Jump to content

  • Tips och tricks för sång och gitarr

    FREDAGSTIPSET: Att mixa sång och gitarr är förhållandevis enkelt när grundljudet är bra. Men vad gör du när inspelningskvalitén inte riktigt lever upp till förväntningarna?

    Jon Rinneby

    gitarr_mick.thumb.jpg.a5d4309996524f4404ae0f3d2f1d276d.jpg

    Årets sista Fredagstips är här och innan vi sätter igång vill jag passa på att lyfta alla läsare och tacka för engagemang och feedback. Det värmer verkligen och jag ser redan fram emot nästa år. Julbock och bug.

    Häromveckan fick jag frågan på Mixakuten gällande att mixa en liveupptagning med bara sång och gitarr. Ett förhållandevis enkelt, men samtidigt komplext, ämne som till största del handlar om själva inspelningen, men som också går att avhandla i ett Fredagstips ur ett rent mixningsperspektiv.

    Låten i fråga är skriven och inspelad av Studiomedlemmen @Daniel Balotis och spelades in med tre mikrofoner: Röde iXY, Slate ML-1 och Shure SM7B. Den låter i sin råa form så här:

    daniel_org_limiter.mp3

    Min mixade och trixade version låter så här: 

    daniel_mixakuten_fix.mp3

    Observera att min mix upplevs starkare men faktiskt har exakt samma volym enligt Loudness Penalty, vilket bland annat har sin förklaring i vilka frekvenser jag valt att lyfta fram (eller snarare plockat bort) i kombination med kompression och lite annat.

    För mig är det viktigt att akustiska inspelningar känns varma och närvarande - något jag försökt uppnå med ovanstående mix. Vidare vill jag också understryka att detta är bara ett sätt att jobba på och inte nödvändigtvis det rätta. Kanske har jag krånglat till det i onödan?

    Processen

    projektet.png.a9802685f56df9e3e0ecfc6165f1e591.png
    Projektet med pluggarna jag använde i Reaper 6.

    1. Jag börjar med att dra upp volymen på Röde iXY (+ 12 dB) och Slate ML-1 (+ 6 dB), då dessa var förhållandevis svagt inspelade. Kanalerna får tillsammans agera stereobredd och rumskänsla.

    2. Jag panorerar Slate ML-1 25% åt vänster och Röde iXY 25% till höger vilket ger en hyfsat jämn stereofördelning, även om sången tippar aningen åt vänster.

    3. Det låter aningen tunt och basfattigt när de båda kanalerna spelas upp tillsammans, vilket ofta har att göra med fasproblem* vid inspelningen. Och mycket riktigt kommer värmen och närheten tillbaka när jag vänder fasen på Röde iXY. Slutligen lägger jag på ett subtilt reverb i form av Sunset Reverb Studio för att ge rumskanalerna ännu mera rum.

    * Fasproblem uppstår som regel när en och samma ljudkälla spelas in med två eller fler mikrofoner från olika avstånd. Med detta sagt behöver ”ur fas” inte alltid innebära ett problem, utan kan också användas i kreativt syfte.

    4. Sångupptagningen (SM7B) har ganska mycket gitarrläckage. Jag slänger på Ozone 9 Rebalance och drar upp sången 3 dB som direkt känns mer närvarande. Vidare lägger jag ett low-cut vid 100 Hz för att få bort lågbasen vilken rumskanalerna istället får stå för. Echo Cat hamnar också på sången med en gnutta slap-back-dela följt av ett mörkt plåtreverb med lite längre pre-delay på ca: 60 ms, för att undvika att sången smetar och hamnar för långt bak i mixen. Pre-delayet ser till att sången behåller sin tydlighet och hamnar långt fram i mixen, samtidigt som förnimmelsen av ett större rum infinner sig. 

    balancer_sang.png.4f721c27bec64a4be7375fb7d5619351.pngOzone 9 Advanced, Master Rebalance lyfter fram leadsången 3 dB.

