Jump to content

  • Testa att mixa i mono!

    FREDAGSTIPSET: Stereo och mono... Ämnet är omdebatterat, väl avhandlat för att inte säga uttjatat och du har säkert funderat över frågan fler än en gång: Varför ska min mix låta bra i mono när alla ändå lyssnar i stereo?

    Jon Rinneby

    ingang_965618258.jpg.283e65414e16e6a019b998d3bb7119bc.jpg

    Innan jag svarar vill jag bara understryka att en mix i mono aldrig kan låta likadant/bra som i stereo, punkt. Detta är en grov missuppfattning, vilket är bra att ta med sig när vi går vidare. Då kör vi!

    Två goda anledningar
    Mono är kort och gott ditt ”värsta tänkbara scenario”. Om din mix bara låter bra när du sitter centrerad mellan två högtalare i sweet spot, så har du ett problem. Och det är absolut inte så majoriteten av lyssnarna kommer uppleva din musik. I realiteten avnjuts musik mestadels faktiskt i mono, just av den enkla enanledningen att våra öron sällan befinner sig under perfekta förhållanden. Vare sig du sitter i ett vardagsrum, går runt i affären, lyssnar på radio eller befinner dig på klubb.

    För det andra dras (förmodligen) inte en välbalancerad monomix med diverse fasfel. Vadå fasfel? Jo, när ljudvågor hamnar ur fas så uppstår en slags utsläckning av frekvenser, vilket kan upplevas som att ljudet tappar energi eller att det blir ”ett hål i mitten”. Detta är inte alltid ett problem när du lyssnar i stereo, men blir mer uppenbart i mono. Du gör därför alltid rätt i att lyssna på din mix i mono då och då. Antingen genom att du klickar på mono-knappen på masterkanalen i ditt inspelningsprogram, eller att du slänger på någon lämplig plugg. Undvik dock att lyssna på båda högtalarna samtidigt, du får nämligen en basförstärkning genom två högtalare. Dessutom studsar ljudet olika från respektive högtalare, vilket innebär att det ändå inte blir riktig mono. Detta kan naturligtvis vara lite krångligt att lösa beroende på hur din studio ser ut.

    Själv använder jag en centrerad Avantone MixCube, rekommenderas. Du ska framförallt lyssna efter ljud som tappar diskant eller som verkar försvinna. Bra praxis är att lyssna på några favoritlåtar och jämföra. Förr i vinyltiden mixades basen alltid i mono eftersom basfrekvenser flyttar mycket luft, vilket i sin tur gör att nålen hoppar om basen är i stereo. Det finns dock all anledning att hålla basen i mono även idag, då du får mer lågfrekvent plats över till annat. För mycket lågfrekvent material i stereo upplevsd dessuom gärna som kraftlöst och maskerar lätt diskanten. Visste du förresten att den mänskliga hjärnan inte kan uppleva stereoinformation under 80Hz? Det är med andra ord bättre att bredda och panorera längre upp i frekvensområdet. Åtminstone över 400Hz skulle jag säga.

    Mixa i mono?
    Det är i allmänhet mycket svårare att mixa i mono än i stereo då fler ljud överlappar varandra. De slåss helt enkelt om mer plats i ett mindre utrymme. Men tar du dig tid att jobba på detta sätt kommer du garanterat att få bättre separation när du senare växlar över till stereo. Själv mixar jag inte särskillt mycket i mono, av den enkla anledningen att det låter ganska tråkigt och att det kan vara svårt att få feeling. Dessutom är det problematiskt att höra effekten av breda panoreringar. Med detta sagt kan stereomixning ibland upplevas som onödigt komplext. Flytta ditt huvud lite åt vänster och vips så försvinner din sweet spot!

    Fördelen med att mixa i mono är att du placerar musiken i en behändig liten låda som alltid låter likadant oberoende av hur du flyttar dig runt i studion, vilket i förläningen innebär att problem ofta blir betydligt lättare att avslöja!

    Lycka till!

    BONUSTIPS 1: Genom att låta vissa element vara i mono upplevs andra ljud naturligt som bredare. Och genom att använda stereofältet på rätt sätt så får du en mer kraftfull och tydlig mitt med baskagge, virvel, bas och sång. Det handlar helt enkelt om kontraster.

    BONUSTIPS 2: The Red Hot Chili Peppers Californication mixades nästan uteslutande i mono. En välljudande platta för övrigt, eller hur?

    Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!


    Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.


    User Feedback

    Recommended Comments

    Vill gärna komma igång med mono-mixandet och har en Avantone MixCube införskaffad för detta, som komplement till studio-monitorerna. Nu undrar jag hur jag ska koppla in den. På mitt ljudkort finns det endast stereo ut (d.v.s. två kanaler ut). Jag funderar på om jag skulle använda datorns hörlursutgång, som är ministereo och sedan ha kontakt, typ denna fast tvärtom: https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kablar-adaptrar/35-mm/35-mm-adapter/ljudadapter-35-mm-stereo-till-mono-p39194 och så vidare med en vanlig telekabel till monitorn.
    Frågor:
    1. Blir detta bra mono? Alltså kommer denna enkla adapter att blanda kanalerna på ett bra sätt?
    2. Finns det något bättre alternativ som inte förutsätter köp av nytt extern ljudkort?
    3. Vilket externa ljudkort rekommenderas som har flera utkanaler? Dels en monoutgång och gärna flera par stereoutgångar, så att det går att komplettera med flera varianter, t.ex. en vanlig "bergsprängare".

    Tack!

    Link to comment
    Share on other sites


    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now

×
×
  • Create New...