Jump to content
Annons
  • Ratta rätt med 1176-kompressorn

    FREDAGSTIPSET: UREI 1176 är utan tvekan en av de mest uppskattade och samtidigt missförstådda kompressorerna genom tiderna. Den är med sin FET-krets både snabb och aggressiv men kan också vara väldigt mångsidig.

    Jon Rinneby

    1176ln_classic_limiting_amplifier_hero_@2x_red.thumb.jpg.d8c9b6ebfe71b001dcef342709def3cf.jpg

    Denna artikel vänder sig till användare av både hårdvaran och mjukvaran.

    Att ratta fram välljud med en 1176, oavsett modell, är inte särskilt svårt. Och faktum är att det mesta du skjutsar in i den kommer ut på andra sidan med ett musikaliskt leende. Med detta sagt finns det ändå några klassiska inställningar som kan vara värda att kika närmare på.

    Översikt
    Det första som är bra att känna till är att Attack- och Release-rattarna är omvända jämfört med hur vanliga kompressorer brukar fungera. Det vill säga att den snabbaste inställningen är 7 och den långsammaste 1. Ett beprövat knep är att utgå från en attack på 3 och release på 5, även kallat Dr Pepper-inställningen. Mer om detta nedan. Input-ratten fungerar som tröskelvärde* och innebär att en starkare signal in i kompressor ger mer kompression, men också mer volym, vilket du justerar med Output-ratten. Vidare hittar vi fyra lägen för ratio 4, 8, 12 och 20 samt olika inställningar för hur VU-mätaren läser av.1176ln_classic_limiter_carousel_1.jpg

    Generellt skulle man kunna säga att 1176an ger klarhet och närhet - en slags (ofta önskvärd) högklassig grynighet. Karaktäristiskt är också att kompressorn ger en skön energi med fokus på det lägre mellanregistret.

    * 1176 är soft knee med ett fast tröskelvärde kompressionsmängden styrs via ingångskontrollen.

    Allmänna tips

    • En ratio på 4:1 är I de allra flesta fall en bra utgångspunkt, oavsett instrument.
       
    • Försök att inte lägga alltför stort fokus på gain reduction. Det är frestade att titta på mätarn som dansar men… Lyssna istället, helst i kontexten med andra instrument.
       
    • I 9 fall av 10 gör den snabbaste releasen jobbet, det vill säga 7. Det låter helt enkelt mer spännande, oavsett vilket instrument du komprimerar. Möjligen med undantag för bas eller andra lågfrekventa instrument som då har en tendens att styras över. Men kanske är det precis det du vill?

    Dr Pepper
    Om du ska känna till endast en inställning så är det Dr Pepper, vars namn har sitt ursprung i en kolsyrad dryck som i en reklam rekommenderas att drickas klockan tio, klockan två och klockan fyra. En utmärkt startpunkt för 1176:an är nämligen attack på 3, release på 5 och ratio 4 (tänk visarna på en klocka) enligt bilden nedan. Justera sedan input och output efter smak.

    dr_pepper_1176.jpg.511bcb35d96572af6957e0387749943b.jpg

    All Buttons
    Även kallat ”British Mode” innebär att du trycker ner alla ratio-knappar på en gång, alltså 4, 8, 12 och 20, vilket ger en väldigt speciell överstyrd karaktär. All buttons-läget gör sig ypperligt på trummor, trumrum, sång och bas - gärna i kombination med den snabbaste attacken och releasen. Vanligt i sammanhanget är också att jobba med parallellkompression, som blandar den hårt komprimerade signalen med den rena. Vissa 1176:or löser detta med hjälp av en mix-ratt, annars är alternativet att duplicera spåret du vill komprimera och sedan blanda detta med originalspåret. 

    No Buttons
    Slutligen kan du även stänga av kompressionen helt genom att inte aktivera Ratio-knapparna. Detta förvandlar 1176:an till en preamp, vilken du kan styra över (saturation) och färga ljudet med efter tycke och smak.

    Med ovan nämna inställningar är det som alltid bäst att lyssna och experimentera själv då varje ljudkälla och mix är unik. Speciellt roligt är det att leka med olika kombinationer av Attack, Release och Ratio.

    Pluggtips

    Mer information om UREI 1176:an hittar du här.

    Lycka till!

    Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!

    Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.

    • Gilla 1
    • Tack! 1

    Användarrespons

    Recommended Comments

    33 minuter sedan sa Mdaun:

    Bra tips!

    Ska definitivt kolla upp mer, verkar vara på min nivå av önskad enkelhet. All-button läget känns ju givet hehe.

    Tack, jo 1176:an är faktiskt mycket enklare än många tycks tro. Och All-button är fantastiskt kul att leka med på trumrum, överhäng eller annat som behöver en rejäl skjuts.

    Mvh Jon

    Redigerat av Jon Rinneby
    • Gilla 1
    Link to comment
    Dela på andra sajter

    21 minuter sedan sa Mats N:

    Intressant tips. Jag gillar 1176 grymt mycket men har inte känt till en del av det du skriver.

    Så tack för tipsen. Nu skall jag testa!

    Det gör du rätt i. Bara hör av dig om det är något speciellt du undrar.

    Mvh Jon

    Link to comment
    Dela på andra sajter

    39 minuter sedan sa Kevsum:

    Går detta att applicera på Warm Audios WA76 klon?

    Det går alldeles utmärkt. Tänk bara på att siffrorna på attack och release är lite annorlunda. Dr Pepper på WA76 blir således attack på sju och release på tretton. Med detta sagt finns det små skillnader mellan nästa alla kloner. Principen är dock den samma.

    Mvh Jon

    Redigerat av Jon Rinneby
    Link to comment
    Dela på andra sajter

    8 timmar sedan sa Magnus Lundberg:

    Ska testa denna. Har Slate-varianten hemma men har alltid tyckt att den inger en viss respekt och därför skippat den. Hur är den på Vocal?

    1176:an funkar utmärkt på sång, börja med Dr Pepper inställningen och justera input och output tills du får den kompression du är ute efter. Ett vanligt knep på sång är att lägga en 1176 och La2a i serie och låta dem komprimera lite vardera. 

    FG-116 har en mix-ratt, vilket är kalas om du jobbar med All-bottons-läget och vill blanda den hårt komprimerade signalen med den rena, på ex trummor. Börja med 20-25% och se hur det låter.

    Mvh Jon

    Redigerat av Jon Rinneby
    Link to comment
    Dela på andra sajter

    Vid närmare eftertanke kanske jag borde valt denna bild istället, här med en 1176-klon påväg att säljas till en god vän. Är gladare inombords än vad bilden antyder.1176.thumb.jpg.18a0f9cd27cc2402e0ad24f7435af5c8.jpg

    Redigerat av Jon Rinneby
    Link to comment
    Dela på andra sajter



    Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

    Du behöver vara medlem för att delta i communityn

    Bli medlem (kostnadsfritt)

    Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

    Bli medlem nu (kostnadsfritt)

    Logga in

    Har du redan en inloggning?
    Logga in här.

    Logga in nu

  • Studio nb_2_2.jpg

×
×
  • Skapa ny...