Jump to content
Annons
  • Mixarens trollerilåda – refrängtricket

    FREDAGSTIPSET: Det finns tusen och åter tusen sätt att få refrängen att lyfta. Många gånger sitter det i arrangemanget och inte minst i själva uttrycket, med det kan likväl handla om sättet du mixar på. Det är dags att plocka fram trollerilådan.

    Jon Rinneby

    piano-1726569_1920.thumb.jpg.d251bff8940b7e2cc824e92a05ec102f.jpg

    Lite förenklat skulle man kunna säga att en lyckad refräng är en refräng som lyckas fånga och behålla lyssnarens uppmärksamhet. Men hur refrängen uppfattas handlar inte bara om ”hur bra den är” utan också om energifördelningen mellan låtens olika delar. För att låtens klimax ska uppfattas som stort (om det nu är det du eftersträvar) måste de övriga kännas mindre. Det handlar i mångt och mycket om kontraster, vilket är viktigt att förstå.

    Det klassiska sättet att få refrängen att lyfta (ur ett mixmässigt perspektiv) brukar vara:

    • Fler instrument som spelar
    • Adderande av rytmiska element
    • En frekvensmässigt större ljudbild
    • Mer bredd i form av djärvare panorering
    • En djupare ljudbild med tydligare reverb och delay
    • Minskande av frekvenser några takter strax innan refrängen

    Med ovanstående i åtanke är naturligtvis en tydlig hook ofta det primära när det kommer till att gripa tag i lyssnaren. Med detta sagt handlar dagens tips om själva mixprocessen och inte om arrangemang eller låtskrivande.

    Så vad händer när du testat allt och det ändå inte räcker till? När refrängen helt enkelt inte känns så mäktig som den förtjänar. Ett steg är att börja om från början och starta med att bara mixa refrängen, så stort och fantastiskt det bara går, för att sedan backa och mixa mellanspel och verser medvetet mindre. På detta sätt blir refrängen per automatik större och förmodligen också starkare i volym (om det nu är detta du vill åt) än låtens andra delar. Fundera också i samma veva över vilka instrument som finns i både vers och refräng, kanske behövs vissa enbart i refrängen?

    Nästa steg är att plocka fram det jag valt att kalla Refrängtricket, som även fungerar utmärkt när du mastrar. Principen är enkel: När refrängen kickar in aktiverar du med hjälp av automatisering valfri equalizer som boostar några väl valda frekvenser, exempelvis 100 Hz, 1000 Hz och 10000 Hz, vilket ger låten ytterligare en ny dimension.

    automatisering.jpg.ea27f42f37882a8a315c4216403adf0a.jpg
    Bilden visar inspelningsprogrammet Reaper och en hur jag automatiserat för att aktivera equalizern precis när refrängen sätter igång.

    Det handlar alltså om en equalizer som endast är aktiv under refrängen och då påverkar hela mixen. Ofta räcker det med att öka 1-2 dB vid valda frekvenser, något som i förlängningen också ger en naturlig volymökning. Exakt vilka frekvenser du ska fokusera på är olika från låt till låt, men det kan underlätta att tänka bas, mellanregister och diskant.

    Nedan följer ett kort ljudexempel från en gammal demo jag hittade längst in i garderoben. Först en liten snutt innan refrängen och sedan refräng: sample_no_eq.mp3

    I nästa exempel använder jag refrängtricket där jag ökar frekvenserna 63 Hz, 3000 Hz samt 6800 Hz en knapp dB vardera med equlizern PSP E27sample_eq.mp3

    e27.jpg.25a82323ecc4d5a1d1b3e427cb0b637c.jpg
    Den utmärkta och lagom färgade equalizern PSP 27 med valda inställningar för refrängtricket.

    Skillnaden är som du förmodligen hör ganska markant. Mycket beroende på val av equalizer, men också beroende på att det sällan behövs särskilt stora justeringar för att göra hörbar skillnad. Du behöver naturligtvis inte begränsa dig till att använda just en equalizer och någon form av saturation eller exciter kan också göra susen. Det viktiga, och hela poängen med tricket, är att effekten kommer i refrängen och bara då.

