5. Behandla kompressorn både som ett kreativt verktyg och ett volymreglage. Kompression handlar minst lika mycket om att skapa rörelse och energi som att kontrollera dynamik. Var inte rädd för att experimentera.
      6. När du lyssnar på mixen istället för på musiken har du suttit för länge. Ta en (lång) paus.
      7. Experimentera med LCR-panning, det vill säga att du placerar dina instrument så att de ligger 100 procent till vänster, 100 till höger eller mitt i. Mixa sedan varje del för sig: först vänster sida, sedan höger och sist mitten. På så vis får hjärnan färre saker att fokusera på. En annan fördel med LCR-panning är att mitten ofta blir väldigt tydlig och kraftfull, samtidigt som stereobilden blir bred med mycket separation. Se dock detta tillvägagångssätt mer som en övning snarare än en komplett mixstrategi.
      8. Håll dig runt -14 LUFS när du mastrar så har din musik goda förutsättningar att låta bra på alla digitala musiktjänster.
      9. De bästa av idéer föds sällan i studion utan när du gör något helt annat som att promenera, diska eller lägga pussel.
      Lycka till!
      Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!
      Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.
    • By Jon Rinneby
      Det finns idag en mer eller mindre framarbetad volymstandard mellan Spotify, iTunes, YouTube och TIDAL, även om det skiljer sig lite mellan de olika plattformarna. Samtliga tjänster använder sig av en normaliseringsprocess baserad på LUFS (Loudness Unit Full Scale) som lite enkelt kan förklaras med hur vi upplever ljudstyrka. Ju lägre LUFS, desto starkare volym.
      Detta innebär exempelvis att -16 LUFS låter svagare än -8 LUFS. Medianen mellan de olika streamingtjänsterna ligger idag runt -14 LUFS, vilket också är Spotifys nuvarande rekommendation för uppladdning av musik. I praktiken innebär detta all musik som är starkare än detta automatiskt sänks av Spotify och all musik som är svagare höjs.
      För er som gillar siffror rekommenderar jag därför att ni håller er mellan -14 och -12 LUFS integrated och inte starkare än -9 LUFS short term i låtens starkaste parti, med true peak på max -1 dB. 

      Bilden visar gratisversionen av populära mätverktyget Youlean Loudness Meter
      Dessa riktlinjer garanterar att din musik, oavsett genre, står sig bra volymmässigt på samtliga plattformar. Vill du att din musik ska låta starkare 2021 ska du helt enkelt att mastra svagare än du kanske är van vid.
      Om du tycker att ovanstående låter komplicerat ska jag göra det enkelt för dig: När du mixat klart placerar du en limiter sist på masterkanalen och ställer utvolymen till -1 dB och ser till att du inte limiterar mer än 1-2 dB. Stäm sedan av mot www.loudnesspenalty.com och justera efter behov. Med detta sagt: Så länge mastern inte ser ut som en tjock korv när du exporterar och låtens starkaste parti inte överstiger -1 dBTP (true peak) är det egentligen bara att tuta och köra. Det viktigaste är trots allt hur det låter och inte hur det ser ut. Ibland kan ljudet av en limiter som klipper av topparna vara precis det du är ute efter.
      Inte bara volym
      Trots streamingtjänsternas automatiska volymanpassning är det ändå så att vissa låtar upplevas starkare än andra, trots att de är normaliserade till samma nivå. Hur kommer det sig? Svaret ligger till största del i mixen och inte mastringen:
      Håll koll på mellanregistret. Ett urholkat mellanregister, en så kallad hängmatta, kan framstå som mindre volymstark i förhållande till annan musik, speciellt när du lyssnar genom telefon eller datorhögtalare. Området 400-1000 Hz är (enligt min högst personliga smak) speciellt viktigt att hålla koll på. Rensa upp i botten och toppen – dessa ohörbara frekvenser kan ställa till det för streamingtjänsternas normaliseringsalgoritmer och äta upp onödig energi. Läs mer om hög- och lågpassfilter här. En låt med stort dynamisk omfång upplevs som regel starkare än en låt som är hårt komprimerad, när de spelas upp med samma LUFS. Om din mix låter bra på svag volym när du lyssnar i studion, det vill säga att du hör alla viktiga detaljer, så är sannolikheten större att den även låter bra online. Användandet av saturation, som skapar övertoner, kan bidra till ökad upplevd ljudstyrka. Något recept finns naturligtvis inte, men pluggar som Kush Audio TWK kan hjälpa på traven.  Några populära mätverktyg
      Youlean Loudness Meter Meterplugs Loudness Penalty Klangfreund LUFS Meter 2 iZotope Insight Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!
      Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.
      Detta är en uppdaterad artikel som ursprungligen publicerades 3 januari, 2020.
    • By Jon Rinneby
      Det känns alltid bra att inleda det nya året med lite glada nyheter. Det verkar nämligen som att Spotify äntligen gett upp den föråldrade volymstandarden ReplayGain till förmån för LUFS*. I korthet innebär detta att de största streamingstjänsterna som Spotify, Youtube, TIDAL och Amazon nu ligger på -14 LUFS, vilket underlättar avsevärt för oss som mixar och mastrar. Problemet för Spotify har tidigare varit att ReplayGain och LUFS inte samarbetat så bra. I vissa fall kunde skillnaden nämligen vara så stor som 3 dB mellan olika låtar, trots att ReplayGain och LUFS gett samma genomsnittliga utslag. Detta har sin förklaring i att de båda volymstandarderna, på olika sätt, försöker beräkna hur vi människor upplever ljudstyrka - beroende på saker som frekvensmässig balans, dynamik och inte minst hur länge starka ljud pågår. Vidare har Spotifys inbyggda limiter, vilken stått för normaliseringen, kanske inte varit den allra bästa i jämförelse med Youtube och iTunes. 
      Men som sagt tycks detta bekymmer nu vara som bortblåst och Spotify har lovat att under början av 2021 helt och hållet gå över till den rådande volymstandarden LUFS. Limitern plockas bort helt för ”Normal” och ”Tyst” volymnivå (se bild).
      * LUFS, som står för Loudness Unit Full Scale, är idag det mest populära sättet att mäta upplevd ljudstyrka på gällande musik.

      Kontentan
      Kör på som vanligt och följ mina rekommendationer enligt Hur volymstark ska din mix vara 2021? men nu med vetskapen att din musik har ännu bättre förutsättningar att stå sig volymmässigt bra. Tänk dock på att:
      En välbalanserad mix där samtliga frekvenser är representerade på ett bra sätt fortfarande är det som väger tyngst. Bra musik kommer nämligen alltid låta bra, i alla fall om vi lyssnar till historien.
      Med detta sagt är det fortfarande en god idé att analysera dina mixar via loudnesspenalty.com vilket du kan läsa mer om här:
      Lycka till!
      Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!
      Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.
  • Utvalda blogginlägg

  • Veckans populäraste ämnen

  • Utvalda pressmeddelanden

  • live_puff.jpg
    Nu på studio.se:
    Bästa liveljudet för sång och elbas

    Två böcker av Studios mångårige medarbetare Hans Nicklassons finns nu till försäljning i vår butik.

    Till butiken >

×
×
  • Create New...