Jump to content
  • Sign in to follow this  

    Nio pluggar som jag använder i varje mix


    Jon Rinneby

    FREDAGSTIPSET: Finns det något bättre än lättsmälta topplistor? Förmodligen. Idag fortsätter vi hursomhelst föregående veckas Fredagstips med ytterligare ett gäng fin fina pluggar.

    ingang_3535376721.jpg.86be67943c3b21990f0ef3325817890f.jpg

    Denna gång mina nuvarare favoriter som gång på gång smyger sig in i samtliga projekt och ständigt levererar. Är dom ett måste? Självklart inte. Men följande nio digitala hjälpredor gör i alla fall mitt dagliga arbete både lättre och dessutom roligare. Klicka på respektive rubrik för att besöka pluggsidan. Här finner du förra veckans fredagstips 10 nya pluggar du inte får missa

    Fabfilter Pro-Q 3
    Equalizernas equalizer som klarar allt och lite till med sitt fantastiska innovativa gränssnitt och transparenta sound. Till godbitarna hör bland annat Auto Gain, 24 EQ-band, Spectrum Grab, EQ Match, Zero Latency, Linear Phase och Natural Phase. Att pluggen dessutom är extremt processorsnål och klarar av alla tankbara filtertyper upp till 96 dB/oct gör inte saken sämre.

    PSP E27
    I grunden är E27 en ytterst välljudande tre bands EQ med nio valbara frekvenser som fläckfritt fångar känslan från dess analoga förebild. En mer färgad historia som kompletterar Fabfilter Pro-Q 2 utmärkt och lämpar sig till både mixning och mastring. Speciellt 28k-knappen som boostar toppen är extra trevlig! En equalizer som garanterat lyser upp vinterhalvåret.

    TDR Kotelnikov GE
    Mastrings- och stereokompressorn som aldrig låter illa, sålänge du inte direkt missbrukar pluggen såklart. TDR Kotelnikov GE limmar ihop vilken fladdrig produktion som helst, samtidigt som den håller sig i bakgrunden och aldrig står vägen för själva grundljudet. Skulle jag tvingas att endast klara mig på en digital kompressor hade det förmodligen blivit denna.

    Sly-Fi Deflector
    En lite skitigare kompressor som skakar liv i de mest livlösa av inspelningar. Vad sägs exempelvis om klassisk och mjuk LA2-A kompression på sång eller varför inte brutal 1176 mangling på trummor? Lätt fixat! Deflector är dock inget du använder på alla spår, men kan verkligen vara en stor tillgång när du vill sätta lite extra karaktär på tillvaron.

    iZotope Ozone 9
    Mastringssviten som är mer än bara ett gäng pluggar i smidig förpackning. Framförallt sticker den dynamiska equalizern ut och visar sig gång på vara riktigt användbar. Som grädde på moset finns dessutom en välljudande exciter, multibandskompressor, stereobreddare och maximizer för riktigt regniga dagar.

    Waves MixCentric
    En ratt är allt som behövs och vips låter din aningen dova eller livlösa mix mycket trevligare. Bör användas med största försiktighet! För mycket av det goda är sällan gott.

    Brainworx bx_refinement
    Räddaren i nöden som filar bort jobbiga frekvenser på allt från enskilda kanaler till hela mixar. En lättrattad historia som gör precis vad som förväntas och mer där till. En lyxplugg för den late kan tyckas, men en garanterad tidssparare för dig som dagligen sitter och mixar.

    Valhalla Plate
    Plåtreverbet som låter både gammalt och rostigt, stort och skitigt och ekande drömskt. Valet är ditt. En nostalgitripp som verkligen inte sparar på krutet och vågar vara allt annat än subtilt. Trummor, sång och gitarr låter genast mycket mer levande. Måste testas!

    SIR StandardCLIP
    Nästa generations soft clipper med upp till x256 oversampling är tveklöst det bästa sättet att få upp volymen på dina mixar idag. Ersätter och kör över den klassiska limitern utan problem.

    Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!


    Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.

    Sign in to follow this  


    User Feedback

    Recommended Comments

    There are no comments to display.



