Jump to content
Annons
  • Ta hjälp av rosa brus när du mixar

    FREDAGSTIPSET: Brus är något vi vanligtvis förknippar med störningar eller kanske rent av obehag. Men faktum är att vissa sorters brus kan vara till nytta för dig som håller på med musikproduktion.

    Jon Rinneby

    pink_noise.thumb.jpg.91765bfd47eb5bb56114f450cc84506f.jpg

    Rosa, eller skärt brus som det också kallas, är ett så kallat färgat brus med en jämn energifördelning i alla oktaver. Detta betyder att bruset är av fallande karaktär och minskar med tre decibel för varje oktav, till skillnad från exempelvis vitt brus som är konstant över alla hörbara frekvenser. Rosa brus används bland annat inom tinnitusterapi och påminner om ljudet från forsande vatten, något de flesta upplever som behagligt att lyssna på. Anledningen till detta är att vi människor inte hör frekvenser linjärt från 0-20000 Hz, utan logaritmiskt baserat på oktaver.

    Pink_noise_spectrum_svg.thumb.png.94cc8083b9bad9b5a65d8bc46146aa21.png

    Detta kan du använda till din fördel när du mixar, inte minst när det kommer till att sätta den grundläggande balansen, oavsett om du jobbar med akustiska, virtuella eller samplade instrument. Innan vi sätter igång är det viktigt att förstå att mixning med rosa brus inte på något sätt garanterar en välljudande mix, utan snarare har för avsikt att agera vägvisare. Poängen med rosa-brus-mixning är alltså inte att skapa en perfekt balanserad mix. Istället handlar det om att ge dig en utgångspunkt som utnyttjar en så stor del av det hörbara (användbara) frekvensområdet som möjligt. Vidare blir resultatet bättre om du utgår från torra kanaler, fria från equalizers, kompressorer och dylikt.

    1. Börja med att ladda ner följande rosa brus som jag justerat till volymen -20 LUFS. Detta säkerställer en lagom nivå för mixning utan risk att styra över masterkanalen i din DAW.
    2. Importera det rosa bruset på en tom kanal och sätt det i sololäge. Spela upp bruset.
    3. Aktivera sololäget på en kanal i taget och reglera volymen så att det rosa bruset och instrumentkanalen hörs ungefär lika mycket. Detta kräver lite övning och du kan med fördel experimentera med både hörlurar och högtalare för att se vad som passar dig bäst.
    4. Fortsätt sedan likadant med övriga kanaler, fortfarande en och en tillsammans med bruset. 
    5. När du gått igenom samtliga kanaler plockar du bort det rosa bruset och spelar upp mixen.

    Du kommer inledningsvis märka att basrika instrument har en tendens att få lite väl mycket utrymme. Detta har sin förklaring i att de generellt har mindre högfrekvent innehåll och därför behöver dras upp i volym för att höras genom det rosa bruset. Det kan också kännas svårt att placera exempelvis en dynamisk sångtagning. Detta är helt ok, poängen med rosa-brus-mixning är som sagt att sätta en grundnivå vilken du sedan finjusterar och jobbar vidare med.

    Rosa brus som plugin för Windows och Mac OS laddar du ner härTänk på att ställa volymen så den peakar runt -12 dBFS i din DAW, vilket motsvarar ungefär -20 LUFS. 

    Lycka till!

    Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!

    Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.

    • Gilla 1
    • Tack! 1

    Användarrespons

    Recommended Comments

    Det är ett intressant koncept. Har testat detta innan. Största takeawayn är väl att det är en bättre experiment än en teknik, då man oftast vill att saker ska vara i förgrund och bakgrund dvs olika volym för att få djup och prioritera vissa element musikaliskt

    Link to comment
    Dela på andra sajter

    On 2020-12-06 at 15:32 sa Casper Bjerkehagen:

    Det är ett intressant koncept. Har testat detta innan. Största takeawayn är väl att det är en bättre experiment än en teknik, då man oftast vill att saker ska vara i förgrund och bakgrund dvs olika volym för att få djup och prioritera vissa element musikaliskt

    Ja och nej. Poängen är ju inte att få till en färdig mix, utan att alla instrument hörs och att de tillsammans fyller ut området 0-20000 Hz. Det är sedan upp till den som mixar att göra mer kreativa beslut gällande vad som ska vara framträdande eller inte. Med detta sagt håller jag absolut med om att man kan se det som ett slags experiment, men åtminstone ett kul och lärorikt sådant. 