    5. Samtliga kanaler spelas upp och jag upplever helheten som helt ok. Dock har sången en tendens att sticka iväg lite väl mycket vilket kompressorn DDMF MagicDeathEeye får råda bot på. Sången komprimeras som mest 5 dB i låtens starkaste parti.

    kompressor_sang.png.35135cee7edcd94c3515e755698850c8.png
    Inställningarna med DDMF MagicDeathEeye. Observera att 150 Hz filtret som ser till att de lägsta frekvenserna inte komprimeras lika hårt.

    6. Jag spelar upp låten från början till slut och upplever trots kompressorn en viss hårdhet i soundet när sången är som starkast. Speciellt 810 Hz och 2020 Hz upplevs påträngande (vilket jag kontrollerar i analysfältet med Fabfilter Pro-Q 2). Rumsmikrofonerna Röde iXY och Slate ML-1 får en rejäl sänkning vid 810 Hz, medan sången istället får en dos dynamisk equalizer som bara arbetar när den behöver. Vidare får även sångspåret en lite knuff värme vid 200 Hz.eq_grupp.png.0bee41d8655fca63dbd1b1f7141668c9.pngEn rejäl dipp vid 810 Hz med Fabfilter Pro-Q 2 ser till att rumskanalerna får ett mer kontrollerat och inte lika påträngande mellanregister.

    312719983_dynamisk_eq_sng.png.f16d51234c097505a03a98e82e143356.pngMed Ozone 9 Dynamic Equalizer ser jag till att tämja 810 Hz och 2020 Hz på leadsången rejält i låtens starkaste parti.

    7. Slutligen lägger jag på rullbanspluggen Flywheel på rumsgruppen. Denna pressas hårt in på rött för att runda av diskanttopparna rejält. På sångspåret låter jag rullbandaren snudda vid rött när det tas i som mest.

    tape_sang.png.0351cf66782779ac4b0ab8d784317d36.pngRullbandspluggen Flywheel, som är min nuvarande favoritbandare, tämjer och rundar av de digitala topparna på leadsång och rumskanalen.

    8. På masterkanalen sätter jag en dynamisk equalizer som jag sänker vid 650 Hz och 3100 Hz för att plocka den sista hårdheten och höjer lite vid 200 Hz.

    dynamisk_eq_master.png.32f3cc3e7a1efe8d0f340edfabfe8b2d.pngInställningarna på masterkanalen med Ozones dynamiska equalizer. Jag sänker vid 650 Hz och 3100 Hz, samt höjer lite vid 200 Hz.

    Därefter har jag Kush Audio TWK för ännu lite mer analog värme. Jag slänger även på gratispluggen Slate Digital Fresh Air för att ge hela mixen mer luft, om än subtilt.

    fresh_air_master.png.4604c5c44b1cac9d1a681e9c9b4426bb.png
    Fresh Air ser till att ge hela mixen lite välbehövlig luft.

    Sedan har jag lagt in Soothe 2 som med sin magi plockar bort de sista störande resonanserna. MJUK komprimerar försiktigt och limmar ihop kanalerna, ungefär 1 dB i låtens starkaste parti, för ett uns mer helhetskänsla. Observera att varje plugg i kedjan gör förhållandevis lite, men tillsammans ger önskat resultat.

    soothe_master.png.a06db1dd0b5e3285f3c17b3af07d71c0.pngSoothe2 plockar bort de sista störande resonanserna på hela mixen.

    kompressor_master.png.911c4499d3904166e7b43ab44d3d9202.pngMJUK komprimerar försiktigt och limmar ihop kanalerna ungefär 1 dB i låtens starkaste parti.

    Sist ut är limitern Fabfilter Pro-Q 2 för att få upp volymen till digital volymstandard, enligt Loudness Penalty.

    limiter_master.png.aede6be0de64e04d90de6dba2d8af0fc.pngLimitern Fabfilter Pro-L 2 med inställningarna justerade för digitalt släpp.

    God jul och gott nytt år!

    Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!

    Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.

    • Gilla 1

    User Feedback

    Recommended Comments

    There are no comments to display.



    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now

  • Studio nb_2_2.jpg

×
×
  • Create New...