    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now

  • Similar Content

    • By MixedByAxel
      Hejsan! Heter Axel och studerar ljudteknik på Studio Blue i Stockholm. För tillfället jobbar jag med att bygga upp en portfolio med mix och masters och erbjuder just detta gratis för tillfället. Om ni vill ta era låtar till nästa nivå så tveka inte på att skriva antingen här eller på mail!
      axelwintzell@gmail.com
      Mvh. Axel Wintzell
    • By Jon Rinneby
      FREDAGSTIPSET: Mixarens hemliga vapen är en ny serie i tre delar med syftet att belysa pluggar som verkligen kan lyfta dina mixar till nya höjder, förutsatt att du använder dem på rätt sätt. Första delen hittar du här.

      Voxengo SPAN är ett fullmatat analysverktyg till Windows och Mac som fungerar i de flesta inspelningsprogram. Tjusningen med pluggen är att den på ett mycket överskådligt och pedagogiskt sätt talar om för dig vad du egentligen hör. Detta är ingen heltäckande guide, då SPAN har mängder av olika inställningar och funktioner, utan snarare en introduktion i hur du kan arbeta effektivare och faktiskt dra nytta av hjälpverktyget.
      Rätt inställning
      Börja med att ladda ner och installera Voxengo SPAN, vilket är gratis. Det första vi ska göra är att förenkla gränssnittet något. Klicka på HIDE METERS AND STATS för att plocka bort diverse mätare och statistik (vilket exempelvis gratisprogrammet Youlean Loudness Meter hanterar betydligt bättre). Vidare kan du ändra färg på analysfältet genom att klicka på färgknappen uppe till vänster bredvid HOLD. Ett rent gränssnitt med fokus på det väsentliga underlättar avsevärt.

      Bilden visar SPAN utan diverse mätare och statisik vilket gör analysarbetet av frekvenser lättare. 
      Nästa steg är att ställa in SPAN så att analysfältet överensstämmer mer med vad du faktiskt hör, då grundinställningen är på tok för detaljerad och snabb. Klicka på det lilla kugghjulet uppe till höger och ändra Block Size (upplösningen/detaljrikedomen) till 8192, Avg Time till 6000 (hur ofta analysfältet uppdateras) och slutligen Smooth till 1/3 oktav. Resultatet blir nu en betydligt mer övergripande representation av frekvensområdet 0-20000 Hz vilket är lättare att jobba med och dra slutsatser från.


      Inställningarna för ett analysfält som bättre överrensstämmer med det du hör.
      Så använder du SPAN
      Poängen med SPAN är att få en visuell representation av det du har svårt att höra - vilket kan bero på lyssning, brist på erfarenhet eller örontrötthet. Placera SPAN sist på masterkanalen och spela upp din låt. Känns mixen grumlig eller tydlig? Basrik eller diskantrik? Tillbakadragen eller aggressiv? Ett tips är att referenslyssna på annan musik för att få lite perspektiv. Din mix kanske inte alls är så tokig som du tror, eller så är den betydligt värre. Sök efter tydliga toppar och dalar i frekvenskurvan och fundera över om dessa eventuellt ställer till problem. Och det är här hela hemligheten ligger: använd SPAN endast när du behöver. Analysverktyg är inte en garanti för en välljudande mix. En rak frekvenskurva är till viss del eftersträvansvärt men kan också innebära att musiken känns platt, ointressant och energilös. Kort och gott: använd SPAN för att lösa problem, inte för att mixa så att det ser bra ut.

      Frekvenskurvan uppmärksammar en tydlig dal och ett tänkbart problem runt 265 Hz. Likväl verkar området 800-1200 Hz värt att kika närmare på.
      Överkurs
      Klicka på pilen bredvid Routing och välj Mid-Side Stereo och ändra Underlay till SIDE. Du får nu två analysfält, ett för mittkanalen och ett för höger och vänster kanal. Generellt vill du inte att sidorna ska överrösta mitten. Håll även lite extra kolla på området under 80-100 Hz där frekvenser i sidorna sällan har särskilt mycket att hämta. Att sidokanalerna stundvis är dominanta är inget konstigt, men om de ständigt ligger och trycker undan mitten brukar detta indikera problem med frekvensmässig överlappning och därmed en försämrad och otydlig stereobild.

      Mid-Side Stereo-läget avslöjar att sidorna är påträngande runt 350 Hz i refrängen. Något som inte alls behöver vara ett problem, men som kan ställa till det.
      BONUSTIPS:  Sola enskilda kanaler och klicka på HOLD för att lättare se toppar och dalar. Genom att hålla nere ctrl (Windows) och vänsterklicka med musen kan du dessutom zooma in och lyssna på specifika frekvenser. Scrolla för att bredda eller minska lyssningsområdet.
      Lycka till!
      Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!
      Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.
       