    Tack för kommentaren, uppskattas!

    Mvh Jon

    Redigerat av Jon Rinneby
    Link to comment
    Dela på andra sajter

    10 timmar sedan sa Magnus Lundberg:

    Mycket intressant! Anser du att all den initiala basbalansen (supportat av Pink Noise) bör ske i mono?

    Relevant fråga. Eftersom du spelar upp ett instrument i taget när du jobbar på detta vis så är det i praktiken i mono, om det inte är så att du panorerat (vilket du inte bör) eller jobbar med stereospår som är väldigt olika i volym mellan höger och vänster kanal. Det vill säga, det finns ingen poäng att panorera i detta skede, det gör du bäst när alla kanaler är ställda och du spelar upp dem tillsammans, utan bruset.

    Var svar på din fråga?

    Mvh Jon

     

    Redigerat av Jon Rinneby
    Link to comment
    Dela på andra sajter

    Känner att jag behöver förstå denna ytterligare. Testade nu och det känns faktiskt som att man får en vägledning men samtidigt undrar jag kring det faktum att man ställer in varje instrument för sig (mha Pink Noise) för att sedan ändra fadrarna på respektive instrument för att få en sammantaget hel balans (alltså totalbalansen i mixen utan Pink Noise). Vad tjänade det då till att initialt använda sig av Pink Noise när balansen förändras efteråt?

    Link to comment
    Dela på andra sajter

    23 timmar sedan sa Magnus Lundberg:

    Känner att jag behöver förstå denna ytterligare. Testade nu och det känns faktiskt som att man får en vägledning men samtidigt undrar jag kring det faktum att man ställer in varje instrument för sig (mha Pink Noise) för att sedan ändra fadrarna på respektive instrument för att få en sammantaget hel balans (alltså totalbalansen i mixen utan Pink Noise). Vad tjänade det då till att initialt använda sig av Pink Noise när balansen förändras efteråt?

    Som sagt, det handlar om att i början av mixstadiet kunna luta sig tillbaka på att alla instrument faktiskt hörs, på lika villkor så att säga. En rättvis utgångspunkt, utan hänsyn till det kreativa. Sen är ju varje mix unik, i vissa låtar kanske gitarr och sång ska vara framträdande, i någon annan något helt annat. Så det är egentligen inte svårare än så.

    /Jon

    Redigerat av Jon Rinneby
    Link to comment
    Dela på andra sajter

    Tack! Och måste säga att det faktiskt mer än halverade tiden med att sätta den grundläggande balansen. Vald volym kändes dessutom väldigt rätt. Tog ett tag att ta in var man skulle lägga volymen men det landade ganska snabbt. Given kille i nästa mix också:)

    • Gilla 1
    Link to comment
    Dela på andra sajter

    On 2020-12-11 at 13:45 sa Magnus Lundberg:

    Tack! Och måste säga att det faktiskt mer än halverade tiden med att sätta den grundläggande balansen. Vald volym kändes dessutom väldigt rätt. Tog ett tag att ta in var man skulle lägga volymen men det landade ganska snabbt. Given kille i nästa mix också:)

    Härligt att höra!

    Mvh Jon

    Link to comment
    Dela på andra sajter



    Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

    Du behöver vara medlem för att delta i communityn

    Bli medlem (kostnadsfritt)

    Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

    Bli medlem nu (kostnadsfritt)

    Logga in

    Har du redan en inloggning?
    Logga in här.

    Logga in nu

  • Studio nb_2_2.jpg

×
×
  • Skapa ny...