Jump to content
Annons
  • Så får du din mix att låta bredare och fetare

    FREDAGSTIPSET: Idag tänkte jag ta upp ett klassiskt tips som några av er säkert redan känner till. Nämligen hur du på ett enkelt sätt kan bredda och rensa upp din mix med hjälp av eq.

    Jon Rinneby

    ingang_3396895243.jpg.805c85034c0fd52e1109ff4a9fd92995.jpg

    Exemplet nedan utgår från två elgitarrer, men knepet fungerar även med andra instrument. Detta handlar alltså inte om mastring, så vi är på det klara med det.

    Innan vi sätter igång vill jag bara nämna en grundläggande detalj som kan vara bra att känna till. Låt säga att du har just två gitarrer, en som du panorerat helt till vänster och en helt till höger, detta skapar illusionen av bredd, inget nytt där. Men … Om gitarrerna låter snarlikt, det kanske är samma gitarr inspelad två gånger och som spelar identiskt, eller en elgitarr genom samma förstärkare. Då utnyttjar du inte illusionen av bredd och separation till max. Varför? Jo, om vänster och höger kanal låter likadant känns mixen helt enkelt inte lika bred. Det är därför ofta en god idé att sprida ut instrument med olika karaktär över hela stereofältet. Om det exempelvis ligger en ljus orgel till vänster, så kan det mörka pianot ligga till höger och så vidare. Detta är grundtanken med dagens tips. Med detta sagt …

    1. Ta dina två elgitarrspår, fördelaktligen inspelade med olika förstärkare, och panorera ut dem helt till vänster respektive höger.

    2. Lägg valfri eq på båda spåren. Vi ska nu jobba så att de båda gitarrerna kompletterar varandra frekvensmässigt, helt enkelt genom att gröpa ur frekvenser.

    3. Börja med den ena gitarren och leta efter dess sweet spot, det vill säga frekvensen där gitarren verkligen biter. På elgitarr brukar det vara någonstans mellan 900–1600 Hz. Låt säga att 1000 Hz låter bra. Boosta 3–4 dB här med ett q-värde på 2–3, alltså inte för brett, men inte heller för smalt.

    4. Fortätt sedan och gör likadant med den andra gitarren. Förhoppningsvis kan du hitta en sweet spot som inte ligger runt 1000 Hz. Vi väljer för enkelhetens skull 1500 Hz. Även här boostar du 3–4 dB med ett q-värde på 2–3.

    5. Några av er har säkert redan nu listat ut vad som komma skall. Precis. Gitarren som du boostade vid 1000 Hz sänker du nu med 3–4 dB vid 1500 Hz och tvärtom på den andra gitarren.
    gitarr.

    2054652780.jpg.54fa04ccecc32b9af9f1c86c094f923f.jpgBilden visar gitarren som boostat 1000 Hz och sänkt 1500 Hz.

    820037155.jpg.06f26915bc4132c3d5cdd8ae1baca504.jpgBilden visar gitarren som boostat 1500 Hz och sänkt 1000 Hz.

    6. Vad händer? Jo, skillnaden mellan gitarrerna är nu 6–8 dB vid valda frekvenser. De kompletterar helt enkelt varandra och ljudbilden känns automatiskt bredare och fetare. Detta är ett väldigt bra sätt att jobba generellt när du eq:ar, inte bara med gitarrer.

    7. Klart!

    BONUSTIPS: Ljusa högfrekventa instrument mår bra av att panoreras långt ut åt sidorna, medan mörkare, lågfrekventa instrument trivs bättre i mitten.

    Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!


    Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.

     


    Användarrespons

    Recommended Comments

    Det finns inga kommentarer att visa



    Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

    Du behöver vara medlem för att delta i communityn

    Bli medlem (kostnadsfritt)

    Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

    Bli medlem nu (kostnadsfritt)

    Logga in

    Har du redan en inloggning?
    Logga in här.

    Logga in nu

  • Studio nb_2_2.jpg

×
×
  • Skapa ny...