    Lycka till!
     

    Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!

    Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.

    • Gilla 1

    Användarrespons

    Recommended Comments

    9 timmar sedan sa Magnus Lundberg:

    Tack! Bra tips. Ska testa refrängtricket. 

    ... men först efter att du testat alla vanliga mixknep. Mitt råd är att använda refrängtricket sparsamt och bara om det behövs. Det kan också bli för mycket av det goda.

    Mvh Jon

    Link to comment
    Dela på andra sajter

    Japp! Blev riktigt sugen på EQn också (E27) men får väl lugna ner mig lite med pluggar. Får duga med Fabfilter och Mixrack Bundle från Slate ett tag till:)

    Redigerat av Magnus Lundberg
    Link to comment
    Dela på andra sajter

    Jag vill också slå ett slags för att dra på med lite mer rumsreverb under refrängen. Om du har ett rum som du skickar till diverse kanaler (jag brukar själv skicka ett medelstort rum till alla gruppkanaler för att ge mixen ett subtilt djup) så kan du automatisera upp detta 2-3 dB i refrängen, vilket skapar ytterligare en dimension.

    Mvh Jon

    Redigerat av Jon Rinneby
    Link to comment
    Dela på andra sajter

    Ett tag va jag inne på att skicka hela mixbussen till ett reverb (har Seventh Heaven pro) men sen har jag förstått att det inte är rekommenderat att göra så. Har dock svårt att förstå skillnaden att sända alla group buses till ett reverb kontra send av mixbussen. Ger inte det samma effekt? Skulle gärna få detta klarlagt. Min egen teori är att man med det du föreslår kan välja hur mycket man skickar till senden per buss?

    Annan sak jag är osäker på är reverb på virtuella instrument. Bör man alltid disabla detta innan bounce och sedan skicka tracket till mitt eget reverb för att komma undan muddig mix om flera olika reverb används?

    • Gilla 1
    Link to comment
    Dela på andra sajter

    Skillnaden är att varje kanal/grupp behandlas och reagerar individuellt, mer likt ett "riktigt rum" och du kan också justera varje grupp individuellt efter tycke och smak, du kanske inte vill ha reverb på basen tex? Låga frekvenser mår i regel in så bra av reverb, speciellt inte långa sådana då det lätt grötas. Sen att effekten alltid blir bättre på detta sätt är inte säkert. Min filosofi har alltid varit: Låter det bra så är det bra, strunt samma hur du når dit.

    Gällande virtuella instrument så finns det inga givna regler. Ibland är det inbyggda reverbet en del av soundet, ibland är det mest i vägen. Personligen brukar jag plocka bort reverbet om det inte verkligen tillför något, för att sedan exportera MIDI-spåret som audio och sedan processa efter tycke och smak. Detta spar även datorkraft.

    Mvh Jon

    Redigerat av Jon Rinneby
    Link to comment
    Dela på andra sajter

    Logiskt! Man kanske till och med kan skicka varje enskild gitarr med olika styrka för att placera dessa i olika djupleder i rummet. Jag tänker att jag som rookie kan dra nytta av att rita upp min lilla instrumentuppsättning i ett enkelt 3D-progam för att få en mall att gå efter (Panning=sidled, Reverb=djupled) Att avaktivera det virtuella instrumentets reverb och sedan bounce känns som en första ingång. Mycket detta med mixning men man lär sig hela tiden:).

     

    Link to comment
    Dela på andra sajter



    Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

    Du behöver vara medlem för att delta i communityn

    Bli medlem (kostnadsfritt)

    Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

    Bli medlem nu (kostnadsfritt)

    Logga in

    Har du redan en inloggning?
    Logga in här.

    Logga in nu

  • Studio nb_2_2.jpg

×
×
  • Skapa ny...