Jump to content
Annons
  • Skapa luftigare sång med simpelt eq-trick

    FREDAGSTIPSET: Alla vill ha ett tydligt, vackert och luftigt sångljud. Ett sångljud som berör och förflyttar lyssnaren bortom både tid och rum.

    Jon Rinneby

    Ovanstående är naturligtvis en grov generalisering eftersom varje låt kräver sitt speciella sångljud, för att inte tala om personlig tycke och smak. När du mixar leadsång har du generellt tre verktyg till din hjälp: volym, equalizer och kompression. Men hur går du egentligen till väga? Är det verkligen så enkelt som att slänga på en equalizer, boosta i toppen och hoppas på det bästa? Detta är ett kapitel för sig vilket du exempelvis kan läsa mer om här:

    Dagens tips ställer in siktet på att få sången att sticka ut lite extra, utan att kännas processad eller tillgjord. Detta är en konst i sig och mycket handlar om ett bra grundljud i kombination med god mikrofon- och sångteknik. Inget nytt under höstsolen här. Med detta sagt finns det ett litet knep som faktiskt fungerar i de flesta fall, oavsett om du spelat in med en fin kondensatormikrofon eller en enklare dynamisk. Jag vill dock passa på att understryka att nedanstående trolleri inte nödvändigtvis behöver tillämpas i alla situationer, utan snarare när sången behöver det där lilla extra.

    Två blir en
    Med utgångspunkt i att leadsången låter ungefär som du tänkt dig testa följande:

    1. Kopiera sångspåret så att du har två identiska kanaler. Plocka bort samtliga effekter på dubbletten och döp kanalen till ”Air” eller ”Luft” eller vad du vill.
    2. Lägg valfri equalizer på den nya torra kanalen och skär bort allt under 5000 Hz med ett högpassfilter. Fortsätt sedan med ett hyllfilter som boostar 3 dB vid 10-11 kHz:
      1821621769_sng_eq.jpg.290c923bba6db9554f126bb759aa0211.jpg
      Bilden visar eq-inställningen för effektspåret där allt som nu hörs är den absoluta toppen.
       
    3. Nästa steg är att slänga på en försiktig de-esser som plockar bort de vassaste och snabbaste topparna. Detta steg är inte nödvändigt, utan mer en säkerhetsåtgärd om du har en väldigt diskantrik mikrofon. Hoppa över om du vill.
    4. Också valfritt: på med valfri saturation (exempelvis en rullbandsplugg eller mixerbordsemulering) för att runda av och analogisera en smula. Poängen här är att mjuka upp ljudet en aning och göra toppen mindre påträngande.
    5. Sist i kedjan hamnar en limiter alternativt en väldigt snabb kompressor som komprimerar rejält. Du ska verkligen höra effekten, vilket i sig låter onaturligt, men som i sitt sammanhang blir något helt annat. Detta steg är viktigt eftersom den hårda kompressionen trycker ihop ljudet och lyfter fram detaljerna. Sikta på åtminstone 5-10 dB kompression:
      400899594_sng_limiter.jpg.5480c0cc6ddd9e16202dc058f5ad3022.jpg
      Observera att limitern behöver pressas rejält hårt för att ge önskad effekt. I detta fall +30 dB vilket resulterar i 5-10 dB kompression.
       
    6. Dra ner effektkanalen till noll och spel upp mixen som vanligt.
    7. Lyssna på leadsången och dra försiktigt upp effektkanalen tills sången uppfattas som tydligare och luftigare. Backa en aning.
    8. Muta effektkanalen och lyssna: bättre sämre? Sen är det bara att blanda in efter tycke och smak.
    9. Vänd fasen på effektkanalen och lyssna om det låter bättre eller sämre (valfritt). Intressanta saker kan hända med fasvändning.
    10. Klart!

    Med ovanstående strategi kan du alltså behålla mycket av ursprungsljudet samtidigt som du plockar fram extremtoppen utan att det låter påträngande (beroende på hur mycket du drar på naturligtvis, mindre är många gånger mer). Varför inte göra precis samma sak på originalspåret kanske du undrar? Varför två spår? Helt enkelt för att effekten inte blir den samma. Fråga mig inte varför, det bara är som det är - en slags parallellprocess.

    BONUSTIPS: På liknande sätt kan du även skapa en effektkanal som bara är aktiv under exempelvis refrängerna, men med fokus på mellanregistret 1-2 kHz. Refränger är som regel mer händelserika och frekvensmättade och då kan leadsången behöva en extra skjuts:eq_mid.jpg.96f189afd89eac5ed2376ae865f3bac4.jpg
    Ett högpassfilter vid 500 Hz och ett lågpass vid 4000 Hz försäkrar att sångens kärna och tydlighet tittar fram. Blandas med fördel in under refrängen.

    Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!

    Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.

     

    • Gilla 1

    Användarrespons

    Recommended Comments

    Tack för tipsen!

    Ser att du använder fabfilters effekter, de är ju rätt dyra. Är skillnaden i ljudkvalitet - om man använder samma inställningar i de plugins som medföljer t ex Cubase, Logic eller Digital Performer - avsevärd? Är det så stor skillnad att det innebär skivkontrakt eller inte, om man säger så?

    Har testat nån av dem för flera år sen men det var mycket att sätta sig in i, så jag hann aldrig få nån egentlig uppfattning om skillnaden innan testperioden var över. 

    Kanske några fler som vill tycka till också. 🤞

    Link to comment
    Dela på andra sajter

    Rörande ljudkvaliteten så är det ytterst liten skillnad om man gör samma sak. Fabfilter har fler möjligheter och är väldigt lättjobbat. De har dessutom väldigt bra visualisering så de är extra
    för artiklar och demos, men de kommer inte ge dig något skivkontrakt.

    Link to comment
    Dela på andra sajter

    9 minuter sedan sa pme:

    Rörande ljudkvaliteten så är det ytterst liten skillnad om man gör samma sak. Fabfilter har fler möjligheter och är väldigt lättjobbat. De har dessutom väldigt bra visualisering så de är extra
    för artiklar och demos, men de kommer inte ge dig något skivkontrakt.

    Tack! Då håller jag mig till dem jag redan har. 👍

    Redigerat av e-snobben
    Link to comment
    Dela på andra sajter

    15 timmar sedan sa e-snobben:

    Tack för tipsen!

    Ser att du använder fabfilters effekter, de är ju rätt dyra. Är skillnaden i ljudkvalitet - om man använder samma inställningar i de plugins som medföljer t ex Cubase, Logic eller Digital Performer - avsevärd? Är det så stor skillnad att det innebär skivkontrakt eller inte, om man säger så?

    Har testat nån av dem för flera år sen men det var mycket att sätta sig in i, så jag hann aldrig få nån egentlig uppfattning om skillnaden innan testperioden var över. 

    Kanske några fler som vill tycka till också. 🤞

    Som ovanstående påpekar är ljudskillnaden minimal, för att inte säga ohörbar. Du kan med gott samvete använda ditt inspelningsprograms medföljande pluggar. Det samma gäller limitern.

    Mvh Jon

    Redigerat av Jon Rinneby
    • Tack! 1
    Link to comment
    Dela på andra sajter



    Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

    Du behöver vara medlem för att delta i communityn

    Bli medlem (kostnadsfritt)

    Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

    Bli medlem nu (kostnadsfritt)

    Logga in

    Har du redan en inloggning?
    Logga in här.

    Logga in nu

  • Studio nb_2_2.jpg

×
×
  • Skapa ny...