    • By Jon Rinneby
      FREDAGSTIPSET: Det finns pluggar och så finns det pluggar som är svåra att förstå sig på. Sonnox Inflator är just en sådan och trots sina många år på nacken väl värd att kika närmare på eller återupptäcka.
      Mixarens hemliga vapen är en ny serie i tre delar med syftet att belysa pluggar som verkligen kan lyfta dina mixar till nya höjder, förutsatt att du använder dem på rätt sätt såklart.
      Först ut är Sonnox Inflator, en minst sagt unik kreation som ökar ljudstyrkan på vad helst du matar den med utan att tumma på varesig dynamik eller ljudkvalité. Vidare kan Inflatorn likt en vitamininjektion förbättra tydligheten och känslan av kraft i en hel mix eller användas på individuella kanaler som behöver sticka ut lite extra, exempelvis leadsång, syntar, virvel eller bas. Ju hårdare du pressar pluggen desto mer ”rörlik värme” uppstår vilket i förläningen kan bidra till en mer sammansatt och behaglig ljudbild. Kort och gott skulle man, i brist på bättre uttryck,  kunna säga att pluggen helt enkelt kan få saker att låta bättre och att pluggen har en magisk förmåga att skaka liv i hela mixar och instrument.
      Exakt vad som döljer sig under huven är fortfarande en välbevarad hemlighet och pluggens skapare Paul Frindle berättar följande om bakgrunden till uppkomsten:
      I did the Inflator in response to a late night phone call I got from a friend who was struggling with loudness demanded from the record company. He was mixing something that didn't respond well to other methods. I was reminded that I had to make my first transistor power amp design in 1970 twice as powerful as the previous tube amp design to get the same volume and impact. All I had to do was to apply all this old knowledge into a digital process and the same effect would be available.
      Så gör du
      Tjusningen med Sonnox Inflator är, förutom vad den faktiskt kan åstadkomma, dess anspråkslöshet. Tack vare det minimala antalet kontroller är det helt enkelt inte mycket som kan gå fel. För att bäst förstå vad pluggen är kapabel till rekommenderar jag följande inställningar som utgångspunkt:
      Placera Inflator sist på kanalen (eller innan limitern på mastern) Inaktivera BAND SPLIT* Inaktivera CLIP 0 dB Dra upp EFFECT till 100% Justera INPUT så att insignalen snuddar vid rött i de mest dynamiska partierna Låt OUTPUT vara på 0 dB Låt CURVE vara i neutral position, i mitten
      Sonnox Inflator med mina rekommenderade inställningar som utgångspunkt.
      Med ovanstående förutsättningar bör du nu höra runt 1,5 till 2 dB i volymökning utan någon negativ förändring i dynamiken, samt en diffus form av "analogisering". Med detta sagt vill jag passa på att förtydliga att jag inte är en förespråkare av volymkriget som fortfarande till viss mån pågår, inte minst på Spotify. Jag vill också lyfta ett varningens finger för att använda pluggen på samtliga kanaler eller bussar, då effekten riskerar att gå förlorad eller rent av bli kontraproduktiv. Nej, istället vill jag höra så välljudande och spännande mixar som möjligt och här har Inflatorn faktiskt en hel del att erbjuda. Pluggen gör helt enkelt något som inga andra pluggar gör. Om du känner att effekten blir för påtaglig eller volymen för stark kan du backa på EFFECT eller sänka OUTPUT, detta gäller både enskilda kanaler och masterkanalen.
      Självklart finns det andra alternativ såsom ”valfri exciter/saturationplugg” men mig veterligen ingen som gör exakt det Inflator gör. Ett fullgott alternativ (som dessutom är bra mycket billigare) är dock Kush Audio TWK, som jag personligen föredrar på enskilda kanaler, medan Sonnox Inflator i stort sätt alltid har en permanent plats på masterkanalen.
      * Band splits huvudsakliga funktion är att addera än mer tyngd och närvaro i framförallt komplex musik och har i första hand inte till uppgift att öka på volymen nämnvärt.
      Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!
      Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.
  • Utvalda blogginlägg

  • Veckans populäraste ämnen

  • Utvalda pressmeddelanden

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.